Sinds kort hebben wij een Ecoflow Delta 3 1500, en daarbij een Ecoflow Next Gen 220Watt Bifacial opvouwbaar zonnepaneel.
We hebben dit aangeschaft omdat we hier iets in zien wanneer we langer op reis gaan en off grid verblijven.
Dit zal dan met een huur camper zijn, en niet alle campers beschikken over off grid installaties.
Nu we de Delta hebben zijn we uiteraard aan het testen en uitproberen.
Van het paneel belooft Ecoflow een maximale opbrengst van 220 Watt aan de voorzijde en 175 Watt aan de achterzijde bij een perfecte opstelling onder de meest ideale omstandigheden.
Het hoogste wat wij de afgelopen dagen in de door ons best haalbare omstandigheden hebben gehaald was 210 Watt.
Hiermee spelend kregen we de gedachte om te proberen de Delta 3 1500 ook hier thuis te gebruiken.
Echter, het laden gaat dusdanig langzaam dat er van een ideale situatie geen sprake is.

De afgelopen dagen ben ik wat wezen rondneuzen op het wereldwijde web, en zie her en der mensen die er zelf panelen aankoppelen.
Leuk voor thuis, dus eens op zoek naar wat er mogelijk is aan panelen.
En daar strand ik, met de vraag kan ik dit nu wel of niet aansluiten op die Delta om hem wat sneller en vaker op te laden.
Vooropgesteld, ik weet het verschil tussen AC en DC, tussen 12 volt een 220 - 240 volt, en dat het beiden prikt als je het (per ongeluk) vasthoudt. Ook dat het vonkt en brand kan veroorzaken bij kortsluiting, maar verder niet zoveel kaas van deze materie gegeten.

De Delta 3 1500 heeft voor de invoer van de DC ingang de volgende waarden.
Zonnestroomingang: 11 – 60 V ? 15 A, max. 500 W
De Next Gen panelen geeft Ecoflow de volgende specificaties voor.

Maximaal uitgangsvermogen: 220W (±5W) voorzijde, 175W (±5W) achterzijde
Open klemspanning: 21,5V
Kortsluitstroom: 12,4A
Maximale spanning: 18,4V
Maximale stroom: 11,9A
Paneeltype: P-Type PERC monokristallijn silicium
Waterbestendigheid: IP68
Dit is natuurlijk door Ecoflow getest en goed bevonden.

Zoekend naar eventuele aan te sluiten "andere" panelen kwam ik dit tegen,
https://www.amazon.de/enjoy-solar-Monokristallines-Solarzellen-Balkona…

De specificaties van dit paneel zijn;
Technische gegevens]
Nominaal vermogen (Pmax): 100 W - Max.
Spanning (Vmp): 18,0 V -
Max. Stroom (Imp): 5,56 A.
Leegloopspanning (Voc): 22,20 V.
Kortsluitstroom (Isc): 6,03 A. Max.
Netspanning: 1000 V DC
-- bedrijfstemperatuur. : -40 °C tot +85 °C
-- afmetingen: 925 x 580 x 35 mm
-- nettogewicht: 6,3 kg
– bypassdiode: 1 stuk
– beschermingsklasse: IP65
Mijn vraag, kan ik van dit paneel bijvoorbeeld 5 stuks straffeloos in serie schakelen en via de MC4 connectors aan de Ecoflow Delta koppelen om sneller op te laden?

die kleine panelen hebben meestal een beroerd rendement voor hun oppervlakte. 1 groot zal beter presteren dan 2 kleintjes. t moet natuurlijk wel makkelijk blijven in transport.

ik zou er geen 5 in serie zetten, maar dan eerder 4 stuks nemen en 2 in serie samen met 2 parallel.
dan heb je 36V 11A of een goeie 400W. dubbel van wat je nu hebt.

maar dan nog zul je een 4tal uur nodig hebben in volle zon, om die accu op te laden.
je bent dan wel 200€ aan panelen kwijt.
met zo eentje heb je voor 72€ meer vermogen
https://www.stralendgroen.nl/product/jinko-solar-tiger-neo-all-black-n…

ik heb thuis 2x 450Wp op een ecoflow powerstream hangen met een delta 2 extra batterij van 2048Wh. die begint smorgens rond 8uur op te laden en is ergens in de namiddag vol. vandaag was die vol om 14h (om 8uur kwam de zon al op)

bij heeeeeeeeeeeeeel zonnig weer is die rond 12h al vol.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Met die kleine panelen bedoelt u neem ik aan die ik gevonden had bij Amazon?

