Goedenavond,
Wellicht in Witgoed niet helemaal op z'n plaats, maar er zijn vast handige CO'ers die ook kennis hebben van CV-installaties.
Situatie is als volgt:
Ik ben zelf erg fan van koud douchen, en in mijn huidige douche kon de thermostaatkraan in de meeste koude stand, niet de zelfde koude bereiken als 100% koudwater leiding.
Feitelijk werd er altijd koud water bijgemengd. Is dit in jullie ervaring bij alle kranen zo? Of zou dit bij moderne thermostaatkranen anders kunnen zijn?
Nu ga ik een nieuwe douche aanleggen, waarbij er gebruikt gemaakt gaat worden van inbouw douche kranen
De meest linker kraan betreft de thermostaat, dan een kraan voor de regendouche en de derde voor de handdouche.
Mijn idee is om het te maken als de foto in bijlage, nu hierover enkele vragen:
- Is dit loodgieters technisch te maken zo?
- Kan dit zoals het nu is zorgen voor disfunctioneren van de kraan?
- Mits beide kranen wekelijks gebruikt worden, is er dan risico op legionella?
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, hoor ik het graag!
Roland11
Golden Member
Dus bij jou slaat de CV installatie aan als je de thermostaatkraan op de laagste temperatuur zet? Klopt dat?
Dat hoort volgens mij niet, ook niet bij een oude kraan.
Ik heb daar ooit een keer last van gehad, en dat was toen verholpen door het binnewerk (de "keramische schijven") te vervangen.
Wat er kan gebeuren, weet ik uit ervaring, het water kan terug stromen door de thermostaatkraan en dan krijg je vreemde dingen.
Eenvoudig te voorkomen met een terugslagklep ( een diode voor water ).
Misschien niet nodig maar wees er op bedacht, reserveer er een plekje voor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je in een gebied met hard water zit, kan het ook zijn dat de keramische schijven niet goed meer sluiten door de kalkafzetting...
Misschien wel heel kort door de bocht maar waarom geen normale mengkranen zonder thermostaat gebruiken.
Ja inderdaad, zo doe ik dat ook, een gewone mengkraan waarvan de warmte kant wordt gevoed met voorgemengd water uit een :
https://www.warmteservice.nl/Sanitair/Kranen/Kraanonderdelen/Duco-meng…
Zo maakte ik dat al vele malen, werkt perfect, niet alleen voor douche.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit was mijn eerste reactie, maar nee, het is een thermostaat(ische menger) en geen kraan :->
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (94%)]
Op woensdag 27 augustus 2025 12:13:00 schreef Roland11:
Dus bij jou slaat de CV installatie aan als je de thermostaatkraan op de laagste temperatuur zet? Klopt dat?Dat hoort volgens mij niet, ook niet bij een oude kraan.
Ik heb daar ooit een keer last van gehad, en dat was toen verholpen door het binnewerk (de "keramische schijven") te vervangen.
Oke, dus eigenlijk zeg je: uit een goede thermostaatkraan hoort 100% koud water te komen ? Of wordt er altijd een (klein) beetje warm water bijgemengd?
Op woensdag 27 augustus 2025 16:38:03 schreef Kees frees:
Ja inderdaad, zo doe ik dat ook, een gewone mengkraan waarvan de warmte kant wordt gevoed met voorgemengd water uit een :
https://www.warmteservice.nl/Sanitair/Kranen/Kraanonderdelen/Duco-meng…
Zo maakte ik dat al vele malen, werkt perfect, niet alleen voor douche.
Top tip! Dus hiermee zit je thermostaat deel dus eigenlijk in een ' voormenger ' en kan je met een normale mengkraan, dus alsnog de temperatuur fluctuaties vermijden, wat normaal als het ware geïntegreerd zit in een thermostaatkraan?
Op woensdag 27 augustus 2025 17:21:10 schreef Arco:
Je gebruikt dan toch nog steeds een thermostaatkraan? (alleen op een andere plaats...)
Een mengkraan geeft in de 100% koud stand, 100% koud water leiding door. Dus op het moment dat je deze truc toepast, omzeil je dat een thermostaatkraan in de koudste stand, toch nog een beetje koud bijmengt.
Mijn vraag is dus als bovenstaand: is dit wat een thermostaatkraan altijd doet? Of heb ik dan een exemplaar gehad waarbij de keramische schijven door kalk niet meer goed functioneerden?
Destijds heb ik mijn appartement een ouderwetse mengkraan op mijn douche gezet, echter fluctueert bij warm douchen de temperatuur dan wel met de warm water leiding mee (ook bij aftappen warm water) en daarnaast is het afstellen van de temperatuur dan opeens een precisiewerkje.
Hoor graag jullie input!
benleentje
Golden Member
Oke, dus eigenlijk zeg je: uit een goede thermostaatkraan hoort 100% koud water te komen ? Of wordt er altijd een (klein) beetje warm water bijgemengd?
Uit een thermostaat kraan hoort juist warm water te komen en er word een beetje koud bijgemengd
Bij een thermostaat kraan gaat als je die aanzet als eerste het warme water helemaal open. Maar dat water is in het begin nog koud en als dat dat water steeds warmer word en boven de temperatuur komt waarop de kraan is ingesteld pas dan word er langzaam aan koud water bij gemengd.
Dus eerst staat het koude water helemaal dicht.
Als er genoeg warmte is gaan er iets uitzetten waardoor er koud water bijgemengd word. Word het dan weer kouder dan gaan er weer minder koud water bij.
Het enige waarbij er koud water uit een thermostaat kraan kan komen is als de stroming te laag is voor de CV ketel zodat die niet aan het verwarmen gaat.
Dit was mijn eerste reactie, maar nee, het is een thermostaat(ische menger) en geen kraan :->
Werk precies hetzelfde. Koude water word pas bij gemengd gelaten als er genoeg warmte waarbij er iets uitzet om zo de klep voor koud water een beetje te openen. zolang er geen warmte is staat de klep voor koud dus altijd dicht.
PS ik maak wel een kleine denkfout 
Een douche thermostaat kraan die kan niet zo heel koud worden ingesteld zeg op 20 graden.
Als je thermostatische menger hebt kunnen die misschien wel kouder, dus zeg 10 graden. Dan komt daar minimaal 10 graden water uit. Dan kan je als je nog kouder wilt er wel koud water naderhand bijdoen en dan blijft de temperatuur ook redelijk constant.
Hier thuis net even getest.
Ik heb een Grohe ( grotherm) koudezone thermostaatkraan, daar blijft de kraan koud van zodat je die kan aanpakken, scheelt ook enorm met de kalkaanslag aan de buitenkant.
Met de thermostaat op volledig koud blijft de warmwateraansluiting koud, er komt dus geen warm water bij.
Moet er niet aan denken daar onder te gaan staan
Maar dat is blijkbaar voor iedereen anders.