Ik heb van frankrijk een aantal zaden meegenomen van een palmboom. Deze heeft +90°F nodig om te ontkiemen. Meer dan 32°C dus.
Mijn gedacht nu is om een esp8266 te gebruiken, daaraan een ds18b20 digitale temperatuursensor en de esp een weerstand laten schakelen op 12v.
Esp stuurt de weerstand zelf maar kan monitoren via de webserver (en manueel aan/uit zetten).
Mijn 3d printer is ingebouwd in een oude vaatwasser en die kan ik naar 30°c voorverwarmen met een 100w gloeilamp. Deze aquarium is veeeeeeeel kleiner dus dacht wel toe te komen met een 5W.
50ohm op 12v geeft 2,9w. temperatuuur stijgt van 23°C naar 25°C. Te weinig vermogen.
Nu zitten er 2 zulke weerstanden in. Maar blijf steken op 25,5°C met 5,8w.
Ik kan natuurlijk nog dagen zitten testen welke weerstanden het naar 30°C krijgen.
Heeft iemand misschien tips wat soort vermogen ik nodig heb om een constante 30-33°C te kunnen behouden? De aquarium is enkel glas en 30cm x 15cm x 12cm ongeveer.
Aquarium staat in de keuken met 22°C omgevingstemperatuur maar dit zal zakken snachts in de winter
benleentje
Golden Member
Dus eigenlijk wil je een soort terrarium bouwen. Dat is voor reptielen. Normaal verwarmen ze die met een gloeilamp, weet niet of het een speciale gloeilamp is.
Ik kan natuurlijk nog dagen zitten testen welke weerstanden het naar 30°C krijgen.
Ik heb geleerd dat je dan ruim in je vermogen moet zitten. Want dan kan je het gaan regelen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Verwarmingsfolie aan onder of zijkant plakken (keus genoeg) en een STC-1000 eraan als thermostaat...
https://www.conrad.nl/nl/o/verwarmingsfolies-0506031.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005007077791523.html
Op zaterdag 30 augustus 2025 18:30:33 schreef fcapri:
50ohm op 12v geeft 2,9w. temperatuuur stijgt van 23°C naar 25°C. Te weinig vermogen.
Elke 3W geeft een temperatuurstijging van 20C.
De eindtemperatuur is meer dan 320C, Dus dat is een temperatuurstijging van 100C.
Je hebt dus 15W nodig.
Op zaterdag 30 augustus 2025 18:55:00 schreef benleentje:
[...]Ik heb geleerd dat je dan ruim in je vermogen moet zitten. Want dan kan je het gaan regelen.
Dat wordt dus 50W
Op zaterdag 30 augustus 2025 18:30:33 schreef fcapri:
De aquarium is enkel glas ..
Glas vervangen door thermopane, HR++ of HR+++, of geheel of gedeeltelijk met doorzichtig noppenfolie beplakken
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (17%)]
gloeilamp verwarmen dacht ik ook aan, MAAR, voor het ontkiemen moet het donker zijn, en ook snachts wil ik de planten rust geven, doch moet er warmte zijn.
verwarmingsmat was optie 2, maar moet ik bestellen, dus eerst eens uitzoeken wat vermogen ik nodig heb.
aangezien het 24/24 actief staan, heb ik liever bv 15W dat 45min per uur aanstaat, dan 60W dat 10min per uur aanstaat.
want die 60W zal mijn thuis batterij activeren en dus meer energie kosten en die 15W zal hopelijk gewoon uit het net komen.
kan wel 2 matjes bestellen van 15W op 12V en dan in de winter de 2de erbij pluggen. mag de electronica wel niet te gek zittzen doen. 1min aan, 1min uit...
in de winter zal er meer vermogen nodig zijn, maar dan kan ik de pot wel dichter bij de kachel zetten. ik zit nogal beperkt met die 12V, de huidige adapter is 36W dus moet daar ook binnen blijven nu. en ook mijn relais kaartje op de esp is een 10A versie (voor het zekere wil ik onder de 5A blijven). 2 relais en 2 weerstanden schakelen is ook een optie. het is in testfase en alle benodigdheden worden erna besteld
benleentje
Golden Member
gloeilamp verwarmen dacht ik ook aan, MAAR, voor het ontkiemen moet het donker zijn, en ook snachts wil ik de planten rust geven, doch moet er warmte zijn.