Het was niet de bedoeling om dan 1 sterker paneel mee te nemen op reis, maar die thuis min of meer vast te installeren.
2 kleiner in serie, en 2 parallel, en die dan samen koppelen naar één voedingsdraad voor de XT60i zou dan de 36V 11A en circa 400 W geven?

Ik dacht zelf in de trand van 5 van die panelen in serie = 5 x 12V = 60 V, en 5 x 100W = 500 W.
Ampere geen kaas van gegeten, dus ook geen idee hoe dit uit te rekenen.
Al bij al, kiezen voor die Amazon panelen zou een kwestie kunnen worden van goedkoop en eerder spijt.

Stel dat als dan.
We helemaal lyrisch gaan worden van een systeem met Deltas, zouden we dan het door u gepresenteerde paneel kunnen uitbreiden naar een hoeveelheid zoals bijvoorbeeld benodigd voor een Delta Pro?

Op zaterdag 23 augustus 2025 20:16:57 schreef fcapri:
met zo eentje heb je voor 72€ meer vermogen
https://www.stralendgroen.nl/product/jinko-solar-tiger-neo-all-black-n…

ik heb thuis 2x 450Wp op een ecoflow powerstream hangen met een delta 2 extra batterij van 2048Wh. die begint smorgens rond 8uur op te laden en is ergens in de namiddag vol. vandaag was die vol om 14h (om 8uur kwam de zon al op)

bij heeeeeeeeeeeeeel zonnig weer is die rond 12h al vol.

Die panelen zijn inderdaad niet duur. Echt erg interessant Maar dan heb je nog een omvormer, installatie en tools daarvoor. Misschien dat ik er toch eens aan moet beginnen. Ik heb wel een dak oost-west maar ook een grote muur op het zuiden. Zou je ze gewoon verticaal tegen een muur kunnen monteren? En zou dat van gemeentes mogen? Ik heb 3 fasen, net zo handig al ik op 3 fasen lever, micro-omvormers zouden die aan te raden zijn?

Die accu van 2 kWh, heeft dat wel nut? Een paar dubbeltjes per dag besparen maar wel 750 Euro uitgeven?

De Delta 3 1500 heeft voor de invoer van de DC ingang de volgende waarden.
Zonnestroomingang: 11 – 60 V ? 15 A, max. 500 W

Dus goed voor een enkel paneel van 440W, of eventueel 2 panelen parallel.
Dan krijg je iets van 35V. 2 panelen kunnen samen tot max 28A leveren als de zon hard schijnt maar de omvormer zal de stroom beperken tot 15A, dus 460W.

Met 2 panelen heb je wel dubbele opbrengst als het bewolkt is en ook in de winter.

Die kleine panelen kun je niet combineren met een grote. Daarvoor liggen de spanningen te ver uit elkaar. Alhoewel : je kunt wel 2 kleine panelen in serie schakelen (36V) en die string dan parallel aan 1 groot paneel (ook 35V).

Op zaterdag 23 augustus 2025 21:03:14 schreef Hakar:

Ik dacht zelf in de trand van 5 van die panelen in serie = 5 x 12V = 60 V, en 5 x 100W = 500 W.

in serie tel je de spanningen op,
in parallel de stromen

je panelen zijn 18V en geen 12V. althans wat ik in de technische uitleg zie

[Technical data] Rated power (Pmax): 100 W -- Max. Voltage (Vmp): 18.0 V – Max. Current (Imp): 5.56 A. Open-circuit voltage (Voc): 22.20 V.

