Ik heb een Husqvarna naaimaschine 6570 waar van de condensator op de print 0.1Uf 250v x was geexplodeert, Deze heb ik vervangen door een 0.1Uf 275v x2 en de maschine draait weer.Alleen het voet pendaal reageert niet , bij het indrukken gaat de motor meteen op volle toeren.Er zitten 2x C106/02 op de print ik kan hier geen documentatie van vinden maar volgens mij zijn het thyristors.Hoe is dit te controleren ?

volgens de service manual zijn het inderdaad thyristors

deze website suggereert dat er wel meer condensatoren vervangen/gecontroleerd zouden mogen worden:
https://3dsewingparts.com/husqvarna/97-capacitor-repair-kit-husqvarna-…

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (62%)]

WillemV2 ; Geweldige informatie , ik ga hier meteen aan dacht aan besteden bedankt

2x thyristor C106D2, weet iemand of daar ook een vervangend type voor is.

Maak eens een treffelijke foto van voor en achterkant van je printje, het zal niet veel meer dan een 'dimmer' zijn.
De thyristoren zijn idd wel een mogelijke verdachte, er kan wel nog meer defect zijn.
Vervanger in niet kritische zaken neem ik bijna altijd een tic126.

Hier wat foto's ,misschien wat meer duidelijkheid.

Goede foto's,

Ik zou de condensatoren uitmeten, zeker de tantaaltjes goed controleren, en de elco vervangen. Alle diodes en transistoren kunnen (snel) gecontroleerd worden,
beide thyristoren vervangen en je komt normaal gezien al wat verder.

Ik heb in mij oude voorraad gezocht ,ik heb wel de BT151 is ook een thyristor alleen 12Amp 500Volt gaat dat ook lukken.

Ik denk niet dat dat motortje 12A trekt bij 230V. ;-) Mijn zwaarste naaimachine motor is 90W dat is ongeveer 400mA. De meeste zijn volgens mij 50 tot 80W. Die regelaars zijn bijna allemaal gelijk. Ik heb er 1 gemodificeerd en die gebruik ik voor 3 machines van verschillende merken.

opvallend dat maarten het nog niet heeft gezegd, maar die andere rifa's kieper er ook maar meteen uit. die dingen zijn al open gescheurd.

als de rifa die was geklapt achter de motor regelaar zat ( triac of thyristor ) is de kans groot dat die is meegenomen..

Ik heb de condensators 3x rifa 4700pf vernieuwd ook de 2 thyristors bt151deze had ik noch leggen.De opgeblazen condensator zit in de voeding,maar het resultaat is het zelfde. Nu is het wel zo dat het orginele voetpendaal is per ongeluk met grof vuil meegegaan ,waardoor er een ander type op staat wel van Husqvarna maar daar kan ik geen documentatie van vinden,dat word dus even zoeken.

OP marktplaats na lang zoeken nog een juiste voetpendaal gevonden, en ja hoor het werkt weer. Allen bedankt voor het mee denken.