Hallo allemaal.
Ik heb sinds vanmorgen een probleem met mijn vaatwasser:
Geeft een F13 foutmelding. Na even zoeken op internet zou dit een probleem zijn met de water toevoer. Ik heb de waterfilter in de slang op de kraan al schoongemaakt, maar dat lost het probleem niet op. Ik heb ook het filter op de bodem van de vaatwasser schoongemaakt, maar ook dat lost het probleem niet niet op.
Bij testen met een kort programma hoor ik de machine eerst afpompen en daarna probeert ze water in te nemen. Ik kan het water horen lopen en de klep op de water inname slang hoor ik brommen. Na 5...10 seconde hoor ik 3 piepjes. Na een stuk of 8 pogingen om water in te nemen pompt de machine weer af en dan begint ze weer met pogingen om water in te nemen. Ik heb de water druk op de kraan waarop de vaatwasser is aangesloten getest, deze geeft een flinke straal.
Ik had begrepen na zoeken op het Forum dat dit ook mogelijk een defecte flowmeter zou kunnen zijn. Maar waar zit deze bij mijn vaatwasser?
Met vriendelijke groet en alvast bedankt.
Impatt
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Mogelijk is het debiet te laag. Er loopt wel water in maar niet snel genoeg. De kraan heb je grondig getest lees ik. Het kan ook zijn dat er soda in het zoutvat gegaan is en dat de ontkalker nu dichtgebetoneerd zit.
Loopt het water snel genoeg of hoor je een pis straaltje?
2. De flowmeter gaat idd veel stuk. Gewoon een los reedkontaktje bestellen van een halve euro, op het flowmeterprintje solderen en je bent klaar. Voor je gekke dingen doet kan je met je meter op de piepstand het kontaktje meten (stekkertje los) als hij water neemt. Of met stekkertje er aan de spanning erover meten. Dat moet fluctueren. Een reedcontact hoor je ook tingelen als er water passeert.
3. Ook gehad dat het magneetje te slap geworden was vd flowmeter. Die zit in de linkse zijwand dus met de linkse zijwand eraf ging het toestel wel omdat dat het magnetisch veld niet meer beïnvloedde.
Dus zoals net geschreven. Linkse kant er af en ongeveer centraal komen 2 grijze draadjes toe op een klein printje. Stekker los en dan kan de print er voorzichtig uit getrokken worden.
Zojuist de Vaatwasser even onder het aanrecht vandaan gehaald. Ik heb het reed contactje gevonden. ik heb de aansluiting even losgehaald van het printje en de weerstand gemeten met een magneetje (niet al te sterk) erbij opgemeten met een magneetje erbij, ik meet dan een paar ohm met de magneet erbij en oneindig zonder de magneet. Ik denk dat de flowmeter wel goed is.
Ik ben nog op zoek geweest naar sparepart Waterinloop, zoals geadviseerd door 2N3553, maar die is inderdaad niet leverbaar. Om nu te gaan zoeken naar 2e hand parts gaat mij ook wat ver.
Gezien de leeftijd wil mijn vrouw liever een nieuwe kopen (ik bedoel de leeftijd van de vaatwasser hé)
Aangezien haar wil min of meer wet is bij ons thuis (zucht....) gaan we toch op zoek naar een nieuwe.
Met vriendelijke groet
Impatt
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Huiselijke vrede en bovenal de daaruit volgende persoonlijke rust is uiteraard onontbeerlijk. Veel succes met je volgende aankoop.