Het moet zelfs donker zijn dus waarom niet de bak met piepschuim bekleden. Ook wel polystyreen of EPS platen geneoemd.
Op zaterdag 30 augustus 2025 19:51:10 schreef benleentje:
[...]Het moet zelfs donker zijn dus waarom niet de bak met piepschuim bekleden. Ook wel polystyreen of EPS platen geneoemd.
omdat de planten daarna wel licht nodig hebben, enkel overdag. snachts ook donker
net een test gestart met 15W aan weerstandsvermogen (50ohm, 50ohm en 15ohm op 12V).
20h00:23°C
215sec later 25,5°C. dat gaat heeeeel snel
500sec later 28.5°C
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als het alleen om verwarmen aankomt? Een elstein lamp nemen. Is wat trager dan een gewone gloeilamp om op te warmen maar geeft (bijna) 100% warmte. Duurt ook langer om af te koelen. Een kleine hysteresis zal wel geen probleem zijn zeker. Anders een PID regeling maken met een DS18B20 op de lamp gemonteerd.
Ik heb een broedstoof (oude koelkast) om koninginnen te laten uitlopen. Daar gebruik ik een 60W lamp en een elstein van 60W. Dat gaf het beste resultaat naar stabiliteit toe. Ik maak daar wel gebruik van een digitale aan/uit thermostaat van Vellemann met instelbare hysteresis. Deze laatste is op 0,1°C ingesteld. De ombouw naar DS18B20 en ESP zit al langer in de planning.
Zo lang het zaad niet gekiemd is, kan je toch isoleren?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou in jouw geval van die dubbel- of drdievoudige PVC panelen nemen, die ook wel als "dubbelglas" voor lichtvensters en daken worden gbruikt
Ik zou nog lieveer iets met polyurethaanschuimplaten maken. Je hebt immers geen licht nodig.... Een klein stuikje glas is voldoende om de boel in de gaten te houden.
Een draadgewonden weerstand van voldoenden vermogen is ook mogelijk.
Wij hebben hier overigens een pijnboompje uit zaad gekweekt in een onverwarmde kas.
Dat boompje heeft meer last van de hitte en droogte van afgelopen zomer ondervonden, dan van de kou in de winter (bruine naalden). Verder staat het er goed bij.
Helaas hebben de vele soorten Portugese eikels het er minder goed (niet) afgebracht. Niet alleen kurkeikels, maar juist veel mij onbekende soorten.
Succes!
(Stekkies zijn welkom
)
de uitwerking is voor later. ik denk dat 10-15W nu al goed is, ik zit na 800sec al op 30,5°C. het glas is al goed warm aan de buitenkant.
nu is het voor die palm boom te laten groeien, maar als die kast goed werkt, zou ik ook andere planten kunnen laten groeien in de winter. eventueel wel een grotere.
sinds vandaag zit ik op 110 citrus bomen, en dat valt in de winter haast helemaal stil. zou leuk zijn als ik enten ook nog in de winter kan laten verder groeien.
energieverbruik is ook een punt, want ik zou mijn 100m² tuinhuis ook gewoon op 30°C kunnen houden. daarom het kleine aquarium kastje. zo krijgen de planten ook natuurlijk zonlicht. blauw/rode groeilampen heb ik ook al.
terwijl ik dit typ
915sec al 31,5°C
esp met relais, is al lang klaar hoor.
