Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Laatst was ik op zoek naar hoe je de scrollsnelheid van een (in dit geval Logitech) mouse kunt instellen.
Tot mijn verbazing blijkt dat enkel te kunnen in het aantal te scrollen lijnen per click.
Bij muisbewegingen kun je de 'acceleration' instellen: bij snelle bewegingen beweegt de cursor relatief veel verder als bij langzame bewegingen.
Ik nam eigenlijk aan dat die optie voor het scrollwheel ook wel zou gelden, heel handig als je door grote lappen tekst heen moet.
Maar vreemd genoeg schijnt die (heel handige) optie niet te bestaan?
(als je vast op 10 regels per klik instelt wordt de boel heel onnauwkeurig)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ploopy is een open source muis. Als het daar niet al in zit, zou je het aan kunnen passen.
Al is het mogelijk meer een driver/os dingetje dan een hardware dingetje.
In hardware kun je het ook nog oplossen met een vliegwiel-scrolwiel dat je een zwiepert geeft en dat dan even doordraait. Bij een gewone muis werkt dat ook al een beetje zo, maar je zou dat effect kunnen vergroten (lichter gelagerd iets zwaarder wieltje)
Ik heb overigens geen Ploopy muis.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een beetje muis heeft dat wel, een goede logitech heeft een stukje driversoftware erbij waar je ook toetsen ander functies kunt geven per gebruikt programma. oa om een toets te gebruiken waar de browser meteen naar onder van de pagina gaat ( oa hier op co wel zo handig )
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Arco, 
Als eerste dit, voor mijn hoofd werkstation gebruik ik een Logitech MX Master-3 muis.
Deze heeft vele knoppen maar die gebruik ik allemaal niet, alleen klik links, klik rechts en de fantastische "scroll weel" van deze muis.
Door een goed gelagerd scroll wieltje en de massa van het wieltje is het snel scrollen in lijsten erg confortabel.
Bij Win-10 en W-11 kan je in het configuratie scherm de stapgrote instellen, bij mij staat hij altijd op drie regels per stap,
maar 1 regel per stap kan ook, net wat jij lekker vind.
Er wordt hier geen enkele Logitech software gebruik voor deze muis, alleen dus de instellingen van Windows zelf.
Geen idee of je Windows gebruikt.
Ik heb ook nog even gekeken onder Fedora-42 maar daar is geen configuratie aanwezig voor het scroll wieltje.
Ook Ubuntu 24.10 welke hier ook de Gnome shell gebruikt heeft geen uitgebreide scroll functie.
Linux Mint ook niet...
Groet,
Bram
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 september 2025 15:33:48 schreef Lucky Luke:
Al is het mogelijk meer een driver/os dingetje dan een hardware dingetje.
Nee, een muis is een "analoog" ding. je beweegt zoveel mm naar rechts of zoveel mm naar boven. Hoe nauwkeurig het ding het meet, is effectief aan het "muisding".
Wat je zou willen is dat het scrollwiel ook zo werkt. "er is XX mm gescrolled", maar helaas, een een of andere idioot heeft bedacht dat als je 1 12e van een omwenteling de ene kant op scrollt er een "mouse button 4 click" event komt. En als je de andere kant op scrollt heb je een "mouse button 5 click". Dus als jij frrrrrtttt een een eind scrollt krijgt de computer click-click-click-click te zien.
Op donderdag 4 september 2025 19:17:47 schreef blackdog:
Ik heb ook nog even gekeken onder Fedora-42 maar daar is geen configuratie aanwezig voor het scroll wieltje.
En dat komt dus omdat de hardware alleen een clickje kan doorgeven per 1 zoveelste van een omwenteling.
Heel eventueel kan je een muis maken die 2x zo veel van die clickjes kan detecteren, maar dan is dus "gevoeliger" direct VEEL gevoeliger, en kan je nog steeds niet een deel van regel scrollen.
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
Ik heb een muis (toevallig ook logitech, een M705) waarbij je het 'tikje' van het scrollwiel mechanisch uit kunt schakelen (loopt dan met weinig wrijving). Door een lijst scrollen gaat dan heel snel door het wieltje een zwieper te geven. Het uitschakelmechanisme is makkelijk te bedienen met de scroll-vinger.
