Voor thuisgebruik wil ik een gsm jammer bouwen bereik een meter of 5. De bedoeling is om een aantal jeugdigen rustig te laten slapen?
Ik weet dat het verboden is maar toch zoek ik een schema. Wie helpt mij?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Telefoon afpakken. Dat scheelt ook nog een hoop energie tov een jammer en het is niet illegaal. Daarnaast leg je dan niet als de condities gunstig zijn het telefoon verkeer van de hele buurt plat. Een breedband jammer met genoeg vermogen vergt aardig wat bouw ervaring en meetapparatuur zoals een spectrum analyzer om te zien of hij op de juiste frequenties zit en er niet buiten. Op 5 meter effectief is een hoop meters verder voor het niks meer doet.
joopv
Golden Member
Family Link installeren.
Met een jammer (die om te beginnen illegaal is, en het gebruik er van is een misdrijf ... en geen overtreding.) kan je niet verhinderen dat je kids spelletjes gaan spelen op de telefoons die geen internet nodig hebben.
[Bericht gewijzigd door joopv op (15%)]
Er zal maar iemand dringend 112 moeten bellen... bv bij de buren, dan heb je wat uit te leggen.
Alleen daarom niet doen dus.
Ik vind dit geen topic voor CO overigens, het is illegaal.
Op vrijdag 3 oktober 2025 14:33:59 schreef joopv:
...kan je niet verhinderen dat je kids spelletjes gaan spelen op de telefoons die geen internet nodig hebben.
Dat is nou jammer.
Geintje.
@TS,
Niet aan beginnen, gewoon die telefoon in laten leveren. Is misschien een paar dagen mopperen, maar ze zijn er zo aan gewend.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je dit moet vragen kun je het niet bouwen. Het gaat om meerdere banden en dus frequenties. Volgens google
Frequenties voor mobiele netwerken · 450MHz PAMR · 700MHz op land (Band 28) · 700MHz op zee (Band 28) · 800MHz (Band 20) · 900MHz (Band 8) · 1400MHz
Bouwen op die frequenties is alleen haalbaar voor mensen met heel veel RF bouwervaring, kennis en RF meet apparatuur.
Zelfs als je de schema's vindt gaat bouwen waarschijnlijk niet lukken
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
De (wifi) modem heeft ook een aan/uit knop! Prepaid sim ipv abonnement met vele GB's. Zodat het niet aantrekkelijk is om daarop verder te gamen/appen/etc. Of gewoon eens het gesprek aangaan waarom een goede nachtrust belangrijker is dan ze nu denken.
Maak een plek waar de telefoons 's avonds worden opgeborgen. Met een LED-display er boven zodat je punten kunt sparen door je telefoon niet naar de slaapkamer mee te nemen. Leuk om te bouwen (want hoe zorg je ervoor dat het systeem betrouwbaar werkt), een challenge voor het hele gezin en daardoor leuk en je leert zo goede gewoontes makkelijker toe te passen.
Bedankt voor de antwoorden op vragen die ik niet gesteld heb. Heeft ook iemand het antwoord op de vragen die ik wel gesteld heb? Iets van arduino misschien ?
nonius
set SCE to AUX.
Heeft ook iemand het antwoord op de vragen die ik wel gesteld heb?
Ongetwijfeld. Maar op illegale, asociale, immorele en onfatsoenlijke projecten (het opzettelijk storen van essentiële communicatieverbindingen) geef ik in elk geval geen antwoord.
Iets van arduino misschien ?
Ik zie de link zo direct niet....
Een genadeschot in de vorm van een slotje lijkt me eigenlijk meer gepast voor deze thread.
fred101
Golden Member
Op vrijdag 3 oktober 2025 22:34:29 schreef depcdokter:
Iets van arduino misschien ?
Is dit serieus een vraag?????
Hoeveel ervaring heb je met RF bouwen op frequenties hoger dan 700MHz. Ga je dat dead bug bouwen of heb je ervaring met het ontwerpen van RF PCB's op die frequenties (daar heb je ook een VNA voor nodig) Je zult er ook meerdere moeten bouwen want telefoons werken niet op 1 frequentie. 4G zit op andere frequenties dan 5G.
Een RF zender werkt niet 5m op genoeg vermogen en dan ineens niets meer, dat signaal gaat nog een heel stuk verder. Met wat pech leg je een hele repeater plat.
Voorbeeld van 800MHz RF voodoo, een versterkertje, op keramisch substraat, (en dan de rest nog om het aan te sturen, voeden, antenne etc
Op vrijdag 3 oktober 2025 22:42:51 schreef nonius:
[...]Ongetwijfeld. Maar op illegale, asociale, immorele en onfatsoenlijke projecten (het opzettelijk storen van essentiële communicatieverbindingen) geef ik in elk geval geen antwoord.
[...]
Een genadeschot in de vorm van een slotje lijkt me eigenlijk meer gepast voor deze thread.
+1
Even de FAQ lezen over illegaal...
Op vrijdag 3 oktober 2025 22:42:51 schreef nonius:
[...]Ongetwijfeld. Maar op illegale, asociale, immorele en onfatsoenlijke projecten (het opzettelijk storen van essentiële communicatieverbindingen) geef ik in elk geval geen antwoord.
[...]
