Harman Kardon BD570 DVD speler wil niet werken

Hallo,
Ik ben in het bezit van een Home Cinema set van Harman Kardon, model BD570.
Tijdens het insteken van een DVD, (de DVD gaat bij het insteken automatisch naar binnen), stopte de lade halverwege.
Daarna gebeurt er niks meer.
De DVD speler reageert niet meer op commando's zoals bijvoorbeeld "uitwerpen".
Echter de speler speelde ook niets af omdat de DVD niet volledig was geladen.
De Display van de receiver geeft echter wel aan "DVD ".
Ik kan de receiver niet overschakelen naar een andere bron zoals bijv. "Radio" of "Aux".
Inmiddels een vervangende DVD speler voor deze set geplaatst, echter dit geeft hetzelfde resultaat. Het lijkt dus niet aan de speler zelf te liggen, maar waarschijnlijk aan de sturing van de speler / lade.
Heeft iemand tips en bijv. een schema zodat ik kan zien hoe de sturing van de DVD speler plaats vindt.
Ik hoor het graag.
Alvast mijn dank.
Paul

Is het geen BDS570? In dat geval kun je het schema bij Elektrotanya vinden: https://elektrotanya.com/showresult?what=bd570+harman+kardon&kateg…

Het verdient aanbeveling om bij deze sets de elco's eens kritisch te bekijken.

Groeten, Ron.

Hallo Ron,

Allereerst dank voor de reactie.
Vwb jouw opmerking dat het een BDS570 zou zijn kan ik dat niet bevestigen. Op mijn papieren staat BDS5, en ook op het typeplaatje staat alleen BDS5.
Ik zal een foto van de achterzijde meesturen.
Uiterlijk lijkt het apparaat wel heel erg op het model in de handleiding van de BDS570.
Dus, het zou alsnog hetzelfde type apparaat kunnen zijn.

Ik heb de handleiding en de servicemanual gevonden, en aldaar de aansturing van de dvd-speler gevonden.
Dit lijkt via 2 IC's te verlopen, waarbij één als motor-sturing wordt aangegeven.
Hoe kan ik deze IC's testen? Of is het een kwestie van gewoon vervangen.

Bijgaand een foto van de achterzijde en een stukje van de servicemanual, mits dit natuurlijk wel de juiste receiver is.

Hoor nog graag van je ,
Groet,
Paul

Bij iedere reparatie: test eerst de voeding op hoogte van de spanning maar vooral op rimpel-spanning. (scoop) Heb je die niet dan de eloco's desolderen en testen. Kun je dat ook niet dan deze vervangen. Pas als je 100%b zeker bent dat de voeding goed is ga je verder zoeken. Met een probleem in de voeding kun je alles krijgen van niet werken tot vreemd gedrag of een of andere functie die niet werkt.

Beste Fred,

Dank voor de reactie.
Ik neem aan dat je het hebt over de elco's op de voedingsprint.
Als dat niet het geval is, dan hoor ik het alsnog graag.
Groet,
Paul

Inmiddels een update.

Het blijkt dat de stuurprint defect is. Deze is helaas niet te repareren.
Inmiddels een oproep geplaatst of iemand nog een defecte Harman Kardon BDS 2 of BDS 5 heeft voor onderdelen.
Harman Kardon levert zelf geen onderdelen meer.

Het zou nog fijn zijn als dit lukt.
Dank nogmaals voor alle tips en suggesties.
Groet,
Paul

Op vrijdag 29 augustus 2025 15:24:16 schreef supervisors_nl:
Het blijkt dat de stuurprint defect is.

Hoe ben je tot die conclusie gekomen?

Groeten, Ron.

En waarom is die niet te repareren?

Op maandag 18 augustus 2025 15:53:56 schreef supervisors_nl:
Bijgaand een foto van de achterzijde en een stukje van de servicemanual, mits dit natuurlijk wel de juiste receiver is.

Is die foto door jou gemaakt of van internet geplukt?

Op vrijdag 29 augustus 2025 15:24:16 schreef supervisors_nl:
Inmiddels een update.

Het blijkt dat de stuurprint defect is. Deze is helaas niet te repareren.

Weet je dat heel zeker?    Geen breuk in een flatcable?
Kijk ook eens op het CD/DVD/Blue ray loopwerk welk typenummer staat erop?

Hierbij even de update over de reacties.

