Beste leden.
Ik ben inmiddels weer begonnen met de reparatie van een printplaat van een Sony beamer. Een tijdje terug een jvc dla ballast bord proberen te repareren maar deze was al zodanig beschadigd door de vorige eigenaar zo dat deze niet meer te herstellen was. Dus die heb ik bij het grofvuil gezet.

Nu inmiddels een Sony vpl 270 op de kop getikt een geweldig apparaat alleen is deze defect dus leek mij een leuke uitdaging.

Na wat speur en meet werk ben ik er 99% zeker van dat de IC op mijn voedingsbord defect is.

Nu ben ik gaan zoeken naar een vervanger maar daar loop ik even vast
Op het bord zit een ic
Het type ic :Fe 5502m
Maar als ik ga zoeken kom ik alleen het type ic tegen: fa 5502m
Nu is mijn vraag is dat de vervanger of is het een totaal andere ic. Zou graag een vervanger vinden zo dat ik mij voedingsbord kan repareren

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hij bestaat blijkbaar wel maar er staat verder niks bij https://nl.aliexpress.com/item/1005008401885779.html?gatewayAdapt=glo2…
Wel apart dat je niet weet wat het is, maar wel weet dat hij kapot is. Waarom denk je dat?

Ik zou zeggen: het (deel van het) typenummer wat op het IC staat is alleen maar "5502M".
Dat "FE" wat je ziet is het logo van Fuji Electronics en is geen deel van het typenummer mijns inziens.

Dus best goed mogelijk dat het volledige typenummer van het IC "FA5502M" is.
Met in dat geval dan deze datasheet: http://datasheet.iiic.cc/datasheets-1/fuji_electric/FA5502M.pdf

De functie is PFC, dus er hangt waarschijnlijk een boostconverter aan het IC die iets van 400V maakt uit de netspanning.

Die schakelingen gaan wel eens stuk, maar je moet dan inderdaad wel aanwijzingen hebben dat dat het geval is.

Zo te zien, en Sony kennende is dit geen heel simpele schakeling. Een service manual lijkt me in dit geval èrg handig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Ja dat was ook mijn gedachte. Even ter verduidelijking.

Deze zit dus op het bord naast het ac spannings gedeelte. Ik heb op het hele bord geen DC spanning staan en op bepaald uitgangspunten zou toch echt 17vdc en 13vdc moeten staan. Ik heb een data van de ic opgezocht en heb gekeken naar de ingangen en uitgangen. Van de ic. Bepaalt pennen zouden gesloten moeten zijn op de ic maar na het meten bleken ze open te zijn. Dus mijn vermoeden is dat deze ic defect is. Vandaar dat ik deze wil vervangen.

Bedankt voor de snelle reacties. Ben erg blij met deze hulp

Wat ik vaak doe bij twijfel over een componentnummer dat afwijkt van wat ik op een IC zie is datasheet of website opzoeken en bij "order info" en/of "component marking" kijken.

Bij die eerste staan de varianten genoemd (dus vaak de nummers die er op lijken, al dan niet verschillende nummers of voor- of achtervoegels) bij de tweede wat de opdruk op een IC zou moeten zijn (vaak niet het hele nummer of de waarde voluit ivm plaatsgebrek).

Die secties ontbreken helaas dan weer bij de datasheet die Roland11 linkte.

Als het IC alleen maar de PFC verzorgt, is de kans groot dat er nog een IC met schakeltransistor verderop in de schakeling zit die de daadwerkelijke gelijkspanningen maakt.

Het kan natuurlijk dat Sony het IC misbruikt heeft en de rest van de voeding er ook mee aanstuurt, maar ik denk dat die kans niet zo groot is.

Het IC moet ook 18V voeding krijgen en een signaal om het in te schakelen. Als die er niet zijn, zou ik daar wel eerst naar op zoek gaan. Let wel, ook als het IC uit staat of stuk is, moet er ruim 300V op de 385V lijn staan. Vaak zit de standbyvoeding daar ook achter, of de hoofdvoeding die op een laag pitje draait voor de standbyspanningen.

