Dag allemaal,
In onze sportclub werken we nog met oude gasontladingslampen. We zitten in het proces om om te bouwen naar led maar dit duurt nog even.
Bij de start van ons seizoen is gebleken dat de lampen meer stroom verbruiken dan normaal. De spanningen zijn correct, de lampen werken individueel wel maar gezqmelijk is het stroomverbruik plots hoger dan voorheen waardoor de algemene automaat uitvalt.
In de zomerstop is wel de kast vernieuwd maar daar lijkt alles in orde te zijn.
De lampen werken op 400V en zijn verdeeld over de fasen.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Je zit met een hoop variabelen, en wat daar toch wel een beetje uitsteekt is dat de kast vervangen is.
Het geheel zit dus ook achter een andere automaat dan waar het vroeger achter zat?

Want dan zeg ik eens voorzichtig dat je het vooral in die richting moet zoeken.

Ik ook. IK denk dan bijvoorbeeld aan 6 uitgaande kringen-met-lampen, waarbij je bijvoorbeeld 10+10+10+6+6+6 amperes trekt. Origineel is het dan aangesloten op respectievelijk L1, L2, L3, L1, L2, L3, maar bij het terugzetten van de andere kast is het ineens L1, L1, L2, L2, L3, L3. Nu is L1 met 2*10A ineens overbelast.

een andere optie is dat oude zekeringen "toleranter" waren voor overbelasting dan de nieuw geinstalleerde automaten.

Je kan met een goedkope stroommeter al prima de stromen meten om te verifieren of de stromen te groot zijn of de automaten te snel afvallen.

(Sinds dat m'n vader z'n elektricien 100% zeker wist dat alles goedom was aangesloten, geloof ik het niet meer als een elektricien zeg dat de fases precies zoals het hoort zijn aangesloten)

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

HPI 2000 - 400 volt lampen denk ik?
Als hier nog de oude trafo's in de armaturen zitten voor 380 volt en de netspanning is hoog ( die kan maar zo 410 volt zijn) dan loopt er ook een veel grotere stroom.
En zijn de condensatoren nog goed in de armaturen?
Die zorgen ook voor het onderdrukken van knippereffect van de lampen.

Wat is de netspanning, en hoeveel stroom loopt er per armatuur?
Dat zou ik eerst meten.

Een stroomtang is het meest geschikte meetinstrument om te meten of de stroom in overeenstemming is met het vermogen van de lamp(en).
Zelf heb ik een donkerbruin vermoeden dat er ergens een behoorlijke lekstroom vloeit.
Je zult dan op zoek moeten waar en waarom er geen aardlekbeveiliging afschakelt.

Meten is weten.
Heb je al een isolatieweerstandsmeting uitgevoerd?
Vooral van een fase naar aarde is belangrijk!

Op woensdag 20 augustus 2025 13:29:16 schreef Toeternietoe:
Meten is weten.
Heb je al een isolatieweerstandsmeting uitgevoerd?
Vooral van een fase naar aarde is belangrijk!

+1

Alles meten, spanning, stroom per paal, de lamp zal 2 kW zijn, de trafo met condensator pakt er ook zeker nog 100 Watt of meer bij.
Je zal de eerste niet zijn met een trafobox bij de lamp(en) met water er in , een "zwemmende" trafo en natte ontsteker...
En meggeren inderdaad.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Hierbij enkele verduidelijkingen

- De kast is vernieuwd maar de originele componenten zijn behouden gebleven. Hier zit ook geen probleem. de kringen zijn verdeeld in 2 kringen met telkens 4p20A. Het gaat over de hoofdautomaat in de tellerkast die uitschakelt (deel van de netbeheerder en niet gewijzigd geweest). Deze is 4x25A en schakelt inderdaad uit wanneer de 2 kringen samen meer da 25A trekt. Dit was voorheen niet zo dramatisch maar wel een aandachtspunt

- De lampen individueel trekken ongeveer 12A individueel. Op het randje maar zou normaal net genoeg moeten zijn. Het probleem is pas wanneer ze gezamelijk aangeschakeld worden.

- De spanning is inderdaad aan de hoge kant, rond de 415V, wel gemeten in vol daglicht wanneer de zonnestroomproductie hoog is. Nog niet kunnen nakijken tijdens de avonduren

- Zelf ben ik niet in de mogelijkheid om de kabels uit te meggeren. De elektricien van de kast heeft dit wel gedaan en gemeten door de lampen en alles en kwam uit op 2Mohm. Niet ideaal maar zeker geen probleem naar lekstroom.

