Op zondag 3 augustus 2025 21:28:27 schreef dapasa:
Ja , het is met een geamputeerde 2N3055 en het werkt goed , enkel de P1 instelling werkt niet.

Het gaat om deze schakeling (schakeling is hier een groot woord overigens)
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/65/diversen/zonneschakelaa…

Die doet waarschijnlijk niet wat je verwacht, die heeft een groot effect op de hysterese, en maar weinig op de lichtgevoeligheid.
Dat ding is eigenlijk meer een freubel om een transistor als fototor te gebruiken. Ik weet niet wat er op lange termijn met een inbeschermde DIE gebeurt, maar dat is vast niet veel goeds.

Waarschijnlijk voldoet ander schema (en een "echte" foto tor) beter aan wat je wilt bereiken ... Wat wil je eigenlijk bereiken?

Op zondag 3 augustus 2025 21:38:13 schreef nonius:
Er wordt wat afgezucht in deze thread.... https://www.youtube.com/watch?v=BFugEoNNUFc&t=15s

Ja .. kunnen we ook dat achterwegen laten?

Dag Sine,
Ik wil een schakeling maken die als er voldoende zonneinstraling is een relais inschakeld of uitschakeld.

(in de hoop dat niet alleen die beste @Sine mag reageren)

Kijk daarmee kunnen we al iets - maar zoals wel meer gebeurt roept een goed antwoord alleen maar meer vragen op. In dit geval: hoe wordt "voldoende zonneinstraling" gedefinieerd? Is het een kwestie van lichtniveau of van stralingsintensiteit?

Als het om lichtniveau gaat, dan zou een ouderwetse LDR prima kunnen werken, beter dan die arme onthoofde 2n3055. Gaat het om stralingsintensiteit (denk bv. aan zon achter de wolken) dan zou een klein foto-voltaisch celletje betere info geven.

Wat er ook als lichtdetector wordt gebruikt, en vermits we niet weten waar het uiteindelijk om te doen is, zou ik aanraden om een venstercomparator toe te passen. Die kan men prima vormen met een 555, of ook met een dubbel comparator-IC, ik denk uit het losse polsje aan LM3911 maar dat kan er ver naast zijn.

Goedenavond Paulinha_B
Dank u voor informatie , kan ik iets mee doen denk ik.
De verguisde 'schakeling' werkt prima maar ik wil de instraling van de zon op de schakeling kunnen regelen zodanig als er een wolk(en) voorbij trekt de schakeling tijdelijk afvalt (eventueel nog met een bijkomede timer) en dit om een warmteboiler in of uit te schakelen overdag.

Beste Paul, kijk toch eens twee keer naar het schema dat @nonius (op aangeven van @revado) postte in het derde bericht van deze draad. Daar wordt een echte fototransistor toegepast, en het drempelpunt zou goed instelbaar moeten zijn.

Het te schakelen relais kan netjes in de plaats komen van, of ook parallel aan, de led met serieweerstand rechts bovenaan. Wel een blusdiode over het relais plaatsen.

Ik ben het met Sine eens, die gescalpeerde 2n3055 is op den duur niet betrouwbaar.
Die zal gaan verlopen, zeker als er zonlicht in komt.
Het lijkt een eenvoudig te bouwen schema, maar is een freubeltje als expiriment, meer niet.

Wat Paulinha_B zegt, pak dat andere schema.

Een npn met de load eronder is ook niet echt gebruikelijk. Als dat met dat lampje werkt kan het met een relais best niet werken. VEBO mag max 5V zijn. Als die lamp brand wordt dat volgens mij zo'n 11 tot 12V.

"De verguisde 'schakeling' werkt prima maar ik wil de instraling van de zon op de schakeling kunnen regelen zodanig als er een wolk(en) voorbij trekt de schakeling tijdelijk afvalt (eventueel nog met een bijkomede timer) en dit om een warmteboiler in of uit te schakelen overdag."

De zon staat in elk jaargetijde anders en zal dan wel wat bijsturing (verplaatsing) nodig hebben. Tenzij je hem op het dak plaatst.
Ten tweede zul je een wat zwaarder (tussen) relais moeten aansturen van b.v. 16A voor een boiler.
Hierbij een plaatje van een mogelijke koopkit om het zelf redelijk veilig in elkaar te zetten.

Ben jij dapasa of zijn er nu 2 man dit aan het bouwen?

Op zaterdag 2 augustus 2025 19:00:44 schreef dapasa:
De schakeling werkt ook zonder R2 en P1.

Ook kort: dat kan niet... ;)

Btw, mijn kristallen bol staat onderop ingegraveerd TX51.
Heel slecht zichtbaar maar niet te verwijderen.
Dat er schepen zichtbaar zijn kan wel kloppen, zeilen is minder gebruikelijk..

