goedendag,

ik heb een collega die thuis zelf een thuisaccu heeft gebouwd gevoed met zonnepanelen, hierachter een 7 kW omvormer (chinees ding).

nu zegt ie dat alles achter de omvormer normaal werkt, maar wanneer hij met de multimeter meet, dan meet hij geen 220V :? .

mijn vraag is dus: die 220V van uit de omvormer ziet die hetzelfde er uit als die van het lichtnet ?

Tnx.

o ja, de aarde van het net na de omvormer (meerdere WCD's) is dat dezelfde aarde als van het gewone lichtnet ?

Wat meet hij dan wel?
Zou in ieder geval 230 volt moeten zijn en geen 220.

o ja, de aarde van het net na de omvormer (meerdere WCD's)

Ligt eraan hoe die omvormer gebruikt gaat worden. Als het gaat om een paar snoeren en tafelcontactdozen, niks aarde. Gewoon zwevend net aanhouden.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (20%)]

Waarschijnlijk komt er geen sinus uit die omvormer en een gewone goedkope niet True-RMS multimeter weet hier geen raad mee en geeft daardoor een verkeerde waarde aan.

De aarde van die omvormer is niet aangesloten. Je kan de omvormer wel aarden en sommige omvormers hebben daarvoor een schroefaansluiting (maar dat hoeft niet).

voor omvormer? DC/AC inverter, of iets met netsynchronisatie?

Als die collega in staat was om de installatie te bouwen, zal hij/zij toch ook in staat moeten zijn om fatsoenlijk te meten?

Kortom, graag wat meer info.

Edit: er waren me al twee forumgenoten voor….

Wat voor batterij en vooral wat voor omvormer?

En ook: wat voor een multimeter?

mijn vraag is dus: die 220V van uit de omvormer ziet die hetzelfde er uit als die van het net lichtnet?

Als het een gemodificeerde sinus omvormer is dan niet. En niet elk apparaat kan hier goed mee omgaan (ervaring).
Misschien kan de multimeter ook niet overweg met deze sinus en meet hij daarom geen 230V, of hij meet gewoon verkeerd?
Zelfs mijn goedkoopste multimeter meet gewoon 230V op de gemodificeerde sinus.

o ja, de aarde van het net na de omvormer (meerdere WCD's) is dat dezelfde aarde als van het gewone lichtnet ?

De aarde van de omvormer is niet hetzelde als van het lichtnet. Je omvormer heeft een zwevend net. Het ligt aan de omvormer wat hij met de aarde doet. Sommige koppelen de aarde inwendig met de nul, zodat je een aardlekschakelaar kan gebruiken. Sommige hebben hun eigen bewaking, sommige verbinden de aarde met de 12V gnd aansluiting. Dat ligt helemaal aan de omvormer.

bericht gekruist met dat van hier boven.

ja ik weet het, het is een ietwat waazig verhaal, maar dit is zoals hij het beschreef. het is een HBO-er alleen geen electro.
ik zei ook al tegen hem dat waarschijnlijk zijn meet methode/apparatuur niet deugt. het schijnt trouwens wel een zuivere sinus omvormer te zijn.
maar zo'n net achter de omvormer, hoort er gewoon hetzelfde uit te zien als die uit het lichtnet ? ik stel me dan voor dat de nul een strakke lijn is en de fase een sinus vorm.

Op woensdag 27 augustus 2025 20:11:25 schreef Paulinha_B:
[...]
En ook: wat voor een multimeter?

zal net als de omvormer, ook wel een chinees zijn gok ik.

Dat is een kwestie van referentie, dat maakt voor de uiteindelijke spanning niets uit.

Maar het meest spannende (heh) hebben we nog steeds niet gehoord .... wat meet hij nou eigenlijk?

maar zo'n net achter de omvormer, hoort er gewoon hetzelfde uit te zien als die uit het lichtnet ? ik stel me dan voor dat de nul een strakke lijn is en de fase een sinus vorm.

