beste leden,
zoals het onderwerp al zet wil ik gaan experimenteren met mijn logitech z5500 subwoofer systeem.
ik zie heel veel zelfbouw subwoofers op internet voorbij komen en wil zelf is wat proberen te maken maar heb een beetje jullie hulp erbij nodig.
ik heb 2 foto,s toegevoegd 1 zoals hij orgineel is en 2de foto is waar ik aan zat te denken omdat dit ook mooier in me interieur zal staan.
waar het mij om gaat of de kast die ik zou willen het geluid nog beter zou kunnen maken en niet alleen voor de looks is.
dus ik het het interne volume nodig en eventueel maten van de nieuwe kast als er iemand is die dat zijn kunnen berekenen voor me
op basis van 18 of 22mm MDF.
Foto is voorbeeld van wat ik in gedachten had voor het ontwerp
Ik zou een compleet nieuwe subwoofer ontwerpen, dus eerst zelf een speaker naar wens zoeken en aan de hand van de T/S parameters daarvan de kast (laten) ontwerpen.
Het maakt verschil of je een akoustische box maakt of een basreflexkast.Bij een basreflexkast heb je vrij nauwkeurige afmetingen nodig, bij een akoustische box komen de maten niet zo nauw.
Je moet daarvoor eerst de T/S parameters van de Logitech woofer meten, met het programma REW, je geluidskaart en een nauwkeurig gewichtje dat je met klei of butylsnoer op de conus kunt plakken.
Verwacht niet het Nirvana van de Logitech woofer, die zijn met zo laag mogelijke kosten in het achterhoofd ontwikkeld. Wat dat betreft ben je, zoals Twan zegt, waarschijnlijk beter af met iets nieuws.
Maar ik maak me ook schuldig aan de hobby, uit wat bestaands iets nieuws te maken, leuk!
Op internet vind je diverse programma's om de juiste poortlengte en kastinhoud te berekenen en te simuleren. Als beginner heb ik wel vaak de fout gemaakt dat ik teveel verwacht, en daardoor te optimistische parameters gebruikt heb voor mijn simulatie. Bijvoorbeeld willen, dat een dergelijke woofer tot 17 Hz moet kunnen spelen. Dan kom je bedrogen uit.
Speel met de afmetingen die voor jouw toepassing acceptabel zijn, en kijk of je er parameters uit kunt krijgen waarmee je kan leven. Belangrijker is dat het goed klinkt, en dat je met de beoogde belastbaarheid en dBs uitkomt, zonder dat de vervorming of de maximale conusuitslag overschreden wordt.
Ik verwacht niet dat je iemand op dit forum vindt, die dit (al dan niet kosteloos) voor je gaat berekenen. Zoals gezegd, je zult eerst de T/S parameters van de woofer moeten meten, voordat je er wat zinnigs over kunt zeggen.
Nou, zó goedkoop was die Z5500 set anders ook weer niet hoor! En onderschat ook de power van die bass box niet! Er zit serieus aardig geluid in die set. De bass klinkt mooi vol, zonder te 'klappen' en kan ook goed laag.
Er valt op zich wel e.e.a. te verbeteren aan de standaard Z5500, maar dat zit dan vooral op componentniveau: die ellendige keramische condensatoren in het audio traject bijvoorbeeld vervangen door polystyreen. En de diverse opamps door betere kwaliteit.
Op donderdag 28 augustus 2025 09:45:36 schreef Twan1983:
Ik zou een compleet nieuwe subwoofer ontwerpen, dus eerst zelf een speaker naar wens zoeken en aan de hand van de T/S parameters daarvan de kast (laten) ontwerpen.
bedankt voor de reactie
maar ik wil de set zo orgineel mogelijk zien te houden omdat het opzich best een dure set was toen der tijd
en ik heb er 3 van totaal en juist daarom wil ik gaan experimenteren met 1 kast om te kijken wat het verschil zou zijn en sws voor de looks
Op donderdag 28 augustus 2025 11:30:34 schreef MNM(tm):
Nou, zó goedkoop was die Z5500 set anders ook weer niet hoor! En onderschat ook de power van die bass box niet! Er zit serieus aardig geluid in die set. De bass klinkt mooi vol, zonder te 'klappen' en kan ook goed laag.
