Hallo Allemaal,
Ik kom weer eens om de hoek.
Ik heb hier twee asus latops. een N56V en een N76V. Fijne machientjes voor erbij. de N56V ooit jaaaaren geleden nieuw gekocht en hangt nu met plakband en epoxy bij elkaar, maar gaat nog als een speer. Beviel na 10 jaar zo goed dat ik dus een aantal jaar geleden de 17" versie N76V, 2e hand op de kop heb getikt. Werkte als een tierelier.

Gisteren echter de laptop aangedaan, deed wat updates, youtube open, ik ging er lekker voor zitten en toen paf, alles uit en weg. De voeding en de accu van de N76V werken nog prima op de N56V. De N76V geeft niet eens een ledje meer.

Alles uitelkaar gehaald. En ik ben gaan meten. Ik vond meteen al een raar dingetje maar wie ben ik. Uitaard als noob niet veel kunnen vinden. Dus gezocht naar een blueprint. Ik heb een boardview file gevonden. en ben vanaf de voeding gaan meten, component naar component. En toen kwam ik weer op dat eerder genoemd vreemd dingetje, en die doet rare dingen. Het gaat om de PJP8804.
Boardview zegt: 1 AC_BAT_SYS, maar ik kan er niets over vinden op internet.

Ik heb gemeten op continuiteit en ik heb het gevoel dat deze kortsluiting maakt. Boardview geeft aan dat de linker kant van de PJP8804 naar andere compeneten loopt dan de rechterkant, echter als ik meet zijn ze allen verbonden.

Het vreemde is echter, dat dit ding op niets anders lijkt dan een solder blob. Ik zal een foto meesturen. Als dit het is, zou het toch nooit gewerkt mogen hebben? of is dit een rooie haring?

Aanvulling, Nog wat aan het spitten geweest, vond een youtube video waar ik dit zelfde onderdeel zag, en ziet er net zo vaag uit. tweede afbeelding toegevoegd van youtube.

Je foto zou wat scherper mogen en neem ook iets meer van de omgeving mee.

Ik zie geen PJP8804 component! maar alleen de opdruk op de print staan.
Het component wat er het dichtst bij zit (opdruk R010) is een SMD weerstand van 0,1Ω dus die is goed als je daarvan de continuiteit hebt gemeten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]

Hier nog even wat foto's, dit is het deel waar de power binnenkomt op het moederbord. Mijn logica, voor zover deze rijkt, zegt, als de laptop niets meer doet, zelfs geen ledje, dan is er vast iets met de power verzorging.

De eerste foto was zo onduidelijk omdat ik op maximum zoom zit, deze componenten zijn wel heel klein.

Ik ben niet heel erg op de hoogte van alle componenten, ik weet wel een beetje wat de de dingen doen, maar heb moete met het herkennen van componeten, al dat SMD spul lijkt op elkaar of is gewoon te klein om te zien wat het is. Ik ben gwoon op zoek naar wat tips. Is mijn analyse juist, volg ik het juiste pad?

ding weer in elkaar zetten en proberen? fan zit goed vol vuil de heatpipe waar deze tegen blaast zit geheid ook bijna dicht, kan gewoon thermisch uitgevallen zijn..

Op zaterdag 9 augustus 2025 16:36:07 schreef Maxim:
Hier nog even wat foto's, dit is het deel waar de power binnenkomt op het moederbord. Mijn logica, voor zover deze rijkt, zegt, als de laptop niets meer doet, zelfs geen ledje, dan is er vast iets met de power verzorging.

Een laptop (ook desktops) hebben geen geen echte aan uit schakelaar (waar de gebruikte stroom door loopt) maar een circuit dat met de "aan/uit" knop wordt bediend en fets aanstuurt die de spanning op het moederboard zetten.
Zonder servicemanual kom je er niet uit zo. Of je moet een zelfde laptop kunnen vinden om te kunnen vergelijken.

Ik denk dat je JP8804 gewoon jumper 8804 is. Die eerste p hoort niet bij dat nummer. Lettertype font grootte is ook anders als die tweede p.

En een jumper is gewoon Engels voor doorverbinding of draadbrug of zoiets.

Het klopt dus dat je een doorverbinding meet. Die jumper is goed.

Ik denk alleen wel dat je totaal verkeerd spoor zit. Je moet denk ik eerder zoeken naar een contactprobleem in je batterijcircuit. Of anders is ergens een schakelende lader/voeding die er de brui aangegeven heeft.

Persoonlijk zou ik deze laptop bij de vuilnis zetten. Reparatie lastig en onderdelen vrijwel onmogelijk te krijgen. Een oude dezelfde andere sloopcomputer kan zelfs verschillende onderdelen hebben. En dan is de kans groot dat bij de sloopcomputer exact hetzelfde onderdeel defect is.

