Hallo allemaal,
Ik heb een 7808 spanningsstabilisator maar zou aan de uitgang 9 volt willen . kan ik dit realiseren door 2 diodes (1,4Volt) tussen 0 uitgang van ic en aarding aan te brengen?
Graag een antwoord.
J smans

Ja, dat kan.

De nulstroom door die pin is een mA van 5 tot 10 bij goedkopere merken. Maar modernere en/of hoogstaande merken hebben steeds lagere stromen. Als die te laag zijn, gaat je diodespanning wat zakken. Dan zou je er nog een weerstandje bij kunnen zetten van de uitgang naar de 0 van de regelaar, zodat er genoeg stroom door die diodes loopt en je genoeg spanningsverhoging hebt.

bedankt , ik ga dat eens proberen.
J Smans

Als je 2* BAT46 neemt in serie, en er 20mA door laat lopen, dan is de drop exact 2* 0.5 volt... (een 7809 nemen kan natuurlijk ook... :+ )

Een zener van 1V in de GND is ook een mogelijkheid.

Of een weerstandsdeler:

• Tussen de uitgang en het massa pootje van de 7808, een weerstand van 1K2 Ω
  • Tussen het massa pootje van de 7808 en de massa ("aarding") een weerstand van 150 Ω

Maar een betere oplossing is gewoon een 7809 te nemen.

Als jr toch onderdelen erbij moet knutselen, dan kun je ook een instelbare regelaar nemen. Dan heb je alleen twee weerstandjes nodig en kun je de benodigde spanning precies instellen, Zoiets als een LM317.
De weerstandsberekening staat in de datasheet.

bedankt mannen, maar ik zal maar beter een 7809 kopen, dat kan ik nog wel bekostigen haha.
J.Smans

Of een switcher aankopen. Kost net iets meer maar is zuiniger in gebruik. https://www.mouser.be/ProductDetail/RECOM-Power/R-78K9.0-1.0?qs=Jm2GQy…

Niet alleen zuiniger, vooral ook veel efficiënter! Die lineaire regelaars hebben al heel snel behoefte aan een koelblok(je), omdat die dingen het verschil tussen in- en uitgangsspanning letterlijk wegstoken in warmte. Dat is iets waar een switcher (in dit geval als 78xx vervanger) geen last van heeft.
En aangezien die er dus gewoon als drop-in vervanger zijn, zie ik geen reden om nog voor die achterhaalde lineaire meuk te kiezen. ;)

Op woensdag 20 augustus 2025 16:55:25 schreef MNM(tm):
Niet alleen zuiniger, vooral ook veel efficiënter! Die lineaire regelaars hebben al heel snel behoefte aan een koelblok(je), omdat die dingen het verschil tussen in- en uitgangsspanning letterlijk wegstoken in warmte. Dat is iets waar een switcher (in dit geval als 78xx vervanger) geen last van heeft.
En aangezien die er dus gewoon als drop-in vervanger zijn, zie ik geen reden om nog voor die achterhaalde lineaire meuk te kiezen. ;)

Aan eventuele ontstoring kun je best wat werk hebben.....

Op woensdag 20 augustus 2025 15:01:25 schreef buckfast_beekeeper:

Zeners van 1 volt zijn er niet echt. De laagst practisch haalbare spanning is iets van drie volt. De zeners van bijvoorbeeld 1 volt die je als zener koopt zijn ook geen echte zeners maar een of meer pn overgangen die samen de juiste zener spanning maken. Eigenlijk zijn het gewoon een paar diodes in serie zoals al besproken is.

Zelfs een LED kan je als zenerdiode gebruiken.
Bvb. vele rode LEDs hebben een Uf van ca. 1.8V dus kan je ze als een zener van 1.8v toepassen.

Belangrijk om niet te vergeten bij het optillen van de GND van zo'n regelaar is het feit dat de 'tab' dan geen GND meer is... Dus moet je die isoleren van de koelplaat mocht je die aan massa/GND hebben liggen.

BTW: met een IR LED als zener zit je op 1,2 Volt

Even voor de volledigheid. Als je dit soort grappen doet, zet dan een extra condensator tussen GND en de GND poot van de regelaar.

Op woensdag 20 augustus 2025 15:01:25 schreef buckfast_beekeeper:

Die bestaan niet. Tot en met 2,1V zijn zeners altijd referentiediodes dus een veelvoud van 0,7V.