18V x 5.5A = 99W.
je paneel kan dus geen 12V zijn want dan zit je op 66W bij 12V op 5,5A

5x 18V is te hoog voor je accu die max 60V aan kan.
als de accu vol is en er geen stroom meer loopt, dan stijgt de openklemspanning naar 22,2V. 5 zulke in serie levert dan 110V. zit je bijna op het dubbele van wat de accu aanvaard op de ingang.

als je er bv 6 neemt, 2 parallel, 3 in serie.
dan kom je theoretisch op 3x 18V = 54V (openklemspanning is nog altijd 66V en dus meer dan toegelaten)
en de stroom is dan 2x 5,5A = 11A. hier zit je binnen die 15A.

met 4 stuks zit je veilig en quasi op het maximum. 11A op 36V en een goeie 400W.
je kan ook een groot paneel nemen van 450Wp, dan heb je ook een 33-36V en zit je met een 13A aan stroom. perfect binnen de specs

Op zaterdag 23 augustus 2025 21:59:02 schreef Hoeben:
[...]

Die panelen zijn inderdaad niet duur. Echt erg interessant Maar dan heb je nog een omvormer, installatie en tools daarvoor. Misschien dat ik er toch eens aan moet beginnen. Ik heb wel een dak oost-west maar ook een grote muur op het zuiden. Zou je ze gewoon verticaal tegen een muur kunnen monteren? En zou dat van gemeentes mogen? Ik heb 3 fasen, net zo handig al ik op 3 fasen lever, micro-omvormers zouden die aan te raden zijn?

Die accu van 2 kWh, heeft dat wel nut? Een paar dubbeltjes per dag besparen maar wel 750 Euro uitgeven?

ik heb 2 panelen van 450Wp aan mijn garagepoort hangen (kosten 180€ destijds). in de winter kantelen ze toe (zitten op zuid en nemen net de lage zon mee), in de zomer staan ze open voor luchtkoeling in de loods en nemen ze de hoge zon mee

als omvormer heb ik een ecoflow powerstream. dat is een 800W micro omvormer voor in het stopcontact. ik betaalde 81€ voor deze. installatie stelt niks meer voor. 2 kabels van de panelen inpluggen op deze omvormer, en stekker in stopcontact. je kan die ook koppelen aan smartplugs. en dat wil ik nog doen. mijn nachtverbruik is een 100-110W maar als de diepvriezer aanspringt, gaat dit naar 160W. die 50-60W betaal ik nog steeds dus stel de omvormer in op 120W (10-20W injectie en 30-40W verbruik met diepvries aan). met smartplug levert die dan 110W en als de diepvries aanspringt 160W.
smartplug kost 33€ dus moet die terugverdienen met 22kWh. dat is 495 nachten.
https://websiteoss.ecoflow.com/media/power-stream/teaser/h5/9661f9ebadb033f957bb7b2e19e38c3e.jpg
aan die omvormer kan je ook een accu koppelen. ik betaalde 900€ voor 2,048kWh

keuring is niet meer nodig nu, die plugin balkonpanelen is legaal toegelaten.

mijn accu laad overdag op, dat is rond 12h op een zonnige dag en 14h op een minder zonnige dag en die levert snachts 120W terug naar mijn huis (22h tot 7h). mijn nachtverbruik is quasi niks meer.
normaal heb ik ongeveer 1,1kWh/nacht, vanacht was het 43Wh.
op jaarbasis dus toch een besparing van 265kWh en aan mijn huidige prijs van 66ct/kWh is dat 180€/jaar.
vorig jaar had ik 92 nachten waar mijn 2 panelen niet de nodige 2kWh opwekken overdag. dus daar is de winst kleiner. 260dagen per jaar win ik er aan.
vorig jaar had ik een andere omvormer en haalde ik max 4,3kWh op een dag in mei. dit jaar heb ik verschillende dagen van 4,5-4,7kwh. de efficientie is dus beter.
ik ga ook een 36V DC lader parallel aan de panelen zetten die ik met een smartplug kan activeren als de 20huis panelen ook injectie maken. van die 90 dagen hoop ik er zo nog een paar af te snoepen

Zonder die accu lever ik die stroom in de zomer zowieso op het net waar ik niks voor krijg.
nu kan je een marstek 5kWh accu kopen voor 1400€ die je gewoon in het stopcontact steekt. die communiceert met de P1 van de digitale meter.

