Hallo
Mijn AEG Electrolux Lavatherm 59850 condensatiedroogkast maakt een raar geluid
De droogkast start met een normaal geluid en na een twintigtal seconden stopt de droogkast even (dit is normaal) maar wanneer deze verder gaat maakt die plots een raar geluid alsof die heel erg in toeren gaat (wat niet het geval is maar het klinkt wel zo)
ik heb een audiobestand toegevoegd.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op zondag 27 juli 2025 18:54:10 schreef EricN:
Klinkt als een rollager in de procesventilator. Nr 3 op de schema
Dank Eric
Ik heb de achterkant verwijderd en de ventilator draait wel nog goed als ik er een draai aan geef.
Lijkt wel een klein slagje in te zitten en maakt ook een zacht piepend geluid dus zou idd het probleem hier kunnen zijn.
Maar wat ik mij afvraag: is er een reden dat dit geluid dan niet onmiddelijk hoorbaar is? Slaat deze ventilator later aan?
Ik heb deze verder gedemonteerd om het typenr te kunnen zien, er staat M3597258 op vermeld.
Als ik deze zoek via google lijkt die niet echt makkelijk te vinden (op voorraad), ook niet op de officiele site van vervangonderdelen van AEG. Enig idee waar ik deze zou kunnen bestellen? Of is het doenbaar om deze te repareren (lagers vervangen)?
Alvast hartelijk dank!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Leg de ventilator op een veilige plaats zodat je verwond wordt door de ventilator. Start zo het toestel. Dan kun je zien of het geluid synchroon gaat met de ventilator
2. Of koppel de ventilatormotor af en dan zou het geluid weg moeten blijven
3. De lagers kun je met wat handigheid vervangen. Een nieuwe motor is niet nodig.
Op maandag 28 juli 2025 14:55:44 schreef EricN:
1. Leg de ventilator op een veilige plaats zodat je verwond wordt door de ventilator. Start zo het toestel. Dan kun je zien of het geluid synchroon gaat met de ventilator2. Of koppel de ventilatormotor af en dan zou het geluid weg moeten blijven
3. De lagers kun je met wat handigheid vervangen. Een nieuwe motor is niet nodig.
bedankt Eric, eerst optie 2 geprobeerd maar dan wou de droogkast niet starten (errorcode E60)
optie 1 dan geprobeerd en inderdaad dit is het probleem, bij de eerste 10 a 20 seconden draaien van de droogkast is deze ventilator niet in bedrijf. Nadat de droogkast kort stopt en opnieuw begint te draaien slaat deze aan en het geluid komt idd van deze ventilator.
Dat wordt dus openprutsen en de lagers proberen vervangen
Hartelijk dank voor de hulp!
Op maandag 28 juli 2025 19:02:25 schreef smd:
Lagers zijn eenvoudig te vervangen, 608 is type.
bedankt, net uit elkaar gehaald en type is idd 608Z
de 608ZZ lijkt makkelijker te verkrijgen en zou beter beschermd zijn tegen stof en vuil tov de 608Z dus ik zal deze gebruiken als vervanging denk ik
lagers zijn vervangen en probleem is opgelost, droogkast draait weer soepel en stil
toch een beetje prutswerk, lagers zaten stevig vast maar een beetje wd40 bracht soelaas
voor degenen met zelfde type droogkast en probleem bevat deze instructable ook handige info
https://www.instructables.com/Fan-repair-for-condenser-dryer-AEG-Elect…
bedankt voor alle hulp!