Op dinsdag 30 september 2025 16:20:52 schreef ohm pi:
[...]Je hebt helemaal geen microcontroller nodig als je mechanisch handig bent of een handige Harry kent.
Je maakt een balans. 'Links' van de balans plaats je contragewichten. 'Rechts' van de balans plaats je de kleine bak met pannekoekenbeslag. Onder de balans (links of rechts) plaats je een microschakelaar.
Vanuit de microschakelaar bestuur je de beslagpomp, al of niet met een tussenrelais.
Een echte handige Harry kan dit idee uitwerken naar een betere of echt praktisch concept.

Veel los ik op met een arduino, maar in dit geval klinkt deze oplossing echt veruit als de beste

Op dinsdag 30 september 2025 15:19:41 schreef roadrunner84:
Je kunt je ook afvragen of het idee van twee reservoirs nodig is, of dat je met alleen de 20 liter bak stiekem ook toe zou kunnen als je je mechanisme anders opzet.

Misschien is dat ook mogelijk.
20 Liter pannekoekenbeslag weegt ca 20 kg.
Als je de 20 literbak op een (spiraal)veer met de juiste veerconstante laat rusten, dan blijft de oppervlakte van het pannekoekenbeslag altijd op dezelfde hoogte, onafhankelijk hoeveel beslag je eruit neemt.
Je hebt dan zelfs helemaal geen elektronica nodig.
.
De bovenrand van de 20 literbak gaat wel omhoog met het afnemen van het volume pannekoekenbeslag.

De machine verbruikt beslag vanuit de kleine bak en moet dus continu aangevuld worden. Het verbruik van de machine is niet altijd consequent. Om te voorkomen dat deze kleine bak overstroom doordat de toevoer niet gereguleerd wordt zoek ik dus een oplossing.

Toch snap ik het nog steeds niet helemaal wat die klein bak en die machine dan met elkaar doen. Misschien een foto?

Maar kan je die kleine bak dan niet van boven dicht maken dan kan er niets overstromen en als de grote bak dan gekoppeld is dan blijft de kleine bak ook altijd vol totdat alles op is.

Als pomp bedoelde ik dit

Als je de 20 literbak op een (spiraal)veer met de juiste veerconstante laat rusten,

Wel een mooi idee. Maar ik twijfel of dat wel zo makkelijk is. Een veer is verre van lineair en daarmee de kracht die het uitoefent, die is dan ook niet constant. Maar als de veer in verhouding lang genoeg is een je in een klein werkgebied van de veer blijft zijn de verschillen heel klein.

Het voorgestelde balans systeem lijkt mij het eenvoudigst ook qua constructie goed te doen.

Volgens mij moet je het kleine bakje aan een veer hangen. Zodra ie "vol" is moet ie een schakelaar bedienen die de motor van de peristaltische pomp stopt. Zo'n "microswitch" heeft iets aan hysterese. Je zult iets met de veerconstante moeten spelen om de juiste hysterese te krijgen.

Je had een hysterese van iets van 50 gram genoemd. Dat is nergens voor nodig. Als het minder is, dan is het ook goed, lijkt me.

Ik zou toch voor een weegschaal gaan, simpel en effectief en niet zo storingsgevoelig.
(als je weet wat voor data er uit de weegschaal komt wil er vast wel iemand wat code voor schrijven...)

Alles met bewegende mechanica en veerbalansen is gauw ontregeld, zeker als de boel in het beslag hangt of mee bedekt wordt.
Zeker voor zoiets als voedsel moet je een betrouwbaar en constant resultaat hebben.

Mee eens, zo werkt een professionele weeghopper ook.

Ik zou ook voor de balans gaan met hefboom+veer en microswitch. De slag van de hefboom kan je begrenzen op een paar mm die nodig is voor de indrukdiepte van de switch.
Deze heeft 0,5N (=50g) nodig om in te drukken en laat van daar uit weer los bij 0,04N (=4g) minder.
Omdat het aan/uit is moet je met de hysterese van de switch wel even wat uitkienen mbt de pomp: hoe vaak gaat hij aan/uit, aanloop-/uitlooptijd en met welke volumestroom.