De Elco's in de voeding gaven geen problemen, en omdat ik geen verdere testapparatuur voorhanden heb, heb ik de receiver naar een reparateur gestuurd.
Die heeft geconstateerd dat de positieschakelaars op het loopwerk correct functioneren.
Echter er is geen communicatie tussen het loopwerk en IC U100G.
De print schijnt 3-laags verbindingen te hebben en aldaar zit ergens een storing.
De oplossing is dus door de print met type: 40-BDHS10-MAG4G te vervangen.
Deze onderdelen zijn niet (meer) leverbaar.
Daarom een oproep voor een defecte BDS 5 op deze site.

NB: n.a.v. opmerking van "Vergeten" .
De foto is van onze eigen receiver, en dus niet van het internet geplukt.
En, het probleem ligt niet aan de flatcable.

Hopelijk zijn hiermee jullie vragen beantwoord.
Groet,
Paul

Zo aan het nummer te zien is deze Herman Karton door TCL gebouwd. Dat is zo'n stuk-na-verlopen-van-de-garantie-Chinees, dus niet verbazend.

Ik meen me vaag te herinneren dat deze storing of iets dat erop lijkt, erg veel voorkomt (2e plaats na slechte elco's ofzo). Let dus goed op dat als je een sloper op de kop tikt, deze wat anders mankeert.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Beste Maartenbakker,

Dank voor de reactie en de tips.
Ga er zeker rekening mee houden.

Groet,
Paul

Als er een schema is dan kun je kijken hoe die verbinding loopt en hem herstellen met een draad buitenom.

Wel bizar een kapotte innerlayer tracer. Ik heb dat in al die jaren een keer of 3 gezien bij een Secutest maar daar staat een heel hoge spanning over die innerlayer trace en bij een Yaesu zender waar hoge statische spanning tijdens onweer de oorzaak was. En in een snijplotter waar iemand met ongeschikt gereedschap had zitten desolderen en zo via's had beschadigd die aan een innerlayer zaten.

Maar in een audioversterker waar nog niet in gespit is spelen dat soort omstandigheden niet. Dan kan zo'n inner trace eigenlijk niet kapot gaan.

Beste Fred101,

Ook nogmaals dank voor de reacties. Het reparatiebedrijf heeft geconstateerd dat de communicatie naar de betreffende IC U100G niet meer werkt en dat dit niet repareerbaar was.
Het heeft te maken met de 3 laags verbinding en de plek waar dit op de betreffende print zit.
Wat de oorzaak is van het defect is mij niet duidelijk. Er is echter nooit iets geweest of gespit in het apparaat.
Wel weet ik dat op een moment van het laden van een DVD, deze opeens stopte en daarna was het mis.
Het gebeurde dus tijdens deze handeling.
En is het dan daadwerkelijk de verbinding of misschien de IC zelf wel welke de geest heeft gegeven?
Feit blijft dat deze IC niet meer communiceert met de speler.

Er zullen wellicht hier en daar nog wel ergens defecte apparaten zijn, echter is het de kunst deze te vinden.
Daar heb ik nog enigszins mijn hoop op gevestigd, zodat ik door het uitwisselen van de print het apparaat kan repareren.
Had inmiddels al een defecte BDS 270 gevonden, maar deze heeft een andere print, en een andere speler, dus deze zijn niet uitwisselbaar helaas.
Misschien heb ik geluk, en anders wordt het een andere receiver.
Hier en daar zijn nog best exemplaren te vinden. Dus afwachten wat nog uitkomt.
Groet,
Paul

Het lijkt me meer kans dat een van de twee IC's (de "zender" en de "ontvanger") stuk is, dan dat de inner-layer kapot is. Dat kun je soms in situ meten maar dat vereist nogal wat exotische apparatuur. Soms is de enige manier het IC als test te vervangen of een tijdelijke testopstelling te bouwen (op breadboard) specifiek om dat uitgesoldeerde IC te testen (als het IC niet te koop is of vreselijk duur). Vaak staan er testen beschreven in datasheets. Ik doe dat soort dingen wel maar ik werk niet aan consumenten elektronica. Dat is daarvoor veel te veel werk en dus te duur.

