Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
kortsluiting is een rekbaar begrip...
Voorzover ik begrijp is het wel degelijk belangrijk dat er aan beide kanten een identieke spanning staat, zoniet gaat er ongewenste stroom vloeien als een geleidend wiel contact maakt met beide spoorstukken.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 24 oktober 2025 23:07:51 schreef KlaasZ:
[...]Volgens mij haspel je hier wat dingen door elkaar. De positieve en negatieve pulsen zijn inderdaad in evenwicht en daardoor is de DC balans nul. Door nu aan één kant de lange pulsen te verlengen (zero stretching) kun je de DC balans positief of negatief maken waardoor je ook een analoge loc kunt besturen. Deze optie zat vanaf het begin in DCC ingebakken, maar wordt nu niet meer gepropageerd omdat dit al heel wat verbrande motoren heeft gekost.Wat het uitschakelen van de DC modus in de decoder hier mee heeft te maken is me niet duidelijk. In een analoge loc zit geen decoder.
Ik haspel 0,0 door elkaar. Zoals je zelf schrijft is het mogelijk om DCC en DC sturing te combineren. Dat het gepropageerd wordt of niet, doet 0,0 ter zake. Het kan punt.
Hoera weer iets geleerd, in een analoge loc zit geen decoder. Dat was me nog niet opgevallen.
CV 29 bit 2 voorziet in het in of uitschakelen van het analoog rijden. Is dat er gekomen omdat ze nog een bitje over hadden en niet wisten wat daarmee doen? Of is dat daar bewust geïmplementeerd? Het eerste geef ik niet veel winstkansen. In het verleden enkele malen de pech gehad dat er enkele treinen aan maximale snelheid weg reden. Met uiteraard een crash in de eerst volgende bocht. Nadat CV 29 bit 2 op 0 werd gezet, hetzelfde nooit meer meegemaakt. Het is een kleine moeite en het kan je veel leed en kosten besparen. Wil jij dat niet doen? Dat is uw vrije keuze. Leg me trouwens eens uit waarom een loc op een digitale baan nog moet kunnen rijden op DC? Je maakt alleen aan de decoder duidelijk dat hij alleen mag reageren op digitale signalen. Alle niet DCC formaten worden ook uit gezet, indien dat nodig is. Koop ik decoders zijn die meestal uitsluitend DCC. Maar in een digitale aangekochte loc kunnen net zo goed decoders zitten die ook andere formaten ondersteunen. In de regel koop ik analoge en bouw er een ESU lokpilot 5 in of een Loksound.
Op vrijdag 24 oktober 2025 23:09:34 schreef KlaasZ:
[...]Dat probleem is eenvoudig te omzeilen door uitsluitend identieke boosters te gebruiken.
En als die niet meer gemaakt worden is het uit met de pret of alles wijzigen? Zelfs een zelfde model met zelfde nummer kan een andere H-brug hebben. Met andere specificaties tot gevolg. Voor de BiDiB boosters zijn ze al een tijdje op zoek naar een gelijkwaardige en gelijk schakelende vervanger voor de obsolete BTM7752G van Infinion.
Op vrijdag 24 oktober 2025 23:11:57 schreef KlaasZ:
[...]Hoeft niet per se. Waarom zou dat kortsluiting geven?
Beide PWM kunnen perfect een gelijke frequentie hebben en in fase zijn. Maar het kan perfect dat ze een verschillende PWM verhouding hebben. Signaal 1 is 10% hoog en 90% laag. Signaal 2 is 90% hoog en 10% laag. Wat gebeurd er als het wiel precies op de scheiding gaat staan? 80% van de tijd is signaal 1 laag terwijl signaal 2 hoog is. Volgens mijn bescheiden mening een perfecte kortsluiting.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (21%)]
Op zaterdag 25 oktober 2025 11:38:15 schreef buckfast_beekeeper:
Leg me trouwens eens uit waarom een loc op een digitale baan nog moet kunnen rijden op DC? Je maakt alleen aan de decoder duidelijk dat hij alleen mag reageren op digitale signalen.
Dat heb ik toch uitgelegd? Jij gaat uit van een loc met decoder die op DC reageert. Maar het systeem van zero stretching is bedacht om met een analoge loc, dus een loc zonder decoder, toch op een digitale baan te kunnen rijden. De motor staat dan direct op de digitale spanning en veel motortjes worden daardoor te warm.
[...]
En als die niet meer gemaakt worden is het uit met de pret of alles wijzigen? Zelfs een zelfde model met zelfde nummer kan een andere H-brug hebben. Met andere specificaties tot gevolg. Voor de BiDiB boosters zijn ze al een tijdje op zoek naar een gelijkwaardige en gelijk schakelende vervanger voor de obsolete BTM7752G van Infinion.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of de looptijdverschillen in boosters zo groot zijn dat dat werkelijk problemen geeft.
Beide PWM kunnen perfect een gelijke frequentie hebben en in fase zijn. Maar het kan perfect dat ze een verschillende PWM verhouding hebben. Signaal 1 is 10% hoog en 90% laag. Signaal 2 is 90% hoog en 10% laag. Wat gebeurd er als het wiel precies op de scheiding gaat staan? 80% van de tijd is signaal 1 laag terwijl signaal 2 hoog is. Volgens mijn bescheiden mening een perfecte kortsluiting.
De kortsluiting ontstaat alleen maar als de PWM 1 hoog staat en kan terugvoeden op de PWM 2 die laag is. Dan ga je uit van een booster die of positief of negatief is. Maar PWM regelaars voor analoog gebruik staan aan of uit. Ze hebben geen H-brug maar een enkele eindtransistor die open of dicht staat. En het is dan de hoogste die wint, oftewel de stroom levert.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Uit een Tams handleiding:
Absolute synchroniciteit
Bij het overschrijden van de scheidingspunten tussen boostercircuits die door verschillende
boosters worden gevoed, kunnen zich de volgende problemen voordoen:
? egalisatie van de stromen tussen de boostercircuits ten gevolge van de verschillende
uitgangsspanningen van de boosters. Mogelijke gevolgen: Kortsluiting op boosters, rails,
wielen en sliders.
? Verschillende digitale signalen in de twee boostercircuits als gevolg van verschillende
looptijden in de boosters. Mogelijke gevolgen: Voertuigdecoders interpreteren deze digitale
signalen verkeerd als rij- of schakelcommando's of als een commando om over te
schakelen op analoge modus.
De risico's zijn des te groter naarmate de constructie van de betrokken boosters meer
verschilt. Zelfs wanneer identieke boosters worden gebruikt, kunnen de beschreven
problemen zich voordoen als gevolg van toleranties van onderdelen.
Verschillende uitgangsspanningen is ook niet ondenkbaar. Niet alle onderdelen worden door 1 transformator gevoed. Sommigen hebben een externe voeding, anderen een interne. De standaard pint zich ook niet vast op 1 spanning.