Kan er niet zoveel over vinden maar veel fiets BMS'en hebben volgens mij een geschakelde uitgang die afgeschakeld wordt bij problemen aan de fiets kant of een te lage spanning in de accu. Hoe werkt dit bij kant-en-klare accu's? Zit hier een setje FET's in die 500A door kan laten maar eventjes 1000A startstroom ook prima vindt?
Had me dit al eerder af zitten vragen maar is nu relevanter omdat ik net zelf een gebruikte LiFePO4 startaccu heb gekocht (LTX14-BS) ter vervanging/back-up van mijn motoraccu (YTX14-BS). Nu blijkt dat ding 4Ah i.p.v. 14Ah te zijn (zelf niet op zitten letten nadat ik de typenummers ongeveer overeen had zien komen). Zal wel werken of sloopt dit de eventuele uitgangsfets?
(Bij googlen naar welke accu ik gekocht heb kom ik net tegen dat een accudienst mijn Shido accu inderdaad als een rechtstreekse vervanger voor de YTX14-BS aanbied, dus zal wel goed gaan. Oorspronkelijke vraag blijft echter overeind.)
Net zoals je bij LED lampen vaak "40w" op de verpakking ziet terwijl ze maar 4w verbruiken, zie je bij LiFePO4 startaccu's vaak de capaciteit van de loodaccu die ze vervangen (lees: waarmee ze qua startstroom vergelijkbaar zijn), in plaats van de werkelijke capaciteit.
Ik vind dat soort zaken als elektronicus hopeloos irritant, maar het is de wereld waar we in leven. Zat namelijk te kijken voor zo'n ding voor in mijn eigen motor waar ik ook stroom voor m'n kampeervoorzieningen uit kan trekken (ventilatortje als het zoals voorspeld 35 graden wordt volgende week, lampje, telefoonlader, that's it). Maar met inderdaad, grofweg een kwart van de werkelijke capaciteit kom ik niet ver. Voor nu weer een el cheapo 7ah SLA accu onder de buddyseat gepropt met een gezekerd draadje naar de startaccu, als die 3 jaar meegaat ben ik tevreden 
De startaccu gaat geen cyclisch gebruik zien, en ik wil 'm niet per ongeluk leegtrekken, m'n SV is niet aan te duwen op vlak terrein of het gras van een camping...
Een motorfiets trekt geen 1000a startstroom. Mijn startaccu mag 160 ampere startstroom leveren. Ik denk dat je bij 75a wel aan een aardig gemiddelde zit. Ik heb het nog nooit gemeten.
Voor een starttijd van zeg 20 seconde (een absoluut uiterste dat in principe niet zomaar voorkomt, tenzij de motor een probleem heeft) kom je nog net weg met wat fets die thermisch goed verbonden zijn met een dikke plak koper op de printplaat. Ik kan niet zeggen of ze er echt in zitten.
Die capaciteit van de loodaccu heb je inderdaad niet nodig. Die is alleen zo groot omdat het ding anders de startstroom niet kan leveren. Bij het starten gebruik je vrijwel niets van de totale lading. Reken maar uit, 5 sec starten met 75A is maar 0,1 Ah.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor grote stromen wordt dat schakelding er tussen inderdaad weggelaten. Dit vind je dus bij de "starthulp" powerbanks en ook bij RC vliegtuigjes waarbij "iedere gram telt".
Bij "gereedschap" accu is het op het randje of je kan hebben dat er een mosfet tussen zit of niet. Dus sommige fabrikanten doen het en andere niet.
Tegenwoordig heb je mosfets als de PSMNR60-25 . Liever niet meer dan 300A continue, maar in piekstroom mag de stroom heus 1.7kA zijn... Twee van deze grappenmakers parallel en je kan een auto hier prima op starten. (de piekstroom van de belasting moet vaak echt onder de max continue van de mosfet blijven).
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat moet lukken, mijn zware motorscooter gebruikte net dezelfde batterij van Yuasa en ik heb die 1 op 1 vervangen voor die van Shido!
