Het gaat om een Subwoofer van Jamo type 260.
Vanuit het niets zijn mijn versterker en subwoofer uitgevallen
In de Subwoofer zat een zekering die was doorgeslagen. Na vervanging blijft die wel heel, maar de subwoofer blijft dood. Nu de de subwoofer open gemaakt, waarbij op de printplaat duidelijk een verbrand plekje zichtbaar is (zie foto).
Mijn vragen aan jullie:
Wat is dat verbrande onderdeel precies? En wat is de vervanger?
Is dit eventueel nog te vervangen zodat de subwoofer weer hersteld kan worden?
Zal wel niet het enigste stuk zijn maar het zwarte ding is zeker stuk.
Alle tips of suggesties zijn welkom!
Extra informatie:.
Oorzaak geen idee maar beide dus versterker en subwoofer tegelijk uitgevallen
Heeft de versterker de subwoofer opgeblazen of de subwoofer de versterker.
Het gaat om een Denon AVR-2308, die op ongeveer 25% vermogen draaide. De versterker stond via de HDMI-ingang aangesloten op een Chromecast. Op een gegeven moment sloeg hij uit, waarbij tegelijkertijd ook de zekering van de subwoofer is gesprongen.
Na het uitvallen viel het volgende op:
De versterker rook naar brandlucht en was aan de bovenzijde erg heet.
Het LCD-display doet niets meer , bij het aan en uit zetten hoor ik een klik en rode en groene indicatie lampje op de versterker doen het nog.
De versterker is nog niet opengemaakt.
Voorlopig een andere versterker neergezet en aangesloten.
De Subwoofer functioneerde ook niet meer op een andere versterker.
Dus zitten niet zonder muziek maar mis het geluid van de subwoofer wel.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De oorzaak zal ook boven water moeten komen anders kan na het vervangen van de defecte onderdelen een herhaling plaatsvinden.
Van de Jamo type 260, is U1 "opengeploft" dan nu op zoek naar het schema voor identificatie.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (53%)]
geen service manual, wel wat informatie:
U1 is LNK624DG
https://www.avforums.com/threads/help-repairing-jamo-sub-260.2014173/
Ja, voor de standby voeding blijkbaar.
Is op andere forums wat meer over te vinden.
Die arme U1 heeft vast meer componenten meegetrokken met zijn ontploffing, dus alles er om heen controleren en zo nodig vervangen.
Oorzaak geen idee maar beide dus versterker en subwoofer tegelijk uitgevallen
Heeft de versterker de subwoofer opgeblazen of de subwoofer de versterker.
Of heeft een netspannings issue beiden gesloopt?
De verbinding tussen de Denon en de Jamo is maar een line-in ...
Net gecontroleerd of de 240V nog wel aankomt op de print. De stekker erin. een kleine poef en een luchtje.
Even geschrokken en de zekering gecontroleerd. Hij isnog heel..
Weer de stekker erin en ja hoor 240 op de print is aanwezig.
WillemV2 bedankt voor de link en info wat voor spanningsregelaartje type het is.
zal eerst nog wat metingen controlles doen wat in mijn macht ligt en dan wat componenten bestellen.
Bedankt voor het mee denken.
En ja wat de oorzaak geweest is zal dan wel een raadsel blijven.
Dan is er nu nog meer kapot 
Er was al een component gesneuveld, dan zomaar weer spanning er op zetten kan je beter niet doen.
Eerst de defecte onderdelen vinden en vervangen, dan testen met een gloeilamp in serie om de stroom te beperken.
Op dinsdag 2 september 2025 22:39:21 schreef revado:
Dan is er nu nog meer kapot
Er was al een component gesneuveld, dan zomaar weer spanning er op zetten kan je beter niet doen.
Eerst de defecte onderdelen vinden en vervangen, dan testen met een gloeilamp in serie om de stroom te beperken.
dat testen met een gloeilamp in serie is een goede tip.
U1 de LNK624DG vervangen en als alternatief voor de weggesmolten smd 3901 een gewone weerstand van 3,9kOhm genomen.
Vol verwachting spanning erop gezet. eerst met een gloeilamp (100Watt)in serie en daarna rechtstreeks.
Was zover om de print in de box te zetten om te testen en mijn oog zag iets wat niet goed was.
Allerbei de vermogens transistors gebroken. Volgens de nummering blijken het mosfets te zijn.
Voor het vervangen van U1 waren deze nog uit één geheel!.
Denk einde verhaal.
[Bericht gewijzigd door commodore op (12%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 oktober 2025 12:57:14 schreef commodore:
Allerbei de vermogens transistors gebroken.
Denk einde verhaal.
Dat noem je "gebroken" ? Ze zijn vast met een knal opengebarsten. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Grote kans dat dat collateral damage was van toen je ondanks een gefrituurd onderdeel besloot er toch spanning op te zetten. Dat was niet een echt een verstandige actie 
Het was nog geen einde oefening en nu hopelijk nog steeds niet maar het is zeker meer werk geworden. MOSFETS kunnen vrij simpel vervangen worden. Dat is minder werk dan die spanningsregelaar.
Op dinsdag 2 september 2025 08:56:21 schreef OXO:
[...]
Of heeft een netspannings issue beiden gesloopt?
De verbinding tussen de Denon en de Jamo is maar een line-in ...
Als een van de apparaten in de keten een isolatielek in de netvoeding heeft, kan via de ingangen de boel ook gesloopt worden.