pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
https://sound-au.com/articles/vi-regulators.html
Beste help van CO members,
Ik ben op het moment dit schema op dit breadboardje aan het testen, en alvorens ik er spanning erop zet, moet ik even een paar dingen zeker weten.
Zijn dit de juiste diode types to gebruiken ?
D2 = 1N4007
D3 = 1N4007
D1 = 30V ZENER ?
Dank u vast, Groet WvW / PascalByThree
PS: Bovenaan de pagina staat ook nog dit vermeld:
Weet niet of het helpt, maar even het datasheet er bij pakken en dan de 'Typical application' (pag. 15) bekijken.
Die Zener heb je zelf al een vraagteken bij staan, op de tekening lijkt het ook gewoon een diode.
Volgens 'design requirements (8.2.1)' is het gewoon een diode, wat ook vrij standaard is bij regulators om back voltage te voorkomen .. en dus geen 'magic smoke'
pascalbythree
Bedankt,
Als ik even in de tussentijd 15V uit dit schema laten lopen, kan ik dan gewoon hier 18V opzetten?
Of moet ik dan bijvoorbeeld de weerstand waardes van R3 R4 R5 aanpassen?
Op dinsdag 2 september 2025 12:29:11 schreef pascalbythree:
Bedankt,
Als ik even in de tussentijd 15V uit dit schema laten lopen, kan ik dan gewoon hier 18V opzetten?Of moet ik dan bijvoorbeeld de weerstand waardes van R3 R4 R5 aanpassen?
Nee, je moet R2 verhogen naar 1340Ω
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pascalbythree
De eind bedoeling is heel simpel, 'k moet gewoon van 12V naar 5V, bij ongeveer 1A
Zodat de regelaar heat sink niet warm wordt.
Welke waarde is R2 in dit geval? thanks..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De LM317 kan zelf 1A leveren, daar zijn geen extra transistoren voor nodig...
Warm wordt de heatsink altijd bij een lineaire regelaar: de overtollige energie moet in warmte worden omgezet.
Met extra transistoren wordt de warmte alleen verplaatst van de stabilisator naar de transistoren...
pascalbythree
Dank u.
PS: Kan ik verder zo de bovenste TIP36C weghalen? Zodat ik er maar 1 gebruik? of moet ik dan R4 en/of R3 weer aanpassen?
pascalbythree
Als laatste wil ik graag van jullie weten, hoeveel mA de LM317 vergt als de TIP36C het overneemt.
Weerstand waardes aanpassen voor het inschakelen van de Transistor bij lets say 50mA?
Kan ik iemand zo gek krijgen om deze allemaal uit te rekenen voor me ? --> vorige vragen
Arco
Special Member
Op dinsdag 2 september 2025 12:57:24 schreef pascalbythree:
PS: Kan ik verder zo de bovenste TIP36C weghalen?
Zoals gezegd kun je ze allebei weglaten. Met of zonder transitoren, warmteprobleem heb je toch...
pascalbythree
Kep alles alleen al gekocht, en wil mijn breadboardje een run geven om wat van te leren. Met een setje nieuwe weerstanden, zeer goedkoop. Kan ik jullie zo gek krijgen? groet...
De transistoren beginnen te werken zodra er 0.7V valt over R3.
Dus bij 2R2 is dat 0.7/2.2 = 0.320 A.
En bij 10 Ohm : 0.7 / 10 = 0.07 A.
Arco
Special Member
Op dinsdag 2 september 2025 14:18:49 schreef pascalbythree:
Kep alles alleen al gekocht.
Da's toch mooi? Houd je nog 5 onderdelen over ook...
pascalbythree
Na alles terug te bladeren, Heb ik ze zo goed gedaan?
R2 en R2 heb ik gecalculeerd in electrodoc, een app op mijn android Phone
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (10%)]
Kruimel
Honourable Member
Nee, je moet voor de weerstanden kleinere waarden gebruiken omdat het IC altijd een klein beetje stroom moet leveren om de spanning niet te ver te laten stijgen. Je kunt hier voor R1 120Ω gebruiken, en voor R2 360Ω. Met de dichtstbijzijnde E12 waarde van 390Ω wordt de spanning ongeveer 5,3V. Als je het dan exact wil hebben kan je er een 4,7kΩ weerstand mee in parallel zetten. Voor C2 is 10µF voldoende.
Op dinsdag 2 september 2025 12:37:45 schreef LuckyStrike:
[...]
Nee, je moet R2 verhogen naar 1340Ω
Ehm nee, die waarde voor de weerstand klopt gewoon (voor 15V uitgang). R3, 4 en 5 kloppen gewoon, die hebben alleen te maken met de stroom verdeling over de transistoren en de regelaar.
pascalbythree
OK dan ga ik weerstanden zoeken als ik deze nog heb liggen.
Check Check dubbel Check: R4 hoef je dus niet aan te passen met een 12V ingang?
benleentje
Golden Member
R3 en R4 zijn er enkel voor de stroom verdeling en doen niets met de spanning.
R1 en R2 stellen de spanning in.
pascalbythree
Dank jullie zeer! Dank jullie zeer! Dank jullie zeer! Dank jullie zeer!
Hij Doet het !
Lijkt prima op de scope!
thankx, Grtz, -=W.v.W=-
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (11%)]