Die heb ik inderdaad ook nooit gezien, komt nog bij dat Zeners van lagere spanningen best een hoge interne weerstand hebben en daarmee nogal een "sponzige" respons. Je kunt wel tegenwoordig wel makkelijk en voor lage prijzen 'bandgap' referenties kopen met 1,25V basisspanning zoals de TLVH431, LMV431 en AZ431. Als je die moet bestellen moet je je wel afvragen of je niet beter de juiste regelaar plaatst (maar dat heb je al door). Je kunt ook een stel LM317's bestellen, die kosten geen drol en kan je op elke spanning instellen die je wil, maar hebben een andere pinout.

Voor een 'quick fix' als je niets hebt liggen is een diode vaak acceptabel, maar die hebben wel een zekere temperatuursgevoeligheid. Verder is de ruststroom van die regelaars, hoewel per exemplaar verschillend, best wel stabiel. Als dat geen probleem is kan je dus ook een weerstand gebruiken van ongeveer 220Ω per Volt en aardig in de buurt zitten.

De laagste waarde die ik weet is BZX75C1V4.
Maar aan het schema te zien waren dat twee diodes in 1 behuizing.
Zat oa in de 22RH545

Op woensdag 20 augustus 2025 17:52:30 schreef Ex-fietser:
[...]

Zeners van 1 volt zijn er niet echt. De laagst practisch haalbare spanning is iets van drie volt. De zeners van bijvoorbeeld 1 volt die je als zener koopt zijn ook geen echte zeners maar een of meer pn overgangen die samen de juiste zener spanning maken. Eigenlijk zijn het gewoon een paar diodes in serie zoals al besproken is.

De juiste naam voor zo'n ding is Stabistor.

Wat ik hier nog niet gehoord heb is dat als je de massa aansluiting omhoog tilt de stroom begrenzing ook niet meer werkt

Op woensdag 20 augustus 2025 21:35:41 schreef PE1IDY:
Wat ik hier nog niet gehoord heb is dat als je de massa aansluiting omhoog tilt de stroom begrenzing ook niet meer werkt

Huh, dat hoor ik voor het eerst. Onderbouwing? Waarom zou de stroombegrenzing plots niet meer werken bij "opgetilde" nulaansluiting?

Op woensdag 20 augustus 2025 19:34:14 schreef Kruimel:
Als dat geen probleem is kan je dus ook een weerstand gebruiken van ongeveer 220Ω per Volt en aardig in de buurt zitten.

Dat gaat uit van een ruststroom van rond de 4.5mA. Die staat in de datasheet als "max 10mA" als ik het me goed herinner.

Om maar zo "compatible mogelijk" te zijn, zullen andere fabrikanten dat ook in hun datasheet zetten, maar de werkelijke waarde zou zomaar een stuk beter kunnen zijn. (en aan "max 10mA" blijven voldoen).

Ik zou niet zomaar "4.5mA" of "220 Ohm per volt" durven aanraden: even meten wat de jouwe doet als je het zo wil doen.

Op woensdag 20 augustus 2025 21:35:41 schreef PE1IDY:

Dat is niet helemaal zo: De chip heeft mogelijk moeite om z'n uitgang onder zijn GND niveau te laten gaan als je de boel in "current limit" trekt.

D'r zal wel een diode van uitgang naar GND (in sper) staan. Dus hij zal z'n uitgang tot -0.6 van ZIJN gnd kunnen laten zakken. Met 1V gelift blijft er dan 0.4V over. Dus als we even doen alsof de currentlimit precies 1A is, dan kan je over de 1A krijgen als je belastingsweerstand kleiner dan 0.4 Ohm is. Maar is ie echter 0.2 Ohm, dan verwacht ik dat je ook via de diode in de chip de referentie GND naar beneden gaat trekken. Kortom, bij 1.005mA is het wel gebeurt. Een onbelangrijke verandering van de currentlimit.

Het is anders als je een "harde" 1V maakt als referentie spanning voor de chip. Bijvoorbeeld door twee 7805's te gaan stapelen om 10V te maken.

[Bericht gewijzigd door rew op (43%)]

Uit een datasheet: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ua78.pdf?ts=1755707751057

[Bericht gewijzigd door fred101 op (47%)]

Niet echt , in mijn beleving heb ik dit vroeger zo geleerd.
Of is dit niet zo ?

Op woensdag 20 augustus 2025 21:57:40 schreef Paulinha_B:
[...]

Huh, dat hoor ik voor het eerst. Onderbouwing? Waarom zou de stroombegrenzing plots niet meer werken bij "opgetilde" nulaansluiting?

Hoe hebben ze de stroombegrenzing in het IC gebakken?
Onder normale omstandigheden is bij kortsluiting de uitgangsspanning 0V tov de GND van het IC.
In de situatie van TS is de uitgangsspanning -1V tov de GND van het IC.
Was de IC-bakker hiervan bewust en heeft hij voor deze situatie adequate maatregelen voor getroffen?