Er valt op zich wel e.e.a. te verbeteren aan de standaard Z5500, maar dat zit dan vooral op componentniveau: die ellendige keramische condensatoren in het audio traject bijvoorbeeld vervangen door polystyreen. En de diverse opamps door betere kwaliteit.
bedankt voor je reactie
er staat kwa componenten ook al wat op de lijst voor condensatoren en opamps genoeg over te vinden op internet daarover haha
opamps zat ik te denken aan de OPA1602AID ipv de standaar r4580i die erin zitten
hierbij vervang ik ook de opamps in de controler pod voor dezelfde denk ik
condensatoren zat ik te denken aan elna silmic ii of nichicon KG of FG gezien hier eerder mee
geëxperimenteerd is op internet ( corect me if i am wrong )
of heb je andere suggesties kwa upgrade van de amp?
Op donderdag 28 augustus 2025 10:43:15 schreef Semtexx:
Je moet daarvoor eerst de T/S parameters van de Logitech woofer meten, met het programma REW, je geluidskaart en een nauwkeurig gewichtje dat je met klei of butylsnoer op de conus kunt plakken.Verwacht niet het Nirvana van de Logitech woofer, die zijn met zo laag mogelijke kosten in het achterhoofd ontwikkeld. Wat dat betreft ben je, zoals Twan zegt, waarschijnlijk beter af met iets nieuws.
Maar ik maak me ook schuldig aan de hobby, uit wat bestaands iets nieuws te maken, leuk!
Op internet vind je diverse programma's om de juiste poortlengte en kastinhoud te berekenen en te simuleren. Als beginner heb ik wel vaak de fout gemaakt dat ik teveel verwacht, en daardoor te optimistische parameters gebruikt heb voor mijn simulatie. Bijvoorbeeld willen, dat een dergelijke woofer tot 17 Hz moet kunnen spelen. Dan kom je bedrogen uit.
Speel met de afmetingen die voor jouw toepassing acceptabel zijn, en kijk of je er parameters uit kunt krijgen waarmee je kan leven. Belangrijker is dat het goed klinkt, en dat je met de beoogde belastbaarheid en dBs uitkomt, zonder dat de vervorming of de maximale conusuitslag overschreden wordt.
Ik verwacht niet dat je iemand op dit forum vindt, die dit (al dan niet kosteloos) voor je gaat berekenen. Zoals gezegd, je zult eerst de T/S parameters van de woofer moeten meten, voordat je er wat zinnigs over kunt zeggen.
bedankt voor het antwoorden dat zijn best wat dingen waarvan ik het bestaan nog niet wist
maar het bouwen met me handen kan ik zeker haha daarom het is hobby en je kan altijd wat leren
oke dus ik zal eerst de speaker moeten laten meten en op de hand daarvan kijken wat de mgelijkheden zijn zonder specs te overschrijden of te kortkomingen?
en een kast maken die kwa afmetingen bijna gelijk of gelijk is aan de orginele kast maar dan met
bas sleeve aan de voorkant ipv origineel aan de zeikant is dat een optie?
zoals afgebeeld die ik had gewild?
Een basreflexkast(die jij wil maken)heeft een precies uitgerekende baspoort. De grootte en zelfs de plaats is kritisch. Ik zou de maten gewoon overnemen zoals bij een bestaande box.
Op donderdag 28 augustus 2025 14:55:26 schreef mel:
Een basreflexkast(die jij wil maken)heeft een precies uitgerekende baspoort. De grootte en zelfs de plaats is kritisch. Ik zou de maten gewoon overnemen zoals bij een bestaande box.
en hoe bedoel je zoals bij een bestaande box?
1 die al een reflex sleeve heeft of?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Maar zo´n brede spleet aan de onderkant is geen bas-reflex poort meer. Een BR poort heeft één resonantiefrequentie. De brede sleuf onder de speaker heeft dat niet. Lijkt op een IMF Super Compact , is geen BR en geen TL.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op donderdag 28 augustus 2025 20:18:56 schreef maartenbakker:
Dat zal de reden zijn dat Logitech het niet kan. Wel een dankbaar object om te verbouwen.
Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat Logitech het niet kan... In onze familie zijn er nog 4 stuks daarvan in werking, elke dag weer zonder storing. Een flinke bas en hoge tonen knallen uit de speakers. Dit is puur kwaliteit en waren in die tijd peperduur! En dan hier lopen te verkondigen dat Logitech het niet kan, daarom waarom ze zo populair en nu steeds gezocht. Geen bromtoon bij mij met volume op max en zonder geluidsbron aangesloten.
