Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik begrijp alleen niet goed hoe een van de bovenste draden kapot kan zijn, terwijl de onderste nog heel zijn? (of was het een luchtschip?...
)
Het is nogal een grote storing geweest.
Schip met een kraan er op, dat is ook een luchtschip denk ik 
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17730099/stroom-terug-op-sommige…
En zo'n gemeentehuis, waar is de tijd van de dieselaggregaten gebleven... 
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
Op maandag 25 augustus 2025 18:18:24 schreef Blue Sky:
Ik zat vanmiddag toevallig ook in Leeuwarden, in de buurt van het oude Cambuurstadion, daar was wel stroom.
Ja het was niet overal blijkbaar alleen het verdeelstation aan de westkant Schenkenschans kreeg geen voeding.
Op maandag 25 augustus 2025 18:24:41 schreef Arco:
Ik begrijp alleen niet goed hoe een van de bovenste draden kapot kan zijn, terwijl de onderste nog heel zijn? (of was het een luchtschip?...)
Behalve de geknapte leiding was er ook een beschadigd. Ik snap ook niet hoe dat kan.
De kraan heeft een beste klap gemaakt zo te zien.
https://omroepzilt.nl/nieuws/algemeen/112/schip-vaart-tegen-stroomkabe…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schijnbaar heeft iemand de hoogte niet opgemeten... (oeps, vergeten...
)
Aangezien ook de bovenste kabels kapot zijn, scheelde 't niet maar een paar decimeters...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die kabels zijn geperste verbindingen van isolator op de ene mast naar de isolator op de andere mast. sowiso word die kabel geheel vervangen van mast tot mast, en de andere ook gezien de beschadiging. tennet loopt het risico niet dat die kabel over n maand alsnog breekt, beter 1,5 uur meer werk en meteen goed gemaakt als vlugvlug en van de winter toch ellende.
Het gaat niet goed daar... de mast dreigt om te vallen , net op het nieuws.
Dat zal een zooi geven als dat ding valt, dan vallen er mogelijk meer om.
Er zit blijkbaar ook een knik ik de mast.
Het hoogspanningsforum , wat ik ook regelmatig volg, staat er vol mee.
https://www.hoogspanningsforum.com/viewtopic.php?t=2221&sid=607af4…
Op maandag 25 augustus 2025 23:24:07 schreef revado:
Het hoogspanningsforum
Daar kijk ik ook nogal eens, zeker als er iets gaande is op dat gebied.
Maar, wat ik nog niet gezien heb, stond er spanning op de geraakte kabel ?
Ik vermoed van niet, dan was de schade wel anders geweest.
Ja het is vandaag wasdag dikke oliedag zeiden we vroeger.
En dat schijnt nog steeds zo te zijn,gezien deze aanvaring op hoog niveau.
mvdk
Golden Member
Ooit jaren geleden, een klap en een lichtflits aan de Tanthofdreef in Delft Zuid. Omwonenden belden de politie, dachten dat er een rioolexplosie was geweest, er lag een straatput deksel los naast de put. Brandweer erbij, metingen doen. Niets. Wel wat rare brandplekken aan het putdeksel. Verderop was een chauffeur in de weer met een hijskraan op z'n dieplader vastzetten. Een van de aanwezige politiemensen vraagt aan de chauffeur of hij iets gezien heeft, chauffeur schudt z'n hoofd, maar reageert een beetje eigenaardig. De politieman, van wie ik dit verhaal gehoord heb, besluit toch maar de gegevens van de man en het kenteken te noteren. De volgende dag komen lijnwerkers van EZH, de voorganger van TeNNeT in Zuid Holland, de 150kV lijn ter plekke inspecteren. Er was die avond tevoren een dip, de lijn is ook afgeschakeld, de stroomvoorziening bleef via een andere lijn gehandhaafd, maar de apparatuur heeft summier aangegeven waar ongeveer iets gebeurd is. Bij inspectie blijkt er een hap uit een van de fasekabels genomen te zijn. Stuk kabel word eruit gehaald, nieuw stuk ertussen met stootverbinders. Er word contact gezocht met de Delftse politie, die geeft de gegevens door van de chauffeur van die avond tevoor. Bij bezoek aan het bedrijf van de hijskraan blijkt de hap uit de kabel overeen te komen met een van de kabelwielen aan het topje van de giek.