Door de ouderdom van deze computer is er geen eer meer aan een reparatie te behalen.

Dat is geen onderdeel maar een jumper, ofwel in dit geval gewoon een doorverbinding dmv soldeer. De functie van zo'n ding is puur voor de fabrikant. bv om een PCB voor verschillende modellen te kunnen gebruiken of bij reparatie of ontwikkeling een stuk circuit te kunnen isoleren.

Op zaterdag 9 augustus 2025 16:36:07 schreef Maxim:

Mee eens: Het zou iets in de voeding kunnen zijn.
Die 2e serie foto's is duidelijker trouwens. Het is een weerstand in een breder-dan-lang behuizing, 0612 ofzo. En die is heel:

Op zaterdag 9 augustus 2025 13:48:35 schreef vergeten:
Het component wat er het dichtst bij zit (opdruk R010) is een SMD weerstand van 0,1Ω dus die is goed als je daarvan de continuiteit hebt gemeten.

Het issue zit dus ergens anders, maar waarschijnlijk wel aan het begin van de 'stroomvoorziening'.

Kun je die boardview linken of als bijlage aan een post toevoegen?

Er zal een binnenkomende voeding zijn, dan iets van een PMIC en een aantal fetjes, die de binnenkomende voeding verdelen naar delen van het board. (Regelaars voor andere spanningen/voedingsrails, batterijlader als die niet al in de PMIC geintegreerd zit, etc.)

Stuk is 'ie toch al, dus al je er lol aan hebt kun je er aan puzzelen. (En als je er nog belangrijke data op had staan even de disk overzetten in een andere machine en data kopiëren). Misschien is 'ier permanent stuk, misschien niet.

Met die boardvieuw weet je hopelijk waar al die voedingsrails zitten en welke uit welke afgeleid wordt, en kun je dus nameten welke spanning(en) er ontbreken / welke rails het niet doen. Dat herstellen is de stap daarna.

Is je 3v3 ineens 19V, dan kun je het opgeven, maar zijn er gewoon wat dingen 0V, dan kun je eens gaan zoeken waarom. Spontaan kortgesloten condensatortje ofzo.

Testman's tip is ook een goede. Is ook prettiger aan te werken stofvrij is, maar misschien komt 'ie spontaan weer tot leven.

Op zaterdag 9 augustus 2025 17:00:19 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat je JP8804 gewoon jumper 8804 is. Die eerste p hoort niet bij dat nummer. Lettertype font grootte is ook anders als die tweede p.

En een jumper is gewoon Engels voor doorverbinding of draadbrug of zoiets.

Het klopt dus dat je een doorverbinding meet. Die jumper is goed.

Ik denk alleen wel dat je totaal verkeerd spoor zit. Je moet denk ik eerder zoeken naar een contactprobleem in je batterijcircuit. Of anders is ergens een schakelende lader/voeding die er de brui aangegeven heeft.

Persoonlijk zou ik deze laptop bij de vuilnis zetten. Reparatie lastig en onderdelen vrijwel onmogelijk te krijgen. Een oude dezelfde andere sloopcomputer kan zelfs verschillende onderdelen hebben. En dan is de kans groot dat bij de sloopcomputer exact hetzelfde onderdeel defect is.

Door de ouderdom van deze computer is er geen eer meer aan een reparatie te behalen.

Jumper, natuurlijk! Had nog wat meer visuele inspectie gedaan met dubbele bril, kan niets verbrand zien. maar kwam wel meer van dit soort jumpers tegen. Uiteraard.

Helemaal eens dat deze laptop bij de vuilnis moet, heb genoeg laptops hier. Echter, Het is zo'n laptopje die je zo makkelijk even pakt in de tuin, schuur, en daar dan ook een keer vergeet, etc. Het heeft een mooi groot scherm en de oude I7 doet nog goed mee. niet traag. Zit een SSDtje in, dus nog steeds snappy.

De reden dat ik hem wilde repareren was dat gewoon nog goed meekomt en omdat ik dacht dat dit misschen een simpel probleempje kon zijn. Ik vind een beetje pielen met electronica wel leuk en dacht, dit is een leuk leermomentje.

Op zaterdag 9 augustus 2025 17:49:50 schreef Lucky Luke:

Kun je die boardview linken of als bijlage aan een post toevoegen?

Er zal een binnenkomende voeding zijn, dan iets van een PMIC en een aantal fetjes, die de binnenkomende voeding verdelen naar delen van het board. (Regelaars voor andere spanningen/voedingsrails, batterijlader als die niet al in de PMIC geintegreerd zit, etc.)

Stuk is 'ie toch al, dus al je er lol aan hebt kun je er aan puzzelen. (En als je er nog belangrijke data op had staan even de disk overzetten in een andere machine en data kopiëren). Misschien is 'ier permanent stuk, misschien niet.