Ik heb er ook eentje staan hier, ongelooflijk wat een sound er uit dat bakkie komt. Als je er zelf geen thuis hebt gehad moet je niet zeggen dat Logitech het niet kon. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er aan te gaan prutsen nu. If it ain't broken, don't fix it! Dat eindigt toch meestal in kapot repareren.
Het enige probleem dat ik heb gehad is dat de blauwe LCD achtergrond verlichting het niet meer deed, een bekend probleem toen met de Z5500. Ik kreeg zonder morren een nieuwe bediening met laatste firmware en van latere revisie thuis van Logitech, en die doet het na 15 jaar nog altijd!
Zeggen dat Logitech het niet kon is pure onzin! Er zit zelfs een echte ringkerntrafo aan de binnenkant! Die vind je nu in 2025 enkel nog in dure apparaten. Eens zien of die sets van nu ook 25 jaar or langer spelen...
Zo een kwaliteit vind je nu zelfs niet meer, meestal koop je nu goedkope chinese troep. Zoals; Made in P>R>C>... Niemand wil tegenwoordig nog zo een hoge prijs betalen als toen de Z-5500. En toch verkochten die als zoete broodjes over de toonbank. Ik ben er nog altijd erg trots op en dan komen ze hier zeggen dat Logitech het niet kon, ongelooflijk... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoals veel fabrikanten maakt Logitech een mengsel van heel goede tot slechte apparatuur... 
(speakers heb ik nooit van ze gehad, dus daar kan ik weinig over zeggen)
De huidige trackballs en muizen zijn over het algemeen van uitstekende kwaliteit, de oudere waren vaak matig te noemen.
De Harmony universele AB's waren zo'n dieptepunt: onlogische functionaliteit en de materiaalkwaliteit was voor zo'n relatief dure AB beneden alle peil.
Ik heb er 2 gehad, beiden na een jaar helemaal 'op' (toetsopdruk geheel afgesleten en geen goed contact meer)
Maar dat geldt ook voor bijv. Philips (toen het nog Philips was...
), die maakte ook een mengsel van uitstekend spul tot echt belabberde zooi.
Toevallig waren hun (dure) universele AB's (Prestigo) ook van afgrijselijk slechte kwaliteit, nog slechter als Logitech, die haalden het half jaar niet eens, heb er 3 gehad.
Geldt ook speakerboxen. Ik heb de FB825 van Philips, een van de betere die ik tot nu toe gehoord heb.
Enkele jaren later kwam de opvolger uit, de FB860 (zelfde groote en prijs.)
De geluidskwaliteit van de FB860 was een stuk minder als die van de FB825, daar was iedereen het wel over eens.
(verschil was duidelijk te horen in geluid, ik heb ze beiden naast elkaar gehad een tijdje)
En dat terwijl de FB825 de laatste 'met de hand' ontworpen box was (in een acoustisch lab), en de FB860 geheel berekend met computersoftware...
Daaruit blijkt wel dat het ontwerpen van een kwaliteits box niet meevalt...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Logitech is een muizenfabrikant, ik heb ze nog nooit op slechte muizen kunnen betrappen. Kennelijk zijn hun duurdere spekersets ook goed, maar met de sets die ik van ze gezien heb, en vooral gehoord, verbaast me dat. Nouja, ik heb me ook wel eens laten verrassen door Dell wat dat betreft.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Op vrijdag 29 augustus 2025 11:48:05 schreef maartenbakker:
Logitech is een muizenfabrikant, ik heb ze nog nooit op slechte muizen kunnen betrappen. Kennelijk zijn hun duurdere spekersets ook goed, maar met de sets die ik van ze gezien heb, en vooral gehoord, verbaast me dat. Nouja, ik heb me ook wel eens laten verrassen door Dell wat dat betreft.
Ze kweken muizen.. 
