Ik gebruik voor de theremin 3 verstelbare spoelen met afscherming, de A119ANS-T1042Z van Toko.
Volgens de data kan ik die +-10% verstellen.

De ferriet kern laat zich echter zwaar verdraaien en ben dus bang die te beschadigen. Ik kom niet verder dan ongeveer 3/4 turn voordat mechanische weerstand beide kanten zwaar wordt. Op de scoop zie ik een frequentie verandering van een 0,5 procent. De spoel van 56uH staat in serie met 39uH met parallel daaraan 3n3. Frequentie is 293 kHz. 3 toko's 3 verschillende oscillators.

1) Hoever zou ik de kern moeten kunnen verdraaien.
2) Moet de afscherming aan massa.

1. Dit is een 'kapkern' spoeltje. De kapkern kun je niet heel ver indraaien (dan stuit hij op de binnenkern), maar wel bijna of helemaal uitdraaien. Hij moet dus echt een aantal keren rond kunnen draaien.
    Met een werkelijk goed passend kunststof trimgereedschap zul je de kern niet breken en mag je echt wel wat kracht uitoefenen. Maar met een te klein trimblad kun je de kern breken. En metaal (ook koper e.d.) is natuurlijk helemaal verboden, dan splintert of splijt de kern voor je het weet.
  2. Door de behuizing aan massa te verbinden heb je geen last van 'handeffect' of capacitieve koppeling van andere onderdelen op de print naar de spoel.
    Wel krijg je een paar pF extra capaciteit naar massa, maar dat maakt hier niets uit (dat regel je toch weg met de kern).
    Als je het huis laat 'zweven' is het geen afscherming. :)

Bedankt Frederick

Ik heb maar 1 plastic klein schroevedraaier dus zal eerst een 2e uit plastic moeten maken. En dan voorlopig alleen uitdraaien en tellen.

Afscherming zou ook aan de plus kunnen misschien maar heb op de print al een soldeerjumper naar massa.

Zat ook al te denken aan olijfolie maar het zal wel zo stug gaan om te voorkomen dat het verstemd wordt door trillingen.

Het huisje aan de plus zou kunnen, als die plus ter plaatse goed ontkoppeld is. Maar als je zo dichtbij kunt ontkoppelen, kan het huis daar ook aan massa. Bovendien is zo'n spoelblikje aan de plus verwarrend - je verwacht dat zoiets 'nul' is; je zou gemakkelijk per ongeluk voedingssluiting kunnen maken.

Met 'wel wat kracht' bedoel ik ook weer niet 'met de volle vuist wrikken', natuurlijk. Tussen stevige duim en wijs+middelvinger moet het lukken, anders klopt het niet.
Maar ja, met een kern die wél heel is gebleven, maar niét wil draaien, heb je ook niet veel aan de spoel.

Voor die 7P spoeltjes is er ook geen passende keramische trimsleutel in mijn setje.Meestal freubel ik er eentje van (hard)hout of plastic.

of een strookje printmateriaal...

Het slot meet 1mm breed 4mm lang 1mm diep. Echter breedte is misschien minder.

Plastic schroevedraaier dik 0,65mm oplopend tot 0,75mm na 1 mm, 4mm breed. Zat ergens bij.

Printplaatje materiaal 0,93mm dik x 4mm breed past voorlopig niet, misschien na wat vijlen.
Printplaatje knip je zo met een blikschaar. Alternatief stuk hardplastic hoek van 1,3mm dik.

De linker toko staat een 1/4 turn in orientatie anders en is helemaal ingedraaid. Oppervlak evenhoog als huisje.

De rechter toko na 5 turnen tegen de klok in ligt er zowat uit. Gezien het aantal ribbels in het huisje zit ik daar waarschijnlijk aan zijn maximale uitdraai. Durf hem er niet verder uit tedraaien.

Oh kijk, dus die draait wel. Mooi!
Mocht je de kern er per ongeluk helemaal uit draaien, dan is er nog geen man overboord (zolang de kern niet naar een onbereikbare plaats wegrolt :)). Je draait hem er zo weer in, eventueel wat wiebelen tot hij pakt.
Maar inderdaad, dit zal zowat het eind wel zijn.

Een nieuw fenomeen in de HF: even met de kern wiebelen.. ;)
(zou daar de term"wobbelaar"vandaan komen.. :9 )