Hallo ik heb een Grundig CR 455 cassetterecorder waarvan het tandwiel onder het aandrijfwiel diverse tanden mist. Ik heb mij rot gezocht op internet maar kan het tandwiel niet vinden. Wel dat van de CR 485 maar dat is anders. Het kleine wieltje heeft 15 tanden en is ongeveer 1 cm. doorsnee en het grote heeft ongeveer 80 of 81 tanden. (zie foto's) Kan iemand mij hiermee helpen of weet waar ik dit onderdeel kan vinden.
Alvast Hartelijk bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zou deze passen?: https://nl.aliexpress.com/item/1005002837070706.html
Of deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001783270598.html
De bekende geelbruine Philips tandwielen, die rotten na een tijdje allemaal weg...
[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord. Het kan iets zijn het aantal tanden kan kloppen alleen is het kleine wieltje los en gedeeltelijk zonder tanden. Ik wacht andere reacties nog even af.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het beruchte Gloeiende Gele TandwielPest syndroom van Philips.
Als je een equivalent Philips apparaat kunt vinden heb je een kans dat je op de site van mfbfreaks.nl een vervanger kunt vinden. Anders daar eens een post doen op hun forum?
-edit-
https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/onderdelen/tandwielen/
Erg jammer dat je er niet kunt zoeken op aantal tanden/diameter/vormfactor of zo.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik geloof niet dat er een equivalent Philipsapparaat is. Grundig gebruikte meestal eigen loowperken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat wil niet zeggen dat er geen tandwiel te vinden is dat past. Maar ga maar eens al die krengen met het handje nalopen op die site (van mfbfreaks).
benleentje
Golden Member
Tandwielen zijn niet zo heel moeilijk.
Tandwielen hebben ook een maat wat modulus of module heet.
Om de module van een tandwiel te bepalen, deel je de steekcirkeldiameter door het aantal tanden met de formule \(M=D/Z.
Als je de steekcirkel niet kunt meten, kun je ook de buitendiameter meten, deze delen door het aantal tanden plus twee Dbuitendiameter/(Z+2).Stappenplan: Meet de steekcirkeldiameter D: Dit is de diameter die dwars door het midden van de tanden loopt.
Tel het aantal tanden Z, Tel het totale aantal tanden op het tandwiel.
Bereken de module M: Gebruik de formule: M=D/Z.Voorbeeld: Als de steekcirkeldiameter 80 mm is en het tandwiel heeft 20
tanden, dan is de module 80/20=4.Alternatieve methode (met buitendiameter):
Meet de buitendiameter D_{buitendiameter}, Meet de diameter van de buitenkant van het tandwiel.
Tel het aantal tanden Z.
Bereken de module M:
Gebruik de formule: M=D_{buitendiameter}/{Z+2}.
Voorbeeld: Als de buitendiameter 64mm is en het tandwiel heeft 30 tanden, dan is de module 64/(30+2) = 64/32 = 2.
Modulen bestaan in bv 0,1 - 0,2 - 0,3 - 1.0 of 1,5. Ik noem er maar een paar maar module 0,11 bestaat niet dan is het gewoon 0,1
Het bestellen van het tandwiel doe je dan door te zoeken naar de het tandwiel module + het aantal tanden.
I zijn de normaal gangbare maten
II zijn minder gebruikelijk

fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
... en voor de fijnslijpers (mea culpa) is er ook nog zoiets als diametrical pitch (DP).
Dat wordt voornamelijk in de usa gebruikt, want het is gebaseerd op inches:
DP=\frac{tanden +2}{diameter\ in\ inches}
Voor die fijnslijpers heb ik een spreadsheetje gemaakt...
benleentje
Golden Member
Interessant.
Maar als het ik het goed begrijp is DP en M uitwisselbaar via een formule.
Ze hebben dan ook in VS dezelfde tandwiellen met dezelfde M toch? Maar ipv van M gebruiken ze dan weer de DP.
Hoewel ik zie nu in je voorbeeld dat als je een module 0,5 tandwiel hebt je naar een DP van 50,8 gaat. En aangezien DP voor het aantal tandjes staat kan je niet 50,8 tanden op een tandwiel hebben. Je kan het wel maken met 50,8 tanden maar zal niet werken.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Je kunt M omrekenen naar DP (en vice-versa), maar dan kom je nooit op mooie getallen uit.
Alleen als de getallen gelijk zijn kun je de tandwielen met elkaar laten werken, dus een 48DP tandwiel zou alleen correct werken met een M0.5292 tandwiel; omgekeerd zou een M0.5 tandwiel alleen correct werken met een 50.8DP tandwiel...
En dat alles gaat alleen op als de drukhoek hetzelfde is, veelal 20° maar ook 14½, 17½, 25 en 30 komen voor (gelukkig maar zelden).
Het hoofdstuk over alleen tandwielen van het Machinery's Handbook (27e editie) is al een slordige 100 pagina's, dus er zit veel meer in een tandwieltje dan je zou denken.
Andre_avr
Golden Member
Wat ik ooit heb gedaan om tandwieltandjes te herstellen (ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen)
is een deel tandwiel mal maken mbv tanwiel in siliconenspray en pvc smeltlijm. Dit doe je van gedeelte met goede tanden.
Dan peuter je mal los en plaats je het malletje over tandwiel met ontbrekende tanden.
Daarna giet je hars(of bakinsoda en superlijm) in de mal.
Dit herhalen voor andere kapotte tanden.
Soms lukt het.
benleentje
Golden Member
Aan zoiets zat ik gisteren ook te denken is zoiets no te repareren.
Maar ja bestaan er dan ook tandwiel vijlen? Snijsets voor tandwielen zijn er genoeg maar tandwielen? Ik heb er ook nog nooit op gezocht. Maar dan zou je als het net iets te groot is geworden het nog weer netjes kunnen maken.
Het hoofdstuk over alleen tandwielen van het Machinery's Handbook (27e editie) is al een slordige 100 pagina's, dus er zit veel meer in een tandwieltje dan je zou denken.
Dat is veel meer inzit dat wist ik wel. Maar gelukkig zijn heel veel tandwielen van dezelfde module systeem.
Alternatief voor als het geen standaard tandwiel is om dan beide tandwielen te vervangen.
3D printen kan toch ook enkel als je precies weet wat het tandwiel zou moeten zijn.
Hoewel je ook al roterende laser scanners hebt die een object heel nauwkeurig kunnen scannen.
Voorbeeld van een tandwiel repareren
https://youtu.be/aPhvRuu0r1g?si=HqAMiJ3XOwTeQpDu
Inplaats van grafiet kun je ook bakingsoda gebruiken
Als je me kan voorzien van de hartafstand van de asjes, het aantal tanden en eventueel de diameter van de tandwielen, dan wil ik wel een .stl file voor je maken. De dikte is ook wel handig.
De diameter van de asjes heb ik ook nodig. iemand met een printer is te vinden.
Ik hoor het wel.
Henk
Hartelijk bedankt voor alle goede adviezen.
Ik heb het een kennis met een 3D printer laten proberen maar dat is mislukt, hij had lekkage of zo.
De informatie die mij is toegespeeld zal ik delen met hem.
De tandjes zijn zo fijn dat mij zelf het namaken ook niet lukte.
Ik heb tenslotte gewoon Grundig (nu BEKO) aangeschreven en die verwezen mij naar een eerder genoemde site van ebay https://www.ebay.nl/itm/164127980611 alwaar ik hem ga bestellen.