Dat zou jammer zijn 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het feit dat je jouw opvoedkundige probleem belangrijker vindt dan de mogelijkheid van mensen in de omgeving om hulpdiensten te kunnen bellen, of gewoon normaal gebruik te maken van hun telefoons terwijl jouw kinderen op bed liggen zegt mij genoeg.
Als je het nu alsnog doet, is de kans groot dat dit topic, waarin je veelvuldig bent gewaarschuwd, als belastend bewijs wordt gebruikt in je rechtszaak, omdat je nu echt niet meer kan beweren je niet wist wat de consequenties zouden kunnen zijn.
Als je ze rustig wil laten slapen, geef ze dan valium of iets dergelijks, maar maak GEEN stoorzender die de hele buurt platlegt.En we geven misschien geen antwoord op je vragen, omdat we het immoreel vinden om aan iets illegaals mee te werken.Hoewel de vaste forumleden hier best in staat zijn om antwoord te geven, en zeker om het te bouwen.
Patrick de Zeester
Golden Member
Maak van de kinderslaapkamers een Faraday kooi. Niet illegaal, en de buren kunnen nog steeds normaal gebruik maken van hun telefoon en de hulpdiensten bellen.
joopv
Golden Member
Ook daarmee kun je niet voorkomen dat ze op de telefoon gaan gamen.
Installeer Google family link op de telefoons van je kids:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.…
of had ze in eerste instantie geen telefoon gegeven..Sommige mensen vinden het zeker nodig om een app op hun telefoon te hebben waar ze hun kinderen mee kunnen vinden, c.q weten wat ze doen.. dat is echt een inbreuk op de privacie..
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mijn kinderen kregen pas een telefoon met een jaar of 15, 16 of zo.
10 jaar terug.
Voor die tijd vond ik het niet nodig.
En een jammer, nee.
Wat al diverse keren is uitgelegd, nee.
Boete op dergelijke dingen is niet mis, eerste keer al 500 euro plus een strafblad.
Hetgeen betekent, geen VOG meer.
Mocht je die nodig hebben..
Ook het verhandelen of medewerking verlenen is onder dezelfde strafmaat bingo.
Ik ga van die 500 euri liever lekker uit eten met mijn partners.
Edit, even de wet erbij, openbaar ministerie
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Mocht het allemaal zo simpel zijn, dan was er een jammer in elke bajes. Mocht het niet illegaal zijn, dan waren ze ook gewoon te koop. Begin je anderen te storen, dan zitten 'de witte muizen' (wat ouderen uit het illegale 27MHz/CB tijdperk weten perfect wie ik bedoel) om de hoek.
Vonkenzendertje? Kost geen drol. Kweenie of die te tunen is naar hogere frequenties.
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Vonkzender
/OT
Overigens zijn hier voldoende piraten die de wet overtreden, ik noem geen namen. Maar daar wordt door de directie geen aandacht aan geschonken, zodra het een jammer wordt genoemd slaat een deel van de community op tilt. Snap jij het?
Op zaterdag 4 oktober 2025 12:15:51 schreef RAAF12:
Vonkenzendertje? Kost geen drol. Kweenie of die te tunen is naar hogere frequenties.
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Vonkzender/OT
Overigens zijn hier voldoende piraten die de wet overtreden, ik noem geen namen. Maar daar wordt door de directie geen aandacht aan geschonken, zodra het een jammer wordt genoemd slaat een deel van de community op tilt. Snap jij het?
Ik doe er in ieder geval niet aan mee..
fred101
Golden Member
Ze zijn te koop en niet eens echt duur. Zoiets als wat jij zoekt en dus werkt voor zowel G3, G4 en G5 komt op 400-500 per band dus zo'n 1500 totaal. Qua dataverkeer weet ik niet dat loopt volgens mij door tot 26GHz en dan blok je ook je eigen Wifi. Maar dat zul je toch moeten uitschakelen want anders gaan ze gewoon door over wifi. Maar je verdient een zware boete als je zo aso bent er een te gebruiken RF kent geen grenzen en gaat veel verder dan je denkt. Ook op eigen terrein is het zwaar verboden. .
Die goedkope dingen met 3 antennetjes zijn voor 433MHz en GPS, dat is volgens mij niet meer in gebruik voor G3 en die hebben volgens een review met een SA een output van -50dBm (zeg maar een paar cm)
Omdat het nogal een reusachtig verschil is.
Een piratenzendertje heeft niet als doel om communicatie lam te leggen. Het risico op storing is er, maar is beheersbaar. Bovendien gaat het niet om vitale communicatie. In het ergste geval stoor je een muziekzender. Er zijn uitzonderingen waarbij het fout ging, maar tegenwoordig is dat een gering aantal.
Een jammer heeft als expliciet doel om dingen plat te leggen. Storing veroorzaken is het doel. In dit geval gaat het ook om vitale communicatie.
Vonkzenders leggen meteen alles plat tussen hemel en aarde als je niet weet wat je doet. Vonkzenders zijn nog vies lastig om goed werkend te krijgen zonder buiten de band te piesen. Dat probleem is van alle jaren
en is de reden dat men 100 jaar geleden is afgestapt van dat idee.
@ TS:
Ook op eigen terrein mag je geen zender inschakelen die niet type goedgekeurd is (zeer kort door de bocht) Een jammer is dat per definitie niet.
Vergeet het.