Hoi,
Ben nieuw hier en heb me aangemeld als absolute beginner (wat ik ook ben).
Vandaar onderstaande vraag.
Heb hier een FM zender bouwpakketje in elkaar gezet en heb prima audio maar het is wat te zacht.
Wat moet ik aan deze schakeling veranderen om wat meer zwaai te verkrijgen?
Ben benieuwd naar de reacties en natuurlijk de oplossing.
Uiteraard staat de 1K potmeter open en de koppel condensator naar de kring toe is 4p7.
[Bericht gewijzigd door Absolute beginner op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De 1k potentiometer is eigenlijk wat te laag in waarde, die kun je vervangen door een 47k type.
De 100pF condensator moet eigenlijk over de 150k weerstand staan naar de massa.
Voor meer zwaai de 4,7pF vervangen door 10pF.
Bedankt voor de reacties.
Audio level is prima en de varicap is ook goed.
Martin V even een vraagje die C van 100P (dan wel over de weerstand van 150K heen) zit hij daar als HF ontkoppeling voor de audio?
Martin V
Op vrijdag 17 oktober 2025 17:26:04 schreef Absolute beginner:
Bedankt voor de reacties.Audio level is prima en de varicap is ook goed.
Martin V even een vraagje die C van 100P (dan wel over de weerstand van 150K heen) zit hij daar als HF ontkoppeling voor de audio?
Ja dat klopt, die 100pF dient om de modulatielijn van HF restanten te ontkoppelen, je kan deze waarde ook evt. omhoog kiezen naar 1nF. Voor een nog betere ontkoppeling eventueel een serie weerstandje met de modulatie zetten van 4,7 tot 10k.
Beste Martin V,
Bedankt voor de reactie, hier heb ik echt wat aan.
Kan je een klein tekeningentje toevoegen van een modulator zodat ik precies de plaats van de weerstand weet (is me niet helemaal duidelijk).
Laatste prangende vraag weet zeker dat andere hier ook tegenaan lopen.
De oscillator ondanks volledig afgeschermd door blik en een goed ontkoppelde voedingslijn krijgt last van inslag als je er een flinke RF versterker achter zet, zonder die RF versterker is de draaggolf volledig schoon.
Komt deze inslag nu door de audio input binnen of pikt de 'gevoelige' oscillator de hoge veldsterkte van de RF versterker op?
Wat kan ik aan dit probleem doen?
Zag dat ze in GB een oscillator op 50 MHz gebruiken en daarna door een verdubbelaar halen en het schijnt dat het probleem te omzeilen is door deze opzet (alleen wat moet ik met de 50 / 150 MHz enz enz resten?) direct FM is dat betreft een stuk makkelijker omdat je dan alleen met je 2e / 3e enz enz harmonische dient rekening te houden.
nonius
set SCE to AUX.
Ik vermoed dat OP 'RF instraling' bedoelt.
En dat is te voorkomen door goed afgeschermde behuizingen met doorvoercondensators voor de voeding e.d., RF connectors voor de RF-signalen, goede kwaliteit (!) afgeschermde (coax-)kabels, voldoende ontkoppelde voedingslijnen (met elco's, keramische C's en ferrietspoelen), etc.
Allemaal dingen waar het bij amateurs nog wel eens aan ontbreekt want het kost geld. In professionele toepassingen zijn deze maatregelen echter normaal, daar komt het aan op betrouwbaarheid en kijkt men niet op een paar cent meer of minder.
In professionele apparatuur wordt soms ook een circulator gebruikt, om terugvoeren van het RF-signaal naar eerdere trappen te voorkomen.
Komt deze inslag nu door de audio input binnen of pikt de 'gevoelige' oscillator de hoge veldsterkte van de RF versterker op?
Meten is weten: sluit de audio input kort (zo dicht mogelijk bij de blikken behuizing) en kijk of de instraling nog optreedt. Als het probleem dan verholpen is: betere afgeschermde kabel gebruiken (desnoods dubbel-afgeschermd), een paar ferrietkraaltjes over de afscherming heen schuiven, en/of een klein condensatortje (zeg, 47-100pF) toevoegen (van audio-ingang naar massa). Oftewel, de klassieke ontstoor-maatregelen.
