Beste mensen,
Ik kwam er achter dat de condensator kapot is gegaan dat voor de fitting zit van het lampje in mijn koelkast. Als ik deze namelijk er tussenuit haal werkt de verlichting weer. Ik wil netjes weer een nieuwe condensator voor de fitting solderen. Kan iemand mij vertellen welke ik precies moet hebben? De specificaties die op de condensator staan kan ik zo niet vinden op Conrad. Mocht de foto onduidelijk zijn; C41, M03, 70.07 DVE. Alvast bedankt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is geen condensator, maar ik snap nog even niet wat het wel is. Misschien een zekering, VDE is een keurmerk voor dingen die veilig moeten zijn of aan eisen moeten voldoen.
Met er tussenuit halen, bedoel je dan gewoon weglaten of doorverbinden?
Wat is het merk en type koelkast (typesticker vaak tegen de zijwand als je de la eruit haalt)?
Denk dat het een temperatuurbeveiliging zekering is gezien de hittebestendige isolatie.
Een condensator zet je niet in serie met een lamp normaal gesproken.
Type: Candy CRU164A
Ik heb het blauwe “ding” er tussen uitgehaald en de draden doorverbonden en toen werkte de verlichting. Wellicht vloeken in de kerk, als ik het aan chatgpt vraag met foto zegt hij: Dit is een *ontstoringscondensator* (vaak ook "X2-condensator" genoemd), en wordt gebruikt om elektrische storingen (EMI/RFI) te onderdrukken in apparaten zoals koelkasten, wasmachines of lampcircuits.
GPT zal ook wel zeggen dat die koelkast op petroleum loopt 
Heb je echt niets aan.
Maar die zekeringen die Sine laat zien, die bedoel ik ook.
Haha top! Ik ga het lampje vervangen door led en de draden laat ik doorverbonden zoals het nu is. Dank voor jullie hulp.
Houd er wel rekening mee dat de koelkast het slechter gaat doen als er een vriezer bij in zit. Lampje ( Gloei) word gebruikt om de kast eerder te laten aanslaan!
@smd: Dus zo'n koelvriescombinatie werkt niet goed als je niet een paar keer per dag de deur open doet? Trouwens opmerkelijk dat die paar seconden genoeg zijn.
Maar hoe moet dat dan als je bijv. op vakantie bent? Dat zou dan niet veilig zijn voor de inhoud. Of je moet iemand vragen elke dag een paar keer even langs te gaan om de deur een paar seconden open te doen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het hangt van de klimaatklasse van de koelkast af en van hoe de fabrikant dit heeft opgelost. Vooral als de klimaatklasse omschakelbaar is wordt in de laagste klimaatklasse een diode over het deurcontact geschakeld zodat het lampje dient als voorverwarming van de thermostaat.
Ah, dus continu met (klein) lampje op half vermogen. En de thermostaat zal ook wel dicht bij het lampje zitten dan.
Op vrijdag 12 september 2025 18:55:33 schreef smd:
Houd er wel rekening mee dat de koelkast het slechter gaat doen als er een vriezer bij in zit. Lampje ( Gloei) word gebruikt om de kast eerder te laten aanslaan!
Zijn er combo's die dat automatisch doen? Ik ken ze enkel met een schakelaar, en dat is dan ook nog enkel nodig als ze in een koude ruimte staan.
Op vrijdag 12 september 2025 22:00:44 schreef Sine:
[...]Zijn er combo's die dat automatisch doen? Ik ken ze enkel met een schakelaar, en dat is dan ook nog enkel nodig als ze in een koude ruimte staan.
Die diode truuk was ( in de gloeilampjes tijd) nodig als een koel vries combi ,met een enkele compressor, in een ruimte staat waar het kouder dan 7 graden kan worden.
De koelkast is dan koud genoeg maar de vriezer ontdooit.
Voor oa Bosch was er in mijn witgoed tijd ( 35 jaar geleden) een setje te koop met een schakelaartje en diode wat je in kon bouwen in het thermostaathuis als optie.
We hebben het in ons orgel musueum gehad met een uitgevallen cv.
Vriezer ontdooid.
Daar bleek al een schakelaartje in te zitten wat we sinds die tijd in de winter maar aan zetten preventief.
Je kan ook gewoon een nieuwe bestellen en terugplaatsen.
https://www.eoo-bv.nl/temperatuur-schakelaars/1272-t-s-70-c.html
Gr.F_S
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het kan zijn dat de clixon bedoeld is om de 'opwarmende werking' van het lampje enigszins binnen de perken te houden, zodat het niet té warm wordt...
(zonder gaat 't dan niet goed werken)
Op zaterdag 13 september 2025 20:43:02 schreef revado:
[...]Daar bleek al een schakelaartje in te zitten wat we sinds die tijd in de winter maar aan zetten preventief.
Dat bedoel ik, als je dat niet gebruikt (combo staat in een woonruimte) dan maakt het geen donder uit?
Halogeenlampjes kunnen giftig heet worden.
Ik denk dat die beveiliging er is om erger te voorkomen als de deur per ongeluk open blijft en het lampje aan...
Gewoon een nieuwe plaatsen zoals F_S aangeeft als je halogeen gebruikt.
Op zondag 14 september 2025 11:59:35 schreef Sine:
[...]Dat bedoel ik, als je dat niet gebruikt (combo staat in een woonruimte) dan maakt het geen donder uit?
Precies!
In ons geval wel, dat is een vrijstaand gebouw in het oosten van het land waar het met een uitgevallen cv ketel bijna tegen het vriespunt kan komen.