- Wat betreft de kasten, de spoelen staan onderaan in de kast en zijn vochtvrij. Natuurlijk starter en eventuele condensatoren staan bovenaan in de mast bij de lamp (14m op een oude paal) en dus niet eenvoudig bereikbaar

Ik wil even verduidelijken, ik ben elektrisch geschoold maar heb geen ervaring met dit soort lampen en installaties. Alvast bedankt voor jullie tips

Het is verstandig om niet alles tegelijk in te schakelen, je krijgt dan meer opstartstroom. 4 schakelaars en paal voor paal aanschakelen zal wel helpen. Je geeft ook al aan dat dit zou passen.

Ik heb ook een keer van een machine gehoord waar de PLC-programmeur alle 30 motoren tegelijk aanschakelde. Dat ging ook niet goed, terwijl de installatie het op z'n gemak aankon.

Je hebt het over 4x25A als netaansluiting ?
Bedoel je niet 3x25A, en zijn dit dan zekeringen of type "D" automaat ?
Per lamp 12A dus 2 lampen per fase, totaal dus 6 lampen.
En zitten er geen andere verbruikers op de verdeler ?

Op woensdag 20 augustus 2025 15:16:15 schreef HD13:
Je hebt het over 4x25A als netaansluiting ?
Bedoel je niet 3x25A, en zijn dit dan zekeringen of type "D" automaat ?
Per lamp 12A dus 2 lampen per fase, totaal dus 6 lampen.
En zitten er geen andere verbruikers op de verdeler ?

Klopt, typo moet3x25 zijn. Er zitten nog verbruikers bij op maar zeer beperkt. Het gekke is dat dit einde vorig seizoen werkte (zolang we geen waterkoker aan zetten)

Ik denk vooreerst de verdeling trachten te optimaliseren.

12 ampere bij 400 volt is 4800 watt.
Dat is een enorme stroomopname per lamp.
Wat voor lampen zijn het ( staat op de trafo ).
Voor sportvelden is HPI/T 2000 gangbaar.

12 Ampere per 2 lampen , dus 2 per mast kan ik mij nog voorstellen met de trafo's er bij.

Op woensdag 20 augustus 2025 15:41:30 schreef revado:
12 ampere bij 400 volt is 4800 watt.
Dat is een enorme stroomopname per lamp.
Wat voor lampen zijn het ( staat op de trafo ).
Voor sportvelden is HPI/T 2000 gangbaar.

12 Ampere per 2 lampen , dus 2 per mast kan ik mij nog voorstellen met de trafo's er bij.

Klopt helemaal, die bedenking heb ik me ook gemaakt. Het betreft hier helaas een installatie die ik "geërfd heb" Niet alles is nog leesbaar en wat boven zit is niet bereikbaar.
De installatie is uit de jaren 80 ergens

Op woensdag 20 augustus 2025 15:02:14 schreef DenBeer:
- Zelf ben ik niet in de mogelijkheid om de kabels uit te meggeren. De elektricien van de kast heeft dit wel gedaan en gemeten door de lampen en alles en kwam uit op 2Mohm. Niet ideaal maar zeker geen probleem naar lekstroom.

Ik heb geen ervaring met dit soort lampen, maar ik heb geleerd NOOIT, maar dan ook NOOIT te meggeren met aangesloten apparatuur, wat voor apparatuur dat dan ook is, omdat je de kans loopt met de meetspanning dingen te slopen, zeker als er op een hogere spanning dan de netspanning getest wordt.

Als dat nu wel gedaan is hoop ik dat er niet ergens wat isolatie doorgeslagen is wat het hogere verbruik verklaart.

Een ander punt wat ik zeker niet zou overslaan: zit alles wel vast? Je zal niet de eerste zijn waar een nul niet lekker aangedraaid is. De meeste kleine verbruikers merken dat meteen en gaan stuk, maar ik kan me voorstellen dat een lamp van 2 kW en de robuuste spoel die er als ontsteker bij zit, wel de nodige mishandeling overleeft voor het echt mis gaat. Echter, bij een hogere spanning door losse nul loopt er wel (veel) meer stroom...

Met 400 volt lampen zal dat wel loslopen, zeker als je met 250 volt meggert.
Voor gevoelige apparatuur en elektronica raad ik het ook ten zeerste af.

