Ik heb hier een apparaat, waar het LCD van beschadigd is.

De fabrikant vraagt ongeveer 50 euro, 70% van een nieuwe (tweedehanse). Dit soort LCD schermpjes zelf kosten maar 2-5 euro in china.

Ik zit met twee problemen. Enerzijds: ik kan geen schermpje vinden wat zou moeten passen.

Het glas is: 67.7*46.4, het groene stuk is 65.2*39.1 en volgens mij is het active area daarbinnen 59.8*33.35.

De LCD heeft geen backlight (het idee is dat hij een jaar gebruikt moet worden op twee AA batterijtjes.). "reflective" heet dat.

Eerdere "pixels-tellen" acties kwamen op een onwaarschijnlijk aantal van 72 pixels verticaal. Nu kom ik vanaf de foto op 64 pixels. Durf ik af te ronden naar 64. Hij is dus 128x64 pixels.

De FPC heeft 30 aders. Vraag 1: Kan iemand een vervangend display vinden... ergens?

Ik krijg het LCD schermpje niet los van de behuizing. Hij lijkt gelijmd te zitten. Ik heb de boel in IPA zitten weken en daarna met een schroevendraaier wat zitten porren. Volgens mij komen er dan glasscherven los. Dus vraag 2: Iemand ideeen over hoe ik hem los zou kunnen krijgen? Verwarmen? Hetelucht, hoewarm?

Dit is een foto van het ding met de telefoon-camera:

En hieronder een scan met de scanner op 300 DPI. 0.08466 mm/pixel.

Edit: FIJN! de website lijkt hem geschaald te hebben. Een paar procent maar. Hier is het origineel op 300DPI waarbij de schaal wel klopt.

Reflective lcd zie je niet veel meer...
Deze is met 30pins FFC (wel met backlight): https://www.buydisplay.com/white-2-6-inch-spi-serial-graphic-touch-scr…
Of de aansluitingen en resolutie kloppen weet ik natuurlijk niet...

_/-\o_ Arco, you did it again!.

Eindelijk een display gevonden wat gaat passen in mijn soldeerstation: heb me bij Ali en diverse anderen een driedubbele slag in de rondte gezocht maar nix gevonden.
Was al begonnen met character displays...

Ik kijk altijd eerst bij Buydisplay: die hebben heel veel... ;)

Maar voor de bridgemate geen oplossing: Het display is kleiner dan het origineel.

Tsja...
De enige reden dat dat soort schermpjes nog geen 5 euro kosten is het volume waarin ze geproduceed worden.
Als het een custom model is (zou best kunnen) zul je toch die €50 moeten neertellen of een tweedehandsje kopen in de hoop dat dát display wel goed is (en blijft).

Loshalen: het hele ding in de heteluchtoven leggen op 50 graden en hopen dat daardoor de lijm voldoende verzwakt. Als het eenzelfde soort lijm is als vaak gebruikt om battery-packs in een behuizing te plakken: sterkte...

Je kunt natuurlijk ook zo?'n standaard displaytje aanschaffen om te zien of de aansturing identiek is, voor de kosten hoef je het niet te laten.
De maat valt wel iets mee te rommelen: behuizing uitbreken/fraisen als het iets groter is, of wat (3D geprinte?) vulstukjes als het wat kleiner is.

Ik denk niet dat de gebruikers dat soort "gepruts" zullen accepteren. Ik ben daar nogal makkelijk mee: als het werkt is het wat mij betreft prima.

Mijn heteluchtoven gaat niet lager dan 100. :-( Onhandig.

Ik stel het "scherm loshalen" waarbij ie mogelijk gaat sneuvelen uit tot nadat ik een nieuw scherm in huis heb (en getest).

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Past dat schermpje van zo'n billige componententester van Ali niet?

Ik kan hier geen goede link genereren, maar als je bij Ali zoekt op LCR-T4 ESR Meter, dan vind je hem wel.

Volgens mij is dat hetzelfde scherm.

Op zondag 10 augustus 2025 18:11:36 schreef rudig76:
deze bij reichelt lijkt in de buurt te komen als ik me niet vergis

Je hebt gelijk.... Maar deze heeft een backlight.

Je mag 1x raden wat ik gisteren in een la-met-onderdelen vond... Nou 2x dan. Een kleinere versie van deze. Dus op het oog lijkt ie te passen, dus bestaande FPC er uit, en... nieuwe past niet. Die blijkt 34 pins te zijn niet 30. :-( (*)

@semtexx: Ehh. De mijne heeft een 16x2 character display. Ik heb ze niet zo modern.

M"n dummyload heeft een TFT kleurenschermpje, met backlight wat te klein is. Kortom, ook op geen enkel punt compatible.

Ik heb nu een paar chinezen aan de lijn op alibaba die allemaal dingen hebben die bijna passen. Eentje heeft een 20 pins scherm wat fysiek past, maar dus andere aansluitingen heeft. Hij beweert dat ie bereid is om ze te customizen, maar mijn laatste bericht is dat 120 dollar niet per-schermpje is maar voor het hele project. Of ie dan nog wil is maar de vraag.

(*) Die 34 heb ik van reichelt... De mijne heb ik niet geteld, maar het zou best 34 kunnen zijn geweest. Ik schatte gisteren "32".

