Samsung wasmachine geen spanning voor afvoerpomp

Het bord van onderstaand machine geeft geen spanning tov. nul aan de pen van de fiche met zwarte mark. Deze pen doet de pomp aan samen met N. Machine gaat naar de 8 jaar, en is geen nieuw bord meer waard. Toch niet van nieuw te onderscheiden en weinig uren bij koppel zonder kinderen, gaf men aan. Jammer van die giet blubber erin. Op component basis herstellen is zo amper te doen, enkel een defecte ssr onderaan zou nog lukken, alhoewel daar de typenummers zijn uitgeschuurd. Mocht ik ergens signaal kunnen aanprikken kan ik extern verder met een optotriac. Betreft een vriendendienst waarbij tijd niet of amper aan de orde is. Iemand met meer kennis van zaken? Het enige positieve aan Samsung is, dat de trommel nog gebout deelbaar is. Wat een kleine BLDC motor. Moet in mijn binnenzak van de winterjas kunnen :-) .

De dil7's worden meestal voor ventielen gebruikt als in waterventielen in dit geval. Een pomp krijgt eerder een relais of ssr. De 2 smalle komen in aanmerking. Wat er juist tss de opto triacs en relais staat weet ik niet juist maar kan ook een opto triac (ssr) zijn. Ook mogelijk de pompaansturing. Anyways, ik haal deze printen uit de houder. Omslachtig, i know, maar doenbaar. Dan kun je de pompaanstuurder vinden. Dikwijls bij samsung is het een slechte soldering maar er zijn ook dubbelzijdige die dan weer geen last daarvan hebben.

Wat sfeerbeelden:

Is idd een relais die de pomp voedt. Heb in de 2 identieke relais een gaatje gefreesd zodat ik kon doorpiepen welke uitkomt aan de stekkerpen van de pomp. Het is de relais die vanbinnen zwartgeblakerd is die de pomp doet. Gaat er dus af moeten door kapot te freezen en de aansluitpennen zo hoog mogelijk te laten zitten in het bord. Dan kan een liggend relais met draadbrugjes worden gekoppeld aan bordpennen. Wordt vervolgd.

De silicone kan verwijderd worden. Je kan aan de onderzijde een gat frezen te grote vh relais. Silicone wegprutsen en alzo een relais vervangen. Werkt veel netter.

Deze relais worden bij miele ook gebruikt. Zelfde ziekte daar. Te lichte prul.

Toch maar voor de simpelste oplossing gekozen. Bang om baantjes te beschadigen bij frezen en krabben onderaan. Originele relais is 3A type. Na wat zoeken een oranje van 8A gevonden met nagenoeg dezelfde spoelweerstand. Echt netjes is het niet, maar het werkt wel. Zie het als een update of tuning :-) .

Jouw werk is daarmee beter dan dat van Bosch Siemens met hun relaisterugroepactie van brandende vaatwassers. Die laten het oude relais gewoon zitten en kleien er een extra relais tussen als ik het goed begreep. Dan moet dat oude relais het nog wel doen en niet los staan in de soldeer...

Ik hoop wel dat je zuurvrije siliconen gebruikt hebt?

Op donderdag 25 september 2025 22:12:40 schreef maartenbakker:
Ik hoop wel dat je zuurvrije siliconen gebruikt hebt?

Geen siliconen maar polymeer.

Idd ook prima opgelost.