Hallo,

Wellicht een hele domme vraag maar kun je van een bijvoorbeeld een vrachtwagen, waar 2, 12v accus in serie geschakeld zijn voor 24v, van 1 accu 12v halen? Mijn logische gedachten zegt dat je beide accus dan scheef trekt, maar is dat dan zo'n ramp?

Ze worden natuurlijk wel als 24v opgeladen.

Bvd
Marcel

Nee, nooit doen, altijd een omvormer gebruiken.
Het laden gaat ook niet goed als je de ene accu meer gaat belasten t.o.de andere.

Met een step-down converter van 24v -> 12v wordt de boel netjes verdeeld over beide accu's en heb je geen problemen...

Op maandag 22 september 2025 18:13:27 schreef Marcel4499:
Mijn logische gedachten zegt dat je beide accus dan scheef trekt, maar is dat dan zo'n ramp?

Jep. Je trekt de accus scheef. In theorie is dat niet zo'n probleem met moderne accus. Maar ik zou het niet aandurven en 2x anderen hierboven ook niet.

Hangt er van af hoe groot de capaciteit van de accu's is en hoe groot het stroomverbruik.

Bij grote accu's en een minimaal 12V-stroomverbruik zou ik het wel aandurven.

Kleinere accu's en/of een groter 12V-stroomverbruik? Nee, dan onverstandig.

Een elegante oplossing is het aftappen van 12V niet, maar er zijn omstandigheden waar men er wel weg mee zal kunnen komen. Maar om dat te bepalen is meer info van OP nodig.

In het lineaire regelaars tijdperk was het energie efficienter om hem op 12v te zetten.
Maar nu maakt het geen verschil meer en kun je beter een switcher op 24v aansluiten...