ESP8266 (wemos D1)
DS18B20 digitale temperatuursensor
relais PCB met eigen 3,3V voeding
12V 3A adapter
4 weerstanden als verwarming.
ik zou 6ohm 10W verwarmingsmatjes kopen van 5cmx5cm en die in serie op de voeding (links en rechts gemonteerd tegen glas.
net de boel gestart
23°C op 0sec
28°C op 190sec
30.5°C op 390sec en relais schakelt uit (komt weer aan onder de 27°C)
versie 1 als prototype
webserver staat hierboven al in foto maar kreeg een update. hij houd nu ook bij hoeveel tijd die verwarmt heeft.
De gloeilamp in een oud conservenblikje.
Een kennis gebruikt dat al heel lang om zijn kippen nachthok vorstvrij te houden.
ik heb een heleboel ellende gehad met die DS18B20 sensoren.
3,3V op VCC
3K3 van VCC naar data lijn.
GND op GND.
gisteren werkte alles perfect en ook de nacht door met het prototype. vanmorgen nog wat softwareupdates gemaakt en grafieken erop en zie ik dat mijn temperaturen raar zijn.
gisteren ging alles met halfjes omhoog, nu ineens met rare komma getallen. en met de weerstanden uit STIJGT de temperatuur
er zijn er een paar die correct meten, en de rest doet raar. vind niet waar het zit.
rechts een oude versie, links de nieuwe.
rechts ziet dat de temperatuur te laag is en wil warmen (hangt geen relais aan)
links denk dat het warm genoeg is en schakelt relais niet in
oude versie die werkt
nieuwe die raar doet met zijn nieuwe sensor
ik snap er niks van...
grafiek van de oude hardware deze morgen, tijdens het programmeren van de grafieksoftware
nu is er ook een 'gemiddeld' uur (24h) overzicht bijgekomen onderaan maar heb geen data ervan nu.
de bovenste grafiek is detail per minuut van de laatste 3uur.
ik had eerst de 24h in detail, maar bij het genereren van de html code zit ik met een string variabele van 20 000 karakters en daar crashed de esp van
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik altijd een MCP98xx, werkt altijd en heel betrouwbaar...
(de one-wire bus ben ik nooit een fan van geweest, altijd ellende...)
ja, maar normaal werkte ik met een ESP01 en daar heb je RX-TX en 1 GPIO poort over om te gebruiken, vandaar de keuze van onewire.
maar het werkt totaal niet, die relais begint ineens te klapperen en de ESP reboot. blijkbaar toch niet 100% compatible maar vermoed dat die DS18B20 fakes zijn want mijn ESP8266 reboot soms ook gewoon van zichtzelf

heb nu met ESP8266 met 3 draden verbonden op die relais kaart (3,3V, GND en GPIO5 voor de relais).
die relais kaart wordt gevoedt met 12V alsook het relais, dus perfect voor mijn weerstanden. en heeft een onboard 3,3V voeding zitten die de esp voedt.
het werkt nu redelijk, grafieken doen het ook
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Nog geen problemen gekend met DS18B20. Heb er ondertussen toch al een 20-tal in gebruik. Ik voed ze wel met 5V. Ze zijn open collector dus dat is geen probleem. Ze zijn van diverse leveranciers op ali. Dat ze niet origineel zijn, kan best wezen. Maar ze doen hun werk. Met ESP8266, ATmega644 en ESP32 zijn ze werkende.
Ben nu bezig met 2 DS18B20 op 2 poorten op een ESP32. Kwestie van geen adressen te moeten bepalen voor het aansluiten. Maakt het nabouwen gemakkelijker.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ooit gedaan met 'vloerverwarming', dwz, een slang door de grond en deze aan een pompje welke rondpompt uit een 15 liter vaatje.
Daar een aquariumverwarming in en viola, geregeld.
Pompje draaide permanent en de temperatuur bleef met wat instelwerk binnen een halve graad.