Met die boardvieuw weet je hopelijk waar al die voedingsrails zitten en welke uit welke afgeleid wordt, en kun je dus nameten welke spanning(en) er ontbreken / welke rails het niet doen. Dat herstellen is de stap daarna.

Is je 3v3 ineens 19V, dan kun je het opgeven, maar zijn er gewoon wat dingen 0V, dan kun je eens gaan zoeken waarom. Spontaan kortgesloten condensatortje ofzo.

Testman's tip is ook een goede. Is ook prettiger aan te werken stofvrij is, maar misschien komt 'ie spontaan weer tot leven.

Boardviewtje toegevoegd,

Alhoewel ik heel weinig van electronica weet, ben ik wel aardig thuis als het gaat om computers. Lijkt me stug dat het oververhitting was, het was koel buiten en de laptop was van de voeding af en lag buiten. Tevens hoefde deze laptop eigenlijk niets meer te doen dan opstarten. Het ding heeft zelfs een heuse nvidia kaart en als dat ding staat te stampen, dan wordt hij echt veel warmer dan gisteravond. Dezalnietemin kan het nog steeds. Heb de koeler ook verwijderd en de pasta was ook niet super meer. Die wordt ververst.

Mijn ding is, dat zelfs als de laptop uit is, en de voeding is aangesloten, zou je een ledje moeten zien, en die brandt ook niet. Ik had gisteravond meermaals de voeding verwijderd en weer aangelsoten, zelfde als de accu. Zoals gezegd he ik ook een N56V welke zelfs nog iets krachtiger is en daar werkte de voeding en accu gewoon op. En daar zie je ook het ledje knipperen wanneer enkel aan de voeding.

De N56V werkt zelfs zonder accu, Kan me enkel niet herinneren of ik ditzelfde ook getest heb met deze N76V.

Nog een extratje, ik zag wel 3,2 volt op een aantal van de Accu connectors. Dus er loopt wel wat. vond enkel 3,2 volt wat raar.

Nog een extratje, ik zag wel 3,2 volt op een aantal van de Accu connectors. Dus er loopt wel wat. vond enkel 3,2 volt wat raar.

Dat is spanning, dat wil niet zeggen dat er stroom loopt. Maar je accu werkte in je andere laptop dus die zou goed moeten zijn.

heb ook wel gehad bij laptops dat de southbridge in sluiting lag. ben je zo achter, een lage weerstand over de voedingspanning zegt dan al veel. soms geluk met een gare tantalium condensator maar die vinden met ohms meten is niet te doen. dat is met een externe voeding op lage spanning en hogere stroom beter te doen. het ding gaat vanzelf roken of te voelen worden. punt is wel dat de printsporen niet altijd dik zijn en je dus een interne layer op kunt stoken ermee. dus die stroom niet te hoog instellen. veilige waarde is een 1,5V.

In de tussentijd het board even schoongeblazen en voorzien van nieuwe koelpasta.
Deze foto is nog een oude waar ie nog vies was. :)

Nog wat aan het meten geweest, en wat kleurtjes aan de foto toegevoegd.

A:
Ik merk dat al deze rood getagde componenten kortsluiting maken met aarde zodra ik de voeding inplug.
Wanneer de voeding afgekoppeld is, dan is dit niet het geval.
Is dit normaal?

B:
Dit zijn de "fets" toch, mosfets neem ik aan? Deze sturen 19V door, wat me wel verbaasde is dat de aansturing 25V was. Is dat normaal?

C:
Op dit component meet ik 6.2V

D: Op deze twee polen meet ik:
Zonder accu: 3,2V
Met accu: 12V.

Hoe je A precies gemeten hebt snap ik niet, maar maakt ook niet veel uit, ik gok dat het probleem elders zit.

Het onderdeel rechts van het C-hokje zijn zeer hoogstwaarschijnlijk je SMbus-host onderdelen, opdruk iets van BQxxxxx of van Maxim, veel meer smaken heb ik nog niet in laptops gezien. Die communiceren met de SMbus slave in de accu. Meer geavanceerde (en dat zou deze al kunnen zijn, de technologie is er al decennia) hebben ook zogenaamde powerpath-technologie aan boord: dat minimaliseert de voeding kwa vermogen en afmeting (en dus kosten en meer gemak in meenemen), maar zorgt er voor dat in uitgeschakelde toestand de accu volledig door de voeding geladen wordt en als de laptop het erg zwaar krijgt, het grootste gedeelte van de benodigde stroom door de voeding geleverd wordt en een heel klein deel van de stroom overblijft om de accu te laden. Voor pieklasten kan zelfs gelden dat accu en voeding samenwerken en de accu dus niet eens (kortstondig dus) opgeladen wordt.
Als dat chipje er de brui aangeeft werkt de rest vaak ook niet meer.

