Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ramen als in de noodles of ruiten?
Door gewoon glas zal het wel heen gaan, maar ik weet niet of het door HR glas gaat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 25 juni 2025 23:42:23 schreef Brightnoise:
op de verpakking staat PIR en ook radar, in kleine lettertjes, maar het is echt radar!
Ik heb een tweede batch gekocht en daar ben ik niet van overtuigd dat het radar is. De radar moet op "aanwezigheid van een mens" reageren en niet op beweging. Als ik in de buurt op de bank lig te lezen, gaat ie na een paar minuten uit en weer aan als ik de bladzijde om wil slaan. Dat is beweging en niet "presentie".
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt ook nog 2 verschillende implementaties:
1) Gaat aan bij beweging en na vaste tijd weer uit tot volgende beweging. (waardeloos)
2) Gaat aan bij beweging en blijft aan bij beweging tot een time-out volgt.
Als je stil op de bank ligt kan dat te weinig beweging zijn. (vaak zit er een instellertje op)
Radar reageert altijd op beweging, PIR ook (tevens op temp)...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor zover ik het begrepen heb, reageert de radar op het frequentie spectrum van een kloppend hart/stromend bloed.
Tsja. Mijn test bestond uit opbergen in een lichtdichte kartonnen doos (klein kijkgaatje), aangesloten op 230 volt, en bewegen buiten de doos. Na 30 seconden zonder beweging gaat de lamp uit, maar de lamp blijft aan wanneer er af en toe (binnen die 30 seconden) beweging is. En door een muur is de gevoeligheid wel een stuk minder dan door karton. Gevoeligheid tot 6 meter voor gemiddelde mensen.
PIR reageert op bewegende lichaamswarmte en radar alleen op beweging. Probeer eens met een metalen plaat voor de sensor te zwaaien?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Radar reageert zuiver op beweging (van wat dan ook)...
De radar zendt continu pulsen uit, en kijkt hoe die terugkomen. Is daar verandering t.o.v. de vorige pulsen, dan is/heeft er wat bewogen.
Op donderdag 26 juni 2025 17:15:57 schreef Arco:
Radar reageert zuiver op beweging (van wat dan ook)...
De radar zendt continu pulsen uit, en kijkt hoe die terugkomen. Is daar verandering t.o.v. de vorige pulsen, dan is/heeft er wat bewogen.
Het zijn geen pulsen en het is geen echt stabiele frequentie. Volgens mij is elke optelling van uitgezonden signaal en gereflecteerd signaal een somsignaal dat afhankelijk is van de fase en sterkte van de reflectie. En wanneer dat varieert is het een signalering van beweging. Eind volgende week (tijd, tijd) maak ik een lamp open en vertel ik wat ik heb aangetroffen.
Kruimel
Honourable Member
Dat is wat ze nog wel "RF voodoo" noemen. Zodra je dat ding open hebt ga je niet begrijpen wat je er gaat zien. Dat is letterlijk hogere wiskunde.
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de lamp een 24G-sensor aan boord heeft. Ik gok op een HLK-LD24xx module.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Die LD24xx modules kunnen onderscheid maken tussen beweging en aanwezigheid. Al zit hier wel bereik verschil in. Een LD2410 doet persoon detectie tot 4m en beweging tot 6m. Via de seriële aansluiting, krijg je deze detectie los van elkaar gesignaleerd.
oxurane
Een paar maand geleden heb ik 2 verschillende gekocht, maar de datasheets zijn echt beroerd, qua uitleg. Ik heb ze terzijde geschoven en wacht op het moment dat ze meer algemeen worden en er broncode met heldere uitleg over de instellingen beschikbaar komt.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik gebruik ze in combinatie met ESPHome, dan is het meeste uitzoekwerk al gedaan.
bv: https://esphome.io/components/sensor/ld2410
Zijn er ook types die speciaal voor rijdende auto detectie zijn gemaakt? Signaleren van inhalende auto's in de dode hoek van de spiegel bijv.
oxurane
Op vrijdag 27 juni 2025 13:04:29 schreef RAAF12:
Zijn er ook types die speciaal voor rijdende auto detectie zijn gemaakt? Signaleren van inhalende auto's in de dode hoek van de spiegel bijv.
Pin me er niet op vast, maar ik meen dat 24 GHz te maken had met waterhoudende voorwerpen (zoals de mens). Ik vraag me af hoe succesvol je kan inparkeren tijdens een regenbuitje. En dan heb ik het nog niet gehad over de "dode hoek"-detectie van auto's.