Op vrijdag 29 augustus 2025 02:39:56 schreef CrossFireX:
[...]Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat Logitech het niet kan... In onze familie zijn er nog 4 stuks daarvan in werking, elke dag weer zonder storing. Een flinke bas en hoge tonen knallen uit de speakers. Dit is puur kwaliteit en waren in die tijd peperduur! En dan hier lopen te verkondigen dat Logitech het niet kan, daarom waarom ze zo populair en nu steeds gezocht. Geen bromtoon bij mij met volume op max en zonder geluidsbron aangesloten.
Ik heb er ook eentje staan hier, ongelooflijk wat een sound er uit dat bakkie komt. Als je er zelf geen thuis hebt gehad moet je niet zeggen dat Logitech het niet kon. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er aan te gaan prutsen nu. If it ain't broken, don't fix it! Dat eindigt toch meestal in kapot repareren.
Het enige probleem dat ik heb gehad is dat de blauwe LCD achtergrond verlichting het niet meer deed, een bekend probleem toen met de Z5500. Ik kreeg zonder morren een nieuwe bediening met laatste firmware en van latere revisie thuis van Logitech, en die doet het na 15 jaar nog altijd!
Zeggen dat Logitech het niet kon is pure onzin! Er zit zelfs een echte ringkerntrafo aan de binnenkant! Die vind je nu in 2025 enkel nog in dure apparaten. Eens zien of die sets van nu ook 25 jaar or langer spelen...
Zo een kwaliteit vind je nu zelfs niet meer, meestal koop je nu goedkope chinese troep. Zoals; Made in P>R>C>... Niemand wil tegenwoordig nog zo een hoge prijs betalen als toen de Z-5500. En toch verkochten die als zoete broodjes over de toonbank. Ik ben er nog altijd erg trots op en dan komen ze hier zeggen dat Logitech het niet kon, ongelooflijk...
zeer zeker waar wat je verteld
ik heb 3 sets waarvan 1 plaat amp stuk is gegaan
de display heb ik ook al een keer gehad maar via ali epress kan je een heel mooi compleet display maar dan zwart wit ahtergrond verlicht kopen super blij mee dat ik dat heb gedaan mooie als het orgineel en is ook veel beter leesbaar ook als de zi erop schijnt.
daarom met het voorbeeld van de nieuw kast had ik meer zoiets als het mogelik is waarom niet en het hoeft niet perse te verbeteren maar het past gewoon wat beter bij me inboedel en ik vind het zelf mooier kwa looks
ik zal nog even verder wat andwoorden geven en dan kijken of ik verder kom met me project om het te gaan bouwen
ik zal sws de orginele binnenmaten is proberen aan te houden met wel wat dikker hout 18of 22mm MDF
Op donderdag 28 augustus 2025 15:15:30 schreef mel:
ja
Ee goede box ontwerpen is echt niet eenvoudig.
maar daar hebben we zoon forum als dit voor om elkaar meer wijs te maken en eventueel te helpen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoals gezegd komt het niet alleen op berekenen uit, maar ook acoustische luistertesten.
(het theoretisch beste ontwerp hoeft niet ook het best te klinken...)
Op sommige fora zeggen ze dat de woofer een Tang Band WT-644F zou zijn. Daar vind je alle Thielle-Small parameters wel van terug. Je kan al eens proberen deze gegevens en de inhoud van het huidige kistje en poort in te geven in een luidsprekerprogramma en zien of er zo iets zinnigs uitkomt. In het verleden heb ik veel Winisd gebruikt en daar zie je direct wat een litertje meer of een langere poort doet. Als je de fabriekskasten simuleert in zo een programma, zie je dat ze niet voor een vlakke respons gaan, maar voor een dikke bult rond 45 a 50 Hz. Lijkt in eerste instantie raar, maar omdat de subwoofer normaal al rond 80 a 100 hz wordt afgefiltert, heb je daar in de praktijk geen nadeel van, maar wel een vettere bas.
geen optie om de bestaande subwooferkast gewoon in een complete MDF kast te steken?
het ronde gat van de speaker, en het zijgat van de basreflex moet je dan overnemen in je huidige kist. voor de rest kan je ze uiterlijk maken wat je ook wil, zolang de bestaande er maar fysiek in past
ik heb al gemerkt dat de versterker op zich 'geprogrammeerd' is met de tekortkomingen van de subwoofer zodat ze er toch een optimale klank uit krijgen. en het aanpassen naar een andere behuizing zou ervoor kunnen zorgen dat beide niet meer compatibel zijn en het geluid gewoon slechter wordt