Ik heb een MG lastoestel en werk met gevulde draad.
Sinds kort blijft mijn lasdraad plakken aan de doorvoerleiding.
Iemand een idee hoe dat komt.

Parkside?
Het transportwiel waar de draad mee ingevoerd wordt in de slang slipt snel door.
Goed schoonmaken ( ontvetten) en afstellen.

HBM.
Draad toevoer hapert dan wel.
Heb die aandrijf rol al erg vast gedraaid maar dat helpt niet.
Dus de lasstroom loopt die via de draad of via het koperen stukje in de lasbek.
Ik dacht eerst dat de draad plakt en daardoor de draadvoeding stagneert.

Dat is ongeveer het zelfde apparaat.
Is het messing eindstukje nog wel goed?
Als je die een paar keer aantikt tegen je laswerk dan gaat het ook wel eens mis.
Dat kopje kan je er zo uit draaien en nakijken en zo nodig vervangen.
Of met een passend boortje (0,8?) even "ruimen"

Dat transportwieltjegoed reinigen.
Is het een omkeerbare voor verschillende draaddiktes?
Zet het type apparaat er even bij.

Wat Revado zegt! (behalve dan de suggestie van 'ruimen'....)

Controleer of de koperen nozzle nog goed is (is een slijtagedeel) en, ook belangrijk, van de correcte diameter!

De diameter van fluxcore-draad is anders dan van massieve draad (voor gebruik met beschermgas), en de nozzle dient daarop aangepast te zijn.

Die koperen nozzles kosten nauwelijks iets bij een lasmaterialenleverancier (ik meen één euro, de laatste keer dat ik ze kocht). Maar met verkeerde diameter, of versleten nozzle, wordt het lassen één doffe ellende.

Met dat "ruimen" bedoel ik ook alleen de rommel er uit halen.
Dan kan je vaak nog even verder.
Maar een nieuwe nozzle is de enige goede oplossing, eens!

Draadsnelheid is te laag. Dan brand de draad vast in de nozzle.

Ik heb de nozzle al vervangen.
Hoe juist moet die opening zijn, toch ook niet te strak.
Ik heb boortjes van 1 tot 6 mm per tiende omhoog.

Die opening is best cruciaal. Ik heb ook een hbm staan die werd geleverd met 2 maten. De verkeerde gaf veel problemen met de doorvoer. Toen heb ik die andere erin gedraaid en geen problemen meer.

Ik weet niet of uitboren een goed idee is. Ik dacht dat ze komen van 0.6 - 0.8 en dan van 0.8 - 1.0 of zo iets.

Spreekt wellicht voor zich, maar hou het ook allemaal goed schoon.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (18%)]

Een verkoper in een andere winkel zegt dat de leiding waar de draad door loopt bij fluxdraad van kunststof moet zijn.
Loopt de stroom door de draad of via de leiding/nozzle.

De stroom wordt via de nozzle op de draad gezet. Er loopt ook een dikke draad door de slang naar je toorts.

Op woensdag 3 september 2025 10:02:09 schreef kitman:
Een verkoper in een andere winkel zegt dat de leiding waar de draad door loopt bij fluxdraad van kunststof moet zijn.
Loopt de stroom door de draad of via de leiding/nozzle.

En die kunststofleiding, dat is ook een slijtageonderdeel en dient ook in tijds vervangen te worden, zeker als je toorts vaak in korte bochten ligt .

Dus de stroom komt pas in de lasdraad als die in de nozzle komt en daar komt die vast te zitten door vonken omdat er te veel speling is tussen de draad en de nozzle.
Juist?

Hij komt vast te zitten omdat je draadsnelheid niet klopt. Als de draadsnelheid te hoog is gaat je toorts stotteren omdat er te veel draad uitkomt. Je kan dan eventueel de stroom verhogen om het op te lossen.

Als de draadsnelheid te laag is, brand je draad vast in de nozzle.

