benleentje
Golden Member
Ik dacht dat deze lampen voor een wat langere tijd een behoorlijk hoge opstartstroom hebben, en na minuten als de lamp steeds meer licht gaat geven word dat minder. Oudere lampen doen er ook langer over op goed op temperatuur te komen. HEt zou me niets verbazeb dat 12A de opstartstroom is en dat na een tijdje dat richting de 7A gaat.
Ik zou de 6 masten steeds om de 2 minuten na elkaar inschakelen. Of per 2 of per 3 zou je kunnen proberen.
Dat is dus 12A x 400V x 6Lampen = 28,8kW benodigd.
Ik denk dat dat kVA's zijn. Dus stroom en spanning tijdens het opstarten flink uit fase. Maar voor de Automaat maakt dat niets uit die ziet enkel een te grote stroom
[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als de lampen 400V zijn, dan gaan er drie fasen naar iedere mast.
In een mast zit dan de ene lamp L1-L2 en de andere L2-L3.
Je hebt nu een grotere stroom door L2. Door nu de andere twee palen de grootste stroom op L1 en L3 te doen, is de boel gebalanceerd en krijg je de "theoretisch 24A op iedere fase" situatie. Als na het veranderen van de kast de boel niet precies zoals het zat is aangesloten, dan kan het zijn dat alle drie de "meer stroom" fases op dezelfde is uitgekomen. Dat kan je zoals ik al eerder zei controleren met zo'n stroomtang.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die oude hp-i masten krijgen doorgaans geen 3 fasen maar een 2x4 of 2x6mm2 ymvk-as binnen per lamp. doorgaans zit de vsa ergens in een buitenkast of zelfs binnen op een wand. bij led word de vsa eruit geknipt en komt er direct 400V op de mast binnen. heb ook al eens gehad dat er een zekering knalde van 1 mast in de buitenkast. men dacht dat er een grondkabel rot was, maar de kabel in de mast was de oorzaak. die was door het bedrijf wat de armaturen had vervangen gewoon los boven door de paal getrokken en daar was de mantel door het bewegen in de wind dus doorgeschuurd.
overigens gaat een C25 automaat niet zo snel eruit, bij 32A duurt dat nog een 15min. dus als dit meteen gebeurt is de overbelasting een stuk groter of je hebt sluiting ergens. doorgaans waren die oude masten beveiligd met 2 zekeringen per armatuur. alles losdraaien en 1 voor 1 weer indraaien. en niet te snel, want als het inschakelstroom is dan kan dit als vertraging ook voldoende zijn..
In een mast zit dan de ene lamp L1-L2 en de andere L2-L3.
Dat kan... kan ook zoals in bijlage.
Met een stroomtang en installatieschema moet hier toch helderheid komen in dit issue.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Is met de diverse werkzaamheden ook gelijk besloten om alvast de aansluiting van bv 35 of 50 Ampere terug te brengen naar 25 Amp er komt toch zuinige led verlichting? De bedrijfsstroom kan de 10x In van24 Amp = 240Amp inschakel stroom wel halen als de dikte van de voeding dit toelaat. Een boiler ; koffie of waterzetter of warmtepomp /earco aan en het gaat in bedrijf ook al mis.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
3x25A met iets als een voetbal clubje? bijna niet te doen, als er een kantinedeel bijzit. kom wel vaker bij sportclubs met storingen, 3x 80A is de kleinste aansluiting. grootste is 3x 400A. er zijn er ook met 3x50A kantine en veldlicht ( 1 veld ) maar dat is dan 1 gebouw, de kleedruimten hebben ook nog 3x35A. ledlampen als vervanger voor die 2000W hpi doen nog vlot 1600W de stuk. geen lange opstartstroom, wel de inschakelstroom, maar die dempt meestal al veel door de lange kabels.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als er een digitale meter zit, kun je elke fase apartbekijken hoeveel Ampère ie trekt. Zet een groep lampen aan en noteer de drie stroomwaarden, zet de groep weer uit en schakel daarna de tweede groep lampen aan en noteer per fase de onder de eerste meting , tel de per fase op dan kun je zien of de fasen gelijk verdeelt zijn. zet de lampen weer uit en meet nu wat de overige installatie per fase trekt en tel bij de vorige uitkomst op. dan heb je een volledig overzicht!
Laat ze dan wel een minuut of 10 per groep opwarmen om te kijken wat het starten en branden aan stroom trekt.