Beste forumleden

Al enkele maanden probeer ik een rfid lezer te maken voor het uitlezen van fdx-b transponders die ingeplant worden bij (huis)dieren.
Ik ben er al ik geslaagd om een afstand van 15 cm te halen tussen spoel en transponder. Helaas is deze afstand te klein om de chips uit te lezen bij paarden. Bij honden, katten en shetland ponies is dit geen probleem. Het huidig probleem is dat ik teveel rommel heb op de envelope detector (orde van tientallen µV).
Ik heb enkele metingen gedaan op de analoge uitgang van men filter en versterker. Deze heeft een versterking van 93db en een frequentiebereik van 1.6 - 8kHz.

30cm afstand tussen spoel en transponder

20cm afstand

15cm afstand

Het signaal uit de driver ziet er als volgt uit, ch1 = spanning, ch2 = stroom.

De gebruikte driver is als volgt opgemaakt:

De stroomvoorziening van de driver volgt nog in een latere post.
Als ik het stoorsignaal kan wegwerken kan ik een leesafstand van 25cm halen (wat vereist is bij paarden) mits de versterking vergroot wordt.
De huidige lezer is opgebouwd uit de driver, capacitor bank, envelope detector, filter en processor.
Bij het opstarten gaat de controller op zoek naar het beste resonantiepunt door capaciteiten te schakelen zodat de hoogst mogelijke spanning op de envelope detector komt. Bij resonantie staat hier ongeveer 270Vdc op.
Nu is deze opgebouwd op een gaatjesprint, verre van ideaal. Dit omdat er nog wijzigingen gedaan worden. Dit is nog een prototype.

Ik heb het vermoeden dat ik de storing moet zoeken in de driver. Hier is nog het probleem dat de source transistor zeer warm wordt. Daar heb ik nu een diode geplaatst om een deel van het verlies over te nemen. Zonder deze diode werd de transistor ongeveer 100°C.
Natuurlijk heb ik hier geen ground plane, wat een must wordt bij deze kleine signalen. Alleen het filter en versterken is al op een pcb gemaakt die ingeblikt is.

Kan iemand mij een duwtje in de goeie richting geven om een afstand van 25cm te halen?
No interessanter zou een teardown zijn van een professionele chiplezer, maar aangezien deze tegen de €900 gaan betwijfel ik of iemand dit zal gedaan hebben.
Mocht het nog een beetje te veel hak op tak zijn, laat maar weten. Dan wil ik graag de onbekenden aanvullen.

Ik moest eerst opzoeken wat een fdx-b reader was....
Maar vond toen hier : https://github.com/decrazyo/fdxb
Iemand die er ook mee bezig is/was...
Misschien heb je er wat aan... Succes!

Men is nooit te oud om te leren (ik kende het HDX protocol niet).

Voor mijn 128kHz RFID lezertjes gebruikte ik een FET-driver als uitgangstrap om de component count laag te houden.
De eindtrap genereert inderdaad enorm veel storing op de voeding en GND, dus is het belangrijk nog iets beter dan zeer goed te ontkoppelen en om goed op te letten waar de stromen lopen...

Voor de antenne is het ook belangrijk om de Q niet te hoog te hebben, omdat anders de timing in het honderd loopt...

Veel hangt af van de antennespoel, groter is meestal beter.

Misschien heb je hier wat aan: https://nl.aliexpress.com/item/1005012251389407.html
(afstand 18-36cm afhankelijk van soort tag, je kunt experimenteren met een andere spoel)

30cm is wel een enorme afstand voor RFID tags...