Moet idd wel zo zijn dat de lamp/audio alleen aangaat als er een auto/motorrijder links of rechts gaat inhalen. Ik ga eens verder zoeken wat de beste optie is. Die radars worden voor zover ik weet af fabriek in de achterbumper ingebouwd.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Gaat die radar ook door HR-glas heen?
Mijn Wifi Nauwelijks
revado
Honourable Member
Op zondag 29 juni 2025 11:39:52 schreef oxurane:
[...]
Pin me er niet op vast, maar ik meen dat 24 GHz te maken had met waterhoudende voorwerpen (zoals de mens). Ik vraag me af hoe succesvol je kan inparkeren tijdens een regenbuitje. En dan heb ik het nog niet gehad over de "dode hoek"-detectie van auto's.
Dat werkt verbazend betrouwbaar in de stromende regen.
Ik heb dat in de huidige Volvo ook en was wat sceptisch.
Die BLIS ( dode hoek) lampjes werken feilloos.
De radar in de grille voor de Adaptive Cruisecontrol werkt ook in de regen.
Bij enorm hevige regen kan het minder zijn, maar de regen die ik tot nu heb gehad ( een wolkbreuk nabij Oldenzaal onlangs) deed hem niets.
Maar als de plaat voor de sensor te vol zit met ontplofte insecten dan geeft ie wel weer aan "radar afgedekt" .
De radar voor de protectie aan de zijkanten zit in de zijdelen van de achterbumper inderdaad, die laat een hoop herrie afgaan als je achteruit een parkeerhaven of garage uit wil rijden en er is iets in de buurt.
En die radar aan de voorkant ziet ook slagbomen
Ik reed, had de auto net in februari, naar de slagboom op ons parkeerterrein, gewoontegetrouw er op afrijdend en bij open gaan er onderdoor.
Maar dat pikt de auto niet als je te hard aan komt rijden: noodstop
Wel mooi hoe dat allemaal werkt, maar je schrikt je de eerste keer de pleuris...
Op zondag 29 juni 2025 12:52:53 schreef Tidak Ada:
Gaat die radar ook door HR-glas heen?Mijn Wifi Nauwelijks
misschien op 2.4GHz band only zetten? Die penetreert beter door de materie.
De radarlamp heb ik open gemaakt. Foto's gemaakt en gezocht op typenummers. En toen kwam ik betere foto's tegen. Hierbij.
De radar is een CW-type (een continue draaggolf). Reflecties van het RF signaal geven een minimale verstoring van het DC instelpunt van de oscillator transistor. De stroom door die oscillator transistor verandert minimaal wanneer er iets verandert in de reflecties. Dat wordt gedetecteerd met een IC dat ontworpen is voor PIR detectors, maar hier ook prima voor werkt. Dat IC is een Chinees type: LJ3405. Kosten in de orde van 6 Dollarcent bij grote aantallen.
Twee printplaatjes: de LED's op een aluminium plaatje met PCB en een opsteekprint met de microgolf bewegingsdetector.
De lamp heeft 12 LED's (en 6 vrije plaatsen, hoe kan dat?). Een elco van 100 uF met werkspanning <16 volt. Op het radar/microgolf paneeltje (opsteekprint met 3-pens verbinding) zitten 2 transistoren en een stuk of 15 smd componenten. En ook een fototransistor om dag-nacht te kunnen onderscheiden.
Opvallend is dat er geen grote condensator zichtbaar is. Ook geen spoel. Het lijkt er op dat de 230 volt op de onderste print binnenkomt, daar gelijkgericht wordt en afgevlakt, maar waar vindt de verlaging van de spanning plaats? Het voetje ga ik nog open maken: misschien zit die condensator gewoon aan de onderkant van de basis-PCB.
Wanneer je zoekt op microgolf bewegingssensoren kom je ook uit bij TinyElectronics: voor 1,80 Euro kun je daar een 5,8 GHz radarsensor kopen.
Voor alle discussies over radar in auto's en het verschil tussen puls, CW en sweep radar: er is op internet heel veel te vinden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bedankt Brightnoise ! Gezien de prijzen en het stroomverbruik van de LD24xx vermoede ik al dat die er niet in zou zitten.
Ik ga ook verder zoeken n.a.v dit voorzetje om een goede radar detector te vinden voor gebruik in een auto.
Voor de buizenliefhebbers
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m22884…