Vaak is er aan een pen van het IC wel iets te meten. Als een van de pennen waar je niets meet, een uitgang is, dan zou het best eens kunnen dat wat er aan die uitgang hangt, een FET bijvoorbeeld, ook stuk is. Dan kun je er ongezien van uitgaan dat je diagnose klopt.

Het beroerde van Sony is dat ze geen componenten op hun tekeningen hebben staan dus het is echt zoek werk. Ik heb gemeten nu even zonder spanning ga morgen even spanning op het bord zetten en nogmaals meten op de pennen.

Fijn dat er zo goed wordt meegedacht? ben niet de meest ervaren technicus maar doe mijn best om bij te leren. Vind dit echt leuk dat jullie de kennis graag delen ? hier onder de foto van Sony

Ik ging even op zoek naar een beter schema, maar ik vermoed dat je typenummer niet klopt of niet volledig is.

Gaat het om een VPL-VW270?

Is de 18 volt wel aanwezig?
De uitgang van het ic gaat naar Q1.
Die zou ook defect kunnen zijn.

Maar ook als de FPC boost converter niets doet zou er > 320 VDC moeten zijn op de buffer elco's? Ik zou hem niet direct verdenken als het apparaat "niets" doet.

Ik zie twee relais. Worden deze gestuurd en werkt de voeding goed in stand-by ? Er is geen aparte stand-by voeding. Controleer eerst de standaard dingen; of de hulp voedingsspanningen voor de controllers er zijn, de kleine elco'tjes over die voedingsspanningen de startweerstanden en diodes.

De controller voor de laagspanning voeding zal de zeven pin DIL zijn. De andere grotere SOIC de controller voor converter voor de lamp.

Beste mensen.
Zo als aangegeven heb ik nogmaals gemeten aan de hand van deze ic gegevens. Het volgende valt op.
Pen 2 GND naar pen on/of meet ik 19v na 6 seconden valt de spanning weg.

Daarna op pen 2 GND naar pen VCC 19v maar valt na paar seconden weg? Dus misschien is de ic toch nog wel oké maar zit het misschien in een elco? Vreemd straks zak ik even verder meten als ik klaar ben met werk. Hou jullie op de hoogte ?

Als een moderne voeding in stand-by werkt is er een kans dat hij maar af en toe actief is, om de buffer elco's op spanning te houden.

Allicht ten overvloede, ik zou eerst de gebruikelijke zaken checken en hem aan de praat maken alvorens aan een bijzaak als de PFC te beginnen. Succes!

Bedankt. Maar dat is nu het lastige. Waar meet je. Wat meet je. Zonder schema is het knap lastig. Je weet niet hoe het bord precies in elkaar steekt. Er zijn verschillende voedingen op het bord de kleine eleco’s na meten. Maar dat is ook niet 100% want dan moet ik ze allemaal los solderen voor een juiste meeting ik kijk naar Bepaalde ic die in mijn ogen voor stuur stroom zouden kunnen zorgen. Morgen maar eens de kleinere ic onder de loep nemen om te zien wat het data schema zegt. Zo loopt stap voor stap iets af.

Ik ben zelf nog niet zo ervaren maar als jullie gezien de foto van mijn voedingsbord ideeën hebben wat zeker moet na kijken hoor ik dat graag. Sta zeker open om bij te leren. Was even bij iemand geweest die ook wel eens wat reparaties doet. Maar deze persoon wist het ook niet waar te zoeken die repareert alleen grote printplaten en geen smd?

Gewoon beginnen waar de 230V binnen komt en dat volgen. bv wat doen die relais. Kijk eens met de scoop hoe dat wegvallen er uit ziet en of er steeds herhaling is. De gemiddelde DMM is veel te traag om dat soort dingen te zien. Dat IC heeft een on/off pin. Kijk waar die aan vast zit en met de scoop of daar activiteit zit. Let op, gebruik een scheidingstrafo of een HV diff probe. Het kan zonder die laatste 2 maar dan moet je 300% zeker weten wat je doet want dan kan (en waarschijnlijk zal) het heel erg heftig fout gaan.