snachts werken zonnepanelen niet en betaal je de stroom zowieso. nu recupereer ik stroom van overdag.
ik krijg 2.5ct/kWh aan injectie en betaal 66ct/kWh aan verbruik.
elke cycle van die accu bespaart mij 2kWh x 63ct/kWh of 1,26€. en met 6000 laadbeurten voor een lifepo kan ze mij theoretisch 7500€ besparen. als ze nog maar 1/8ste haalt heb ik het geld er al uit

Komt weer een hoop informatie op me af.
Eerst maar weer goed lezen en niet te snel concluderen aan mijn kant.
Zonneschijn levert energie op, zonnepaneel systemen bedenken en uitvlooien kost energie.
Maar doe het graag, kom vanzelf tot iets.

je kan ook een groot paneel nemen van 450Wp, dan heb je ook een 33-36V en zit je met een 13A aan stroom. perfect binnen de specs

Dit is wat ik gedaan heb met mijn Bluetti AC200MAX, daar mag 900W aan panelen aan, ik kocht voor 75Euro een 550Wp paneel dat op mijn balkon staat.

Je kan best flink boven de specs gaan met de stroom/vermogen, zolang je wel binnen de spanning-limiet blijft.

Uiteindelijk bepaalt de omvormer hoeveel stroom er max loopt. Bij meer panelen heb je ook opbrengst onder minder gunstige omstandigheden.

Op zondag 24 augustus 2025 00:42:16 schreef deKees:
[...]

Die kleine panelen kun je niet combineren met een grote. Daarvoor liggen de spanningen te ver uit elkaar. Alhoewel : je kunt wel 2 kleine panelen in serie schakelen (36V) en die string dan parallel aan 1 groot paneel (ook 35V).

Dat is niet de achterliggende gedachte.
Achterliggende gedachte is om vanaf nu te kijken of er iets meer opbrengst van een iets sterker paneel of gecombineerde panelen mogelijk is.
Mocht dit zo zijn en toegepast kunnen worden op de Delta die we nu hebben, en we helemaal lyrisch worden, een zwaardere delta erbij aanschaffen, of we de dan reeds aangebrachte panelen kunnen uitbreiden naar meer panelen.

Op zondag 24 augustus 2025 07:39:08 schreef fcapri:
[...]

in parallel de stromen

je panelen zijn 18V en geen 12V. althans wat ik in de technische uitleg zie
[...]
18V x 5.5A = 99W.
je paneel kan dus geen 12V zijn want dan zit je op 66W bij 12V op 5,5A

5x 18V is te hoog voor je accu die max 60V aan kan.
als de accu vol is en er geen stroom meer loopt, dan stijgt de openklemspanning naar 22,2V. 5 zulke in serie levert dan 110V. zit je bijna op het dubbele van wat de accu aanvaard op de ingang.

als je er bv 6 neemt, 2 parallel, 3 in serie.
dan kom je theoretisch op 3x 18V = 54V (openklemspanning is nog altijd 66V en dus meer dan toegelaten)
en de stroom is dan 2x 5,5A = 11A. hier zit je binnen die 15A.

met 4 stuks zit je veilig en quasi op het maximum. 11A op 36V en een goeie 400W.

[...]

Tot zover denk ik het te snappen, en bedenk me nog een keer voor ik überhaupt iets bij Amazon ga halen.
Toch wel gek dat ik specifiek zoek op 12V zonnepanelen, en er dusdanige resultaten getoond worden waarbij ik als leek denk een perfect paneel te hebben gevonden.
Zie de advertentie op Amazon in de bijlage.

Hoezo perfect? Voor hetzelfde geld heb je een echt paneel:
https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-873969744/TW-Sola…

En die past ook op je omvormer.
Dan heb je een groot paneel voor thuis, en een kleintje voor onderweg.

En weer even de kluts kwijt.
Ik ken volt en watt, inmiddels ook iets van ampère meegekregen en dat dit te berekenen is.
Maar nu lees ik:
in parallel de stromen
Wat zijn dan de spanningen en
wat zijn de stromen?

Spanning is Volt, stroom is Ampere.

Duidelijk, dank voor die uitleg.
Nooit te jong om iets te leren.
Had ik dat eerder geleerd had ik er na 71 jaar niet naar hoeven vragen.

Dat kleine paneel doet 18V, 12A = 216W.

Zet je er 2 in serie dan krijg je 36V 12A = 432W.
Zet je er 2 parallel dan wordt het 18V 24A = 432W.

Parallel schakelen kan alleen als de spanning van beide onderdelen hetzelfde is. Dus je kunt niet een klein paneel met 18V parallel zetten aan een groot paneel van 35V. Kleine verschillen kan het systeem nog wel opvangen, maar 18V en 35V is echt teveel verschil.

Bij serieschakeling moeten beide onderdelen dezelfde stroom leveren. Dat gaat weer mis als je een paneel van 3A in serie zet met een van bijv 12A. het resultaat in dat geval wordt bepaald door de omvormer.

Paar keer lezen en toen viel het kwartje.
Met dat kleine paneel bedoelt u de Ecoflow bifacial dus.
Dat een klein paneel met minder spanning en stroom niet samengaat had ik zelf ook al bedacht.
Een fietsdynamo en autodynamo werken ook niet goed samen.
Verder heldere uitleg over in serie schakelen en over parallel schakelen, en denk ik dat te begrijpen.

We hebben er een poosje over nagedacht en zijn nu van plan om de door @fcapri genoemde panelen aan te schaffen.
2 stuks met parallel verbinder.
Nu nog plekje zoeken in de niet al te grote ruimte rondoem het huis waar we het minste last hebben van schaduw door bomen en de omliggende gebouwen.
Helaas mogen en kunnen we niet op het dak.
Om toch te proberen zelf wat bij te dragen in besparing op energie(kosten) hopen we dat hiermee te bereiken.
Op het kleine paneeltje van EF geraakt de Delta nu maar amper of tot 75% geladen.

2 van 400W parallel? is dat niet teveel voor de accu of begrensd die zelf het vermogen

ik haalde aan dat 1 zo een groot paneel meer doet dan 2 kleintjes.
ikzelf heb 2 zulke grote op mijn ecoflow omdat die ook 2 panelen aankan (800W inverter)

Weer even pas op de plaats.
We dachten een goede keuze te hebben gemaakt na deze teksten meerdere keren te hebben gelezen.

Op zondag 24 augustus 2025 00:42:16 schreef deKees:
[...]

Dus goed voor een enkel paneel van 440W, of eventueel 2 panelen parallel.
Dan krijg je iets van 35V. 2 panelen kunnen samen tot max 28A leveren als de zon hard schijnt maar de omvormer zal de stroom beperken tot 15A, dus 460W.

Met 2 panelen heb je wel dubbele opbrengst als het bewolkt is en ook in de winter.

Op zondag 24 augustus 2025 11:16:09 schreef deKees:
Je kan best flink boven de specs gaan met de stroom/vermogen, zolang je wel binnen de spanning-limiet blijft.

Uiteindelijk bepaalt de omvormer hoeveel stroom er max loopt. Bij meer panelen heb je ook opbrengst onder minder gunstige omstandigheden.

Bestelling is nog niet gedaan omdat er een dingetje niet voorradig is.

Of de omvormer in de Delta die 2 panelen aankan begin ik aan te twijfelen, kan dat eigenlijk nergens in de documentatie vinden.

[Bericht gewijzigd door Hakar op (33%)]

In de loop van de dag contact gehad met stralendgroen via mail, en volgende bericht teruggekregen.
Als je maximaal 15 ampere mag aansluiten, dan kun je niet 2 panelen parallel aansluiten. Je zou het dus bij 1 paneel moeten houden!