Een weegcel+versterker heb je al voor rond €10. Dan kan je gewicht proportioneel meten. En als de pompmotor regelbaar is kan je met software alles regelen.
Maar... ook dan moet je nog wel even wat uitkienen kwa dimensionering.
En zo'n loadcell moet je wel beveiligen tegen overbelasting (toch iets mechanisch met aanslag en een veer...).

Maar eh bak voor 600g met een rand van 3 cm? Dat lijkt op een koekenpan vullen.
Is die bak een koekenpan of gooi je die bak vervolgens leeg in de koekenpan?
Ik vraag het, omdat die "bak" gewicht heeft en misschien ter plekke van onderen verwarmd moet worden. Dan wordt de combinatie met weegprocedure wat lastiger.
@JasperStamm Het meedenken wordt een stuk eenvoudiger als je iets meer vertelt over het pannenkoekenbakproces wat je voor ogen hebt. Een schetsje misshien? Mag uit de hand, kan met pen en papier.

Maar eh bak voor 600g met een rand van 3 cm? Dat lijkt op een koekenpan vullen.
Is die bak een koekenpan of gooi je die bak vervolgens leeg in de koekenpan?

Ja veel is nog steeds onduidelijk. IK snap die hele functie van die kleine bak niet.
Foto's of een betere uitleg graag.

Voor het probleem is de exacte werking ook irrelevant...
TS wil geen nieuwe/betere installatie, maar een oplossing voor zijn 'bijvulprobleem'...

De oplossingen voor zijn bijvul probleem zijn nu wel gegeven.

TS wil geen nieuwe/betere installatie

Volgens mij heeft hij nog helemaal niks. Dus daarom denk ik dat het wel relevant is hoe en wat hij nu wil gaan maken.

Ik vroeg al of die bak van boven niet gewoon dicht kan, want dan kan er ook niets overlopen.

Als mechanisch niet handig is in deze situatie, dan moet je met een HX711 en een loadcel meten wat het gewicht is, dat uitlezen met een arduino, en met een mosfet zo'n peristaltisch pompje aansturen.

Maar als dat haalbaar moet zijn voor de TS, dan mag de TS even "droogoefenen" door in de arduino IDE de HX711 library te installeren en "verify" clicken op de demo applicatie. Als dat lukt, dan heeft ie waarschijnlijk de skills om zelf dat arduino programma te kunnen programmeren. Dan heeft dit kans van slagen en kan begonnen worden met een loadcel en een arduino te kopen.

[OT]

Op donderdag 2 oktober 2025 16:18:34 schreef Spog2:
een koekenpan.

Dit is niet het Groot Dictee van de Nederlandse Taal,
dus het maakt mij niet uit of je koekepan of koekenpan schrijft, maar hier reken ik koekenpan goed. In zo'n pan kan je meerdere koeken tegelijk bakken, dus is het koekenpan.
Daarentegen is het pannekoek en geen pannenkoek, want een pannekoek bak je in één pan en niet in twee of meer pannen.
Het is ook zonnewind en geen zonnenwind, want de wind waait maar op één zon tegelijk.
Zonnenwinden zou het meervoud van zonnewind kunnen zijn, want meerdere winden kunnen op verschillende zonnen waaien.
[/OT]

De gebruiksfrequentie lijkt me kritisch. Als de pomp (van welke soort dan ook) niet voldoende regelmatig actief wordt, dat gaat het deeg/beslag erin aandrogen, wat leidt tot blokkering. Misschien is het bijkomstig, maar toch: om de minuut sowieso enkele slagen draaien?

Misschien is het bijkomstig, maar toch: om de minuut sowieso enkele slagen draaien?

Of het ei of eieren? van Columbus. ;).

Als je het gemiddelde weet van het verbrui, dan kan je zo een doseerpomp wel misschien continu laten draaien.

Op donderdag 2 oktober 2025 20:56:42 schreef ohm pi:
Daarentegen is het pannekoek en geen pannenkoek, want een pannekoek bak je in één pan en niet in twee of meer pannen.

