Voor mijn zoontje van zes bouw momenteel ik een kleine synthesizer met veel knoppen en knipperende ledjes en een mooie lopass filter. Naast een 3.5" mono jack aansluiting en een bluetooth module voor draadloze audio wil ik ook een interne speaker inbouwen. Ik zat te kijken naar een lm386 schakeling die ook op deze site staat, voor een 1w speakertje, maar ik vraag me af of een 1w 8Ohm speaker genoeg is om borrelende, natte, druppelgeluiden van de filter goed te reproduceren. Mijn vraag is eigenlijk wat volgens jullie de minimale vereisten zijn voor een enigszins mooi, diep geluid? Alvast bedankt!

Voor een mooi diep geluid ben je voor 90% afhankelijk van de kast.
(zonder acoustisch goede kast is het geluid zo plat als een panne(n)koek... )

Een 1W speakertje in de juiste behuizing kan heel goed klinken.
(bas wordt uiteraard wat minder naarmate de speaker kleiner wordt)

Let er wel op dat veel / de meeste kleine speakertjes voor communicatiedoeleinden zijn en boven de 3...5kHz afvallen.
(boven de 8kHz doen ze helemaal niet veel meer)

Het moet dus een breedband speakertje zijn als er hoge tonen in de samples zitten.

Als je dan toch met bluetooth gaat werken kun je misschien beter zo'n draadloze bluetooth luidspreker kopen zoals je dat hebt voor een telefoon. Met behulp van dsp technologie kunnen ze uit die hele kleine luidsprekertjes een verbazingwekkend vol geluid krijgen. De dsp technologie compenseert de tekortkomingen van de kleine luidsprekers en de te kleine akoestische kasten. Het is niet iets dat je eenvoudig zelf kunt maken.

Die kleine oude luidsprekertjes blijven ook in een akoestisch kistje een soort van spreeuwen kistjes. Ze zijn gewoon te klein om een vol geluid te geven.

Ik heb het zelf gedaan met een radio'tje dat een jaar 10 oud of zo was. Ik vond het geluid uit die kleine speakers toen al shit eigenlijk. Het radio'tje had ik uit het kleine plastic kastje gehaald en in een veel grotere houten kast gebouwd. Het geluid verbeterde hier enorm door. Maar zo goed als die draadloze luidsprekers tegenwoordig klinken werd het nooit.

Het radio'tje heeft mijn knutsel avonturen van toen overigens overleeft. Het zit weer in zijn originele kast en werkt nog altijd.

Als kind zag ik van Wastora een advertentie in de krant voor dit radio'tje. Het moest Hfl 9,95 kosten. Ik kreeg een kwartje zakgeld in de week en had dat bedrag precies bij elkaar gespaard. Dus spaarpot omkeren en op een zaterdagmiddag met mijn vader naar Wastora. En ja ze hadden het radio'tje. Dus ik zo trots als een aap met dat radio'tje naar de kassa. En toen wilde de meneer aan de kassa Hfl 9,96 hebben. En dat had ik precies niet. :'( Gewoon een cent te weinig. Gelukkig wilde mijn vader bijspringen. Die gaf mij een cent zodat ik dat radio'tje kon kopen. Mijn vader nu 91-jr kan het het zich nog als gister herinneren.

Je kan er ook een set computerboxjes aan hangen, goedkoop en geen accu gezeur.

Kijk eens bij een kringloopwinkel, vaak wel wat te vinden voor 5 a 10 euro.

Op zondag 12 oktober 2025 13:19:17 schreef Knustelsmurf:

Absoluut.. Ik hoorde pas een podcast van tweakers.net en geen van de vier sprekers had nog speakers aan hun computer. Die dingen liggen dus allemaal bij de kringloop!

Op zondag 12 oktober 2025 02:09:16 schreef Arco:
Voor een mooi diep geluid ben je voor 90% afhankelijk van de kast.
(zonder acoustisch goede kast is het geluid zo plat als een panne(n)koek... )

Hoe zet je de speaker erin? Ik zag laatst een soort houten kist waarin een speaker zat die naar de grond gericht was. eigenlijk een speakerbox die met zijn voorkant op de grond lag, maar dan wat platter, en er zaten korte pootjes onder zodat de speaker niet helemaal de grond raakte. Ik geloof dat het de bas module was van een speaker systeem.
Voor mijn project is het wel nodig om de speaker helemaal in te bouwen. ik denk dat ik hem binnenin tegen de zijkant plaats, en dan kleine gaatjes in de bekisting boor.

