fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De keuze is reuze...
Van een apparaat met een vast ingebouwde oplaadbare accu wil ik de inmiddels geheel dode accu vervangen. Dus de 0000 schroevendraaier en de fudgers gepakt en de boel opengepeuterd (zie foto).
Het aangetroffene verklaart wel meteen waarom het ding zo'n korte bedrijfsduur (krap twee uur) had: kennelijk heeft de fabrikant (waarschijnlijk om financiele redenen) besloten om er een absoluut minimalistisch accuutje in te plakken...
Gelet op de zee aan ruimte (45 x 65mm) voor die accu wil ik er wat groters in plakken, het mag alleen niet dikker worden.
Gegokt typenummer zou dan 506040 zijn, met een eveneens gegokte capaciteit van 1Ah; dat zou de werkbaarheid van het ding enorm doen toenemen.
Daarmee samenhangend heb een paar vragen:
* kan ik zonder problemen een grotere capaciteit monteren? okee, de laadtijd zal toenemen.
* hoe vind ik in het oerwoud van accu's en leveranciers een bruikbare?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je hier wat aan?: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/li-ion-accu_soldered_33328…
Als de acculader niet al te intelligent is (geen AI...
) dan zal een grotere accu wel werken.
Als 'ie erg intelligent is kan hij stoppen met laden omdat er veel te veel stroom in de accu verdwijnt. ("moet kapot zijn"...)
Huidige accuutje had de ruimte wel nodig om zich op te kunnen blazen...
(staat zo te zien bol?...)
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Klinkt perfect!
Hoe het met de lader zit weet ik niet, maar power off blijkt niet exact power off te zijn: er blijft een mA of 20 lopen (de boel lag toch open en een labvoeding laat zich prima instellen op 3.7V)... Met andere woorden: na een etmaal is de accu leeg als het ding uit staat.
In vol bedrijf trekt-ie zo'n 400mA (een tikkie veel voor een 500mAh accuutje), dus na een uurtje is de accu ook leeg en na een paar cycles compleet overleden.
En dat voor een Grundig Automotive apparaat (navigatie-ding)...
De hele zooi is ingeblikt, als ik moed heb verzameld ga ik nog eens kijken of ik die fout kan herstellen. Voorlopig gaat het ding in de 'moet ik nog naar kijken' bak.
Via de USB poort (ook gebruikt om op te laden) wil-ie wel starten, maar alleen als de spanning boven de 4.95V blijft kun je ermee navigeren; in veel auto's is de USB-poort niet bij machte om voldoende pep te leveren...
Garantie is er na 10 jaar niet meer te claimen en de website kent het produkt ook niet, dus als ik die moed niet bij elkaar krijg wordt het demontage en/of mileustraat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 11 september 2025 20:36:21 schreef fatbeard:
Klinkt perfect!Hoe het met de lader zit weet ik niet, maar power off blijkt niet exact power off te zijn: er blijft een mA of 20 lopen (de boel lag toch open en een labvoeding laat zich prima instellen op 3.7V)... Met andere woorden: na een etmaal is de accu leeg als het ding uit staat.
In vol bedrijf trekt-ie zo'n 400mA (een tikkie veel voor een 500mAh accuutje), dus na een uurtje is de accu ook leeg en na een paar cycles compleet overleden.
En dat voor een Grundig Automotive apparaat (navigatie-ding)...De hele zooi is ingeblikt, als ik moed heb verzameld ga ik nog eens kijken of ik die fout kan herstellen. Voorlopig gaat het ding in de 'moet ik nog naar kijken' bak.
Via de USB poort (ook gebruikt om op te laden) wil-ie wel starten, maar alleen als de spanning boven de 4.95V blijft kun je ermee navigeren; in veel auto's is de USB-poort niet bij machte om voldoende pep te leveren...Garantie is er na 10 jaar niet meer te claimen en de website kent het produkt ook niet, dus als ik die moed niet bij elkaar krijg wordt het demontage en/of mileustraat.
10 jaar? ding is van eind 2017 productie. maar evengoed ruim boven de 2 jaar garantie termijn..
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Die accutjes hebben meestal al een PCBtje erin met onder- en overspanningbeveiliging. Dan kan er niet zoveel meer misgaan.
fatbeard
Honourable Member
10 jaar? ding is van eind 2017 productie.
Okee, 7 dan.
I must be having fun: time flies...
Die accutjes hebben meestal al een PCBtje erin met onder- en overspanningbeveiliging. Dan kan er niet zoveel meer misgaan.
Nou... deze heeft een open klemspanning van amper 3 Volt.