Dubbele pannenkoekenpan
Domo dubbele pannenkoekenplaat
Googlen op "pannekoek"geeft alleen recepten met pannenkoek (zeker bij grootstgrutter AH zullen ze toch wel goed Nederlands schrijven?)
Wikipedia: Tot 1996 was pannekoek de officiële spelling van pannenkoek, een gerecht

Beste allemaal, wat een interessante reacties. Helaas begrijp ik de helft van wat jullie schrijven niet. Toch ben ik blij en vind ik het leuk dat jullie zo betrokken zijn en meedenken. Hierbij een grove schets van de situatie. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Dan hoop ik dat er één oplossing wint en dat jullie mij ook helpen om deze stap voor stap te bouwen/programmeren ;-)

Dank!

[Bericht gewijzigd door JasperStamm op (12%)]

Op donderdag 2 oktober 2025 21:04:35 schreef Paulinha_B:
De gebruiksfrequentie lijkt me kritisch. Als de pomp (van welke soort dan ook) niet voldoende regelmatig actief wordt, dat gaat het deeg/beslag erin aandrogen, wat leidt tot blokkering. Misschien is het bijkomstig, maar toch: om de minuut sowieso enkele slagen draaien?

Als het in een slang is, dan kan er geen vocht uit. Gaat het ook niet aandrogen. Het enige wat kan gebeuren is dat de gluten wat extra vocht gaan opnemen waardoor alles wat dikker wordt. Maar dat kan verholpen worden door het deeg een tijd op voorhand te maken.

TS meldt wel niet of er gist wordt gebruikt of een vorm van chemisch rijsmiddel. In het laatste geval wordt de 'rijs' veroorzaakt door warmte en is er geen gevolg in de opslag. Met gist is het een ander verhaal.

Op donderdag 2 oktober 2025 22:34:09 schreef JasperStamm:
Hierbij een grove schets van de situatie. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Dan hoop ik dat er één oplossing wint en dat jullie mij ook helpen om deze stap voor stap te bouwen/programmeren ;-)

Ik zie het draadje nu pas. :)

Ik weet niet hoe ver je bent met de ontwerp fase, maar persoonlijk zou ik het anders doen. Ik zou een rol maken met een uitsparing erin die de juiste hoeveelheid beslag omvat. Die rol laat je draaien in een passing die onder het reservoir zit.

Als je daar bijvoorbeeld verschillende rollen voor maakt met verschillende uitsparingen, dan kun je dit voor verschillende hoeveelheden gebruiken. Dit is ook makkelijk te reinigen, rol er uithalen en schoonmaken. Wel doen als het reservoir leeg is natuurlijk. :+

Dit is puur mechanisch op te lossen met een stukje besturing. Het beslag is niet dik volgens mij en bij een dikker beslag zou je er zelfs nog een uitstoter in kunnen maken.

Hier een voorbeeld.

De verhouding is misschien niet helemaal je van het, maar het gaat om het principe. :)

Op donderdag 2 oktober 2025 20:56:42 schreef ohm pi:
[OT]
In zo'n pan kan je meerdere koeken tegelijk bakken, dus is het koekenpan.[/OT]

En jij bent ouderwets, want tegenwoordig MOET het anders. (stelletje idioten daar bij het taalcentrum). Ik sta achter je hoor Ohm pi!

@lambiek: Ik heb de indruk dat de TS z'n toepassing met "deeg blijft aan de rol plakken" een continue proces is wat enigszins variabel is en dus niet gebaat is bij "preciese discrete batches deeg".

[Bericht gewijzigd door rew op (24%)]

Mechanisch afgemeten porties voor bijvullen gaat vroeger of later afwijken. (de bak raakt leeg of loopt over)
Je bent dan erg overgeleverd aan de consistentie van het deeg en die zal iedere keer net iets anders zijn, ook de 'vervuiling' van alle onderdelen speelt mee.