Bedankt voor de reactie, trouwens.

Op zondag 12 oktober 2025 13:19:17 schreef Knustelsmurf:

Op zondag 12 oktober 2025 10:55:04 schreef revado:
Je kan er ook een set computerboxjes aan hangen, goedkoop en geen accu gezeur.

Op zondag 12 oktober 2025 19:47:57 schreef K7Jz:
[...]

Absoluut.. Ik hoorde pas een podcast van tweakers.net en geen van de vier sprekers had nog speakers aan hun computer. Die dingen liggen dus allemaal bij de kringloop!

Misschien dat ik toch eens kijk naar een actief pc-speakersetje bij de kringloop inderdaad. Dan sloop ik die uitelkaar en bouw de speakers samen met de printplaat in de behuizing van mijn project!

Op zondag 12 oktober 2025 09:00:52 schreef Ex-fietser:
Als je dan toch met bluetooth gaat werken kun je misschien beter zo'n draadloze bluetooth luidspreker kopen zoals je dat hebt voor een telefoon. Met behulp van dsp technologie kunnen ze uit die hele kleine luidsprekertjes een verbazingwekkend vol geluid krijgen. De dsp technologie compenseert de tekortkomingen van de kleine luidsprekers en de te kleine akoestische kasten. Het is niet iets dat je eenvoudig zelf kunt maken.

Die kleine oude luidsprekertjes blijven ook in een akoestisch kistje een soort van spreeuwen kistjes. Ze zijn gewoon te klein om een vol geluid te geven.

Snap ik, het hoeft ook geen hifi te worden. Misschien is blue booth ook weer wat veel van het goede. Het is snel genoeg gemaakt, maar een zesjarige wil denk ik gewoon een knopje indrukken en aan de slag.

Ik heb het zelf gedaan met een radio'tje dat een jaar 10 oud of zo was. Ik vond het geluid uit die kleine speakers toen al shit eigenlijk. Het radio'tje had ik uit het kleine plastic kastje gehaald en in een veel grotere houten kast gebouwd. Het geluid verbeterde hier enorm door. Maar zo goed als die draadloze luidsprekers tegenwoordig klinken werd het nooit.[/quote]

Ik ga wat experimenteren met waar ik de speaker in de behuizing moet plaatsen voor het beste geluid.

Misschien dat ik toch eens kijk naar een actief pc-speakersetje bij de kringloop inderdaad. Dan sloop ik die uitelkaar en bouw de speakers samen met de printplaat in de behuizing van mijn project!

Maar dan mis je wel weer de originele kast en die zijn toch meestal wel belangrijk.

Je zou de voorkant van de speakerbox kunnen afzagen en dat dan achter het front van de kast kunnen maken. Ook zou je dan gewoon een rechthoekige uitsparing kunnen maken en dan met speakerdoek het kunnen afwerken.

Als de speaker een wat groter model is dan maakt de kast al minder uit. Terwijl je met een vermogen van 1W nog steeds genoeg hebt. Groter is beter, maar het moet dan wel passen. En het moet dan wel een breedband speaker zijn.

Op maandag 13 oktober 2025 22:15:06 schreef benleentje:
[...]Maar dan mis je wel weer de originele kast en die zijn toch meestal wel belangrijk.

Je zou de voorkant van de speakerbox kunnen afzagen en dat dan achter het front van de kast kunnen maken. Ook zou je dan gewoon een rechthoekige uitsparing kunnen maken en dan met speakerdoek het kunnen afwerken.

Als de speaker een wat groter model is dan maakt de kast al minder uit. Terwijl je met een vermogen van 1W nog steeds genoeg hebt. Groter is beter, maar het moet dan wel passen. En het moet dan wel een breedband speaker zijn.

Ik kwam deze tegen: klein speakertje in behuizing dat ingebouwd kan worden. Dat lijkt me ook wel wat.

Ja dat is een mooi speakertje en makkelijk te bevestigen op een vlak stuk hout.

Op maandag 13 oktober 2025 21:16:13 schreef estebandito:
[...]

Hoe zet je de speaker erin? Ik zag laatst een soort houten kist waarin een speaker zat die naar de grond gericht was. eigenlijk een speakerbox die met zijn voorkant op de grond lag, maar dan wat platter, en er zaten korte pootjes onder zodat de speaker niet helemaal de grond raakte. Ik geloof dat het de bas module was van een speaker systeem. ... .

Dat klinkt als een subwoofer inderdaad, die hoeft alleen maar tonen onder de +/- 100Hz weer te geven.