Just my 2 cts....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 4 september 2025 18:15:09 schreef testman:
een goede logitech heeft een stukje driversoftware erbij waar je ook toetsen ander functies kunt geven per gebruikt programma.
oa om een toets te gebruiken waar de browser meteen naar onder van de pagina gaat ( oa hier op co wel zo handig )
De toetsen doen allemaal al wat ik wil, het gaat alleen om het scrollen. (naar einde gaan heb ik de 'End' toets voor...)
Op donderdag 4 september 2025 19:17:47 schreef blackdog:
Bij Win-10 en W-11 kan je in het configuratie scherm de stapgrote instellen, bij mij staat hij altijd op drie regels per stap,
maar 1 regel per stap kan ook, net wat jij lekker vind.
Dat zei ik al, dan wordt het scrollen heel erg grof, het moet 'incremental' zijn. (bij sneller scrollen grotere stappen/meer regels nemen)
Technisch lijkt het me niet echt een probleem, kwestie van pulsjes en pauses van het scrollwheel tellen en interpreteren...
Een muis is verder tegenwoordig tenslotte een heel geavanceerd apparaat, de tijd van een muis met over de tafel rollende bal zijn allang voorbij..
(muis heeft tegenwoordig een cameraatje, wat continu opnames maakt van van het oppervlak en die opnames vergelijkt)
Ik vond het vreemd dat zo'n toch wel handige optie er eigenlijk nog niet was...
(terwijl die er voor het bewegen van de muis zelf wel is)
De nieuwere muizen en trackballs van Logisoft is trouwens geen verbetering.
De 'oude' (op een AA batterij) gingen ruim langer als een jaar mee, is nu oplaadbaar geworden en gaat max. 70 dagen mee.
(de draadloze muis gaat dus van draadloos naar semi-draadloos...
)
testman
Op donderdag 4 september 2025 19:49:13 schreef Arco:
[...]
De toetsen doen allemaal al wat ik wil, het gaat alleen om het scrollen. (naar einde gaan heb ik de 'End' toets voor...)[...]
Dat zei ik al, dan wordt het scrollen heel erg grof, het moet 'incremental' zijn. (bij sneller scrollen grotere stappen/meer regels nemen)Technisch lijkt het me niet echt een probleem, kwestie van pulsjes en pauses van het scrollwheel tellen en interpreteren...
een beetje snelle muis was 10 jaar terug er al 1 met laser meting. je denkt dat valt wel mee, maar ga van een laser muis maar terug naar een gewone optische muis, dat scheelt wel even. ik had een mx van logitech als hoofdmuis, maar van die was ik na 10+ jaar door de knoppen heen gesleten, paar keer per jaar de pluis uit het scroll wieltje halen was het wel. nooit opgeladen met een snoer, gewoon de AA eneloop wisselen. nu ook een 3 welke even wennen was, er zit een knop minder op dus heeft de knop welke het scroll wieltje van "vrij" naar tiktiktik schakelt maar omgeprogrammeerd, dat is bij deze een tiptoets, de oude mx had een mechanische omschakelknop.
metalen scrollwieltje, daar kun je mooi mee scrollen door uit te laten lopen. 3 regels was vaak al te schokkerig, meen op 1 regel gezet en gewoon laten rollen. de end knop op t toetsenbord gebruik ik niet, te omslachtig 
Arco
Special Member
Op donderdag 4 september 2025 20:29:30 schreef testman:
[...]
nooit opgeladen met een snoer, gewoon de AA eneloop wisselen.
Dat kan niet meer, nieuwste hebben een ingebouwde LiPo cel... 
testman
Op vrijdag 5 september 2025 15:30:21 schreef Arco:
[...]
Dat kan niet meer, nieuwste hebben een ingebouwde LiPo cel...
meen je niet
maar die liion cel gaat wel een stuk langer mee als 1 eneloop, opladen is in een uur klaar.