Als je een scoop hebt, kun je in ieder geval kijken of de klok daar loopt met het datablad erbij.

Daarnaast zit daar die brede 0612 (of iets vergelijkbaars) weerstand. Dat is de sense-weerstand, herkenbaar aan de enorme kopervlakken aan beide kanten en de twee dunne baantjes die er ook van weg lopen. De stroom door die weerstand levert een bepaalde spanning erover op en zorgt er zo voor dat het systeem weet of er teveel stroom getrokken wordt of niet. Bij te grote stroom-afname worden de FETs gesloten (lees: ze sperren).

Je kan eens beginnen te meten wat er gebeurt als je alles aansluit en dan over die weerstand meet. Als die spanning enorm oploopt, zit er dus ergens sluiting ACHTER de sense-weerstand (lees: in de laptop dus, niet richting de accu).

Let wel: de spanningen zijn laag en met een goedkope multimeter zul je misschien zelfs niets meten omdat 'ie niet nauwkeurig genoeg is. 4 of zelfs 5 cijfers achter de komma is aan te raden voor een betrouwbare meting.

25 Volt aansturings-spanning op de gate kan, maar is wel relatief hoog, de meesten houden het bij 20 Volt op de gate wel voor gezien. Echter kan die spanning nog wel eens door een ladingspomp geregeld worden en heeft bij defecten dan de neiging om te gaan pulseren. Daar moet je meter mee overweg kunnen en niet elke meter kan dat.

B zijn hoogstwaarschijnlijk MOSFETS ja, maar ik vind ze verrekte ver weg zitten van de SMbus host, maar goed, ik ken deze laptop niet ;)

Je zult moeten kijken dat je de voedingsrails kunt vinden, als al het eerdere niets opgeleverd heeft. Ergens zitten allemaal regelaars (schakelende regelaars, dus ook hier kan je multimeter moeite mee hebben en je voor de gek gaan houden!) die van de accu/voedingsspanning 12 Volt, 5 Volt, mogelijk ook 3,3 en 1,8/1,5/1,2/0,8 Volt of zo maken (wat betreft die laatste 4: ik heb geen idee wat tegenwoordig gangbare kern-spanningen van de processor zijn)

Over het algemeen melden die allemaal ergens met een lijntje aan het systeem of die spanning in orde is of wordt er met behulp van sense-weerstanden gekeken hoeveel stroom er loopt en of dat niet de spuigaten uitloopt. (die sense-weerstanden kunnen ook weggelaten zijn waarbij de interne weerstand van de MOSFET als sense-weerstand gebruikt wordt).

Als je die circuits gevonden hebt, kun je met extern voeden kijken wat of er iets raars gebeurt. Let wel: veel circuits hangen aan elkaar en als de ene niet opkomt, kan het zo zijn dat de ander dat ook niet doet.

Op zaterdag 9 augustus 2025 18:12:51 schreef Maxim:
[...]

Boardviewtje toegevoegd,

Ah, dank, maar die kan ik niet openen. (Ik dacht dat het een pdfje oid zou zijn, ik vind ook wel een repair manual bij scribd maar daar willen ze dat ik een account maak om die down te loaden, en het previeuwplaatje is te klein om de teksten te lezen maar dat zou helpen om te weten waar welke voedingslijn zit en welke rail welke rail voed).

Anyway, van je foto's : PJP8803 en PJP8804 zijn interessant, kijk eens welk nummer er op die chips staat en of je daar een datasheet van kunt vinden. Daar staat dan een example circuit in wat weer kan helpen.

Ook PJP8003 en PJP8005. Heck, misschien heten alle PowerJugglePieces wel PJP88nn... En kun je zo het powerpad volgen.

Omdat die laptop helemaal niks meer doet, zelfs geen knipperende powerled, denk ik dat het al heel dicht bij de inkomende voeding mis gaat. Dus ten opzichte van gnd meten welke spanning je op 'brede printbanen' voor en na al die 'fets/pmics' dingen hebt. Of zelfs zonder dat er spanning op staat ohms meten of 1 van die brede printbanen kortgesloten is naar GND terwijl het niet GND is.

Goede tips allemaal. En ja, deze noob heeft een scoop. Ik ga dat eens proberen @weardguy. Eens zien hoe dat allemaal werkt.

A meet ik vanaf een massa plek naar de componenten op continuiteit. geen continuiteit aan één kant als de voeding niet is aangesloten. Zodra de voeding is aangesloten, maken alle rood aangstreepte contacten, contact met massa aan beide kanten van de componenten.

Boardview kan je openen met gratis pc programma http://boardviewer.net/, daar kan je dan ook zien waar contacten met elkaar "verbonden" zijn.

Ik zal proberen al deze hier genoemde componenten eens te testen.

Dank voor al de tips!