Het verbaast me de die boot niet omgegaan c.q. de kraan in het water is beland is á la het ongeluk in Alphen aan den Rijn: https://www.youtube.com/watch?v=NdUfftG7s0s
10 jaar geleden alweer.

Op dinsdag 26 augustus 2025 22:38:29 schreef RAAF12:
Yes ze waren aan het pulsvissen https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17734587/heel-veel-rook-flinke-d…

Dat bedoel ik met geluk dat er niemand in de directe buurt was.

Die vissen, zouden die door of verdoofd zijn geweest?
Of is er een dusdanig hoog elektrisch veld dat ze het loodje leggen.
Wel heel toepasselijk, vissen, loodje en pulsvissen, met 150kV in dit geval O-)

Op maandag 25 augustus 2025 23:24:07 schreef revado:
Dat zal een zooi geven als dat ding valt, dan vallen er mogelijk meer om.
Er zit blijkbaar ook een knik ik de mast.

Glazenwasser bij mijn (voormalige) baan was buiten in 'n bakkie op de eerste verdieping bezig. Opeens zag ik 'm langsvliegen op de begane grond. Ëén van de holle buizen van dat glazenwas bakkie had een knikje gekregen de week ervoor en nu dus zijn sterkte verloren en geknakt. Voor mij een goede les dat een kleine beschadiging enorme gevolgen kan hebben. Ik vertrouw nu geen enkele vergelijkbare constructie meer wanneer er maar een kleine knik of beschadiging heeft.
Glazenwasser mankeerde niets (alhoewel hij waarschijnlijk de dag erna wel flinke spierpijn zal hebben gehad van zijn sprong uit de bak en de judo rol over het gras).

Ëén van de holle buizen van dat glazenwas bakkie had een knikje gekregen de week ervoor en nu dus zijn sterkte verloren en geknakt.

Dat is vooral een probleem bij op druk belaste buizen: door een kleine beschadiging kan de maximaal weerstaanbare kniklast (Euler) enorm afnemen. Was ook één van de zaken waar we erg op dienden te letten bij het inspecteren van vliegtuigen met staalbuis-romp (vakwerkconstructie); een héél klein beschadiginkje (bijv. door een eerdere harde landing) kon daar de constructie enorm verzwakken.

Grappig genoeg vormt het nauwelijks een probleem als de buis op trek belast wordt.