Miele vaatwasser G 5985 SCVi XXL - Storing automatisch openen van de deur

Hallo,

Volgens mij is de automatische deuropener (06715063) van deze vaatwasser stuk. Dit onderdeel kost ongeveer 300€ wat natuurlijk waanzinnig veel is voor een machine van misschien 10 jaar oud.

Weet iemand hoe je die fout kan omzeilen en de machine gebruiken zonder die automatische deuropening functie? Ik geraak niet meer in het instellingenmenu omdat bij het aanzetten van het toestel onmiddellijk bovenstaande fout verschijnt.

Alvast bedankt,
Jan

Zit de deurhaak ver genoeg naar achter? Maw is de deur goed dicht? Of staat ze met een spleet(je) open als je ze dicht doet?

Ik dacht in deze modellen 2 stekketjes. 1 voor laagspanningsmotortje en 1 kontakt.
Wat meet je ohms op de stekkertjes?

Hallo Eric,

Ik heb die module opengemaakt en de eindeloopcontactjes werken nog perfect. Het 24V motortje draaide wel heel onregelmatig als ik het op mijn testvoeding aansloot. Omdat de spanning ook erg zakte heb ik een sterkere voeding geprobeerd maar dit heeft de motor verbrand en nu draait er natuurlijk niets meer. Ik had waarschijnlijk beter eerst dat reductiekastje eens nagekeken maar daarvoor is het nu te laat.

Ofwel kan die deuropener op de een of andere manier uitgeschakeld worden ofwel gaat dit toestel naar het containerpark. Miele toestellen zijn misschien wel goed, maar de prijspolitiek voor wisselstukken is schandalig. Zelf zal ik nooit nog een Miele toestel kopen.

Mvg
Jan

Volgens mij is het een knock-to-open model. Die gaan bij elke opening vd deur even het deurcontact aansturen en bij sluiten trekt dat even zelf de deur verder dicht. Bzzz. Bzzz. Klinkt je dat bekend?

Ik zou de optie "tweedehands" eens inkijken.

Met prijspolitiek heb je een groot punt maar je hebt me niet overtuigd. 1woord: gebruikscomfort.Ik ga wel eens op reis en kom daar allerhande toestellen tegen. AEg. Bosch. Contstructa. Baukn.... . Wat...een....brol! Je krijgt er instant heimwee van. Laatst nog een nieuwe whirlpool. Indesit dus. #scheldwoorden. Niets past en als je de korf er in rolt valt deze in de onderkuip. Alle wielen waren aanwezig. Gewoon brol dus. Ik wens het niemand toe. Het gebrek aan dagelijkse gebruiks frustratie is die meerprijs v miele me wel waard.

Geen knock-to-open, maar het motortje in het slot wordt wel aangestuurd bij het aanzetten van de machine om deze dicht te trekken. Dat werkte dus niet meer en bijgevolg die foutcode.

Een tweedehands module is zeker een optie, maar waar vind ik zoiets?

Miele toestellen zijn inderdaad goed! Je betaalt daar dan ook een premium prijs voor als je ze aankoopt. Waarom je dan nog eens moet geplukt worden bij een defect begrijp ik niet.

Mss kun je op de stekker vh motortje een 24 lampje of 2 leds aansluiten? Als je de leds omgepoold parallel zet met een 1k in serie kun je ook ineens zien in welke richting het motortje aangestuurd word en voorkom je dat de led sneuvelt door ompoling.

Dan kun je op de schakelaar stekker met een schakelaar de bediening vd werking simuleren.

Als de led brand schakel je de schakelaar om. Gaat de andere led dan schakel je weer om. Net uitzoeken welke led voor welke richting omschakeling zorgt.

Hopelijk zit er heen stroommeting op want dan moet je nog de exacte belasting aanbrengen ook.

Als dat werkt kan je ook een schakelingetje bouwen dat dit simuleert voor je. Als elektronische schakelingetjes knutselen een hobby is.

De Mnr al gegoogeld? Staat ergens op het slot in de kunsstof gegoten. Mss op ebay, 2dehands....

De premium prijs is nogthans makkelijk te verklaren:
1. De materialen die in een miele gebruikt worden staan mijle ver van andere concurrenten. Neem maar de rollagers in de vaatwasmotoren. Wie heeft dat nog? De inox kuipen en gietijzeren gewichten... . 2. Maar de prijs in aankoop zit er niet mijlenver vanaf dus de winst in nieuwverkoop ligt laag. Dat moet gecompenseerd worden. Volgens mij geen goede zet maar ergens moet het betaald worden.

Daarom heeft Miele ook aangekondigd dat zij het zwaar hebben en ontslagen zullen vallen...

