Sinds een jaar ben ik in het bezit van een italiaans fornuis (zat bij het huis) van het merk J Corradi. Het is een gecombineerd fornuis met houtkachel. Voorzien van twee ovens (1x elektrisch/gril, 1x hete lucht) en een keramische kookplaat. De laatste is ondertussen vervangen voor een inductie-variant welke passend is gemaakt. Nu rest alleen de renovatie van de ovens nog. Een aantal verwarmingselementen in de ovens is defect of versleten (verbogen/opengescheurd) waardoor ik op zoek ben naar vervangers.
Helaas lijkt het erop dat alle verwarmingselementen custom gemaakt zijn voor deze kleine italiaanse fabrikant. Wellicht kan iemand mij hier op het forum helpen om vervangende elementen te vinden die passend zijn, of passend te maken zijn.
De feiten over de 5 elementen:
Onderwarmte hetelucht
- Status defect en sterk vervormd, ook geen weerstandsmeting meer mogelijk
- Vermogen opschrift 1800 W
- Diepte element ca 42 cm
- Breedte element ca 34 cm
- Aansluiting midden
- Aansluitplaat 72x21 mm
- Gatafstand 59 mm
- Element doorvoer hart-hart 32 mm
- Gevonden alternatief: https://horecatiger.eu/nl-nl/onderdelen/elektra-componenten/verwarming…
Onderwarmte elektrisch
- Status werkend maar sterk vervormd en gescheurd over de lengte 36 Ohm
- Vermogen opschrift 1450 W
- Diepte element ca 42 cm
- Breedte element ca 26 cm
- Aansluiting midden
- Aansluitplaat 72x21 mm
- Gatafstand 59 mm
- Element doorvoer hart-hart 32 mm
- Nog geen alternatief gevonden
Grill + bovenwarmte hetelucht
- Status werkend maar sterk vervormd 65 Ohm voor bovenwarmte, 28 Ohm voor grill
- Vermogen opschrift 2600 W
- Diepte element ca 40 cm
- Breedte element ca 30,5 cm
- Aansluiting midden
- Aansluitplaat 150x25 mm
- Gatafstand 135 mm
- Element doorvoer hart-hart 25 mm en 100 mm
Grill + bovenwarmte elektrisch
- Status werkend en ziet er goed uit 65 Ohm voor bovenwarmte, 37 Ohm voor grill
- Vermogen opschrift 800/1400 W
- Diepte element ca 40 cm
- Breedte element ca 27,5 cm
- Aansluiting midden
- Aansluitplaat 150x25 mm
- Gatafstand 135 mm
- Element doorvoer hart-hart 25 mm en 100 mm
Hetelucht element
Heb ik nog niet verwijderd maar verwacht hier minder problemen.
In de bijlage nog de foto's van het onderwarmte-element van beiden ovens voor de beeldvorming.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Wat Maarten al schreef, het liefst een foto van het type plaatje is noodzakelijk voor verdere hulp en identificatie van het apparaat.
Ik krijg helaas geen enkel typenummer gevonden op het apparaat. Onderdelen met een datumcode wijzen op productiedatum halverwege 2003. Bij dezen ook een foto van het fornuis deel welke naar voren is geschoven. De houtkachel staat hier nog op zijn plek.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik ben in de war. Kun je mijn eenvoudige brein uitleggen waarom je link (die staat bij de hoofding: onderwarmte element) een ander element laat zien dan de foto's met vermelding onderwarmte element?
In bijlage een foto van: C00912538
IDD dan een gelijkwaardig element zoeken, maar heeft er niet 380V op dit element gestaan door aansluitfout?? Element is wel enorm vervormd...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thermostaat werkt goed maar hangt natuurlijk wel een eind weg bij het onderelement. Max themostaat is nergens te bekennen. Enige clixon in het hele apparaat is voor de koelventilator.
Het element wat ik aanhaalde in de link is een vervangend element wat ik besteld heb welke hetzelfde aansluitblok heeft, hetzelfde vermogen en enigszins vergelijkbare afmetingen. Vooral in het aansluitblok heb ik weinig flexibiliteit en moet ik echt iets vergelijkbaars hebben.
Gewoon proberen dat vervangings element... Maar ik zou een vorm van temperatuur veiligheid extra inbouwen, als fan stopt, dan fakkelt element af zoals afgebeeld..
Ik ga eens kijken of ik er een maximaalthermostaat bij kan maken. Let wel dat dit het onder-element is welke in principe niks te maken heeft met de ventilator. De linkse (elektrische oven) heeft geen ventilator, en voor de rechtse oven draait de ventilator normaal alleen in de hete lucht stand. De koelventilator bovenin het fornuis zorgt alleen dat de bediening en kookplaat koel blijft, dus daar heeft het element zelf ook niks aan.
Ok, maar als onderelement te heet word krijg je dit. Met thermostaat van 275 Graden in de buurt voorkomt dit. Bosch kende dit euvel ook bij een hele serie ovens en nieuwe generatie had een thermostaat/ clixon..