Verder past 1 Jinko paneel zeker wel binnen de gestelde marges

Dus, eentje besteld.
Scheelde ook nog eens € 12,-- ten opzichte van vorige week.

best om veilig te blijven.
als je thuis een 2de paneel wil, kan je die gewoon met een micro omvormer op een stopcontact steken, die levert dan direct aan huis.

wat eventueel wel kan is 2 panelen in een compleet andere richting hangen.
bv de ene op 45° west, de andere op 45° oost. beide kunnen niet samen 15A opwekken omdat de zon op 1 van de 2 kanten maar kan schijnen, je hebt echter wel de smorgens EN savonds veel opwek.

blauw is een paneel, groen is een paneel
geel is combinatie van beide.
464Wp en 4.9kWh opwek op een dag. met 2panelen van 450Wp toch maar een max van 464W halen

en dit is 2 panelen in dezelfde richting
734Wp en 5.7kWh opwek op een dag, meer opwek op zuid, maar wel TEVEEL vermogen voor de accu

kan je eventueel in de toekomst nog doen, een klein paneeltje parallel eraan in een andere richtng, om dan net nog een paar uur extra energie op te wekken. maar begin nu maar met 1tje. want als je die accu opblaast, kost het wel veel geld

Hartelijk dank voor deze toevoeging die het geheel nog duidelijker maakt voor ons.
Nemen we (ik) zeker mee.

Met "bv de ene op 45° west, de andere op 45° oost" ga ik er vanuit dat u daarmee de hellingshoek aangeeft, omdat de overlapping wanneer ik ze op bijvoorbeeld 30° zet te groot wordt?

We gaan in kleine stapjes door.
Op deze wijze kunnen we ook mooi ervaren hoe het paneel van Ecoflow zich verhoudt tot een paneel van Jinkostar 440W.
Vandaag hopen we op bericht dat we het paneel kunnen ophalen, Westerbroek is hier een klein half uur vandaan.

mijn panelen kantelen.
in de herfst/lente/winter presteerd een paneel tussen 45 en 90° heel goed. in de zomer is het rendement veel lager.
als je een paneel op plat dak legt (vlak dus), dan presteerd die heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed in de zomer bij hoge zon, EN bij bewolkte dagen, maar doet amper wat in de winterzon.

wat jij dus wil is dat je in de zomer NIET het maximum haalt uit de panelen als je er 2 hebt. en wel alles eruit haal in de winter. zeker die op oost zal goed presteren.

je kan al wat experimenteren met 1 paneel, probeer het in de zomer ergens op 15-20° te leggen naar zuid.
in de winter iets meer op zuidoost zetten en een graad of 45-50. je zal zien dat je dan weer meer opwekt.

ik volg mijn opbrengst nauwkeurig op en zie wanneer ze het beste presteren.

ik heb ook een huis installatie met 20panelen. en ik kan die 2 aan mijn garage vergelijken met die 2 aan huis.
in de zomer haal ik 80-90% van wat ze horen te doen
in herfst/lente presteren met 2 andere panelen aan 110-115% tov de vaste huis panelen.
in de winter doen ze weer minder, omdat die tegen mijn garage hangen, en ze zitten in de schaduw van het huis

Schaduw is hier dus het grootste probleem.
Bijkomend probleem is dat eigenaar van de woning niet meewerkt aan het plaatsen van panelen op het dak.
Beide dakvlakken liggen NNO en ZZW.
Noklijn van het dak loopt ZZO / NNW.
Aan NNO zijde in de zomer hoge volgroeide bomen eigendom van gemeente en beperken zoninstraling op het dakvlak.
ZZO aangrenzende woning (met panelen) die het platte dak van de berging gedurende zonuren in de schaduw houdt.
ZZW tegenoverliggende woning die nu op dit moment reflectie geeft maar te weinig om de panelen actief te maken, en met grote kastanjeboom in tuin welke in dit jaargetijde om 17.00 uur de zon achter de bomen doet verdwijnen..
Zuid in hoogzomer gedurende ongeveer 3 tot 4 uurtjes vrij zicht op zon.
W tot WNW aangrenzend schuurtje van buren welke nu in dit jaargetijde vanaf circa 18.00 uur de zon volledig uit het paneel houdt.

Al met al zullen we in de zomer mogelijk meer profijt hebben van een paneel met een batterij, maar gezien de beperkte ruimte en mogelijkheden wordt het nooit het ultieme.
Een zonnepark op 20m2 beschikbare grond zal het nooit worden, maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.