Niet van belang maar weet je zeker dat het 3 layer is?
3 layer PCB's bestaan maar zijn nogal zeldzaam. Gangbaar is 1, 2, 4, 6, 8 etc. 3 layer schijnt nogal moeilijk om te maken (als ik het goed onthouden heb ivm kromtrekken bij het lamineren) Soms staat het op de print, dan staat er ergens aan de rand een rij cijfertjes, op elke layer eentje met geen traces erboven zodat je ze kunt lezen.

Maar dat is allemaal niet zo van belang als je zelf niet de apparatuur en kennis hebt om dat te controleren. Dan ben je afhankelijk van zoiets als een board omwisseling.

Op zaterdag 30 augustus 2025 13:26:25 schreef fred101:
Het lijkt me meer kans dat een van de twee IC's (de "zender" en de "ontvanger") stuk is, dan dat de inner-layer kapot is. Dat kun je soms in situ meten maar dat vereist nogal wat exotische apparatuur. Soms is de enige manier het IC als test te vervangen of een tijdelijke testopstelling te bouwen (op breadboard) specifiek om dat uitgesoldeerde IC te testen (als het IC niet te koop is of vreselijk duur). Vaak staan er testen beschreven in datasheets. Ik doe dat soort dingen wel maar ik werk niet aan consumenten elektronica. Dat is daarvoor veel te veel werk en dus te duur.

Niet van belang maar weet je zeker dat het 3 layer is?
3 layer PCB's bestaan maar zijn nogal zeldzaam. Gangbaar is 1, 2, 4, 6, 8 etc. 3 layer schijnt nogal moeilijk om te maken (als ik het goed onthouden heb ivm kromtrekken bij het lamineren) Soms staat het op de print, dan staat er ergens aan de rand een rij cijfertjes, op elke layer eentje met geen traces erboven zodat je ze kunt lezen.

Maar dat is allemaal niet zo van belang als je zelf niet de apparatuur en kennis hebt om dat te controleren. Dan ben je afhankelijk van zoiets als een board omwisseling.

De PCB fabrikant zal dan eerder layer 2 en 3 'aan elkaar' hangen dan een productielijn omzetten naar 3 layers.

Als ik mij het goed herinner dan doet JLCPCB bijvoorbeeld ook alleen maar aan 1 kant smd's plaatsen. En dan nog moet je vaak 'standaard' componenten als C's, R's e.d. gaan vervangen voor wat ze op dat moment in die machine hebben zitten, anders krijg je voor de niet 'standaard' componenten er kosten boven op per vereiste reel-wisel.

In de lib van EasyEda kan je dat wel uitkiezen. Maar dat moet je dan al doen tijdens het schema tekenen.

Ik weet niet of IC100 een BGA is, dan zou die ook los kunnen zitten en daarmee voor de meeste reparateurs ook afgeschreven zijn. Hoe dan ook klinkt het als een situatie die makkelijker op te lossen is met een geschikt slooptoestel, want om nou met zo'n ding langs reparateurs te gaan lopen leuren in de hoop dat de volgende nog wel iets op componentniveau kan doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Beste Mensen,
Allereerst dank voor iedereen die met mij meedenkt over de oplossing van de receiever.

Ik heb inmiddels een vervangende stuurprint 40-BDHS10-MAG4G gevonden en ontvangen.
Vervolgens deze ingebouwd en het apparaat opnieuw aangezet.

Het resultaat was teleurstellend. Ook nu bleek de klacht nog steeds hetzelfde te zijn en wordt de er geen DVD of andere media geladen in de Blu-ray speler.
Op de een of andere manier wil het niet werken.
Gelet op de kosten komt inmiddels bij mij de vraag naar boven of het niet verstandiger is om elders op zoek te gaan naar een nieuwe receiver.
Uitgangspunt is dan om de bestaande speakerset te blijven gebruiken en een vervangende receiver aan te schaffen.
Blijft echter de vraag wat dan een goede optie is. Wederom een Harman Kardon of toch een reciever van een ander merk.
Het moet wel kunnen werken met de speakerset van Harman Kardon.
Graag nog tips en/of adviezen.
Alvast dank,
Groet, Paul

De Elco's in de voeding gaven geen problemen, en omdat ik geen verdere testapparatuur voorhanden heb,................

Volgens Maarten de meest voorkomende oorzaak. Dus hoe ben je zonder test apparatuur tot die conclusie gekomen? Want nu je een nieuw board hebt en de fout daar niet inzit (tenzij dit board ook stuk is natuurlijk) zou ik toch nog eens naar de voeding kijken.

