Hoi Forumlezers,
Ik ben hier nieuw en heb gezocht in het forum maar kon nog geen vergelijkbaar vraagstuk vinden.
Ik heb een e-bike Sparta model R5TE uit 2019. De accu bij deze fiets is een Phylion 500 series JCEB360-14. De fietsondersteuning deed het slecht en ben er achter gekomen dat het blokje in de foto's (direct achter het voortandwielblad geplaatst) goed afgesteld moet staan en hoe verder naar buiten t.o.v. de as van het voortandwielblad hoe beter de ondersteuning die uiteindelijk tot ong. 25 km/h ondersteuning geeft.

Vraag 1: Heeft iemand een idee wat dat blokje is en wat het doet (de tekst is helaas niet meer leesbaar op het blokje met 4 draadjes die naar de accu onderkant verdwijnen)?

Vraag 2: Heeft iemand misschien de instructies wat ik met het display (tekst op de achterkant van het display: D5 U5-80200 72882581 1250000001) allemaal kan aanpassen zoals misschien de wielmaat, ik kom wel tot de keuze van het service menu, maar hoe kom ik vervolgens met welke knopcombinatie in het service menu?

dit kan een hall sensor zijn. in je kettingblad zal ergens magneten zitten. als die magneet passeert, weet die sensor dat je trapt en zal de fiets ondersteunen.

kan ook een torquesensor zijn die dan de kracht op de as meet, maar dit is wel een heel precies ding en vaak moet je de sensor ook calibreren om weer goed te laten werken

Ik zou ook zeggen dat het een hallsensor is. Ook wel PAS genoemd (peddle assist sensor). De torque sensors die ik van Sparta ken zitten in het achterwiel tussen het frame en de as. Je kan die ook kalibreren, bij veel modellen gaat dat zoals hieronder.
Een PAS/hallsensor op de trappers hoeft/kan niet gekalibreerd worden.

24
3.8.8 Kalibreren
De functie 'kalibreren' is alleen zichtbaar
bij e-bikes met een voor- of
achterwielmotor.
Als de ondersteuning na verloop van
tijd afneemt, kan het nodig zijn de
elektronica te kalibreren.
1.? ?naast??Ga de? ? ??ets staan.
2. Oefen geen kracht uit op de pedalen.
3. Houd de (rechts->) 3 seconden ingedrukt.
4. Ga met de (neer) naar het menu
Onderhoud.
5. Met de (rechts->) kunt u Kalibreren selecteren.
6. Druk nogmaals op de (rechts->) .
7. De kalibratie wordt uitgevoerd.
8. Druk meerdere malen op de (links<-) om
terug te keren naar het basisscherm.
Om een prettige ondersteuning te behouden, adviseren wij u om eens
per maand de e-bike te kalibreren.

Hi fcapri, bedankt voor de info.
Ik vermoed dat het dan een hal sensor is, als ik stop met trappen stopt de ondersteuning zodra ik een maal rondtrap dan voel ik direct weer ondersteuning.
Ik had al een poging gedaan of ik iets in het tandwielblad kan vinden maar is me nog niet gelukt.

Hi KJ7Z,
Bedankt voor de info.
In mijn fiets zit de motor in het achterwiel.
Ik weet niet hoe ik in het onderhoudsmenu/service menu kom, de knoppen op het stuur hebben alleen een omhoog en omlaag knop in een in het midden de knop voor de aan/uit funktie. Daarnaast nog een gashendel voor de loopfunktie of even versnellen bij inhalen.
Ik heb geen rechts/links knoppen, dus kan dit helaas niet proberen.

Misschien een aanvullende suggestie?

hoe dicht zit die tegen het tandwiel? mogelijk kan die het 'metaal' van de tandjes zien passeren?

anders eens met een metalen rondel op die lokatie houden en draai het tandwiel rond. als er een magneet zit, zal die rondel er dan tegen plakken

normaal hebben pas sensoren 3 draden (+V5, massa en signaal), maar heb er ook al gezien met 4 draden.
zitten dan mogelijks 2 hall sensoren in om te detecteren of je voorwaarts of achterwaarts trapt

Als pedal-assist-sensor een hallsensor is, dan verwacht ik dat ie 1 of 2x per omwenteling z'n magneet ziet langskomen. Je kan dan de boel foppen door in een bepaalde positie heen en weer te wiebelen met de pedalen. Of zouden ze twee hallsensoren hebben en die in de juiste volgorde willen zien?

Werkt het ook als je achteruittrapt?

Maar goed. Calibreren heeft voor jou geen zin: Jij hebt geen krachtsensor op de trapas of achteras.

Maar als jij hem voelt helpen, wat is dan je probleem?

Wielmaat configureren kan je denk ik WEL in een generieke "fietscomputer", maar niet in zo'n fabrieksfiets. De fabrikant weet wat voor wielen hij monteert en heeft geen zin om iedere fiets via het menu goed te gaan zetten. Dus het heeft geen zin om dat als mogelijkheid in de firmware te zetten. Bovendien kan je hem dan sneller dan is toegestaan maken, dus dat zou niet moeten kunnen.

ja, tegenwoordig zijn de hallsensoren quasi allemaal al met richtingdetectie. achteruit trappen om de motor te laten werken, doet het niet meer.

bij 3draadsensoren geven die een bepaalde breedte van puls of helemaal geen puls. daar moet het blokje EN de magneetring correct staan (noord zuid magneten). of de motor doet het niet.
https://ebikes.ca/pub/media/wysiwyg/Learn/PAS_Signal_Levels.jpg

de 4draad zit idd met 2 hall sensoren die dan een verschoven puls geven. en vermoedelijk heeft TS zo eentje.

sneller laten gaan wordt moeilijk. meeste hub motoren meten ZELF de snelheid in het wiel en weigeren sneller te gaan.
de middenmotoren hebben een sensor aan een wiel zitten en die kan je wel foppen.

een grotere bandenmaat steken werkt altijd :-).
doe ik ook, mijn ligfiets rijd met een 60-406 band ipv zijn originele 25-406
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN3546.JPG.
mijn 2wieler heeft nu ook maatje 50mm op 28" ipv de originele 38mm

Hoi Sorry voor de vertraging ik woon af en toe op een ander adres en ben niet bij de fiets om de tips te testen.
Allen Bedankt voor de nieuwe tips:
Ik vermoed dat het het per tandwiel wordt geregistreerd , de rondel blijft niet op een specifiek punt hangen .en de hall zit inderdaad heel dicht tegen het tandwielblad aan.
Als ik tfiets en dan terugtrap met korte/halve slagen achteruitrap blijft de fiets ook op de motor vooruitgaan, zolang ik maar met snelle regelmaat een korte beweging achteruit trap blijft de motor de huidige snelheid aanhouden. Evenzo als ik maar korte halve slagen vooruit trap idem motor ondersteuning.
Je voelt dan wel dat de motor steeds weer ahw aanspringt.

Ik hoopte mijn fiets iets sneller te kunnen maken door het hall element wat te verplaatsen maar daarmee krijg ik het dus niet voor elkaar. Ik heb eenzelfde Sparta R5TE-LTD fiets (4 jaar nieuwer en die fietst 28,5km/h (af fabriek) vandaar dart ik dacht dat moet bij deze ook kunnen.
Ik heb redelijk nieuwe banden dus die zal ik voorlopig niet vernieuwen maar wel een goede tip voor de volgende onderhoudsbeurt.
Ik heb voor mijn andere display nog een foto van het display in service mode toegevoegd: