Op zondag 7 december 2025 13:09:55 schreef fred101:
Het beste commentaar uit die video over die fake laser welder (het is dus idd een scam):
[...]

_/-\o_

Op donderdag 4 december 2025 19:25:22 schreef Arco:
AAA Li-Ion cellen zijn prima te krijgen...

Bedoel je laadbare of de disposables??

Disposable Li-Ion bestaat niet volgens mij. (op cellen van Ali na, die kun je meestal wel direct weggooien... :) )
(disposable is Lithium-Thionyl)

En die cellen in de e-sigaretten dan? Meestal LiIon en wordt na 1x weggegooid.

Ik zeg niet dat je Li-Ion niet kunt weggooien, maar 't is normaliter niet de bedoeling... ;)
(een oplader erbij maken met kabels en pluggen is waaeschijnlijk te duur, weggooien is goedkoper...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (34%)]

Op zondag 7 december 2025 16:15:21 schreef Arco:
Disposable Li-Ion bestaat niet volgens mij. (op cellen van Ali na, die kun je meestal wel direct weggooien... :) )
(disposable is Lithium-Thionyl)

Dat kan, ik heb hier overigens zowel AA als 9V blokjes in Li, o.a. voor brandmelders. Weet alleen niet wat er als elektrolyt fungeert. Vlgs Wiki Engels zou het Lithium-thyonyl chloride zijn, wat zowel als kathode als elektrolyt fungeert'. Levert 1,5V per cel.
Die 1,5V in een AAA-cel voor dat schroevendraaiertje is dus ook te laag.

@rew:
Ik was nog aan het uitzoeken hoe het zit. Energizer maakt die.

het *zijn* oplaadbare lithium accus.

@Tidak Ada: het "het is lithium" is tegenwoordig niet voldoende. Je hebt oplaadbare lithium AA cellen waar USB-lader en lihtium cel in verstopt zitten. En een DCDC die 1.5V maakt zolang de lithium cel niet leeg is. Maar ook de Lithium chemie die NIET oplaadbaar is en waar de cel dan 3V nominaal levert. CR2032 bijvoorbeeld, groter ook in gebruik voor brandmelders en AED machines.

[Bericht gewijzigd door rew op (82%)]

Die 9V batterij zou dan best drie van die 3V cellen in serie kunnen zijn. Die zijn wel handig voor in brandmelders omdat ze een relatief goede houdbaarheid hebben. Dat is dan wel een Li–MnO2 chemie. Overigens heb ik daar ook al wel een beste hoeveelheid van slecht gezien. Volgens mij heeft die verplichting brandmelders te installeren tot een explosie van brandmelders geleid waar sub-standaard cellen in zaten. Ik heb daar al best een aantal van weg kunnen gooien. Van eentje weet ik dat het maar één van de cellen was, maar één van de drie slecht is genoeg om dat kreng opeens in het midden van de nacht aan het piepen te krijgen. In de tijd dat de eerste mee had moeten gaan heb ik er al 3 verschillende de vuilbak in gemikt vanwege een lege batterij binnen de genoemde 10 jaar.

Er zijn ook lithium AA batterijen, niet oplaadbaar, met als spanning de gebruikelijke 1,5 V. Daar zit geen DCDC in. Ik vraag me af of een bijvoorbeeld 3V CR2032 intern niet uit twee cellen bestaat..?

Op donderdag 4 december 2025 13:12:38 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Philips maakt al heel lang geen consumentenproducten meer met uitzondering van scheerapparaten, en SD kaarten hebben ze nooit gemaakt. M.a.w. "echte" Philips SD kaarten bestaan niet, en het is goed mogelijk dat iets in China gemaakt is (zoals vrijwel alle consumentenproducten) en het legitiem voorzien is van het merkje Philips.

Ja, zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden. Grundig en Kodak batterijen. Firma's die eigenlijk al lang niet meer bestaan, nooit zelf batterijen hebben geproduceerd, maar waarvan de merknaam opgekocht is door opportunisten. Als ik me goed herinner heeft Philips enkele jaren geleden nog wat productlijnen die zeker in Nederland populair waren verkocht waarbij de koper 10 jaar nog het Philips merk mocht gebruiken. 'Philips, dan is het goed' was indertijd een bekende slogan waar veel kopers het mee eens waren.
En terzijde, de A-Force batterijen van de Action overtreffen alle andere mijn bekende merken inclusief die van het merk met dat konijn. Nog nooit een lekkend exemplaar aangetroffen ondanks de vriendelijke prijs.