De chauffeur had bij het opladen van de hijskraan de giek een eindje opgetopt, maar in het donker de hoogspanningslijn niet opgemerkt. Die knal en die lichtflits uiteraard wel.
Het gaat niet goed daar... de mast dreigt om te vallen , net op het nieuws.
Het hoogspanningsforum , wat ik ook regelmatig volg, staat er vol mee.https://www.hoogspanningsforum.com/viewtopic.php?t=2221&sid=607af4…
Ze zijn rijplaten aan het leggen en dan bij daglicht gaat er grote kraan over om die mast te repareren. Veel mensen in L'den hadden al wel stroom maar konden nog lang geen Internet/TV kijken via de kabel/glasvezel, had ik geen last van met het 5G klik&klaar kastje. Denk dat ie ponton kapitein wel een flinke douw krijgt door tegen die mast te varen.
Heb jij lang zonder stroom gezeten?
Ze hebben toch wel even nodig om van de andere kant te voeden en alles weer per wijk bij te schakelen.
Op maandag 25 augustus 2025 23:52:22 schreef mvdk:
Ooit jaren geleden, een klap en een lichtflits aan de Tanthofdreef in Delft Zuid. Omwonenden belden de politie, dachten dat er een rioolexplosie was geweest, er lag een straatput deksel los naast de put. Brandweer erbij, metingen doen. Niets. Wel wat rare brandplekken aan het putdeksel. Verderop was een chauffeur in de weer met een hijskraan op z'n dieplader vastzetten. Een van de aanwezige politiemensen vraagt aan de chauffeur of hij iets gezien heeft, chauffeur schudt z'n hoofd, maar reageert een beetje eigenaardig. De politieman, van wie ik dit verhaal gehoord heb, besluit toch maar de gegevens van de man en het kenteken te noteren. De volgende dag komen lijnwerkers van EZH, de voorganger van TeNNeT in Zuid Holland, de 150kV lijn ter plekke inspecteren. Er was die avond tevoren een dip, de lijn is ook afgeschakeld, de stroomvoorziening bleef via een andere lijn gehandhaafd, maar de apparatuur heeft summier aangegeven waar ongeveer iets gebeurd is. Bij inspectie blijkt er een hap uit een van de fasekabels genomen te zijn. Stuk kabel word eruit gehaald, nieuw stuk ertussen met stootverbinders. Er word contact gezocht met de Delftse politie, die geeft de gegevens door van de chauffeur van die avond tevoor. Bij bezoek aan het bedrijf van de hijskraan blijkt de hap uit de kabel overeen te komen met een van de kabelwielen aan het topje van de giek.
De chauffeur had bij het opladen van de hijskraan de giek een eindje opgetopt, maar in het donker de hoogspanningslijn niet opgemerkt. Die knal en die lichtflits uiteraard wel.
Ik kan mij het verhaal van de vossenjacht antenne tegen de 150kV bij Voorschoten nog prima herinneren.
Heb er al eens over geschreven hier.
Ik heb de dagen er na op het industrieterrein er naast, waar wel veel klanten hadden, telefooncentrales hersteld of geheel vervangen.
De 3000 ader kabel heb ik toen gezien, zat een groot gat in .
In 2001 hadden we nog geen mobiele telefoon met camera ( een mobiel had ik wel, die verkochten we zelf...) dus geen foto's. helaas.
In de openbare centrale lagen er ook een aantal analoge en ISDN kaarten uit.
https://www.rd.nl/artikel/2321-deel-voorschoten-zonder-telefoon-na-kor…
De lijn ter plekke is al een tijdje ondergronds overigens.
Zowel deze 2 mannen van de vossenjacht als de kraanmachinist uit Mvdk zij verhaal en ook nu bij Franeker hebben een engeltje op de schouder gehad dat ze nog leven.
Op dinsdag 26 augustus 2025 00:49:32 schreef revado:
Heb jij lang zonder stroom gezeten?
Ze hebben toch wel even nodig om van de andere kant te voeden en alles weer per wijk bij te schakelen.