Helemaal blij mee, altijd 13,6V, start sneller en soepeler, en inderdaad je hebt die capaciteit helemaal niet nodig. Ik kan die nu in de winter gerust op stal laten staan zonder bijladen. Ik heb wel een echte LFP batterij lader bij de hand voor het geval dat, of af en toe eens bij te laden met 14.6V/10A.
Die Shido hebben alleen een balanceer circuit inwendig, er is geen actief BMS of iets dergelijks aanwezig. Kan ook niet, het BMS zal de accu maar afsluiten terwijl je rijd... Hou er dus rekening mee dat je de accu volledig kan ontladen en zelfs overladen als je motor te hoge spanning levert.
Er is wel een drukknop met drie leds erop die je laat zien hoeveel lading er nog over is.
Maar ik ben er erg blij mee, in plaats van 4 kilo onder het stuur, nu nog 0,700 Kilo. Ik merk het zeker bij het starten dat dat veel sneller en makkelijker aanslaat. En in de winter nooit bijladen tot nu toe, geen kapotte loodaccu meer.
Gewoon wel zoals Shido waarschuwt er op letten dat je motor een niet hogere spanning heeft dan 14.6V tijdens het rijden. En hou af en toe de lading in het oog als je niet rijd, je kan de Accu helemaal leeg trekken als je niet oplet. En daar gaan ze juist kapot van, ook loodaccu's hebben datzelfde euvel. Maar die zijn nog gevoeliger dan een LFP accu. Maar anders ben ik er 100 procent tevreden van!
NB; Je zal dus ook nog moeten investeren in een geschikte LFP lader voor het geval dat.
En van vrieskou problemen heb ik al helemaal geen last, mijn scooter komt dan niet buiten maar blijft in de warme garage staan.
Op zaterdag 9 augustus 2025 12:20:17 schreef Ledlover:
Net zoals je bij LED lampen vaak "40w" op de verpakking ziet terwijl ze maar 4w verbruiken, zie je bij LiFePO4 startaccu's vaak de capaciteit van de loodaccu die ze vervangen (lees: waarmee ze qua startstroom vergelijkbaar zijn), in plaats van de werkelijke capaciteit.
Daar was ik al een beetje bang voor na het vinden van die accu-boer website. Bedankt voor het bevestigen.
Op zaterdag 9 augustus 2025 12:20:17 schreef Ledlover:
Een motorfiets trekt geen 1000a startstroom.
Dat voorbeeld was bedoeld voor 'normale' LiFePO4 accu's voor bv. een dikke dieselcamper als startaccu. Maar zoals rew al voorrekent zou zelfs dat ook met een paar fets kunnen.
Op zaterdag 9 augustus 2025 19:55:14 schreef CrossFireX:
Dat moet lukken, mijn zware motorscooter gebruikte net dezelfde batterij van Yuasa en ik heb die 1 op 1 vervangen voor die van Shido!
Mijn motor staat helaas buiten en de accu is in één winter kapot (moet wel zeggen dat de accu al dik 15 jaar oud was voordat ik het zuur erbij gooide, dus sluit niet uit dat dat ermee te maken heeft). Op zich zou een geregelde acculader tot 14,4V toch ook werken op het balanceren na misschien? Geen idee wat de hoogste laadspanning van mijn motor is (ST1100), misschien een voltmetertje plaatsen...
Die Shido hebben alleen een balanceer circuit inwendig, er is geen actief BMS of iets dergelijks aanwezig. Kan ook niet, het BMS zal de accu maar afsluiten terwijl je rijd...
Daar heb ik mijn soms-contact-makende-contactslot al voor... (Vandaar dat ie ook al sinds de herfst stilstaat...)
Maar ik ben er erg blij mee, in plaats van 4 kilo onder het stuur, nu nog 0,700 Kilo.NB; Je zal dus ook nog moeten investeren in een geschikte LFP lader voor het geval dat.
Ding weegt echt geen drol (837g vs. 4366g, net gewogen). Volgens mij kan m'n B6 kloon ook LiFePO4's laden, maar een dedicated lader kan ook geen kwaad als het ding bevalt. Thanks voor de gebruikservaring!
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik hoop dat je een goede hebt gekocht...
ik had dit geval van een collega ter autopsie gekregen en daar zat echt helemaal NIETS in.