Heb je geen scoop, succes dan, dit is een heel complexe voeding waar ik zelf niet aan zou beginnen zonder scoop. Dit soort dingen (zonder schemas) doe ik als werk en een voeding als deze is niet iets waarbij ik sta te popelen om het te doen. SMD maakt in principe niets uit. Enige wat het (veeeeeel) lastiger maakt is de opdruk van de onderdelen, of liever het gebrek daaraan (condensators) en het feit dat twee karakters op bv een sot23 voor wel 10 tot meer dan 30 verschillende onderdelen kan worden gebruikt. Ik heb nu zoiets complex liggen en dat zit ook nog allemaal onder een heel harde conformal coating.

Oké.
Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden met een scoop. Of iemand die vaker deze printplaten repareert. Ook ga ik Sony een berichtje wagen om te kijken of ik een beter schema kan op de kop tikken. Heeft die printplaat ook dat probleem dan die je in reparatie hebt ? als er iemand is die ervaring heeft en het leuk vind om eens wat kennis te delen door samen eens naar de printplaat te kijken dan zou ik dat zeer waarderen. Wil graag bij leren en wel eens zien hoe dat met een scoop werkt Ben zelf iemand van de praktijk dus moet echt dingen zien wil ik het goed begrijpen? het hoeft niet voor niks helaas zit er in mijn omgeving geen reparateur die van deze printplaten kennis heeft.
Kom zelf uit Flevoland.

Bedankt voor je antwoorden.

[Bericht gewijzigd door Henk68 op (52%)]

Afschakelen na 6 seconden kan heel goed een teken zijn dat de microcontroller de voeding aanzet of aan probeert te zetten maar niet het verwachte resultaat krijgt. Dus beveiliging. Kan zelfs door een defecte lamp komen, maar dan moet gedurende die 6 seconden de voeding wel volledig actief zijn. Dus 385V achter de PFC en alle voedingslijnen aanwezig.

Zo nu en dan inschakelen om de buffer vol te houden, gaat doorgaans niet met seconden tegelijk in dit soort apparatuur. Dat is dan eerder een cyclus van microseconden of milliseconden als de standbyspanning uit de hoofdvoeding wordt afgeleid.

Blijft de 18V voedingslijn naar de PFC wel, of verdwijnt die ook na 6 seconden?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Gister viel de 18v spanning weg. 1 sec an 1sec uit. Ongeveer. Nu nogmaals gemeten spanning op het bord gezet 230v grote condensator ruim 360v

Maar het vreemde nu meet ik helemaal geen ingang spanning meer op de iC Dus tussen GND en VCC geen spanning meer.

Ga toch maar op zoek naar een ervaren reparateur want ik kom er niet uit zonder schema. Als iemand het wil proberen dan hoor ik dat graag? Sony zelf laat ook niks horen

Hoeft natuurlijk niet voor niks. Maar wil nu 100% weten wat er mis gaat.

https://elektrotanya.com/sony_vpl-dx270_vpl-dx240_vpl-dx220_vpl-dw240_…
Geen schemas maar wel veel foutzoek info, beter dan niets, maar die had je waarschijnlijk zelf ook al gevonden.

Zou me erg verbaasd hebben als Sony je zou hebben geholpen. De tijd dat fabrikanten wilde dat iets door de klant zelf gerepareerd kon worden is heel lang geleden.

MBT die 1 sec aan/uit meten en waarom een scoop. Even qua principe. Als jou meter bv 1x per seconde meet en er 1x per seconde spanning op het meetpunt staat, dan kun je net te vroeg of te laat meten, en/of te kort en dan lijkt er niets te gebeuren. Of hij ziet een hoop pulsen niet waardoor het lijkt alsof er alleen iedere seconde wat gebeurd. Ik heb een paar hele snelle benchmeters maar de meeste (budget)handheld meters halen hooguit 2 tot 3x per seconde en meten heel kort, sommige veel trager. De rest van de tijd is voor rekenen en schermweergave. En dat is met autorange uit, anders gaat het nog trager. Een van de dingen waar ik een meter op selecteer is snelheid. Maar meestal pak ik de scoop. Daarmee zie je naast amplitude van de spanning ook rimpels, kloksignalen, controle signalen, of signalen vervormd zijn of runts, frequenties, duty cycles etc

Als je meter een min/max/average stand heeft dan kun je die gebruiken. Vaak is die sneller. Een Brymen 869s pakt volgens mij signalen van minimaal 20ms. Dat is beter dan niets maar als bv dat on/off signaal een paar us duurt ga je dat alleen met een scoop zien. Maar deze functie zit waarschijnlijk alleen op wat duurdere meters.