Op maandag 4 augustus 2025 19:17:39 schreef fred101:
Ben jij dapasa of zijn er nu 2 man dit aan het bouwen?

Ik snap het ook niet, maar grappig is het wel.

@Jinny: :+

Moest het ook even een paar keer bekijken, maar La Pipe quote de tekst van TS, alleen heeft hij het gekopieerd blijkbaar.

@Jinny, prachtig!

Ik snap jullie ook niet, er is een serieuze vraag gesteld en jullie blijven grappen maken.
Doe is eens een keer serieus in plaats van "kristallen bollen".
Als dit zo'n "uit je nek klep" forum blijft dan schrijf ik mij wel uit.

Met een duidelijke quote inclusief alle tekens er voor en er achter ( quote is dan grijs) was het duidelijk geweest voor iedereen...
Dus wel een beetje zelf uitgelokt.

Goedenavond allemaal.
Bedankt voor alle goede tips en voor La Pipe , ja het is de bedoeling om het buiten te plaatsen en de relaisschakeling is geen probleem . Voor Arco , de schakeling werkt al een paar dagen zonder problemen .
Groeten,
Paul

de schakeling werkt al een paar dagen zonder problemen .

Inkasten en gebruiken dan, zou ik zeggen.

Doe is eens een keer serieus in plaats van "kristallen bollen".

Die kristallen bol is hier de huisgrap, en komt boven water van zodra er vage of onduidelijke vragen gesteld worden. En nee, ik vind niet dat er een duidelijke vraag is gesteld, de topicstarter laat recentelijks weten dat de schakeling zonder problemen werkt - wat valt er dan nog te vragen? En op mijn vraag om meetwaardes heb ik geen antwoord gezien.

Begrijp ik als het onduidelijk is, maar mijn tussen haakjes staande vraag/antwoord van TS is helder.
Hij wil daarmee een boiler schakelen, waarschijnlijk met zonnepanelen.
Dan is het beter om richting te geven naar een koopdeel omdat dat veiliger is.
Dat hij geen meetwaarden geeft heeft ook met kennis te maken en dat haal ik er niet uit.

Voor La Pipe, ik heb het printje besteld .
Bedankt voor de gezellige babbels en de goede tips, het is voor mij de eerste keer op dit forum.

Dat de schakeling werkt zonder R1 en P1 zal denk komen dat een 2n3055 een grote transistor is ook in oppervlakte in de behuizing en dat al veel licht opvangt. En hoe groter de oppervlakte van de tor hoe meer invloed dat heeft.

De truck die ze in een schemerschakelaar doen, want dat is de goede naam, is er een kapje met glaasje erop zetten en dan voor het glaasje een schuifje die de hoeveelheid licht op de sensor regelt

Dat de schakeling werkt zonder R1 en P1 zal denk komen dat een 2n3055 een grote transistor is ook in oppervlakte in de behuizing en dat al veel licht opvangt. En hoe groter de oppervlakte van de tor hoe meer invloed dat heeft.
hi, dat is misschien een goede uitleg waar ik naar vroeg in mijn eerste post ?
groeten,

Beste "la pipe" en "dapasa", zouden jullie ALSTUBLIEFT correct kunnen citeren, ttz. met de daartoe voorziene tags

[quote] en [/quote]

? Het is niet prettig om jullie berichten te moeten ontcijferen/decoderen, alle goede wil ten spijt.

NB t.a.v. "la pipe": je beseft toch dat "la pipe" uit de taal van Moliere komt, en aldaar iets niet bijzonder welvoeglijks betekent?

Op maandag 4 augustus 2025 22:07:02 schreef Paulinha_B:
Beste "la pipe" en "dapasa", zouden jullie ALSTUBLIEFT correct kunnen citeren, ttz. met de daartoe voorziene tags

[quote] en [/quote]

? Het is niet prettig om jullie berichten te moeten ontcijferen/decoderen, alle goede wil ten spijt.

NB t.a.v. "la pipe": je beseft toch dat "la pipe" uit de taal van Moliere komt, en aldaar iets niet bijzonder welvoeglijks betekent?

Beste Paulinha_B, ik zit nog niet zo lang op dit forum maar zal mijn best doen duidelijker te zijn.

NB, ik ben al 61 jaar een pijproker en in Frankrijk noemt men mij "La pipe"".
Dat er andere gedachten bij die naam opkomen is niet aan mij om daar over te oordelen.

Dank voor uw goede intenties! Ik kan niet laten me te bedenken dat er bij de zuiderburen al flink gegniffeld is geweest om die bijnaam van u.

Ignorance is bliss, zegt men wel in het Swahili...