Een theoretisch werkende oplossing is (meestal) iets anders als een praktisch goed werkende oplossing... ;)

Op vrijdag 3 oktober 2025 11:35:16 schreef rew:
@lambiek: Ik heb de indruk dat de TS z'n toepassing met "deeg blijft aan de rol plakken" een continue proces is wat enigszins variabel is en dus niet gebaat is bij "preciese discrete batches deeg".

Ik heb al vaker met zulk soort systemen gewerkt, als het beslag niet te dik is werkt dat prima. Het gaat om panenkoek beslag, dat is vrij dun en het komt echt niet op een paar gram aan bij zoiets.

Maar er zijn ook andere oplossingen te verzinnen, met bijvoorbeeld een tandwielpomp kun je prima doseren. 1 keer afstellen voor de juiste hoeveelheid en dat ding doet dat op de paar gram precies. Dat deden we bijvoorbeeld bij de Mona met yoghurt. Alles in RVS uiteraard.

Op vrijdag 3 oktober 2025 11:55:19 schreef Arco:
Mechanisch afgemeten porties voor bijvullen gaat vroeger of later afwijken.

Dan bij jij nog nooit bij productie bedrijven geweest denk. :) En goed schoon houden is een eerste vereiste bij zulke processen, alles lekt wel een beetje. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden..

Een theoretisch werkende oplossing is (meestal) iets anders als een praktisch goed werkende oplossing... ;)

Laat ik nu uit de praktijk komen...

Ik heb met allerlei productie processen te maken gehad, in de diervoeder maar ook in de voedsel industrie. Doseren kan op veel manieren, maar voor zoiets is wegen niet echt een optie. Wegen wordt vaak alleen gebruikt bij droge stoffen. en producten. Of het moet in een verpakking gaan, net zoals in het voorbeeld van B_B met de honing.

Op donderdag 2 oktober 2025 22:34:09 schreef JasperStamm:
Beste allemaal, wat een interessante reacties. Helaas begrijp ik de helft van wat jullie schrijven niet. Toch ben ik blij en vind ik het leuk dat jullie zo betrokken zijn en meedenken. Hierbij een grove schets van de situatie. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Dan hoop ik dat er één oplossing wint en dat jullie mij ook helpen om deze stap voor stap te bouwen/programmeren ;-)

Dank!

Dit vond ik bij "Vraag en aanbod": https://www.circuitsonline.net/aanbod/35002/overige/hulp-bouwen-schake…

Eindelijk wordt mij nu duidelijk wat je ongeveer wilt maken.
Een variant op deze Endless pancake machine

Je hebt vermoedelijk een baktrommel die door een beslagbak draait. De opgave lijkt dat het nivo in die beslagbak constant wordt gehouden.

Op vrijdag 3 oktober 2025 12:12:21 schreef Lambiek:
Ik heb al vaker met zulk soort systemen gewerkt, als het beslag niet te dik is werkt dat prima. Het gaat om panenkoek beslag, dat is vrij dun en het komt echt niet op een paar gram aan bij zoiets.

waar het wel om gaat is dat hij niet 1 pannekoek per portie-deeg aan het maken is maar een continue proces met lange pannekoeken. Denk ik. ... Nu weet ik het zeker. Zie Spog2 z'n posting.

Op vrijdag 3 oktober 2025 12:33:59 schreef rew:
[...]waar het wel om gaat is dat hij niet 1 pannekoek per portie-deeg aan het maken is maar een continue proces met lange pannekoeken. Denk ik. ... Nu weet ik het zeker. Zie Spog2 z'n posting.

Dat maakt inderdaad veel duidelijk. :)

Dan zou ik gaan doseren met een tandwielpomp, dan heb je dat hele bakje niet nodig.

Hier een voorbeeld voor het verdelen van het beslag.

Als je het verdeel gedeelte boven de beslagbak maakt, dan heb je minimale kans dat het lekt. De pomp kun je bedienen met bijvoorbeeld een stappenmotor, daar kun je prima mee doseren. Ook kun je eenvoudig het toerental regelen voor een continue stroom van het beslag.

Ik weet niet hoe je het bakgedeelte wil gaan maken, dat getoonde bakgedeelte in het filmpje zou kunnen. Heb je daar zelf al een idee over?