17.25 was er weer stroom hier maar bij velen pas later. De KPN website storing was per postcode verschillend voor TV/Internet onderbreking.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken wat gemeentehuizen, waar het ene een generator met auto start heeft staan, het andere heeft alleen aansluitingen en omschakelsysteem voor een generator. die generator moet dan nog gehuurd en gebracht worden en dan de vraag maar of die aansluitingen nog passen en werken na zeker 10 jaar niet naar om te hebben gekeken. best slecht gezien dat gemeentehuis als data sterpunt fungeert voor andere gemeenten.
Op dinsdag 26 augustus 2025 00:58:05 schreef revado:
[...]
Zowel deze 2 mannen van de vossenjacht als de kraanmachinist uit Mvdk zij verhaal en ook nu bij Franeker hebben een engeltje op de schouder gehad dat ze nog leven.
De schipper zat in zijn kajuit op de stalen schuit met de kraan, in het water. Een betere aarde kan je je niet wensen. De geaarde kraan raakt de hoogspanningskabel. Een hoop energie gaat via de kraan en het water terug totdat er een beveiliging aanspreekt of de hoogspanningskabel breekt.
Daar is voor de schipper toch niets gevaarlijks aan?
Op dinsdag 26 augustus 2025 20:37:22 schreef keebrev:
[...]De schipper zat in zijn kajuit op de stalen schuit met de kraan, in het water. Een betere aarde kan je je niet wensen. De geaarde kraan raakt de hoogspanningskabel. Een hoop energie gaat via de kraan en het water terug totdat er een beveiliging aanspreekt of de hoogspanningskabel breekt.
Daar is voor de schipper toch niets gevaarlijks aan?
Hij, of een medewerker kan op het dek staan... of op de kade waar de draad naar beneden komt.
Alleen die draad zal al een kracht hebben waar je iemand mee kan scalperen door de lengte en gewicht...
Die man was vast niet alleen aan het werk.
En de kabels zijn ( nog) niet geaard direct na de breuk , bij die 150kV wil dat een beste lading behouden een tijdje ook al is er een beveiliging uit gegaan.
Brrr.....
Het verbaast me de die boot niet omgegaan c.q. de kraan in het water is beland is á la het ongeluk in Alphen aan den Rijn: https://www.youtube.com/watch?v=NdUfftG7s0s
10 jaar geleden alweer.
Yes ze waren aan het pulsvissen https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17734587/heel-veel-rook-flinke-d…
Op dinsdag 26 augustus 2025 22:38:29 schreef RAAF12:
Yes ze waren aan het pulsvissen https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17734587/heel-veel-rook-flinke-d…
Dat bedoel ik met geluk dat er niemand in de directe buurt was.
Die vissen, zouden die door of verdoofd zijn geweest?
Of is er een dusdanig hoog elektrisch veld dat ze het loodje leggen.
Wel heel toepasselijk, vissen, loodje en pulsvissen, met 150kV in dit geval 
Glazenwasser bij mijn (voormalige) baan was buiten in 'n bakkie op de eerste verdieping bezig. Opeens zag ik 'm langsvliegen op de begane grond. Ëén van de holle buizen van dat glazenwas bakkie had een knikje gekregen de week ervoor en nu dus zijn sterkte verloren en geknakt. Voor mij een goede les dat een kleine beschadiging enorme gevolgen kan hebben. Ik vertrouw nu geen enkele vergelijkbare constructie meer wanneer er maar een kleine knik of beschadiging heeft.
Glazenwasser mankeerde niets (alhoewel hij waarschijnlijk de dag erna wel flinke spierpijn zal hebben gehad van zijn sprong uit de bak en de judo rol over het gras).
nonius
set SCE to AUX.
Ëén van de holle buizen van dat glazenwas bakkie had een knikje gekregen de week ervoor en nu dus zijn sterkte verloren en geknakt.
Dat is vooral een probleem bij op druk belaste buizen: door een kleine beschadiging kan de maximaal weerstaanbare kniklast (Euler) enorm afnemen. Was ook één van de zaken waar we erg op dienden te letten bij het inspecteren van vliegtuigen met staalbuis-romp (vakwerkconstructie); een héél klein beschadiginkje (bijv. door een eerdere harde landing) kon daar de constructie enorm verzwakken.
Grappig genoeg vormt het nauwelijks een probleem als de buis op trek belast wordt.