Ik heb een elektrische palletwagen die niet meer omhoog wil. Het is een sturing enkel omhoog. Zakken is manueel. Ik dacht eerst de schakelaar maar met die te bruggen werkt het ook niet. Schema’s hiervan zijn onvindbaar.

Op de stuurprint komen 2 draden aan van de batterij. De 2 andere draden gaan van de print (rood/zwart) naar de motor. Op de print zie je een stekker met dunne zwarte draad. Die loopt naar de schakelaar en van de schakelaar terug naar de motor bij op de rode draad die van de print komt.
De zekering is goed.

Ik snap helemaal niet hoe dat ding werkt. Op de rode draad aan de motor staat geen spanning. Ik denk dat dat wel moet en dat mijn schakelaar normaal op die manier 12v naar de print geeft als je hem bediend en dat zo het relais wordt geschakeld en dat dan de massa naar de motor wordt geschakeld.

Iemand die verstand heeft van die dingen?
Waarvoor is trouwens die ferrietspoel op de motor?

Bedankt,

Hoor je dat zwarte relais op de print schakelen?
Die is 70 A dus zal de motor bedienen, ik verwacht dat die de plus schakelt en net de massa.
Die spoel is voor ontstoring.

Op donderdag 4 september 2025 19:49:17 schreef revado:
Hoor je dat zwarte relais op de print schakelen?
Die is 70 A dus zal de motor bedienen, ik verwacht dat die de plus schakelt en net de massa.
Die spoel is voor ontstoring.

Het relais hoor je niet schakelen.
Dus die is ofwel stuk ofwel wordt hij niet geschakeld. Ik moet ff kijken hoe dat te meten. De schakelaar gaat met 1 draadje naar de print dus ik zou verwachten dat er op die manier 12v op het relais wordt gezet.

is de accu nog wel goed? spanning te laag en het werkt ook niet. zit vaak een vrij kleine agm accu in dacht ik.

Ik heb er ook stapelaar, pas geleden gerepareerd. Maar zonder elektronica. Die elektronica is helemaal niet nodig tenzij er een snelheidregeling in zit. Die van mij is gewoon met schakelaars en relais.

Ik had een zekering kapot op de accupool en een slecht contact in de hoofdschakelaar.

Maak eens wat fotos van het geheel en de accu's?

Dat was ook mijn volgende vraag, die accu zal zeker 12,6 volt moeten zijn als deze vol geladen is.
Die schakelaar stuurt niet direct het relais aan, er zit een en ander aan elektronika op de print die van alles zal beveiligen.

Merk en type van de palletwagen zijn ook wel handig om te vermelden.

Op donderdag 4 september 2025 22:10:20 schreef testman:
is de accu nog wel goed? spanning te laag en het werkt ook niet. zit vaak een vrij kleine agm accu in dacht ik.

De accu is goed, is getest met een nieuwe. Zijn geen kleine dingen hoor. Zit standaard 12v accu / 70Ah in (hoppecke trak)

Ik ga eens proberen te meten waar die relais voeding van krijgt.

ik zou component D3 eens grondig bekijken, de foto is me niet duidelijk genoeg maar daar lijkt me toch een stuk van te ontbreken?
Kan je de spanning op de condensator meten?

D3, ik verwacht een diode, nummer niet opgezocht. Kijk eerst eens waar er nog spanning op de print is en waar niet.

70Ah is niet zo'n grote, in een linde T18 zit al een 210 tot zelfs 500Ah 24V accu.

[Bericht gewijzigd door Appel op (13%)]

Midden onderop de print staat 'Fuse'. Is die zekering nog wel goed?

Ik zou hier eens goed kijken.
Printsporen lijken stuk en er lijkt een component van de print af gerukt te zijn.
Door die faston pin X1 is niet te zien wat er naast staat.

Op vrijdag 5 september 2025 16:06:51 schreef revado:
Printsporen lijken stuk en er lijkt een component van de print af gerukt te zijn.
[bijlage]

zou zeggen een led.

ik neem aan zekering is nog goed?

Op vrijdag 5 september 2025 16:06:51 schreef revado:
[bijlage]

Dat is een led die op de andere kant van de print zit.

Op vrijdag 5 september 2025 11:38:59 schreef EdbO:
Midden onderop de print staat 'Fuse'. Is die zekering nog wel goed?

Zekering is goed.

Op vrijdag 5 september 2025 09:24:23 schreef Appel:
ik zou component D3 eens grondig bekijken, de foto is me niet duidelijk genoeg maar daar lijkt me toch een stuk van te ontbreken?
Kan je de spanning op de condensator meten?

D3, ik verwacht een diode, nummer niet opgezocht. Kijk eerst eens waar er nog spanning op de print is en waar niet.

70Ah is niet zo'n grote, in een linde T18 zit al een 210 tot zelfs 500Ah 24V accu.

De D3 is een mosfet net zoals die ernaast.
Kan enkel nummer niet helemaal lezen door de lak. Die zal ik eens verwijderen om te weten wat het juist is.

Op donderdag 4 september 2025 22:52:19 schreef revado:
Dat was ook mijn volgende vraag, die accu zal zeker 12,6 volt moeten zijn als deze vol geladen is.
Die schakelaar stuurt niet direct het relais aan, er zit een en ander aan elektronika op de print die van alles zal beveiligen.

Merk en type van de palletwagen zijn ook wel handig om te vermelden.

Bedankt,
Geprobeerd met een nieuwe volgeladen accu ook.
Het gaat om een Jungheinrich AMX10E

Op vrijdag 5 september 2025 19:06:42 schreef geert2:
[...]

De D3 is een mosfet net zoals die ernaast.
Kan enkel nummer niet helemaal lezen door de lak. Die zal ik eens verwijderen om te weten wat het juist is.