Zonder perfecte voeding krijg je hele vreemde fouten en op een bepaald moment werkt het helemaal niet maar. De weinige keren dat ik consumenten elektronica op de bench krijg zit het probleem heel vaak in de voeding. Ik heb net een jaren 70 wekker-radio gerestaureerd, die werd weggegooid bij ons op de kringloop, omdat de display rare dingen deed. Even de scoop op de voeding en een grote rimpel op de voeding. Elco's vervangen en hij werkt alweer een paar maanden perfect.

Beste Fred101,
Dank voor de reactie.
Ik heb enkele elco's gecontroleerd op laden/ontladen met een universeelmeter. Uitgaande dat, wanneer dit lineair verloopt, deze dan goed zijn, heb ik er een aantal gecontroleerd.
Helaas ben ik niet in het bezit van uitgebreide apparatuur voor het testen zoals een scoop.
Ik zou ook niet weten hoe ik op een andere manier de elco's kan testen.
In totaal zitten er 16 elco's in de voeding. Ik kan ze natuurlijk allemaal vervangen, maar dan blijft de vraag of dat de oorzaak/oplossing is voor dit probleem.
Het vervelende is dat dan de kosten ook steeds hoger worden, en wat als dit niet de oplossing blijkt te zijn.
Hoe lang ga je door, of is het gewoon weggegooid geld.
Op dat punt ben ik inmiddels aangeland.
Op zich was het een prima systeem, alleen ga ik mij afvragen wat nog een reëel bedrag is wat ik moet investeren in een dergelijke systeem.
Ik heb inmiddels het internet afgestruind en zie dat er met deze recievers veelvuldig problemen voorkomen.
Vandaar ook de vraag of ik niet beter naar een vervanger kan gaan kijken.
Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.
Maar bij een vervangende Harman Kardon is dus ook weer de vraag of daar dezelfde problemen gaan komen.
Vandaar mijn vragen.
Groet, Paul

Op zondag 7 september 2025 12:20:09 schreef supervisors_nl:
Ik heb enkele elco's gecontroleerd op laden/ontladen met een universeelmeter. Uitgaande dat, wanneer dit lineair verloopt, deze dan goed zijn, heb ik er een aantal gecontroleerd.

Dat is niet echt een zinvolle test, zeker omdat de laadcurve niet lineair is.

Helaas ben ik niet in het bezit van uitgebreide apparatuur voor het testen zoals een scoop.
Ik zou ook niet weten hoe ik op een andere manier de elco's kan testen.

Elco uit-solderen en dan met een LCR meter op 100 Hz. Als het een trafo voeding is dan kun je met je DMM de rimpel nog wel meten maar bij een schakelende is de rimpel frequentie te hoog en heb je een scoop nodig.

Als je de spullen (en de kennis om ze te gebruiken) niet hebt is het een beetje zinloos. Je kunt een auto ook niet repareren met alleen goede wil, een verstelbare moersleutel. Dan moet je het laten doen of geluk hebben met het op de gok vervangen van onderdelen.

Daarnaast moet je in de gaten houden hoe ver je wil gaan qua geld en tijd maar dat moet je zelf beslissen.

Beste Fred101
Hier nog even de laatste aanvullingen.
Ik heb inmiddels een andere Receiver/versterker gekocht en zodra deze binnen is, ga ik deze aansluiten op mijn bestaande speakerset.
Daarmee kan ik in ieder geval verder, en het voordeel is dat ik er ook een heb gekozen met DAB en DAB+ zodat ik ook digitale radio kan luisteren.

Vwb de BDS 5 ligt het ook nog niet stil. Via een website heb ik ergens voor een nette prijs en wat oudere oscilloscoop gekocht. Ook deze moet nog binnenkomen, maar dan ik ik wel een aantal testen gaan uitvoeren op de elco's enz.
Wellicht komt dan alsnog de oplossing voor deze receiver naar boven, maar dat is meer voor het zoeken dan voor de vervanging.
Ik heb elders op deze site de uitleg gevonden van een scope van jou, en op een ander kanaal zijn wel filmpjes te vinden over het gebruik van een scope.
Op deze manier hebben we dan iets om te experimenteren en wellicht voor toekomstige problemen.
Nogmaals, het gaat om hobby. Ik ben niet van zins om dat heel vaak te gaan doen.
Ik wil alleen proberen om eigen spullen te kunnen repareren.
Groet, Paul