Ik heb een landrover ex militair waar geen motor in zat. Dit voertuig uit 1977 is een 24v
Nu heb ik een blok 12v gekocht.
Wat moet ik aanpassen of kan ik ergens een omvormer oid tussen zetten.

Het makkelijkst is voor jouw een 24 volt startmotor dan hoef je verder niks aan het voertuig zelf te doen.

Let wel is het een benzine of diesel evt elektrische klepjes iod elektrisch moet je ook aanpassen.

Ik ga er vanuit dat het een diesel moet zijn.

[Bericht gewijzigd door daandc op (11%)]

24 volt dynamo.
En de gloeibougies aanpassen ( mits diesel inderdaad)

[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]

Dynamo, startmoter, alles electrisch zoals relais, benzinemeter, voltmeter, dashboard verlichting, ruitensproeier, ruitenwissers, richtingaanwijzerknipper geval, toeter. Bedenk ook dat 24V kabel veel dunner is als 12V kabel, er loopt 2x zoveel stroom door. Dus ook je zekeringen aanpassen.

Makkelijkste is je 24V dynamo en 24V startmotor overzetten/kopen en alles 24V houden. Denk idd aan gloeipluggen. (moet een diesel zijn wat ex legers waren diesels)

De belangrijkste vraag is of je een benzine of diesel hebt.

Sowieso voor beiden startmotor en alternator wisselen.

Echter bij diesel komen gloeikoppen, stopsolenoid (als niet mechanisch is) en evt gloeirelais (als deze mist) erbij.

Bij benzine zit je met bobine en vergeet condensator niet. De contactpunten zullen geen last hebben van 24V vs 12V.

Let er wel op dat de benzine een opvoerpomp in zit (iig bij een Range Rover uit hetzelfde bij) dit is dus geen std. Brandstofpomp, maar een opvoerpomp, speciaal voor carburateurs.

Op maandag 13 oktober 2025 20:20:48 schreef Mars65:
Ik heb een landrover ex militair waar geen motor in zat. Dit voertuig uit 1977 is een 24v
Nu heb ik een blok 12v gekocht.
Wat moet ik aanpassen of kan ik ergens een omvormer oid tussen zetten.

Alleen de startmotor en de dynamo en het voorgloei circuit moet je aanpassen naar 24 volt. Als je een originele 2,25 motor hebt tenminste. Als je de militaire 24 volt dynamo terugplaatst zorg dan dat je de bijbehorende bevestigingsbeugel hebt en de derde hulp pully. De snaar is erg lang en klappert te veel zonder hulppully.

Als je hem upgrade naar een 2,5 na of de 200tdi motor moet je een nieuwe kleinere motorsteun aan het chassis lassen. Het oude civiele distributiehuis vervangen door een militaire versie omdat daar de militaire dynamo op past. En bij een 2,5 is de stopsolenoid bij een civiele uitvoering 12 volt. Bij een 2,25 is er geen stop solenoide maar een mechanische trekknop.

Je kunt ook de auto ombouwen naar 12 volt. Je meetinstrumenten kunnen dat in principe als je een echte Nederlandse uitvoering hebt. De Nederlandse uitvoering heeft achter de versnellingspook een zekeringen kast zitten. Alle andere uitvoeringen hebben drie zekeringen onder het stuur zitten. Daar kunnen ook een ander soort meetinstrumenten inzitten die het niet (goed) doen op 12 volt. Heb je een wat latere Nederlandse uitvoering dan moet je wat aanpassen in de brandstof niveau meter. Je ruitenwisser motor en ventilatiemotor zul je ook moeten aanpassen.

Letop: In de 2,25D zitten de gloeipluggen allemaal in serie en ze zijn dan elk 2,5 volt. Op het schutbord zit een weerstand in een kastje op een stukje asbest die ook gaat gloeien en die de 24 volt verlaagt naar een volt of 10. In de civiele 2,5NA zitten weer gloeipluggen van 12 volt die in principe parallel gezet moeten worden. En dan bestaan er ook nog gloeipluggen van 24 volt. Dat zijn dan wel aftermarkt conversie sets geweest.

Kijk dus heel goed wat je in huis gehaald hebt. Als je de motorsteun hebt aangepast kun je de 2,25B, de 2,25D, de 2,5B en de 2,5D en de 200tdi motoren plaatsen. Bij de 2,5b,D en 200tdi moet je wel een andere drukgroep plaatsen om de handel op de LT76 bak te kunnen monteren. Plaats een 200tdi zonder de turbo. Dat is een lastige inbouw en door de extra PK's draait je bak erg snel aan gort. Zonder de turbo heeft een 200tdi iets van 80 pk en dat is net mooi.

Maar wat heb je nu voor motor?

Kun je er altijd nog een lt77 inleggen.

Die zijn ook niet duur (ik heb iig 2 spares liggen)

Op dinsdag 14 oktober 2025 05:28:14 schreef High met Henk:
Kun je er altijd nog een lt77 inleggen.

Die zijn ook niet duur (ik heb iig 2 spares liggen)

Volgens mij gaat die niet zomaar passen, De pook zit te ver naar achter. Als je dan toch zo bezig gaat zou ik eerder een R380 plaatsen (met nieuwere voor en achter assen met homokineten). Daar is dan een nog grotere verbouwing voor nodig.

Hangt af van of je een defender of range Rover opzet stuk op je bak hebt vermoed ik; bij de Defender zitten de poken verder naar voren dan bij de range Rover.

Het wordt pas echt leuk als je er een LT95 bak in gaat leggen :+

Wel de meest geniale bak om in een land Rover te hebben.

Ik denk dat we allemaal benieuwd zijn wat voor blok TS nu heeft gekocht.
Dat is alles bepalend voor het plan.

Ik heb ook aan meerdere Laro's gesleuteld en in een een Peugeot Indenor dieselblok gehangen.
Dat was de turbo uitvoering uit een busje.
Een aanbouwhuis is te koop in Engeland, de drukgroep zelf aangepast op het vliegviel door er een centreer ring uit te draaien en de boutgaten en paspen gaten nieuw te boren.
Uitlaat zelf in elkaar gelast met bochten en dempers.
Er kan bijna van alles met die wagens.