Op zondag 7 december 2025 22:18:39 schreef PE9SMS:
Ik vraag me af of een bijvoorbeeld 3V CR2032 intern niet uit twee cellen bestaat..?

Lithium geeft van nature een celspanning in de orde-van-grootte van 3-4.2V.

Op maandag 8 december 2025 09:23:18 schreef rew:
[...]Lithium geeft van nature een celspanning in de orde-van-grootte van 3-4.2V.

Roger. Dus dan zullen de 1,5 V lithium's wel chemisch gemanipuleerd worden zodat ze de lagere spanning geven..

Er zijn lithiumcellen tussen 1.5 en 3.7 volt, en veel verschillende samenstellingen.
Disposable lithium batterijen (hi-power vervanger voor alkaline) bevatten meestal LiFeS2 o.i.d. om op 1.5v te komen...

Exact, het is een andere chemie die alleen het lithium gemeenschappelijk heeft met andere batterijen. Je weet eigenlijk nog niets als iemand alleen "lithium batterij" zegt.

Kon m gisteren toch niet laten liggen.

Zitten er wel 2 draden aan? of is 1 meetpen alles.. |:(

Op zaterdag 13 december 2025 09:28:00 schreef mel:
Zitten er wel 2 draden aan? of is 1 meetpen alles.. |:(

1 Meetpen in de punt en 1 losse meetpen , zwart snoer wat met een banaanstekker bovenin geplugd word.
Eerste wat ik getest heb is of hij (zij?) een auto-off timer heeft en dat zit er op, met de welbekende (?) 3 piepjes voor hij uitschakelt.

Ik heb nog ergens zo eentje liggen (Conrad, vrij dure)
Leek me handig, maar na een paar keer gebruik opgeborgen en nooit meer gebruikt.

(display en meetpin op dezelfde plaats lijkt handig, maar voor mij eerder lastig...)
Een penmultimeter met display op de achterzijde zou handiger zijn met aflezen. (maar dat zal persoonlijk zijn)

Ik heb deze eens geprobeerd, een kleine zuig/blaas fan, werkt heel goed (boven verwachting):
https://www.action.com/nl-nl/p/3217884/ferm-turboblazer/

Op vol vermogen blaast 'ie zo hard dat bij richten op je hand er zelfs een deukje in je handpalm wordt geblazen... :)

Ik heb er een bij de aldi gekocht. Werkt fantastisch en kan in het algemeen perslucht vervangen. Zuigen zal ik er niet mee, wantdan blaas je oovergebleven gruis naar buiten endan wordt het een mini zandstraler.
Groote probleem is dat je de accu niet kunt vervsngen. Alles is volledig geseald.

Elektrische schroevendraaiertjes van de Action bevallen prima! Allen zit je bij de mkleine weer met hetzelfde accuprobleen als bij die blazertjes helemaal gesloten en niet te openen.

Op zaterdag 13 december 2025 13:45:56 schreef Tidak Ada:
Allen zit je bij de mkleine weer met hetzelfde accuprobleen als bij die blazertjes helemaal gesloten en niet te openen.

Achterste 'dopje' bij de USB-C connector kun je een kwartslag draaien en afnemen. Dan kan/rolt 'ie uit mekaar... ;)

Op zaterdag 13 december 2025 17:07:36 schreef Tidak Ada:
Thaks! Met de klok mee, of juist andersom?

Kan hij dan weer in elkaar gezet worden of is hij dan 'kapot'?

Thanks! Met de klok mee, of juist andersom?

Kan hij dan weer in elkaar gezet worden of is hij dan 'kapot'?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (51%)]

Normale richting (CCW is los, CW is vast). Verder niet open gemaakt, geen noodzaak toe nu...
(altijd een gepriegel om eventuele kleine losse knopjes die er vandoor gaan weer op te sporen en op de juiste plaats te krijgen)

Klopt, maar is de accu ook eenvoudig te vervangen??

Maak 'm open en ge zult het zien (ik ben niet masochistisch aangelegd)... :+