Allemaal gewoon een kwestie van proberen. Kunt bijv. ook de oscillator en RF-amp uit verschillende voedingen proberen te voeden (of tijdelijk uit een kleine 12V/7Ah o.i.d.) om te kijken of de terugwerking optreedt via de voedingslijn. Terzijde, maar van teveel ontkoppeling in de voedingslijnen (doorvoer-C's, keramische ontkoppel-C's, elco's en ferrietkerntjes) is een RF-schakeling ook nooit slechter gaan werken.
Overigens, geen idee wat ik me bij de 'Overbekende FM modulator' uit de titel moet voorstellen.... wat vanzelfsprekend lijkt voor OP zal dat voor veel anderen volstrekt niet zijn. Een volledig schema spreekt boekdelen en zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, om eventjes toe te voegen.
Een paar foto's van de opgebouwde constructie zou mensen hier ook heel erg kunnen helpen om meer gerichte adviezen te geven. Zonder concrete informatie blijft het een beetje hangen in algemene RF-tips....
Wederom bedankt voor de reacties. Zal binnenkort even een foto plaatsen van het gebruikte zendertje.
Wordt vervolgt.
Martin, allemaal? Zijn die weerstand waardes ook niet hoog voor met 9Volt?
Ik heb af en toe het gevoel dat ze er een 9Volt IC in hebben gezet bij de oscillator en dan alle waardes gewoon hetzelfde hebben gelaten?
( nu achter af nog ff gekeken de waarden zijn afwisselend maar deze waardes komen inderdaad ook vaker voor, en inderdaad die 100pF op de kruising )
En mag het misschien niet doen maar andere schema’s zijn die waardes zelfs lager met toch nog 12Volt.
VrGr Rob
Beste,
Dit stuurzendertje bedoel ik.
Met inslag bedoel ik brom, die steeds wat luider wordt naarmate het uitgangvermogen stijgt (met RF versterker).
Zonder deze RF versterker (MRF101AN met 6db verzwakker aan de ingang), is het zendertje onvoorwaardelijk stil, mede door de goede afscherming en de manier van inbouwen/bevestigen (al zeg ik het zelf).
Het is niet luid maar een draaggolf dient volledig schoon te zijn, en niet dat je wat hoort op de achtergrond.
Wie kan me de goede richting opsturen? Lijkt me dat de gebruikte oscillator ondanks de goede afscherming toch gevoelig is voor RF.
Ben benieuwd naar de reacties en eventuele tips.
Heb je de print rondom aan het blikje gesoldeerd?
Brom kan via je audiokabel/mengpaneel optreden of je voeding is te licht of je radio gaat plat door te hoge veldsterkte.
Martin V
Op zaterdag 18 oktober 2025 20:21:20 schreef rob007:
Martin, allemaal? Zijn die weerstand waardes ook niet hoog voor met 9Volt?
Ik heb af en toe het gevoel dat ze er een 9Volt IC in hebben gezet bij de oscillator en dan alle waardes gewoon hetzelfde hebben gelaten?
( nu achter af nog ff gekeken de waarden zijn afwisselend maar deze waardes komen inderdaad ook vaker voor, en inderdaad die 100pF op de kruising )
En mag het misschien niet doen maar andere schema’s zijn die waardes zelfs lager met toch nog 12Volt.VrGr Rob
De varicapdiode(s) voeren een stroom van maar enige nano Amperés, daar kun je dus makkelijk eeen spanningsdeler met weerstanden van enige honderden kilo ohm voor gebruiken.
2N3553,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het is leuk dat het zendertje zo goed is afgeschermd maar dat display gooit dus roet in het eten.
Het bouwpakketje kost geen bal en werkt verder best grappig.
Als de piraten dit nu in de jaren 80 hadden gehad in plaats van een "stentor" dan had het een hoop problemen gescheeld of de RF versterker had roet in het eten gegooid maar dat is weer een ander verhaal.