Ik heb een (huur)huis op 1 hoog met een zolder op 4 hoog, met houten vloeren.
In die zolder zit een centraaldoos en een opbouw (RA)WCD/schakelaarcombinatie, verder nix.

Op de -slecht toegankelijke- vliering boven de zolder ligt sinds een 'renovatie' van een decade geleden ook een houten vloer, zodat ik niet meer bij die centraaldoos kan komen zonder het plafond van de zolder te slopen.
Tijdens diezelfde renovatie heb ik de zolder een eigen groep gegeven in de meterkast (zat oorspronkelijk bij de keuken/slaapkamer).

Nu wil ik wat meer stopcontacten hebben op diverse plekken, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

K25 goot? gewon opbouw maken.

Gewoon 5/8 pijp is goed genoeg voor mij (gaat ook naar die WCD/schakelaar), maar hoe sluit je dat op een beetje fatsoenlijke manier aan op die centraaldoos?
Aftakken van die leiding naar de WCD/schakelaar is iets wat ik liever niet doe ivm de layout (rood is wat ik erbij wil hebben):

K25 is wel mooier, maar ook substantieel duurder...

Pak een universele lasdoos BK 1619 en schroef die onder de centraaldoos. Daarvandaan kun je dan buis leggen naar de gewenste locaties.
De lamp kun je daar niet aan hangen, dus die moet er naast komen.

Hmmm... Klinkt als een goede optie.
Alleen jammer dat er wat weinig bevestigingsgaten in die doos zitten.
Wordt dus wel ff puzzelen en meten om de goede gaten erin te krijgen, maar dat gaat wel lukken.

Na wat verder zoeken blijken er ook specifiek voor dit doel gemaakte ringen en dozen te bestaan.
Decisions, decisions...

Ja, in die universele lasdoos moet je zelf een paar gaatjes boren op de goede plaats. De gaten die er in zitten, zitten niet goed voor montage op een centraaldoos.

of deze 3640 doos, met de bijgeleverde spruiten kun je er ook 16mm buis insteken.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRFTo6_Vz1UXOSFAXPfoCfRjM8QgP8f1TA3UD2D0-mt_2tbcG-wLvmmPIdoe5NIzArj92EgpOjdvoQMsqa2gcLB3V9G9P1-P69fUDpDeoLb34pBGEbefYX5

dan gewoon verder met buis en wat bochtenwerk. of je gaat naar de 2 wcds in lijn met de centraaldoos en je gaat door de wcd's via de plint weer naar de andere wcd's.

https://inelektro.nl/cdn/shop/files/ABB3640Kabeldooscompleet.jpg?v=1713881220