Op zaterdag 9 augustus 2025 19:58:04 schreef rew:
Ik heb hier een apparaat,

Welk apparaat, typenummer etc?     Foei ;) je zou toch beter moeten weten! _/-\o_

"Bridgemate II" (zie foto).

Dat, schat ik zo in, helpt helemaal niets.

[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]

120 dollar voor het hele project? Daar moet volgens mij nu al dik geld bij...
Je hebt volgens mij drie opties:

1. nieuw display bestellen
  2. tweedehandsje aanschaffen en desgewenst delen uitwisselen
  3. ander display monteren en met de eventuele afmetingsverschillen leven

Als het om meerdere toestellen gaat: optie 3.

[toevoeging]
als het om ettelijke tientallen gaat: custom; prijs gaat aanzienlijk naar beneden bij grotere aantallen.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (15%)]

Ja er zijn er meerdere kapot.
Nieuw kosten ze 129. Tweedehands (gereviseerd) 89. Scherm vervangen 50. Dat is wat de fabrikant aanbiedt.

Ik zei met m'n stomme kop dat zo'n schermpje makkelijk op aliexpress of alibaba te vinden zou zijn. Gewoon omdat ik verwacht dat ze bij die fabrikant gewoon een standaardschermpje hebben genomen.

Maar ja. misschien hebben ze getest met een kleiner schermpje en dan de chinees aan z'n jasje getrokken om een grotere versie te maken.

Tweedehands aanschaffen is waar de club inderdaad over aan het nadenken was.

Ik ga nu 5 of 10 exemplaren kopen die andere FPC hebben maar verder wel overeenkomen. Plan is om dan de pinout uit te zoeken en een inbouw verloop-printje te maken.

Ik heb de "andere FPC" schermpjes binnen en.... de club heeft originele LCDs besteld tegen woekerprijzen bij de fabrikant. (1 schermpje bij de fabrikant kost evenveel als wat ik incl shipping voor tien heb betaald).

Maar goed... Nu "eenvoudig" de oude verwijderen en effe een nieuwe monteren.... Makkelijker gezegd dan gedaan: De boel zit muurvast.

Aangezien ik bij de officiele nieuwe wat 3M dubbelzijdig plakband heb gekregen vermoed ik dat de oorspronkleijke daar ook mee vast zit. Zie foto. (467MP / 200MP)

De eerste loskrijgen is met veel geweld, glasscherven, 1x uitschieten en FPC doorgesneden uiteindelijk gelukt.

Weet iemand een truuk om dit spul "los te halen"? Voor hotglue is de truuk "IPA", dan laat het makkelijk los. Bij plakbandresten lost in mijn ervaring het plakspul op in de IPA en kan je het verwijderen, dus hier ook geprobeerd om de randen een halfuurtje in de ipa te drenken alvorens nogmaals te proberen, maar... geen overtuigende resultaten.

Kan ik nog iets anders proberen dan 100 graden hete lucht?

(formeel hoeft het scherm het na het verwijderen niet meer te doen, maar als het wel lukt, dan kan ik voor de toekomst een keer de interface uitzoeken: een 30 pin FPC breakout maken, dan met jumperkabels aan een CPUtje hangen. Vervolgens de nieuwe 20 pins displays ook via breakout aansturen, kijken of dat hetzelfde is. En vervolgens een 20-30 conversieprintje maken en binnen in het bestaande ding verstoppen. Ik denk dat er genoeg ruimte is. )

Plakband en lijmresten gaan het beste met gewone wasbenzine er af. Dubbelzijdige tape ook.

100 graden (of iets minder) hete lucht is een vrij gebruikelijke methode om plak te verzachten. Wasbenzine werkt wat beter dan IPA maar lost ook meer dingen op die het niet op moet lossen.

Als je iets als bv een wig onder het display duwt en dan er iets aan kracht opzetten en het dan even zo laten en dan na zeg 1 minuut de wig er verder onder duwen en weer even wachten. De tape wil dan wel loskomen.
Maar als de tape sterker is dan het display aan kracht aankan werkt dat ook misschien niet

[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]

Op maandag 8 september 2025 04:42:27 schreef benleentje:
Als je iets als bv een wig onder het display duwt en dan er iets aan kracht opzetten en het dan even zo laten en dan na zeg 1 minuut de wig er verder onder duwen en weer even wachten. De tape wil dan wel loskomen.
Maar als de tape sterker is dan het display aan kracht aankan werkt dat ook misschien niet

Ik heb dit in combinatie met de IPA al geprobeerd. Ik heb de indruk dat 1) de boel echt heel vast zit en dus niet begint met lospellen als je er kracht op zet. (het glas breekt eerder). En de IPA werkt niet omdat het niet onder het tape-gedeelte kan komen.

Ik ben er achter dat de dubbelzijdige tape bestaat uit een gewoon stevig "plakband" plus een schuimlaag met daar dan weer een plaklaag op. De schuimkant zat tegen het LCD. Dus misschien is het mogelijk om een beginnetje te maken met een scherp mesje dat de IPA kan beginnen met onder de plakband-laag te komen.

Flossdraad oid heb ik ook aan zitten denken. Maar het display is aan drie kanten aan de bovenkant flush met een randje in de behuizing. Daar om je niet tussen om onder de LCD te komen.