Ja op de oscilloscoop ziet het er hetzelfde uit, als het een zuivere sinus omvormer is.

ik zal hem morgen nog eens uit horen wat hij nou precies meet.
hij heeft wel zoiets van het werkt......dus is het goed.

[Bericht gewijzigd door trix op (32%)]

Misschien perongeluk op de DC stand gemeten?

Op woensdag 27 augustus 2025 20:48:37 schreef trix:
bericht gekruist met dat van hier boven.

ja ik weet het, het is een ietwat waazig verhaal, maar dit is zoals hij het beschreef. het is een HBO-er alleen geen electro.
ik zei ook al tegen hem dat waarschijnlijk zijn meet methode/apparatuur niet deugt. het schijnt trouwens wel een zuivere sinus omvormer te zijn.

Met bv een merk als Victron zal dat wel goed zitten.
Maar die collega heeft waarschijnlijk een " oom Ali..." ... en dan is die 7 kW al discutabel vrees ik.
Meten is weten in dit geval, DMM en scoop.

klop de omvormer is een cinees ding (had ik in de 1e post al gemeld ;) ).

Op woensdag 27 augustus 2025 20:48:37 schreef trix:
ik stel me dan voor dat de nul een strakke lijn is en de fase een sinus vorm.

In "elektrische techniek" is ALLES relatief.

De fase t.o.v. de nul hoort een redelijke sinus te zijn. Zeker bij een sinus-omvormer. Ga je de nul meten, ten opzichte van de nul, dan zul je per definitie een redelijk strakke lijn krijgen.

Maar als je ten opzichte van de aarde gaat meten, dan kan de nul gerust "rare dingen" doen.

Een methode om een mooie sinus te maken is bijvoorbeeld: Begin met 320V DC. hang de nul aan de min van de 320V, chop de andere kant en filter dat voor de plus helft op de fase. Dan, voor de helft waarbij de fase negatief moet zijn t.o.v. de nul, dan hang je de fase aan de min van je DC bron en chopt de nuldraad door een halve sinus!

Slecht ontworpen inverters waar bezuinigd is op dingen als afscherming en EMI uitstoot, kunnen een hele hoop EMI veroorzaken. Een goedkope DMM met slechte afscherming en lage CMRR kan daarvan overstuur raken en daardoor onzin metingen geven.

Ik heb ooit aan een goedkope modified sinus inverter gemeten en die veroorzaakte tot over 200MHz een enorme hoeveelheid storing. En dat was maar een 200W versie. Een 7kW versie kun je waarschijnlijk een paar km verderop nog ontvangen :-)

Ik heb meegemaakt dat een goedkope multimeter 35Vdc aangaf bij meting aan een smps waarbij mijn Agilent keurig de juiste spanning aangaf (rond de 13V) Het ding kon niet tegen de EMI van de (goedgekeurde en goede kwaliteit) voeding.

Feit blijft dat "meet geen 220V" een HEEL ruime stelling is.

Hij meet 230V. Valt onder "geen 220V" en is hartstikke perfect.
Hij meet 0V (DC). Idem.
Hij meet 180V (AC). beetje weinig, maar goed.
Hij meet 240V (AC). beetje veel, maar goed, is binnen specs.

Dus relevant is wat ie dan wel meet. Feit is dat het ding iets levert wat voor de meeste apparaten voor een geschikte 230V moet doorgaan.

Dat kan behoorlijk afwijken als de chinees "quick and dirty" iets levert wat op zijn test-installatie voor 220V kon doorgaan. Dat zou op een meter behoorlijk wat anders kunnen aangeven afhankelijk van wat voor "rommel" er bij de ideale 230V sinus wordt meegeleverd.

Dus "foutzoeken" naar "niet 220V" is schier onmogelijk als niet bekend is wat er dan wel gemeten is. En hoe er gemeten is.