Inmiddels twee weken geleden bestelde ik iets bij PEWA Messtechnik met (verplichte) vooruitbetaling.
Sindsdien heb ik niets vernomen: geen bevestiging van de bestelling, geen betalingsbevestiging, geen automatisch bericht, gewoon he-le-maal niets; op email wordt ook niet gereageerd.

Het is lijkt me nog te vroeg om advocaten in te schakelen, maar wie weet andere stappen?

Nee nog niet mee gewerkt, maar er staat een adres en een telefoonnummer op de website. Ik zou gewoon eens even bellen. Ook heb ik wel eens de buren van zo een bedrijf gebeld, om te vragen of ze de buurman even wilden 'aanstoten'. Dat werkte wel toen.

Okee... Iets voor later op de dag, moet nu ff weg.
Nu maar hopen dat ze Engels verstaan, mijn Duits is verschrikkelijk. Kan het lezen en begrijpen, maar spreken/schrijven...

Heb je een fax?

1. Auftragsbestätigung

Ihre Bestellung wird in der Regel am darauf folgenden Arbeitstag mit einer Auftragsbestätigung per Fax beantwortet.

Ausnahmen:
1. wir warten auf eine gesicherte Aussage über die Lieferzeit unserer Lieferanten um Sie richtig zu informieren.
2. wir haben Ihre Bestellung nicht erhalten, deshalb bitten wir Sie uns am dritten Tag zu kontaktieren. !!! Sie erhalten in jedem Fall eine Auftragsbestätigung!!!

Vertaling:

1. Orderbevestiging

Uw bestelling wordt doorgaans de volgende werkdag per fax beantwoord met een orderbevestiging.

Uitzonderingen:
1. We wachten op een betrouwbare informatie over de levertijd van onze leveranciers om u correct te kunnen informeren.
2. We hebben uw bestelling niet ontvangen, neem daarom op de derde dag contact met ons op. U ontvangt altijd een orderbevestiging!!!

Als je niets hoort en de bestelling staat ook niet bij orders in je account, dan z.s.m. contact opnemen (email oid)
Soms gaat er in de geautomatiseerde bestelprocedure wat mis.

Heb dat ook laatst op een (verder heel betrouwbare) site gehad. Bestelling geplaatst, bij afrekenen bleef het betaalscherm langer als normaal staan.
Na enige tijd verdween het en de betaling was ook gelukt. Maar geen bevestiging en ook niet in het orderoverzicht.

Volgende dag ge-emailed en binnen een uurtje opgelost met excuses...
(er was tijdens de geautomatiseerde procedure ergens iets uit de rails geschoten... )

@PE9SMS: Wat is een fax?... :+

Ik heb besteld zonder account aan te maken (die optie werd geboden), dus dat is op die manier niet na te zoeken.
Betaling is is gelukt, dus daar kan het niet aan liggen.
Maar zoals reeds gezegd: er wordt niet op email gereageerd...

En fax... Ze lopen daar wat achter, er wordt ook nog over skype gesproken...

Je kunt een fax proberen: https://www.ifaxapp.com/free-fax/
(nog een geluk dat ze geen Telex meer hebben... :+ )

In Duitsland wordt fax inderdaad nog gebruikt. Daarom heb ik nog een Pamfax account, wat ik maximaal 1 keer per jaar gebruik. Ik heb niet meer de moeite genomen om mijn printer (die kan faxen) op de telefoonlijn aan te sluiten.

Weet je nog van Kooten en de Bie, een portable fax?

Nog net voordat ik mijn faxmodem ging afstoffen kreeg ik een bericht van PEWA: het item (Weller WR3M display PCB) is niet meer leverbaar...
Ze gaan het geld terugstorten.

Dus wordt het een heus project: een nieuw display voor de WR3M, omdat het huidige display compleet aan gort is wegens vele onderbroken ITO verbindingen. Ga nog 1 poging doen met zilverlijm, maar heb weinig hoop.

Dat project wat Arco aangaf is een goede mogelijkheid, maar ik heb liever een grafisch display wat het origineel nadoet. Zou zelfs iets eenvoudiger moeten zijn: geen vertaaltabellen om losse segmenten tot characters om te toveren...

Hoef ik alleen nog maar 'even' een PICprogrammer op te scharrelen (heb ik niet), een development suite te installeren (en ermee om leren gaan) en C gaan leren, al dan niet in die volgorde.
Ik heb het (on)nodige geprogrammeerd in SERA, een stuk of 8 verschillende assemblers, Algol 60, turbo Pascal, DIDOS, grofweg 10 verschillende BASIC dialecten en Eagle ULP maar nog nooit in C.
Ach, het houdt me van de straat...

Hints en tips welkom.

De vraag is ... is je dat de moeite en ellende waard?

Wellicht kun je de bestaande code omschoppen naar iets wat een grafisch display aanstuurt, maar voor iets wat eigenlijk alleen maar functioneel hoeft te zijn zou ik het niet al te spannend maken.

Maar dat ben ik ;)

Een nieuwe kost € 2300,00 ex btw, dus even sleutelen kan wel... ;)
Kun je de data niet via de USB op de PC laten zien?

