Collegae,

Gistermiddag klein feestje voor familie, buren en vrienden. 55jarig huwelijk van uw scribent....dank u, dank.
Op een licht hongerig moment moet de gasgestookte bbq aan het werk.
Daar ik een totale onbenul ben inzake dit soort apparaten wierp een der buurmannen zich op als redder maar, en dat is nu het probleem, geen ontsteking.
Met een lucifer ging het ook maar met de ontsteker moet het ok kunnen.

Het apparaat is een ducane affinety.
Deze morgen ,na het omdraaien van 's katers nek ( het bleef nog laat gezellig) heb ik de betreffende ontsteker gedemonteerd.
Het is geheel kunststoffen behuizing en ook nog gelijmd.
Aan de voorzijde is het ding voorzien van een soort buisvormig uitstulping met schroefdraad waarmee het aan bbq voorzijde vastzit. Die uitstulping is ook nog hol biedt plaats aan een 1,5 AA batterij. De buis wordt vervolgens afgesloten met een dop die ingedrukt kan worden.
Daarbij wordt de batterij elektrisch verbonden met binnenwerk.
De achterkant heeft vier mannetjes waarop vier snoertjes gestoken worden die naar de viet gasbranders lopen voor de ontsteking.

Vanmiddag het kastje opengezaagd en halverwege liep wat groenig vocht uit de zaagsnede.
Bij opening van het kwam ik een printje, of wat daar van over was, tegen met enkele losliggende onderdelen w.o. twee transistoren, een forse condensator, trafo en wat klein grut èn een grote spoel met vier wikkelingen uiterst dun draad; elke wikkeling was verbonden met een der vier uitgangen.
Uit die spoel kwam nog een draad die ogenschijnlijk los het kastje hing maar misschien ook van het printje kwam.
Eindelijk mijn probleem.
Hoe werkt dat ?

Ik denk dat er een oscillator op de print is gerealiseerd.
De pulsen gaan naar de grote spoel en die maakt er een paar KV van en levert die af aan de vier elektrodes bij de branders maar....er moet toch iets zijn van gesloten circuit?
Ergens moet dat kastje ( kunststof) toch met het metaal van de bbq verbonden zijn of gaat dat misschien capacitief?

Heeft normaal 2 aansluitingen: een voor electrode en een voor de massa...

Heer Arco; deze absoluut niet.
Als dat het geval zou zijn had ik mijn vraag niet behoeven te stellen

Het lijkt niet onmogelijk dat steeds twee vonkbrugjes in serie staan. Dus van het kastje naar de ontsteker van brander 1, dan via massa, dan van brander 2 naar zijn ontsteker en zo terug naar het kastje. Idem voor branders 3 en 4.
Voordeel is dat het kastje zelf niet aan het gestel verbonden hoeft te zijn.

Bij auto's zag je dat ook weleens; o.a. de Lelijke Eend had het geloof ik zo.

Klopt, bij veel 4 pits gaskooktoestellen zat het ook zo, twee 'bougies' op elke een winding. Het chassis van de kookplaat vormt de verbinding tussen telkens twee bougies. Aangezien er twee gescheiden hoogspanningswikkelingen zijn beinvloed dat elkaar niet.

De 'Eend' had een vroege vorm van 'wasted spark': een vonk in een lege cylinder zonder mengsel, scheelde een verdeler..

Ah, dan moet ik morgen eens kijken of er een verbinding is naar ,,massa" bij de aansluitingen van de elektrodes die zitten aan drie kanten inesloten dus niet direct zichtbaar.
Er gaan vier afzonderlijke draden van het ,,kastje" naar de elektrodes.
Wordt vervolgd.

Ze vonken waarschijnlijk gewoon naar de brander zelf; die zit aan het gestel.

Heer Frederick,

Dat is juist.
Vlak bij de brander zit een metalen omhulling die aan de kant van de brander open is.
In die omhulling zit de elektrode.
Het regent nu en het ding staat buiten zodat ik even geen aandrang heb de zaak precies te bekijken maar dat komt snel en dan zie ik wel hoe en wat.

Dat groene vocht is waarschijnlijk water of condens met kopergroen( oxidatie) , mogelijk van een ring die tegen de rvs van de ommantelig gedrukt zit en waar die losse draad aan vast zat. (massa)

Het kastje is van kunststof en (dus) niet met massa verbonden.
De bougies zijn niet met massa verbonden.

De hoogspanningstrafo heeft twee uitgangswikkelingen.
De 'vonkstroom' uit S1 stroomt door bougie 1, vonk 1; het metaal van brander 1, gestel en brander 2; vonk 2, bougie 2, terug naar S1. (En/of andersom natuurlijk.)
Idem voor S2 en bougies 3 en 4.

De lijn met aardesymbooltjes stelt het metaal van de branders en het hele gestel voor.