Het balanceercircuit is een 'laatste-redmiddel' variant: pas als de spanning over 1 cel te hoog oploopt worden er enkele weerstanden parallel aan die cel geschakeld om de overtollige spanning af te fakkelen.
Ook de ladingsindicator was een farce: geen echte coulomb counter/SMbus uitlezing van de lading, maar gewoon een spanningsmeting van het totaal.
Dat ding heeft het geloof ik een jaar uitgehouden en toen moest 'ie 'm steeds vaker op de zaak laden om dan naar buiten te rennen om nog te kunnen starten.
Dit was de binnenkant...
Ik ben niet zo snel bang meer van accu's, maar wauw... hier heb ik toch echt een veiligheidsbril én een gelaatscherm opgezet, evenals de labjas van m'n ma (brandwerend geval).
[Bericht gewijzigd door weardguy op (13%)]
CrossFireX
Sommigen slagen erin alles kapot te krijgen, een duidelijk voorbeeld van mishandeling.
Die van mij zit er nu al 5 jaar in, niks mis mee... Als je de handleiding leest en de batterij behandeld als lithium met GESCHIKTE lader. Overleeft nu nog altijd de winterstal en start onmiddellijk op daarna als ik hem van stal haal. Hoeveel mensen lezen de handleiding denk je? Juist niemand... Ik wel dus. De motor van mijn man heeft nu ook een Shido lithium erin, 3 jaar nu. Werkt als een lier...
We laden die Shido accu bij als het nodig met een LFP lader van 14.6V op zelfs 10A, die accu wordt niet eens handwarm ervan.
Trouwens ook loodaccu's kunnen ontploffen of zuur lekken bij mishandelen, op zich niks nieuws. Ook die moet je met wat liefde behandelen, maar ook daar maalt niemand om, enkel als de motor niet aanslaat.
Een tweedehands accu zou ikzelf NEVER kopen of overnemen, je weet nooit wat de vorige eigenaar daar allemaal mee uitgespookt heeft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 10 augustus 2025 20:09:03 schreef CrossFireX:
Een tweedehands accu zou ikzelf NEVER kopen of overnemen, je weet nooit wat de vorige eigenaar daar allemaal mee uitgespookt heeft.
Kocht ook wat anders van de verkoper, dus verzendkosten waren al geregeld. Accu is nieuw >75 (maar omdat ik zat te slapen dacht ik 150+ voor een 14Ah LiFePO4) en nu 30. Was een experimentje omdat de loodaccu die er nu inzit zo snel is overleden en een tweede zat na een paar maanden al op 11,9V terwijl hij nog niet de doos was uitgeweest en ik hem geladen had bij aankoop.
Of die 30€ te veel was zal de tijd me leren.
Overigens is die van weardguy zo te zien een LiPo (met 4 cellen???) en mijn Shido een LiFePO4. De statusuitleesunit lijkt dan wel weer erg op die van de Shido.
CrossFireX
Op maandag 11 augustus 2025 17:29:31 schreef r-p:
[...]
Overigens is die van weardguy zo te zien een LiPo (met 4 cellen???) en mijn Shido een LiFePO4. De statusuitleesunit lijkt dan wel weer erg op die van de Shido.
Ja 4 cellen voor een 13.6V LFP accu is normaal, zo een accu heeft een wat lagere celspanning dan gewone lithium accu's. Zo een cel mag tot max 3.65V geladen worden, van een 18650 bvb is dat 4.2V.
Ze zijn dus ook veiliger, lichter en kunnen tegen een flink stootje. Precies de reden dat moderne auto's nu tegenwoordig ook meer en meer met LFP accu rijden. Maar ja je hebt wel weer een ander type lader nodig dan voor gewone lithium accu's.
Die uitleesunit is verrekte handig om snel eens te zien hoeveel je celspanning nog bedraagt. Je hebt bij dit type accu geen ingewikkelde MCU schakeling nodig om te zien hoeveel lading er nog rest.
De fout die veel mensen begaan is dat ze niet nadenken dat dit een lithium accu is, en je dus als zodanig moet behandelen. Op die foto waarschijnlijk helemaal ontladen geweest en dan volle bak aan de lader hangen...
