Hello,
Ik heb de schakeling nagebouwd gepost op 4 april 2002 maar ik stel vast dat het schakelpunt met P1 niet kan worden ingesteld. De schakeling werkt ook zonder R2 en P1.
Is dit normaal , of is er een fout in de schakeling ?
Paul

Heb je een lampje of een LED met serieweestand gebruikt?

Gaat waarschijnlijk over deze schakeling?
Wel zo handig het er bij te zetten om meet te kunnen denken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/41/diversen/schemerschakel…

[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/41/diversen/schemerschakel…

[Edit: Revado was 30 seconden snellerder....]

Post nu misschien best eerst eens een goede foto van de door u opgebouwde schakeling of proefopstelling, met een beetje geluk is er dan iemand hier die zinnig advies kan geven.

[Bericht gewijzigd door nonius op (37%)]

...zucht....

(kleine tip: in tegenstelling tot de vroegere zoekertjes in de krant hoeft u op CO *NIET* te betalen per getypte letter. En ook voor afbeeldingen worden geen extra kosten in rekening gebracht. Gelukkig maar, want ik zou allang bankroet geweest zijn....)

Waarmee wij willen zeggen: geef meer info en/ of foto's. :)
Zo is het kristallen bol kijken...

[Bericht gewijzigd door revado op (27%)]

De schakeling werkt ook zonder R2 en P1.

Als P1 niet aanwezig is - en ook niet vervangen door draadbruggen of zo - dan kan de lichtdetector geen effect hebben, dus in mijn vocabularium kan de schakeling dan niet werken. Zonder P1 is het licht ofwel permanent aan ofwel permanent uit.

Zoals anderen reeds stelden: geef aub duidelijker omvattender ruimere informatie. Wat werd er gemeten bij welke lichtomstandigheden?

Sorry , hierbij het schema
Paul

Zo is het kristallen bol kijken...

Nu heb ik recentelijks op de zwarte markt wel een prima kristallen bol kunnen indoen, alleen komen er nogal veel boten en zeilen in beeld. Ik hoop maar dat mijn verkoper hem op een eerlijke manier verworven heeft.

Op zondag 3 augustus 2025 21:13:58 schreef dapasa:
Sorry , hierbij het schema
Paul

Sorry hoor, topicstarter, maar dat schema slaat nergens op. Okee, het is een schmitt-trigger, dus met aparte drempels voor aan en uit, tot zover zit het wel goed. Maar een 2N3055 is niet in de verste verte een fototransistor, zoals het schemaatje wel suggereert. Of misschien wie weet misschien als je er het dak afvijlt of wegslijpt... maar dan zijn er toch eenvoudiger benaderingen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Was de kristallen bol van Jinny niet gestolen....? >:)

OP: zoals ik eerder suggereerde, post eens een goede foto van de door u opgebouwde schakeling of proefopstelling. Daar valt voor mensen hier veel informatie uit af te leiden.

Paulinha_B: ze vijlen het huis van de 2N3055 open om hem zo tot foto-gevoelige cel te promoveren demoveren.

Heb ik vroeger ooit ook eens gedaan met een BC108. Stond ooit een artikeltje over in een Elex, zo rond '83 of '84.

Het zal werken, maar een getrepaneerde 2N3055 lijkt me geen betrouwbare fotocel op de lange termijn, nu er allerlei verontreinigingen de silicium 'die' kunnen bereiken.

Huh, ooit deed men dat met Geraniumtransistoren (OC71 of zo?) in een zwartgeverfd glazen behuizinkje, de zwarte verf verwijderen en voila daar was de fototransistor.

Maar om daar een soliede 2n3055 voor op te offeren vind ik wel erg drastisch. Trouwens er zijn vandaag volop "dedicated" fototransistors beschikbaar, er is geen reden meer voor zulke barbarij.

Ja , het is met een geamputeerde 2N3055 en het werkt goed , enkel de P1 instelling werkt niet.

(op mijn beurt) zucht...

Op zondag 3 augustus 2025 21:28:27 schreef dapasa:
Ja , het is met een geamputeerde 2N3055 en het werkt goed , enkel de P1 instelling werkt niet.

Het gaat om deze schakeling (schakeling is hier een groot woord overigens)
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/65/diversen/zonneschakelaa…

Die doet waarschijnlijk niet wat je verwacht, die heeft een groot effect op de hysterese, en maar weinig op de lichtgevoeligheid.
Dat ding is eigenlijk meer een freubel om een transistor als fototor te gebruiken. Ik weet niet wat er op lange termijn met een inbeschermde DIE gebeurt, maar dat is vast niet veel goeds.

Waarschijnlijk voldoet ander schema (en een "echte" foto tor) beter aan wat je wilt bereiken ... Wat wil je eigenlijk bereiken?

Op zondag 3 augustus 2025 21:38:13 schreef nonius:
Er wordt wat afgezucht in deze thread.... https://www.youtube.com/watch?v=BFugEoNNUFc&t=15s

Ja .. kunnen we ook dat achterwegen laten?

Dag Sine,
Ik wil een schakeling maken die als er voldoende zonneinstraling is een relais inschakeld of uitschakeld.

(in de hoop dat niet alleen die beste @Sine mag reageren)

Kijk daarmee kunnen we al iets - maar zoals wel meer gebeurt roept een goed antwoord alleen maar meer vragen op. In dit geval: hoe wordt "voldoende zonneinstraling" gedefinieerd? Is het een kwestie van lichtniveau of van stralingsintensiteit?

Als het om lichtniveau gaat, dan zou een ouderwetse LDR prima kunnen werken, beter dan die arme onthoofde 2n3055. Gaat het om stralingsintensiteit (denk bv. aan zon achter de wolken) dan zou een klein foto-voltaisch celletje betere info geven.

Wat er ook als lichtdetector wordt gebruikt, en vermits we niet weten waar het uiteindelijk om te doen is, zou ik aanraden om een venstercomparator toe te passen. Die kan men prima vormen met een 555, of ook met een dubbel comparator-IC, ik denk uit het losse polsje aan LM3911 maar dat kan er ver naast zijn.

Goedenavond Paulinha_B
Dank u voor informatie , kan ik iets mee doen denk ik.
De verguisde 'schakeling' werkt prima maar ik wil de instraling van de zon op de schakeling kunnen regelen zodanig als er een wolk(en) voorbij trekt de schakeling tijdelijk afvalt (eventueel nog met een bijkomede timer) en dit om een warmteboiler in of uit te schakelen overdag.

Beste Paul, kijk toch eens twee keer naar het schema dat @nonius (op aangeven van @revado) postte in het derde bericht van deze draad. Daar wordt een echte fototransistor toegepast, en het drempelpunt zou goed instelbaar moeten zijn.

Het te schakelen relais kan netjes in de plaats komen van, of ook parallel aan, de led met serieweerstand rechts bovenaan. Wel een blusdiode over het relais plaatsen.

Ik ben het met Sine eens, die gescalpeerde 2n3055 is op den duur niet betrouwbaar.
Die zal gaan verlopen, zeker als er zonlicht in komt.
Het lijkt een eenvoudig te bouwen schema, maar is een freubeltje als expiriment, meer niet.

Wat Paulinha_B zegt, pak dat andere schema.