fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben wat aan het meten in CD-spelers. Ik weet ondertussen dat er focus- en tracking-gain is, tracking balans , laser bias en PLL-lock. Ik snap de functie van die dingen muv de PLL locking.
Waarom zit er een PLL in een CD-rom speler? Het signaal moet 3,45MHz zijn (anders draait hij in de 5MHz). Zodra ik rond de 3,45 zit zie je hem locken. Zodra hij niet meer locked stopt hij met spelen.
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
De PLL bepaalt met welke snelheid de bittrein van de CD wordt gelezen, wat ook de afspeelsnelheid van de CD bepaalt.
De frequentie van 3,45MHz is wel een stuk hoger dan ik zou verwachten, zelfs met toevoeging van CEC en andere overhead. Met alleen Googlen kwam ik niet bij de juiste informatie, dus heb ik een chatbot als geavanceerde zoekmachine gebruikt, die me van interessante informatie voorzag:
https://www.pqtrain.nl/de-werking-van-een-cd-speler/ en dan met name de hoofdstukken "Wat staat er op een CD" en "EFM & TOC" (directe links werken helaas niet).
Er staan blijkbaar veel meer bits op een CD dan die we netto te horen krijgen, om verschillende technische redenen. Ik kom daarmee op 4,32MHz, dus de PLL output wordt wellicht nog vermenigvuldigd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De 'Color book standards' geven ook veel info over cd's: https://www.edocpublish.com/resources-2/cd-rom-standards/
'Red book' is voor de standaard audio cd...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 17 oktober 2025 13:03:13 schreef fred101:
Waarom zit er een PLL in een CD-rom speler?
Los van wat ieder bitje op een CD betekend, uiteindelijk staat er op een CD gewoon een hele lange reeks bitjes. Iedere bit is in principe even lang, maar zonder kloksignaal weet de speler niet wanneer bit 235634 eindigt en bit 235635 begint.
In principe weet je wat die klok moet zijn, en is ie rechtstreeks gerelateerd aan de draaisnelheid van de CD. Maar er zit altijd een fractie verschil tussen een klokgenerator en een aandrijving, zelfs als die aandrijving synchroon is.
Met een PLL kun je een klok maken die exact gelijk loopt met de daadwerkelijk overgangen (bit-grenzen) in het signaal. (Daarom is het een Phase Locked Loop: De regellus zorgt dat de klok en de data in fase zijn).
Daarna is het een kwestie van je klok 180 graden draaien en de klokflanken staan midden in de bitperiode.
Dat verklaart ook waarom de speler niet speelt als de PLL niet gelocked is: De speler weet niet waar de bitjes beginnen en eindigen, en ze gaan dus verkeerd de decoder in.
Een PLL weet wanneer hij gelocked is doordat het faseverschil tussen de data en de gemaakte klok stabiel is.