Op maandag 18 augustus 2025 14:14:12 schreef Arco:
Je kunt een fax proberen: https://www.ifaxapp.com/free-fax/
(nog een geluk dat ze geen Telex meer hebben... :+ )

Ik heb nog wel een Siemens T 100 hoor.(wel voor amateurradio, maar toch) ;)

Mijn Brother is een all-in-one printer met ingebouwde fax. Maar die is al héél lang niet meer aangesloten op een telefoonlijn / gebruikt...

Op maandag 18 augustus 2025 15:43:45 schreef Sine:
De vraag is ... is je dat de moeite en ellende waard?

Wellicht kun je de bestaande code omschoppen naar iets wat een grafisch display aanstuurt, maar voor iets wat eigenlijk alleen maar functioneel hoeft te zijn zou ik het niet al te spannend maken.

Maar dat ben ik ;)

Ik maak er een twee-traps raket van: eerst het bestaande project as-is met een 'gewoon' tweeregelig display om iets te hebben en daarna de perfectionering...
C is ook een leerproject voor mij.

Mijn Brother is een all-in-one printer met ingebouwde fax. Maar die is al héél lang niet meer aangesloten op een telefoonlijn / gebruikt...

Mijn FRITZ!Box schijnt ook te kunnen faxen; nooit behoefte aan gehad (ook nu niet meer).

Die Fritzbox komt een analoge lijn uit, maar er mee faxen gaat niet zonder fax.
Mocht het toch nog nodig zijn wil ik ze wel bellen voor je, met een groot deel van mijn familie in Duitsland gaat dat wel lukken :)

de fax.. die ging op t werk jaren geleden al weg, een fax komt sindsdien als email binnen. als er al 1 is binnen gekomen, ding werd al amper gebruikt. was wel lachen toen n oudgediende de fax aan het zoeken was, die was pas n half jaar weg intussen :P

toen de fax nog best nieuw was, en je nog een faxselector op voorraad had liggen voor als t eens onweerde dan was dat ding weer kapot.

Op maandag 18 augustus 2025 18:51:45 schreef testman:
de fax.. die ging op t werk jaren geleden al weg, een fax komt sindsdien als email binnen. als er al 1 is binnen gekomen, ding werd al amper gebruikt. was wel lachen toen n oudgediende de fax aan het zoeken was, die was pas n half jaar weg intussen :P

toen de fax nog best nieuw was, en je nog een faxselector op voorraad had liggen voor als t eens onweerde dan was dat ding weer kapot.

Die grijze dingen die op een slof leken....
Bij de bedrijven die te gierig waren om een 2e lijn te nemen...
Met ISDN konden die gelukkig weg en kregen ze een msn nummer voor de telefoon op een lijn van de centrale.
Heb heel veel faxen geplaatst en onderhoud aan gedaan bij huisartsen, apotheken en scholen.
Wel maf eigenlijk, die dingen zien opkomen en zien weggaan.
De laatste en paar maanden terug bij een school.
Ze wisten niet eens dat ze een fax hadden, dachten dat het een of andere printer was ( laserfax was het) .
Had nog een losse analoge lijn die met het alarm gedeeld was, maar die was ook al naar IP/4G omgezet.
Lijntje maar geruimd ook.
Net als ISDN.

kwam onlangs nog bij een woning/kantoor, daar was de isdn lijn nog in gebruik zelfs, ledje op de nt1 was nog aan. die optie was/is? er, maar daar betaal je ook stevig abonnement voor meen ik toch..

Was altijd leuk als er kabels moesten worden uitgetest met een inductor toestel. (om vast te stellen op welke aders een abonnee zat)

Als er dan een telex tussen zat, kwamen de kantoormedewerkers vaak in paniek naar buiten gerend, omdat de telex "op hol was geslagen"... ;+
Een telex kent geen belspanning, en zag die aan als binnenkomende karakters... (die dan weer afhingen van hoe snel je aan de inductor draaide)

De oude luchtalarm sirenes werden ook nogal zenuwachtig van belspanning...

https://i.ytimg.com/vi/zydCU2bQ_5s/sddefault.jpg

De fax had 1 voordeel en dat was de ontvangst bevestiging, met e-mail heb je dat niet. Al wel eens e-mails verstuurd naar een niet meer actieve account en je merkt er niets van.

Voor de fax was nog leuker toen had je nog echte e-meeuwen een soort goedkope postduif.

Bij email kun je ook 'ontvangstbevestiging vragen' aanzetten, maar als de ontvanger dat wil negeren krijg je die niet...

Leuk gevonden, maar dat is alleen het glazen raampje, niet het display...

[Fripster] Ook heb ik wel eens de buren van zo een bedrijf gebeld, om te vragen of ze de buurman even wilden 'aanstoten'. Dat werkte wel toen.

Daar heb ik ook goede ervaring mee, toen een leverancier (na vooruitbetaling) plots ook niet meer reageerde op e-mails of telefoon. Een telefoontje naar de buurman in het bedrijfsverzamelgebouw, met wat vragen (of de buurman een betrouwbare zaak leek, en m'n probleem uitgelegd, en dat ik informatie aan het inwinnen was vóór ik evt. aangifte ging doen), en presto, een uurtje later had ik plots *wel* antwoord, en werden de spullen korte tijd later daadwerkelijk ook geleverd....

Ik ben erin getuind omdat ze dat ook een display noemen!