Ik denk dat het probleem de inschakelstroom is.
De ontsteker, (ik denk een Philips SI 54 zijn) , zorgt er voor dat de trafo voor een intsteekspanning van ergens rond de 1200 volt op de lamp zet ( daarom zie ik ook die megger geen probleem maken in dit geval).
Daar trekt het best wel een behoorlijke stroom bij.
Die 12 Ampere per paal is met 2 palen 24 Ampere per fase, dat moet die automaat van 25 Ampe kunnen hebben.
Oplossing zou kunnen zijn: 3 masten aan, per fase zijn dat dan 2 lampen, dan na een minuut de andere bijschakelen.
De eerste zijn dan al een aardig stuk opgewarmd.

Die HPI lampen geven heel veel licht, vergelijkbare Led heeft ook best wat vermogen nodig om de zelfde opbrengst te evenaren, maar dat is even een kanttekening.

heb dit een tijd terug ook gehad bij een voetbal vereniging. daar klapte de 50A hoofdzekering eruit in t weekend net na de zomer. al snel bleek dat als de veldverlichting aanstond er 40-30-20A over de fasen liep, ofwel helemaal scheef verdeeld die verlichting. er bleken voor de zomervakantie wat werken te zijn geweest aan de velden, toen zijn er op het hoofdveld ook 2 led masten bijgekomen. even gaan kijken op het veld, en gelukkig kon ik per mast de fasen wisselen waardoor de totaalstroom van de verlichting 3x 30A werd. het kwam samen met aanschaf van een nieuwe dubbele frituur in de keuken, dat waren wel 2 aparte groepen maar wel op die al zwaar belaste fase..

nu heb je met oude lampen nog dat de opstartstroom een stuk hoger is als de nominaalstroom. een 2000W hp-i lamp op 400V trekt de eerste 5min meer stroom als de lichtbron opwarmt. heb dit eens bij een sport vereniging met veel lampen per mast aangepast, die hadden 3x 250A voeding maar wilden terug naar 3x80A, door een tijdvertraging toe te passen waardoor de mast pas inschakelde als de voorgaande mast opgewarmd was, was dat haalbaar.

een foto van die kast voor de verlichting helpt hier wel, lang niet elke monteur begrijpt dat spul voor die grote hpi lampen, relais, enorme vsa's en blindstroom condensatoren. daar kan zo maar een fout zijn gemaakt met aansluiten..

Gezien de hoge waarde van de stroommeting vermoed ik dat de condensatoren, die in deze armaturen parallel aan de aansluiting zitten, aan het einde van hun leven zijn. bij het teruglopen van de capaciteit veranderd de cosinus phi met het gevolg meer stroom. dit in combinatie met een wat hogere netspanning kan dit verklaren dat de automaten er uit gaan. je kan een armatuur ook testen door eerst de stroom te meten en vervolgens een extra parallel condensator er over heen te zetten en dan kijken of de gemeten stroom terug loopt. als dit het geval is moet je het bij de condensator zoeken.

Het gaat over de hoofdautomaat in de tellerkast die uitschakelt.
Deze is 4x25A en schakelt inderdaad uit wanneer ...

Er is dus 25A x 400V x 1,73 = 17,3kW beschikbaar

De lampen werken op 400V en zijn verdeeld over de fasen.

De lampen individueel trekken ongeveer 12A individueel.

6 masten

Dat is dus 12A x 400V x 6Lampen = 28,8kW benodigd.

Euh...

Wss is die 12A IL dus IF = 6,9A
Waardoor 6,9A x 400V x 6Lampen = 16,6kW benodigd
Dat lijkt me hier wel realistischer

Mss best schema posten van nieuwe kast en installatie zodat juiste info doorkomt.

Een mast trekt 12 A, zitten 2 lampen op iedere mast, 6 masten.
12 x 2000 w + trafo's en dergelijke dan klopt ongeveer 28 kW wel.

Sorry maar ik kan dat nergens terug vinden ... :'(

Op woensdag 20 augustus 2025 19:06:34 schreef revado:
12 x 2000 w + trafo's en dergelijke dan klopt ongeveer 28 kW wel.

6 masten totaal, 2 lampen per mast. 1 mast doet 12A dus je zou 24A verkrijgen per fase. dat is erg krap aan met 25A hoofdvoeding als je ineens alles inschakelt..

Op woensdag 20 augustus 2025 19:23:06 schreef OXO:
[...]
Sorry maar ik kan dat nergens terug vinden ... :'(

Post ( reactie TS op mijn suggestie) van 16.56 maar het staat er niet heel duidelijk inderdaad.