Een kennis heeft 3 halogeen 12v plafondspotjes op een dimmer zitten en wil deze vervangen door LED's . Bij loshalen van de spotjes blijkt de voeding te zijn vastgezet waardoor deze onbereikbaar is en breekwerk is niet gewenst.
Nu dacht ik eraan om de dimmer door een schakelaar te vervangen en 230V slimme leds te plaatsen. Voor de voeding dacht ik op de 12V van de bestaande trafo en extra trafo achterstevoren aan te sluiten zodat er weer 230V uit zou komen. Gaat dit werken of geeft het problemen?

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je hebt ook leds die gewoon op 12V werken.
Spot uitzoeken met vervangbare lichtbron.

Heb zelf dit type als halogeen vervanger gebruikt:
https://www.applamp.nl/g4-led-cob-2w-led-warm-wit-2700k-12v-extra-klei…

Ik ken deze inderdaad maar helaas niet dimbaar

De 12 volt ledlampjes van Philips zijn allemaal dimbaar.
Zit er iets heel geks in dan?

Zit die trafo te ver van de lampjes af of kan je de voedingskabel met een stuk ijzerdraad naar je toe hengelen en los knippen?

als ik aan de 12v draad trek zit het muurvast. Het lijkt alsof de trafo ergens boven het plafond is vastgeschroefd. Maar is die 2 x trafo een optie?

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (12%)]

Als het een echte trafo is zou het misschien kunnen werken, maar met een elektronische driver zal er soort van gelijkspanning uitkomen.
En je weet niet precies wat er nu zit dus ik zou dat niet doen.
Ik bedoel hengelen naar de 230 kabel.
Je zou met zo'n endoscoop camera kunnen kijken boven het plafond.

vaak komt de voeding midden in het plafond uit de centraaldoos, als daar een spotje in de buurt zit kijk eens met een lamp door dat gat. als je dan de voeding aankunt knip je die af, 3 snoertjes naar de spotjes trekken, gu10 voetje erop en klaar. zo heb ik t ook al vaker gedaan met een schrootjesplafond en de trafo zat ergens vastgezet. vaak is de trafo toch al bejaard en komt er ellende met led erin, vooral de geschakelde elektronische trafo's. de gewikkelde lijden amper wat..