Bij diegene jij nu hebt gekocht is dit een LFP, en geen gewone lithium zoals op de foto boven. Diegene op de foto van JFK is niet geschikt voor een motor dus en als startaccu... JFK heeft er wel voor een motor en die zijn dan ook LFP! Dus ook verkeerd type accu voor een motor genomen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sommigen slagen erin alles kapot te krijgen, een duidelijk voorbeeld van mishandeling.
Tja, wat zou je nog meer moeten doen dan behalve in je motor uitwisselen en min of meer vergeten? Ik ken motoren niet, maar vermoed dat als zoiets als vervang-accu aangeboden wordt, je er toch een beetje vanuit mag gaan dat je 'm 1 op 1 uit kan wisselen. Als dat OBD-wereld rond lopen klooien met laadstromen en spanningen wordt, verwacht ik dat zoiets op de accu staat.
Hoeveel mensen lezen de handleiding denk je? Juist niemand... Ik wel dus.
De accu komt van een collega van de accu-afdeling, die als geen ander weet wat er mis kan gaan met die dingen...
Trouwens ook loodaccu's kunnen ontploffen of zuur lekken bij mishandelen, op zich niks nieuws. Ook die moet je met wat liefde behandelen, maar ook daar maalt niemand om, enkel als de motor niet aanslaat.
Ja, het enige verschil is dat een loodaccu over het algemeen maar 1 keer ontploft en je dan alleen nog met de (letterlijk) zure nasmaak zit.
Als, met de nadruk op als, zo'n ding gaat, moet je niet raar opkijken als elke ontploffende cel een nieuwe steekvlam/explosie genereert.
Op maandag 11 augustus 2025 14:57:02 schreef rew:
Die ene cel is de diep ontladen geweest.
Het waren er twee die rot waren: precies de buitenste cellen waren ver heen.
Op maandag 11 augustus 2025 17:29:31 schreef r-p:
Volgens analyse twee laders betreffen het LiFePo cellen: tijdens het pathologisch proces heb ik eerst de cellen gemeten. Twee daarvan (de slechte) zaten rond 2 Volt of iets dergelijks, de overige twee waren 3 Volt exact of zo.
Ik heb ze aan de labvoeding gehangen en op 3,65 Volt einde laadspanning ingesteld. LiFePo neemt na einde lading dan af tot 3,55-3,6 Volt en dat deden deze exact. Bij LiPo's en lithium-ion is mijn ervaring dat die minder in spanning zakken.
@ CrossFireX: die uitlees-unit is, als het hetzelfde schakelingetje is met een spanningsdetector IC die de 3 LEDs stuurt op basis van de totaalspanning, een wassen neus. JUIST bij dit soort accu's wil je niet weten wat de klemspanning is, maar de werkelijk beschikbare capaciteit/gezondheid op basis van interne weerstand en elke mA die er in gestopt en uitgelopen is, bepaald door een MCU-systeem. Dat ding op die slechte accu van die collega gaf ook doodleuk aan dat 'ie nog goed was, (pas aan het einde werd het minder) maar met starten moest 'ie al heel snel echt niet te lang wachten na het laden.
CrossFireX
Verkeerd type accu voor een motor... JMK heeft ze ook voor een motor in LFP. Volledig opgeladen kan je je motor zelfs schade toebrengen. Dit is een gewone lithium accu van 12V, niet voor een motor geschikt. De spanning kan bijna 16.8V bedragen vol, te hoog voor de elektronica.
Dus blijkbaar gekocht door iemand die geen verstand van zaken heeft. Ik dacht ook aan JMK vroeger maar dan toch voor Shido gegaan omdat die 1 op 1 vervangbaar zijn met dezelfde maten.
Dus voor die afgebeelde accu heb je ook een andere lithium lader nodig, die spanning kan je motor ernstige schade toebrengen met 16.8V! TOTAAL ongeschikt als vervanger voor een motor...
En die zal vast geladen zijn met een loodaccu lader die hij nog had liggen... 
Voor zo een LFP accu is die uitleesunit meer dan genoeg, voor een gewone lithium heb je wel eentje met MCU nodig, fout van JMK. Maar nogmaals, ongeschikt voor een auto of motor in gewone lithium.