Wat, als ik hem op een spanningsbron van 3.75V aansluit, wel in drie kwartier oploopt naar 3.7V, maar na een half uurtje zonder 'lader' weer onder de 3.5 is gezakt...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
brains
Special Member
Accuutje staat bol en is na zijn vaantjes.
Wat ik een ideale bron van kleine li-ion celletjes vind zijn de wegwerp vapers.
Super ondingen en zeer slecht voor milieu. Mag van mij meteen verboden worden!!
Maar daar zitten dus wel van dit soort kleine oplaadbare li-ion cellen in.
Beter hergebruiken dan weggooien!
Dus kijk eens in de lokale batterijen of electronica bakken. Hou je ogen open want ze liggen ook vaak op straat helaas.
Of vraag aan lokale vapershop.
Je hebt een kleine, langwerpige, platte variant nodig. Die hebben platten cellen.
En steek er zo eentje in.
De originele cel heeft een klei beveiligings printje zag ik op de foto.Die kun je overplaatsen op een andere cel.
Gewoon proberen.
fatbeard
Honourable Member
Dat het accuutje naar de eeuwige energievelden is vertrokken was allang duidelijk, maar zolang het ding 20mA trekt als-ie UIT staat is het bij voorbaat al een verloren zaak...
Ik zal (als ik daar moed voor heb verzameld en de tijd ervoor vrij heb) eerst dat stroomverbruik moeten elimineren voordat er weer een accu in de buurt van dat ding komt.
Wat zal neerkomen op een aanzienlijk stuk gnireenigne omdat er geen schema's van het ding rondslingeren...
brains
Special Member
Als je van reverse engenering houd dan kan dat een optie zijn. Schema's ga je waarschijnlijk niet vinden. Het is inkoop van Grundig. Dat merk bestaat al lang niet meer en is puur een naam waarschijnlijk men een licentie voor gebruik op kan kopen.
Mogelijk staan er ergens nummers op de pcb die kunnen helpen originele fabrikant te vinden.
Ik weet dat wij techneuten graag moeilijk doen als het gemakkelijk kan 
Maar vermoedelijk zit dat sluipverbruik ergens waar je toch niet kan oplossen.
Ik zou gewoon voor de simpele oplossing gaan en gewoon een fysieke schakelaar er in frutselen 
De makkelijkste oplossing.
En mijn tijd aan een ander tof projectje besteden.
Voor dit soort kleine accu's kan je ook eens rondneuzen op sites die accu's voor kleine drones of ander afstandbestuurbaar hobby/speelgoed spul e.d. aanbieden. Op de elektronica van dat spul vindt je vaak ook de bijbehorende 'power' regelingen e.d. vaak terug.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (24%)]
Arco
Special Member
Op zaterdag 13 september 2025 22:11:39 schreef fatbeard:
Dat het accuutje naar de eeuwige energievelden is vertrokken was allang duidelijk, maar zolang het ding 20mA trekt als-ie UIT staat is het bij voorbaat al een verloren zaak...
Ik heb ook zo'n soort ding gehad (een Navman). Die had 2 standen: stand-by en uit.
In de standby stand was de accu in enkele dagen leeg (en die had een 2000mAh accu). Dat was 'normaal'
Standby was bedoeld voor korte perioden tussen 2 ritten om de kaarten in het geheugen te bewaren.
(vanuit de 'uit' stand duurde het opstarten vreselijk lang, omdat de kaarten vanaf SD card moesten worden ingeladen)
Op zaterdag 13 september 2025 20:14:36 schreef brains:
Wat ik een ideale bron van kleine li-ion celletjes vind zijn de wegwerp vapers.
Super ondingen en zeer slecht voor milieu. Mag van mij meteen verboden worden!!
Maar daar zitten dus wel van dit soort kleine oplaadbare li-ion cellen in.
Ik verzamel die dingen inderdaad van de straat (heb d'r al een 30-40... ze moeten eerst een week in de openlucht liggen om de vapegeur eraf te krijgen) maar nog geen pouch versies tegengekomen. Vaak zit er zelfs een USB-C laderprint bij met laadindicatie (in procenten)...
Mocht je nog niets gevonden hebben, dan heb ik hier wel een aantal nieuwe accu's in diverse formaten.
Stuur me dan een pb en dan komen we er wel uit.
Mvg Ron
Op donderdag 11 september 2025 20:36:21 schreef fatbeard:
En dat voor een Grundig Automotive apparaat (navigatie-ding)...
.
Grundig bestaat al heel lang niet meer. Het is slechts een merknaampje geworden. Koop je tegenwoordig Grundig, kan je gewoon chinese meuk verwachten.