D staat voor diode en Q is een fet of transistor doorgaans.

Op vrijdag 5 september 2025 19:03:17 schreef geert2:
[...]

Dat is een led die op de andere kant van de print zit.

Die sporen onder de led lijken beschadigd , of lijkt dat maar zo.
Die 2 x LG aansluitingen zullen voor" Lade Gerät "zijn neem ik aan?

Vandaag nog even verder proberen zoeken hoe dat ding in elkaar zit. Wat proberen te meten voor zover mogelijk.
In heb even wat opgetekend maar snap voor geen meter hoe dat relais ooit kan schakelen. De drukknop zit aan de motor op M+ (blauwe draad bij op de rode aan de motor). De drukknop (TA) gaat dan naar printconnector SV1 (en dan via de flatcable naar de laad/voedingsprint).
Dan is er van een andere pin op SV1 terug een verbinding 86 naar de spoel van het relais, en van de andere kant van de spoel 85 van het relais naar B-.

Dus, in mijn logica zou hetvolgende gebeuren. Druk op de knop zet 12v op de spoel en het relais schakelt. Maar zoals het nu is, kan er onmogelijk 12v op de drukknop staan want die is achter het schakelcontact aangesloten.?

Die drukknop in serie met die 2 condensatoren kan ook niet, dat doet niks....
Schakelt het relais de min naar de motor?
Dan krijgt de schakelaar wel plus.
Maak eens een grotere en duidelijke foto van de voor en achterzijde van de print.

Op zaterdag 13 september 2025 20:28:46 schreef revado:
Maak eens een grotere en duidelijke foto van de voor en achterzijde van de print.

Dat was ook eerst mijn idee dat de min wordt geschakeld en dan zou de logica van de schakelaar die 12v doorgeeft wel kunnen (los van wat er achter de schakelaar getekend is fout is). Het gekke is dat ik op geen van de 2 contacten van het relais iets doormeet naar de min.
Ik meet op de motor ook geen 12v op de rode draad, vandaar dat ik ervanuit ging dat de + werd geschakeld.
Ik moet proberen te meten op de print zelf.
Ik heb zo een 2de toestel met exact hetzelfde fenomeen en identiek aangesloten.

Ik probeer morgen een duidelijkere foto.

Op zaterdag 13 september 2025 20:28:46 schreef revado:

Foto van de voorkant in 2 delen genomen zodat het detail beter zichtbaar is. Dit is de stuurprint. Er is ook nog een andere print met het laadgedeelte. De 2 zijn verbonden met wat stekkers. De drukknop (zwarte draad) zit met de connector op X15 net onder die condensator.
De dikke kabels gaan met 1 paar naar de motor en het ander paar naar de batterij.

Als het schematje juist is opgetekend gebeurt de sturing mijn inziens met een pulstrein rond halve voedingspanning.
Bij motor uit naar min, bij motor aan naar plus... een scoop gaat hier meer vertellen.
Zit niks anders op dan R24, C15 en C16 eens te controleren.
Zoniet wordt succesvolle herstelling zonder de servicedienst nihil vrees ik. :'(

Als fabrikant zou ik B+ toch aan 30 laten toekomen. >:)

Ik had jungheinrich al gecontacteerd maar wegens end of life geen service meer. Ik heb nu ook MEG mechanic gmbh (wat inmiddels overgenomen is) gecontacteerd in de hoop daar iets van schema los te krijgen.
Alternatief zijn er genoeg partijen te vinden die deze lader/sturing herstellen maar dat kost al een aardige duit.

Op de print hangen de +12 (rood) van de batterij en de +12 (rood) van de motor aan mekaar. Er moet dus op de motor ook +12 te meten zijn.
Kabelbreuk ergens? Omdat je schrijft dat je op de motor geen +12 meet.

Als je de knop indrukt (evt de dunnere zwarte even los laten) moet er op de zwarte toch een verschil te meten zijn. Of dat +12 is, wss wel, moet ik de print nog even beter voor analyseren. Pulserend aansturen kan maar dan hoort er nog ergens iets elektronica tussen te zitten, durf ik zo niet te zeggen.

In elk geval schakelt het relais de -, moet op er beide rode draden +12 staan, als de draad naar de motor loopt moet die daar ook zijn en ook aan de schakelaar uiteindelijk. Dat is eenvoudig te meten en gaat je al op weg helpen.

Ik zie op de motor een blauwe en bruine draad, blauw zit aan de +12, waar zit bruin?
Ik vermoed dat er op de motor zelf ook een relais zit, zoals bij een startmotor van een auto. Lijkt me sterk dat dat toch wel kleine relais de volledige motorstroom zou schakelen. Bij de wat zwaardere linde pallet trucks hier op de zaak is het ook een klein relais dat een groter van stuurspanning voorziet, de grotere schakelt de motor. Vandaar de vraag ivm de blauwe en bruine draad, er zit nog ietsje meer tussen volgens mij.

[Bericht gewijzigd door Appel op (26%)]

De motor wordt plus geschakeld, zoals je al hebt getekend.
Het relais wordt geschakeld met die transistor er onder vermoed ik.
Er zal dus nog meer worden gecontroleerd zoals de accuspanning en mogelijk nog een of meer beveiligingen voor de motor wordt vrijgegeven.

Ik vrees dat je dit nooit zelf gerepareerd krijgt, zeker als je het hele ding niet foutloos kan uittekenen of een schema hebt.
En dan nog kan het van alles zijn.

@appel, de plus op de print gaat naar de zekering, dan naar het relais en dan naar de motor.
Niet direct gekoppeld dus.
Maar het is lastig te zien door de enorme kopervlakken op de print.

Edit: tussen X1 en X2 staat "schloss"
Dat lijkt een contactslot te zijn, is die nog goed?