De afgebeelde is geen LFP accu, ik kan een gewone lithium accu ook laden met een LFP lader hoor, geen probleem. Die zal dan nooit volledig geladen worden, maar tot ergens halverwege.
Maar goed we zullen nooit weten waar hier precies gebeurt is en ik stop hiermee ook de discussie verder. Ik ga nog effe toeren met mijn motor en Lithium accu...
Eentje die doet wat je ervan verwacht.
De spannig zakt ook redelijk bij LFP accu's hoor, volledig opgeladen kom je tot 14.6V na een tijdje staan wordt dit 13.6V, mocht je afgebeelde een LFP accu zijn dan moet er staan dat het 12.8V is op de buitenkant. Precies de gemiddelde spanning van 3.2V per cel. Dus duidelijk een ongeschikt type gekozen voor een motor...
benleentje
Golden Member
Op maandag 11 augustus 2025 18:27:36 schreef CrossFireX:
Verkeerd type accu voor een motor... JMK heeft ze ook voor een motor in LFP. Volledig opgeladen kan je je motor zelfs schade toebrengen. Dit is een gewone lithium accu van 12V, niet voor een motor geschikt. De spanning kan bijna 16.8V bedragen vol, te hoog voor de elektronica.
Ik heb wel zo starthulp accu die ik hier even startaccu noem. Dat is een 20Ah li-ion accu van 16,8V. Daar staat in de handleiding dat je na het koppelen van der startaccu aan de gewone accu je dan meteen moet starten en dan zo snel mogelijk de startaccu moet afkoppelen.
Ik heb al zekr 5x probleemloos zo mijn auto al 5x gestart omdat ik het probleem van de leeglopende accu niet zo snel kon vinden. Gelukkig is dat nu opgelost.
Uit zo een startaccu komt dan ruim 16V.
De auto elektronica moet echter wel kortstondig tegen 17,5V kunnen en zou er tegen moeten kunnen. Maar de loodaccu die aan die startaccu zit die kan niet zo goed tegen die 16V en in eerste instantie sloop je de gewone accu die in de auto zit als je de 16V er te lang op laat staan.
CrossFireX
Een motor van bvb benzinepomp krijgt nu 17V op zijn donder? Tiens in boekje van mijn motor staat nooit over de 15.5V te gaan met de boordspanning om geen schade te hebben... Hmmmm...
Maar goed, elk doet wat ie wil met zijn apparatuur thuis, niet mijn probleem en ik zal dat ook niet doen 17V op een auto...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (26%)]
benleentje
Golden Member
Volgens de specifikties voor automotive hoort auto elektronica kortstondig tegen 17,5V te kunnen en het moet blijven werken tussen 9 en 17,5V.
Voor een 12V pomp maakt de spanning niet zo veel uit op 17V loopt die wat sneller.
niet mijn probleem en ik zal dat ook niet doen 17V op een auto...
Ik ook niet enkel die spanning op een lege accu. Dat ze zeggen van max 15,5V dat is meer omdat dat al teveel is voor de accu en dat zal ook wel de spanning zijn die je voor langere tijd als maximum mag hebben. Ik heb het enkel over de korte tijd.
En ik spreek over een auto en weet niet over een motorfiets onder de automotive valt.
CrossFireX
In ieder geval 12V op een lithium accu zoals hierboven is vreemd. Er zijn inderdaad 12V lithium die precies 12V geven, maar die zijn ongeschikt voor een auto of motor. Voor een gewone lithium cel zou dat dan 3V per cel betekenen, lijkt me niet, een LFP is leeg op die spanning. Op mijn Shido staat er duidelijk 12.8V. Ik heb hier ook een LFP van 50 en 100Ah staan van verschillend merk, daar staat overal 12.8V op. Er staat ook duidelijk dat het Lithium-ion is, niet LFP... Vreemd geval.
Op maandag 11 augustus 2025 20:06:11 schreef CrossFireX:
Er staat ook duidelijk dat het Lithium-ion is, niet LFP... Vreemd geval.