Misschien heb je geluk en wil er iemand naar kijken. Reparatie van iets als dit zonder schemas zal al snel zo'n 3 tot 10 uur werk zijn waarvan veel tijd gaat zitten in opzoeken van data aan de hand van de marking op onderdelen en dan hopen dat ze een marking hebben en je er wat over kunt vinden. (nb, ik doe geen consumenten electronica!!)

Dit is nauwelijks consumentenelektronica te noemen als ik het goed zie.

Maar misschien wil de TS het typenummer toch nog even bevestigen voordat we allebei gaan zitten gokken.

Als je 360V over de caps hebt werkt dit ding gewoon. Begrijp je eigenlijk wel wat PFC is een hoe dat werkt?

Je hebt geen volledig schema nodig, als je in grote lijnen snapt hoe het ding in elkaar steekt, waar je achter komt door naar de ICs en andere halfgeleiders te kijken, kun je vaak een fout wel localiseren.

Begin sowieso eens met een heel uitgebreide visuele inspectie; kijk of je verkleuringen ziet, of barsten in halfgeleiders. Meet of er geen MOSFETs of diodes in sluiting liggen. Dit kost weinig tijd, en als dat niets oplevert, kun je verder gaan zoeken.

Sorry maar ik had 360v op de line spanning niet op de caps. Dat had ik verkeerd geschreven sorry. ?

Ik heb al gekeken naar verkleuring. Of defect componenten maar die kom ik niet tegen. Heb een digitale telescoop dus daar kan ik goed mee in zoomen Zal eind van de middag even de metingen delen op papier dan kunnen jullie zien wat ik meet. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met dit soort electonica dus ik leer veel bij. Wat betekent pfc?internet vertelt Power Factor Correction nee niet bekend mee. Zal me eens inlezen. Bedankt voor jullie hulp. Ben blij dat er zo snel en positief gereageerd wordt.

Mijn werkplek is dit nu. Ben nog aan het bij leren en zoeken wat ik voor materiaal nodig heb om betere diagnose te stellen wil ook een scoop en een betere multimeter.
Maar scoop is van latere zorg moet eerst uitzoeken hoe zo iets werkt

[Bericht gewijzigd door Henk68 op (16%)]

Een voeding een smps. Die werkt door de 230V gelijk te richten na ca 320Vdc. Met daar dan achter de smps schakeling
Deze gelijkrichter zorgt ervoor dat al het vermogen van de voeding enkel uit de toppen van de sinus moeten komen.

Een pfc schakeling doet dat anders en haalt zeg maar continu stroom uit de sinus en maar er daar een hogere spanning van ik dacht dat dit dan vaak 400V is. Daar achter zit dan de smps schakeling.

Hoe pfcprecies werkt weet ik niet, maar het is nu verplicht en zorgt voor veel minder net vervuiling.

De voeding achter de pcf kan zonder dat die werkt deels nog werken, maar dan op 320V ipv 400V.

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor#Power_factor_correction_(PF…
PFC is een heel ingewikkeld verhaal, een beetje vergelijkbaar met complexe impedantie maar nu over opgenomen vermogen. (reactief en reëel vermogen) Dat staat in de link uitgelegd maar dat gaat de TS waarschijnlijk niet kunnen volgen.

Basis is dat het een boost converter op de ingang is, die probeert de stroom en spanning in fase te houden. Dat is iets wat de energie leverancier graag ziet.

Heel erg vereenvoudigd: Zonder PFC: Je besteld alle smaken pizza, laat het bezorgen en stuurt alles op 1 na terug. De pizza koerier vervoert 20 pizza's maar slechts 1 levert geld op. Een PFC regeling is iemand die tussen jou en de pizzakoerier zit en weet dat jij altijd Hawaii of margarita eet. Hij besteld alleen die 2 en annuleert de rest. Nu gaat er maar 1 pizza retour.