Mijn oude zelfgebouwde voeding start bij 5V. Regelbaar naar 24V - 5Amp. Bestaat er een schakeling zodat ik de voeding vanaf 0V kan regelen?

Ik weet niet of jouw voeding aan te passen is zodat deze vanaf 0V werkt, maar er zijn zat ontwerpen die dat wel kunnen, ik geloof zelfs een ontwerp op dit forum.
Zoek op dit forum maar eens op zelfbouwvoeding.

Heeft jou zelfbouw voeding ook een instelbare stroomregeling? Als hij 24V kan leveren, zal de spanning voor de regelaar nog wat hoger moeten zijn, en dan moet hij meer dan 100W aan warmte afvoeren als je 5A gebruikt op 5V. Allemaal aangenomen dat het een lineaire regeling is natuurlijk.

ja hij heeft een regelbare stroomregeling.

Op donderdag 28 augustus 2025 12:39:04 schreef Hsch:
Mijn oude zelfgebouwde voeding start bij 5V. Regelbaar naar 24V - 5Amp. Bestaat er een schakeling zodat ik de voeding vanaf 0V kan regelen?

Dan zal je de schakeling wat moeten aanpassen, en/of uitbreiden.
Zonder een schema te posten is er alleen iets algemeens over te zeggen.

Op donderdag 28 augustus 2025 12:39:04 schreef Hsch:
Bestaat er een schakeling zodat ik de voeding vanaf 0V kan regelen?

Ja.

Kort eenduidig en precies antwoord op de vraag.

Je stelt de verkeerde vraag. En biedt te weinig info om de werkelijke vraag te kunnen beantwoorden. Wat je mogelijk wil weten is: Kan je het huidige schema aanpassen om... En om dat te beantwoorden moeten we iets weten over het huidige schema.

Dit schema wil ik veranderen zodat spanningsregeling bij 0V begint

ja hij heeft een regelbare stroomregeling.

Dat heeft ie niet. P2 is bedoeld om bij stroommeting de uitslag van de meter in te stellen.

Ik dacht hetzelfde. Er is wel stroombeperking met R5 en T3 en bijhorende, maar die is vast ingesteld op +/- 100 mA, en uitschakelbaar maar niet regelbaar.

Dat schema bekijkende ga ik mee met @FastFolkert: zoek een compleet ander schema en begin vanaf nul opnieuw. Trafo, brug en elco's kunnen behouden blijven, en misschien ook de langstransistor T1 - al zou ik die liever dubbel of zelfs driedubbel zien.

Ja ik weet het, maar in de tijd van toen was het niet zo gemakkelijk h.e.ea. te kopen. Maar zelf bouwen was een optie. Ik begrijp dat het beter en eenvoudiger is een nieuw ontwerp aan te grijpen of zelfs te kopen met alle poes pas voor weinig geld. Jammer van de zelfbouw ...... Bedankt in ieder geval voor de reakties.

De huidige situatie is dat dit schema redelijk "in de kern" die beperking heeft.

Als je "zo veel mogelijk" wil kunnen hergebruiken, dan komt de "trafo", gelijkrichter en afvlakking in aanmerking om voor een module als deze te plaatsen.

Zelfbouw is nog steeds mogelijk. Voor de "eigen" voeding van dit forum zijn onderdelenkitjes te koop, maar ook de blote print, dacht ik. En kitjes uit China zijn er als zandkorrels op het strand.

Dat is het overdenken waard, bedankt.

Dit is overigens de Degelijke Voeding uit Elektuur maart 1979.
Het ontwerp richt zich op voor die tijd goede load- (1%, 0-5A) en line (0,1%) regulation, vandaar de dubbele stabilisatie.

Die µA78HG heb ik volgens mij nog nooit in het wild gezien. Zuinig op zijn.
Het lijkt mij binnen de beperkingen van het ontwerp een prima voeding, zeker als hij netjes gebouwd is.