Hey EricN, jouw oplossing gaat voor mij te ver want het is mijn toestel niet. Ik doe dit als als hobby om mensen te helpen en de afvalberg te beperken. Ik kan niemand adviseren om 300€ te spenderen aan een (futiel) onderdeel voor een toestel van 15 jaar oud. Ik ga nog proberen of ik dat motortje elders kan vinden en anders is het over en uit.

Het verbaast mij niets dat Miele het moeilijk heeft. Een merk met een reputatie van hoge kwaliteit en lange levensduur dat zijn klanten pluimt die de pech van een defect hebben is verkeerd bezig. Denk je dat de eigenaar van deze machine als volgende nog een Miele kiest (hoewel hij waarschijnlijk heel tevreden was tijdens het gebruik)?

In het verleden kocht ik alles van Miele, maar nu niets meer. Dit enkel en alleen omwille van de wisselstukkenpolitiek. Ook Miele toestellen hebben af en toe een defect (wat geen verwijt is)! Ik heb een vaatwasser van 20 jaar oud die nog perfect waste buitengesmeten omdat de verwarmingsweerstand onderaan stuk was en dit bij Miele 180€ moest kosten terwijl dit eenvoudige onderdeel bij andere merken rond de 40€ kost. Ook de verwarmingsweerstanden van Miele zijn niet van goud ...

Klopt. Er zitten stukken bij die willens wetens stuk gaan en waarvan ze weigeren iets te verbeteren of erkennen dat het fout loopt. Zoals vaatwaspressostaten die ondertussen over de 100€ geprijsd zitten. De witte rubbers vd buizen hadden soortgelijke ziekte en zijn vervangen door betere kwaliteit. Waarom ze dat met dit niet doen lijkt op een bewuste keuze die hun enkel schaadt. Of bv de smd condensatortjes op de freq sturingen. Zit er al bijna 2 decennia op.

De stroeve Duitse ingesteldheid draagt ook niet bij. Als je de naam wil hebben de beste te willen zijn moet je ook oren hebben bij de miserie gevallen. Whirlpool maakte ook brol maar na een telefoontje werd het billijk opgelost. Blijven verkopen dus. Nu is het indesit (beko) en is het andere koek.

Maar desondanks alles moet hun (miele)budget voor de daadwerkelijke onderdelen veel hoger liggen dan bij de eerstvolgende concurrent. Een onhoudbare situatie die met het water tot op hun lippen geprobeerd wordt van staande te houde met de wisselstuk prijzen.

Ik begrijp dat je als particulier hier dan ook een einde verhaal ziet.

Als het niet jou toestel is is het idd een ander verhaal.

En de pompen kosten een fortuin

Een jaar of twee geleden was mijn Miele wasmachine toe aan nieuwe schokdempers, na zo’n 20 jaar. Ik kwam er toen achter dat er twee fabrikanten (Italie) van die dempers waren. Eén daarvan is Suspa. Miele koopt die dempers bij Suspa en plakt er dan een Miele sticker op. En dat is een héle dure sticker. Ik heb er gewoon Suspa dempers ingezet, zonder die sticker, en dat werkt prima. Dingen die Miele zelf maakt, daar kom je niet omheen, maar voor inkoopdelen kan het lonen even verder te zoeken.

Motortje is niet een alternatief in te zetten vanaf Aliexpress? Zijn er zat te vinden..

Er zijn inderdaad motortjes zat te vinden op Aliexpress. Ze kosten ook bijna geen geld. Alleen is de reductieverhouding van het bestaande motortje niet zo duidelijk en ik weet ook niet of de machine deze zal aanvaarden als het stroomverbruik wat afwijkt. Het moet nog passen in de behuizing ook. Ik heb ook nog nergens een link naar een bewezen werkend alternatief gevonden.

Kortom veel gedoe omdat Miele vindt dat een module die ze zelf misschien aan 10€ aankopen moet verkocht worden aan 300€. Hoe simpel zou het kunnen zijn als je een wisselstuk gewoon aan een aanvaardbare prijs (60 a 70 €?) zou kunnen kopen? Je zou zelfs terug de aankoop van Miele toestellen kunnen overwegen ;-).

Ik weet niet of je hier iets aan hebt? Als je dat ding terug kunt draaien is misschien je foutmelding weg en kun je mogelijk in het instellingenmenu. https://nl.ifixit.com/Guide/How+repair+auto-open+Miele+dishwasher/1404…

Op eBay worden gebruikte aangeboden. Moet je zelf even kijken of dat het juiste type is.

@Jan
ik heb U een mailtje gestuurd Jan

Jan