Ik las al meer dan 40 jaar met MIG / MAG

OK.
Dus als de draad slipt tussen de rollen kan dat ook al een oorzaak zijn.
Zal deze middag eens kijken.
Bedankt allemaal voor de reacties.

Op woensdag 3 september 2025 10:55:20 schreef Lead Acid:
[...]
En die kunststofleiding, dat is ook een slijtageonderdeel en dient ook in tijds vervangen te worden, zeker als je toorts vaak in korte bochten ligt .

Dat was bij mijn apparaat het probleem maar toen was hij al redelijk op leeftijd (Lincoln)

De maat van de nozzle is heel kritisch.
Ik kwam er na veel elanden met vastzittendraad in de nozzle achter dat je voor 0,8mm draad er ook 0,7mm nozzle bestaat en nodig was.
Met het nameten van de draad was deze ook maar 0,7mm. Was toch draad van lincoln elektric met 0,8 op de doos.

Maar de draad kan ook vastlopen door een verkeerde binnen geleider of als deze versleten is.
Wat ook kan is dat de stroom draad naar de interne aansluiting op de toors niet goed vast zit of dat er stroom loop via de draad zelf ipv via de toors kabel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]

Ik heb de draad gemeten en die is 0,9 mm.
De nozzle die ik gebruik is 1 mm.
Buitendiameter is 6 mm met M6 schroefdraad.
Volgens ik al gehoord heb heeft bijna elk merk zijn eigen maten.
Bij HBM zelf hebben ze er geen van 0.9 mm

Eerst de goede nozzle gebruiken!

Ik heb in het verleden hier veel problemen mee gehad, vandaar dat dat ook mijn suggestie was om eerst te controleren. Bij mij had de nozzle een diameter die 0.1mm groter was dan de draad. Hierdoor was het lasproces volstrekt onbeheersbaar.

'Kippenstront' omschrijft het beste hoe de lassen met een foute nozzle eruit zagen. Met de juiste nozzle kreeg ik direct een nette lasrups.

De standaard diameters van fluxcore-draad wijken af van die van massieve lasdraad, zoals in m'n vorige post al vermeld.

Sinds kort blijft mijn lasdraad plakken aan de doorvoerleiding.

Bij mij laste de draad zichzelf vast in de nozzle, omdat de speling te groot was en er hierdoor een boog/boogontlading/vonk ontstond *in* de nozzle. Op de momenten dat de draad wel bewoog was er geen goed, betrouwbaar electrisch contact tussen nozzle en draad. Hierdoor kon er geen voldoende energie voor het smeltbad geleverd worden.

Zeker van je meting? Heb je een 0,8mm nozzle al geprobeerd?
0,9mm is online niet moeilijk te vinden.
Iets te groot is vaak een probleem, dan komt de draad idd vast te zitten door het vonken in de nozzle.

Als je er besteld, pak er ineens een aantal, dan heb je er ook die je wat kan 'aanpassen', zelfs al is dat eigenlijk knoeiwerk, toch kan het nog een oplossing zijn.

Ik zou ook starten met een lage stroom en hogere draadsnelheid, kijken of je voldoende inbranding hebt en dan wat spelen met de instellingen. Een te hoge stroom is vaak ook een probleem. Hoewel een 200A is niet zo gek. Loopt je spoel ook voldoende soepel?
Als de draad vast komt te zitten, het aandrijfwieltje slipt ipv de draad op te frommelen bij de ingang van de toorts?

Ik heb 0,8 mm geprobeerd en met voldoende kracht krijg ik die er in, maar echt schuiven doet het niet.
Heb 0,9 besteld.

Iemand gedacht aan versleten aandrijfwieltjes of de verkeerde maat voor de draad voor hebben qua aandrijfwiel?
Dan krijg je vrijwel dezelfde problemen...

Versleten kan niet want er is praktisch niet mee gelast, nog geen halve spoel.
Ik heb wel gezien dat er in de onderste rol geen groefje zit.
Moet ik straks eens kijken in de spanrol.

Cotroleer ook de spoel eens of deze geen lus gemaakt heeft en niet meer vlot kan afwinden .