Is met een LM338 wel om te bouwen naar laagste spanning 1,2V.
Maar ik zou die voeding gewoon zo houden... is een stukje nostalgie
Vroeger loonde het idd zelf een voeding te bouwen.
Nu loont het niet er zelf aan te beginnen... of het moet een hobby zijn.
Keuze genoeg bij eleshop

Er bestaat een "truukje" om bvb een "78xx AdJ" te laten regelen vanaf bijna 0 volt misschien kan die toegepast worden.
Het komt dacht ik grofweg neer op het negatief maken van IC pootje 4 tov de min in het schema van TS.

Op donderdag 28 augustus 2025 14:18:53 schreef Aart:
Die µA78HG heb ik volgens mij nog nooit in het wild gezien. Zuinig op zijn.

Idd heel speciaal, een 'collectors item'

Er zijn veel schema's op basis van de ua723 waarbij je vanaf 0 volt kunt relgelen.
Ik heb even gegoogeld en kwam bv deze tegen: 0-30V 0-5A regulated variable power supply circuit - ElecCircuit.com https://share.google/9nBp87Ji6QvM5QTwS

Ik zou deze voeding gewoon houden zoals die is. 45 jaar oud en in prima werkende staat. Ik heb de voeding die ik op de mts moest bouwen ook nog steeds. Gebruik hem regelmatig en hij voldoet nog altijd. Hij is gebaseerd op de 723 en is instelbaar tussen de 3 en 27 volt.

De eerste 3 volt heb ik nooit gemist. Ik heb voor die lage spanningen, later gewoon meerdere kleine voedingen erbij gebouwd. Ik kwam er achter dat het veel handiger is om meerdere eenvoudige voedingen voor verschillende applicaties te hebben dan 1 hele dure ingewikkelde voeding.

Het is dan ook veel vaker voorgekomen dat dat ik alle voedingen ook tegelijkertijd in gebruik heb. Gecombineerde schakelingen met buizen en transistoren bijvoorbeeld. Daar kun je zomaar vier op vijf verschillende spanningen nodig hebben. En in de uitprobeer of experimenteer fase heb je die nog niet allemaal klaar en gebouwd. Eerst kijken of een idee werkt en dan pas alle extra meuk gaan bouwen om het idee in een handzaam en werkbaar toestel te veranderen..

Ik weet niet of er hier mensen zijn die Het portsdown systeem gebouwd hebben. Maar daar heb je ook al 3,3 volt 5 volt, 12 volt en 28 volt (met liefst 20 ampère aan stroom) voor nodig. In dit geval wil je de 3,3 of de vijf volt echt niet uit dezelfde bron als de 28 volt van de eindtrap halen.

Het portsdown systeem is ontwikkeld om met de Es’hail 2 / QO-100 sataliet te kunnen communiceren. En die communicatie kan een live 4 k kleurenplaatje zijn, of gewoon smalband usb/lsb/cw.

Meerdere voedingen zijn echt erg handig.

Bestaat er een schakeling zodat ik de voeding vanaf 0V kan regelen?

Ik dacht eigenlijk dat er dan ook een (inwendige) negatieve voedingsspanning aanwezig moest zijn. Maar in het schema in de link hierboven (van Vonkentrekker) is dat niet het geval.

Overigens, ik heb ooit wel op z'n Jan-boeren-fluitjes een LM317-voedinkje gemaakt dat inderdaad tot 0V teruggeregeld kon worden: door enkele diodes in de uitgang op te nemen werd de spanning verlaagd.... (was voor een zelfbouw curvetracer). Elegant of gesofisticeerd kan ik deze oplossing niet noemen, maar het werkte goed genoeg voor mijn toepassing.

Op donderdag 28 augustus 2025 16:41:35 schreef Benadski:
En nooit het ding openen, er zit BeO in: https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=133622

Dat zal wel een van de oorzaken zijn geweest dat hij altijd duur was.

Beetje flauw misschien, maar gewoon een -5V DC voeding (ofwel 5V DC achterstevoren) in serie plaatsen? Dan zijn alle spanningen 5 V lager.