free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik had wat instelbare weerstanden nodig die iets beter werken dan een potmeter.
De echt goede boxen zijn schaars en zeer duur. De "ebay" gedrochten zijn gemaakt met schakelaartjes van printspoortjes en 0603 weerstandjes die in brand vliegen als je er ook nog maar naar kijkt.
Dus : zelfbouw dan maar.
Projectje staat op Github :
https://github.com/vincent-himpe/Resistor-DecadeBox/tree/main
De weerstanden zijn Yageo, Kastje is Hammond. Schakelaars zijn Alpha.
Je kan de twee ZIP files met productiedata direct naar JLCPCB duwen. PCBway heeft problemen met de embedded cutouts voor de banaan stekkers. Zij kunnen de contour niet lezen. Hun gerber processor begrijpt blijkbaar niet dat er een Board contour layer is.
De PDF file heeft alle documentatie :
https://github.com/vincent-himpe/Resistor-DecadeBox/blob/main/Altium/P…
De bronbestanden zijn beschikbaar in Altium formaat. De meeste andere CAD programmas kunnen dat lezen.
Netjes
Hier aan deze kant van het water zijn de oude decades van Bleeker / Nedoptifa goed te krijgen en (in mijn beleving) voor wat het is niet duur.
Die zijn als ze niet misbruikt zijn een heel stuk beter dan 1%, ik mat enkele honderden ppm.
nonius
set SCE to AUX.
Leuk project! Ik heb vele jaren geleden ook een weerstandsdecade gebouwd. Gebruik hem niet vaak, maar toch vaak genoeg dat ik hem niet zou willen missen.
Een detail wat ik me er nog van herinner is dat ik toch een tijdje heb lopen zoeken naar de geschikte 'break-before-make' draaischakelaars.
Als ik me goed herinner had ik weerstanden van 1W gebruikt. Geen printplaat, alle weerstanden zitten rechtstreeks aan de draaischakelaars gemonteerd.
Op woensdag 24 september 2025 18:23:10 schreef nonius:
Een detail wat ik me er nog van herinner is dat ik toch een tijdje heb lopen zoeken naar de geschikte 'break-before-make' draaischakelaars.
Dan heb je telkens even een open circuit, is dat niet ongewenst?
Of bedoelje juist "make before break"?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ziet er goed uit maar meest interessant is natuurlijk de binnenkant
Deze schatjes maken zo'n doos zo duur:
Op woensdag 24 september 2025 07:45:08 schreef Aart:
Die zijn als ze niet misbruikt zijn een heel stuk beter dan 1%, ik mat enkele honderden ppm.
Dat is vaak het risico als je zo'n ding koopt ... hoe zijn ze in het verleden behandeld.
Dat is waar. Wie behoefte heeft aan de nauwkeurigheid heeft vermoedelijk ook een geschikt instrument om er aan te meten, en kan het voor de aankoop ruw controleren.
Maar de prijzen voor optisch niet zo fraaie zijn in mijn beleving dusdanig laag dat het ook voor de onderdelen de moeite is. Er zijn er kennelijk afschuwelijk veel gemaakt en gebruikt op scholen etc.
Revisie zal echter ook met goede weerstanden zeker voor de lage decades een kalibratie vereisen, de weerstand van de verbindingen is niet verwaarloosbaar. Maar zoals door iemand anders eerder op dit forum opgemerkt; kleine correcties kunnen met behoud van de eigenschappen van de hoofd weerstand met een mindere kwaliteit weerstanden gebeuren.
Voor niet-meet toepassingen is de nauwkeurigheid mogelijk niet eens zo van belang. Maar dan zou ik neigen naar een E-reeks in plaats van een decade.
Ik heb er een hand vol, gekregen of gekocht als ik het niet kon laten. De grootste afwijking die ik gezien heb is ruw 1 %, dat zijn dan visueel duidelijk overbelaste weerstanden. Zie eventueel het artikel op een zeker blog.