Beste forummer,
deze nog maar 7 jaar oude Samsung heeft een donkere en vrijwel niet meer te zien bovenhelft van het beeld. Is dit op te lossen?

Ik vermoed een overleden backlight.

Ja, is te vervangen maar dat is afhankelijk van je kundigheid.

Is dat te controleren of inderdaad de backlight kapot is? Zou iemand in de buurt van Wageningen dit voor mij kunnen doen en wat gaat dat kosten?

een donkere horizontale balk of gedeelte van het scherm wat donker of donkerder is , is bijna altijd de backlight .
een 43 inch is prima te doen , het word echt een dingetje als je bv een 75 inch uit elkaar moet halen .
kijk vooral eerst veel joubuis filmpjes hier over om een indruk te krijgen hoe en wat je moet doen en wat vooral niet , je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die met dit klusje het paneel breekt .

Opletten of de Licht geleidingsplaat niet verbrand is bij de LEDs, dat kwam bij extreem hoge verlichtingssterkte vaker voor.. Meestal wel te zien aan de rare grillige verkleuringen onderin

Op woensdag 22 oktober 2025 18:12:54 schreef smd:
Opletten of de Licht geleidingsplaat niet verbrand is bij de LEDs, dat kwam bij extreem hoge verlichtingssterkte vaker voor.. Meestal wel te zien aan de rare grillige verkleuringen onderin

dat is met edge light een probleem , bij ts gaat het volgens mij om normale backlight strips
kan het niet googlen omdat ts niet het volledige type nummer heeft vermeld

Oké, de complete modelcode :
UE43M5670
SW versie: T-KTS DEUC-1400.3
Ik heb ook nog het serienummer: OAK DSKJ 500 932M

Dit is een edge led , vanaf de achtkant gezien zit de strip rechts en is geplakt . Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan iemand zoeken die dat voor je kan doen, zo'n panel scheurt vrij snel.

Hier nog even een foto van het defecte scherm. Ik zie dat er twee led strips zijn, als één ervan kapot is zou ik verwachten dat de linker of de rechterhelft donker zou zijn, maar ik weet er verder niets van.
Die LED backlight strips kosten bij AliExpress nog geen 10 euro

€14,13 | LED Backlight strip 56 Lamp Voor BN96-39506A UE43M5525 UE43M5670 UE43M5600 UE43M5502 UE43M5500 UE43M5505 V6EY-430SM0-LED56-R3 R4
https://a.aliexpress.com/_EI2Y7M0

Voor de prijs van de LED strips hoef je het niet te laten...