Daarom raakte ik in de war van de foto's van weardguy: ik ken LFP alleen van losse hardplastic modules van >50Ah of complete 12V accu's dus als ik een pouch zie, denk ik (en inmiddels vermoed ik onterecht) dat het een LiPo is. Mede ook door dat Litium-Ionen opschrift. Gisteren ook nog een PDF van die JMT batterij gedownload, maar daar staat ook nergens LiFePO4 of LFP, alleen Lithium ion. Chemisch gezien werken ze allemaal met lithium ionen volgens mij maar ergens heb ik ooit de foutieve afslag genomen dat LiPo en 18650 Li-Ion zijn en LFP en LTO niet...
rew
Op dinsdag 12 augustus 2025 12:48:49 schreef r-p:
dus als ik een pouch zie, denk ik (en inmiddels vermoed ik onterecht) dat het een LiPo is.
Ik denk dat nog steeds.
Op maandag 11 augustus 2025 20:06:11 schreef CrossFireX:
In ieder geval 12V op een lithium accu zoals hierboven is vreemd.
Je ziet het tegenwoordig heel vaak. Men markeert dingen om zo min mogelijk vragen te krijgen van mensen die er geen verstand van hebben. Gewoon gedoe voorkomen.
Dus als een gereedschapmerk van 6*LFP naar 5*LIPO overstapt, noemen ze de accu gewoon nog steeds "20V". Geen vragen van gebruikers. (Dat nu de nieuwe 5S accus overladen worden door de GEN1 laders staat in de kleine letters die niet iedereen leest).
En de lithium accus voor scooters die vroeger op 4S 12V loodaccus reden... die worden gewoon 48V genoemd.
Zo, verwacht ik ook hier. Er zijn consumenten die het niet aandurven om een nieuwe 12.8V accu in hun 12V motor te duwen. Dus sommige marketing mensen overtuigen hun bedrijf dat er "12V" op moet staan. Technisch verandert er niets.
weardguy
Op dinsdag 12 augustus 2025 12:48:49 schreef r-p:
Daarom raakte ik in de war van de foto's van weardguy: ik ken LFP alleen van losse hardplastic modules van >50Ah of complete 12V accu's dus als ik een pouch zie, denk ik (en inmiddels vermoed ik onterecht) dat het een LiPo is. Mede ook door dat Litium-Ionen opschrift. Gisteren ook nog een PDF van die JMT batterij gedownload, maar daar staat ook nergens LiFePO4 of LFP, alleen Lithium ion. Chemisch gezien werken ze allemaal met lithium ionen volgens mij maar ergens heb ik ooit de foutieve afslag genomen dat LiPo en 18650 Li-Ion zijn en LFP en LTO niet...
Als jij wél iets hebt kunnen vinden over dat ding hou ik me aanbevolen, ik heb ook lopen zoeken vanwege de autopsie die vroeg of laat op m'n website verschijnt, maar niets gevonden.
Maar om het nog leuker te maken, 14500 cellen, maar dan wel LFP:
Van een collega die een professionele tondeuse had die de accu leek af te keuren. Dat bleek niet aan de accu te liggen maar aan het laadstation dat na ontelbare keren uitnemen en weer in plaatsen van de tondeuse met een gare connector kampte.
Omdat hij een vervangende accu had gekocht via 123accu.nl maar die slecht geladen wou worden, werd gevraagd of ik er eens naar kon kijken.
Direct op de laadconnector van de adapter aangesloten werkte het in ieder geval, maar de vervangende accu bleek echt gaar: meer dan 500 mAh uur of zo kreeg ik er niet in en de interne weerstand was, zelfs met 3 cellen parallel, 54 milli-Ohm, terwijl de originele accu nog 2/3de van z'n opgedrukte capaciteit haalde bij een interne weerstand die bijna 3 keer zo klein was.
Het gaf ook meteen inzicht dat je 123accu.nl niet te serieus moet nemen, want toen hij reclameerde dat de vervangende accu veel slechter presteerde dan verwacht, was 'ie helaas net te laat om 'm te retourneren. Hij bestelde er nog een, kreeg dezelfde vervangaccu opgestuurd en, driemaal raden, die was nog erger, met een interne weerstand die iets van 58 milli-Ohm bedroeg. Veel meer dan 460 mAh ofzo heb ik er niet in kunnen proppen.